Artykuł
Rozwiązywanie umów o pracę
Świadectwo pracy
Po rozwiązaniu lub wygaśnięciu umowy o pracę pracodawca powinien niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy (art. 97 § 1 k.p.). Oznacza to, że świadectwo powinno być wręczone pracownikowi w ostatnim dniu trwania stosunku pracy. Należy podkreślić, że jego wydanie nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się odchodzącej osoby z pracodawcą. Sąd Najwyższy w uchwale z 28 września 1976 r. (I PZP 41/76, OSPiKA z 1977 r. nr 2, poz. 21) stwierdził, że pracodawca spełnia obowiązek niezwłocznego wydania świadectwa pracy, gdy wręcza świadectwo pracy pracownikowi w miejscu jego dotychczasowego zatrudnienia, a gdy jest to niemożliwe lub utrudnione, przesyła je do znanego mu miejsca pobytu pracownika najwcześniej jak tylko może to nastąpić w konkretnej sytuacji. Natomiast, w myśl przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. nr 60, poz. 282), wydanie świadectwa powinno nastąpić w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeśli jest to niemożliwe, pracodawca powinien przesłać świadectwo za pośrednictwem poczty albo doręczyć je w inny sposób w ciągu 7 dni od dnia ustania stosunku pracy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right