Pułapki reorganizacji
Zmieniające się trendy rynkowe wymagają od przedsiębiorstw szybkich i elastycznych reakcji. Szczególnie w czasach spowolnienia gospodarczego wiele spółek podejmuje różne działania optymalizacyjne, których konsekwencją jest zmiana struktury organizacyjnej, przekwalifikowanie, oddelegowanie czy zwolnienia pracowników. Ponieważ decyzje zapadają szybko, warto pamiętać o najważniejszych zasadach, które uchronią przedsiębiorstwo przed naruszeniem prawa pracy, a w konsekwencji ryzykiem procesów sądowych i koniecznością wypłaty odszkodowań.
Dokonywanie w firmie jakichkolwiek zmian związanych z restrukturyzacją zatrudnienia lub zwolnieniami grupowymi zawsze obarczone jest dużym ryzykiem sporów sądowych mimo działań zgodnych z prawem. Wynika to z faktu, że duża część zatrudnionych zwykle czuje się pokrzywdzona i niesprawiedliwie potraktowana przez firmę. Często przyczyną tego stanu rzeczy jest niedostateczna komunikacja wprowadzanych zmian i brak wyjaśnienia podwładnym przyczyn konkretnych decyzji biznesowych oraz indywidualnych (np. jakie były kryteria selekcji osób do zwolnienia). Rozgoryczeni pracownicy kierują wówczas pozwy do sądu pracy, w których często stawiają pracodawcy wiele zarzutów dotyczących zasadności zmian czy naruszenia przepisów prawa w procesie zwolnień. Ponieważ sądowe wyjaśnienie nawet bezpodstawnych roszczeń pracownika może trwać kilka lat, warto zwrócić uwagę na kilka najważniejszych czynników ryzyka oraz najnowsze orzecznictwo sądowe w tych kwestiach.