Jak reagować w sytuacji strajku pracowniczego?
Walka o zbiorowe interesy
Pogłębiający się kryzys gospodarczy wpływa bezpośrednio na rynek pracy oraz poczucie bezpieczeństwa pracowników. Zwolnienia grupowe, cięcia wynagrodzeń, które dotykają różne firmy, sprawiają, że organizacje związkowe podejmują bardziej stanowcze kroki w celu obrony miejsc pracy oraz utrzymania płac poprzez akcje protestacyjne i strajki. Warto zatem zastanowić się, czym jest strajk oraz jak się wobec niego zachować.
Strajk pracowniczy jest jedną z form wywierania nacisku na pracodawcę przez pracowników. Przepis art. 17 ust. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o rozwiązywaniu sporów zbiorowych (dalej zwanej ustawą o spor. zbior.; Dz.U. z 1991 r. nr 55, poz. 236) definiuje strajk jako zbiorowe powstrzymywanie się pracowników od wykonywania pracy w celu rozwiązania sporu dotyczącego zbiorowych interesów pracowników. Spór zbiorowy może być prowadzony jedynie w zakresie odnoszącym się do warunków pracy, płacy lub świadczeń socjalnych oraz praw i wolności związków zawodowych pracowników lub innych grup, którym przysługuje prawo zrzeszania się w związkach zawodowych (art. 1 ustawy o spor. zbior.).
Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych nie definiuje wskazanych wyżej elementów, jednak można je doprecyzować na podstawie przepisów ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 z późn. zm.) oraz innych ustaw.