Artykuł
Upadłość pracodawcy a zobowiązania wobec pracowników
Likwidacja firmy
Pracodawca, w stosunku do którego ogłoszono upadłość, może skorzystać z ułatwień w rozwiązywaniu umów o pracę z pracownikami. Może również wystąpić do Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych o zaspokojenie roszczeń pracowników.
Ze względu na dużą różnorodność stanów faktycznych, w artykule zostaną przedstawione najbardziej reprezentatywne regulacje dotyczące pracodawcy znajdującego się w stanie upadłości oraz jego pracowników.
Rozwiązywanie umów o pracę
Ogłoszenie upadłości jest wystarczającą przyczyną uzasadniającą wypowiedzenie umów o pracę. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego - Izba Pracy, Ubezpieczeń Społecznych i Spraw Publicznych z 16 marca 2010 r. (sygn. I PZP 1/2010) "przepis artykułu 41 § 1 Kodeksu pracy, wyłączający ochronę pracowników przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem umowy o pracę, ma zastosowanie tylko w razie ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika (art. 15 ustawy z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze, tekst jednolity: Dz.U. z 2009 r. nr 175, poz. 1361 ze zm.) i nie ma zastosowania w razie ogłoszenia upadłości z możliwością zawarcia układu (art. 14 ust. 1 ustawy z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze)". Podobną tezę zawiera również wcześniejszy wyrok Sądu Najwyższego z 4 kwietnia 2007 r. (III PK 1/2007). Od daty ogłoszenia upadłości obejmującej likwidację majątku dłużnika - pracodawcy, pracodawcę przestają obowiązywać przepisy ograniczające możliwość wypowiadania i rozwiązywania umów o pracę opisane poniżej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right