Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2018-06-28

Czy rady pracowników ułatwią czy utrudnią zarządzanie firmami?

Czy rady pracowników staną się kością niezgody w polskich firmach? Pracodawcy obawiają się, że ich utrzymanie pociągnie za sobą dodatkowe koszty. Związki zawodowe - że powstanie konkurencyjne ciało przedstawicielskie w firmie.

Czy wdrożenie w naszym kraju dyrektywy Unii Europejskiej 2002/14/WE o prawie pracowników do informacji i konsultacji koniecznie ma polegać wyłącznie na powołaniu rad pracowników?
Jaka będzie ich relacja do już istniejących ciał przedstawicielskich załogi? A może w tych firmach, w których nie funkcjonują związki zawodowe, ułatwią one dialog między pracownikami a pracodawcą?
Przedstawicielom pracodawców, związków zawodowych oraz resortu pracy „Personel” zadał pytanie: Czy rady pracowników - współistniejące obok związków zawodowych - ułatwią czy utrudnią zarządzanie przedsiębiorstwem oraz prezentowanie interesów pracowników?
Odpowiedzi ekspertów prawa pracy i praktyków zarządzania personelem - publikowane na stronach 8-17 - poprzedzamy analizą projektów aktów prawnych, które mają legalizować wdrożenie Dyrektywy 2002/14/WE w Polsce.
Sondę opracował Sławomir Wach
Dodatkowa, niedoskonała reprezentacja pracowników budzi niepokój związkowców
Ewa Tomaszewska członek Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”
Prawne zagwarantowanie dostępu przedstawicie- li pracowników do informacji ważnych dla funkcjo- nowania ich zakładu pracy, ułatwiające racjonalny dialog społeczny, jest pożądane. Dyrek- tywa 2002/14/WE bardzo ogólnie określa formy przedsta- wicielstwa pracowniczego w zakresie informowania i przeprowadzania konsultacji, odsyłając do praktyki krajowej.
W naszym kraju konsultacje z pracownikami w zakładach, gdzie istnieją organizacje związkowe, odbywają się za pośrednictwem tych organizacji. Informacje zwykle przesyłane są do organizacji związkowych w formie pisemnej, bądź ustnie przekazywane ich przedstawicielom. Przekazywane są także poprzez wywieszanie ich na tablicach ogłoszeń, nadawanie przez radiowęzły, podawanie na zebraniach pracowników (również tam, gdzie organizacji związkowych nie ma). Tworzenie przedstawicielstwa pracowników jest pewnym rozwiązaniem tam, gdzie nie działają związki zawodowe. Jest to jednak rozwiązanie niedoskonałe, nietrwałe, w znacznym stopniu uzależnione od pracodawcy. Wprowadzanie go do zakładów, gdzie istnieją organizacje związkowe, zaburza zorganizowany, często bogaty już w doświadczenia dialog społeczny i podwyższa jego koszty.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00