Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2005-01-25

Mobbing po polsku

Problem mobbingu w polskich przedsiębiorstwach istnieje nie od dziś. Dotychczas jednak nie istniały wyraźne podstawy prawne umożliwiające i nakazujące pracodawcy zajęcie się tym zjawiskiem w przedsiębiorstwie. Obecnie problem ten doczekał się regulacji prawnej, która umożliwiła pracownikom dochodzenie różnorakich roszczeń z tytułu mobbingu. W celu zapewnienia ochrony pracowników przed mobbingiem wprowadzono do Kodeksu pracy nowe przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2004 roku. Przede wszystkim zobowiązują one pracodawcę do przeciwdziałania mobbingowi, jak również określają jego odpowiedzialność w przypadku wystąpienia mobbingu w jego zakładzie.

Maciej Chakowski
Autor jest prawnikiem; jest doktorantem na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego.
Kontakt: m chakowski@interia.pl
Przemysław Ciszek
Autor jest prawnikiem w kancelarii Haarmann Hemmelrath w Warszawie.
Kontakt: przemyslaw.ciszek@haarmannhemmelrath.com
Zgodnie z zapisami Kodeksu pracy - nie każde niewłaściwe zachowanie pracodawcy lub współpracownika będzie mogło zostać sklasyfikowane jako mobbing. Szykanujące działania wobec pracownika uznaje się za mobbing jedynie wówczas, gdy występują w sposób długotrwały i powtarzalny. Jednorazowe zachowanie mające na celu upokorzenie, poniżenie, szykanę itp. nie jest mobbingiem. Pracownik nie może wówczas skorzystać z roszczeń przysługujących ofiarom mobbingu.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00