Co powinien zrobić pracodawca, gdy pracownik nie rozliczył się z zaległości na karcie paliwowej
Nasz pracownik dysponował kartą paliwową. Niedługo kończy mu się okres wypowiedzenia, ale dotychczas nie rozliczył się z pobranych środków i spodziewamy się, że tego nie zrobi. Co miesiąc przekraczał limit, w sumie o niemal 3 tys. zł. Czy jeśli nie zwróci tych pieniędzy, możemy skierować sprawę do sądu?
W opisywanej sytuacji pracownik dysponował (i nadal jeszcze dysponuje) kartą paliwową, na której przekroczył przyznany limit zakupu paliwa, a perspektywy uregulowania tego zadłużenia przez pracownika z własnej inicjatywy lub na wezwanie pracodawcy są niewielkie. W tych okolicznościach pracodawca powinien przede wszystkim wezwać pracownika do zapłaty zaległości, kierując do niego stosowne pismo. Brak reakcji pracownika stwarza podstawę do zainicjowania stosownego postępowania sądowego. W tym zakresie podstawę złożenia pozwu będzie stanowić art. 415 kodeksu cywilnego (dalej: k.c.), z którego wynika, że kto ze swej winy wyrządził szkodę, jest zobowiązany do jej naprawienia.