analiza
Nie tylko firma, lecz także mobber ponoszą konsekwencje nękania pracownika
Pracodawca musi nie tylko likwidować przejawy mobbingu, lecz także mu zapobiegać. W orzeczeniach sądów można znaleźć wskazówki, jak w praktyce może przebiegać mobbing i które sygnały powinny być dla pracodawcy czerwonymi flagami.
Mobbing jest rodzajem przemocy psychicznej stosowanej przez jednych pracowników wobec drugich. Ciągiem nieetycznych i wrogich zachowań mających na celu zdyskredytowanie pracownika w oczach współpracowników i przełożonych oraz obniżenie jego samooceny, wskutek czego staje się on często bezradny i bezbronny.
Portret mobbera
Z badań nad profilem psychologicznym osób, które doświadczyły mobbingu w pracy, wynika, że w określonych warunkach ofiarą może zostać prawie każdy typ pracownika. Z pewnością jednak to kobiety w dużo większym stopniu są narażone na to, że doświadczą mobbingu w pracy. Według różnych badań stanowią one ok. 70 proc. ofiar.
Statystycznie większe prawdopodobieństwo stania się ofiarą mobbingu mają pracownicy, którzy:
■ znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej,
■ wyróżniają się w środowisku pracy na tle rasowym, wyznania czy np. preferencji seksualnych,
■ sygnaliści,
■ neurotycy.