Artykuł
analiza
Jak bardzo dyspozycyjny ma być pracownik samorządowy
Przepisy pozwalają na to, żeby od pracowników samorządowych pracodawca mógł wymagać większej dyspozycyjności niż od innych. Granice tej dyspozycyjności są jednak ściśle określone.
Stosunek pracy pracowników samorządów terytorialnych został odrębnie uregulowany ustawą z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 530, dalej: u.p.s.). Zgodnie z art. 31 tej ustawy w kwestiach, których w niej nie opisano, stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy.
Dyspozycyjność należy rozumieć jako stałe pozostawanie w dyspozycji pracodawcy i wykonywanie na bieżąco wydawanych przez niego poleceń związanych z pracą. Publiczny charakter zadań pracownika może uzasadniać konieczność jego większej dyspozycyjności (por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 28 kwietnia 2005 r. sygn. akt I PK 161/04).
Czasowe powierzenie innej pracy
Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na nie więcej niż trzy miesiące w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę. Musi to być jednak praca zgodna z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, ale nie niższe od dotychczasowego (art. 21 u.p.s.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right