Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2023-08-16

analiza

Jak bardzo dyspozycyjny ma być pracownik samorządowy

Przepisy pozwalają na to, żeby od pracowników samorządowych pracodawca mógł wymagać większej dyspozycyjności niż od innych. Granice tej dyspozycyjności są jednak ściśle określone.

Stosunek pracy pracowników samorządów terytorialnych został odrębnie uregulowany ustawą z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. 2022 r., poz. 530, dalej: u.p.s.). Zgodnie z art. 31 tej ustawy w kwestiach, których w niej nie opisano, stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy.

Dyspozycyjność należy rozumieć jako stałe pozostawanie w dyspozycji pracodawcy i wykonywanie na bieżąco wydawanych przez niego poleceń związanych z pracą. Publiczny charakter zadań pracownika może uzasadniać konieczność jego większej dyspozycyjności (por. uzasadnienie wyroku Sądu Najwyższego z 28 kwietnia 2005 r. sygn. akt I PK 161/04).

Czasowe powierzenie innej pracy

Jeżeli wymagają tego potrzeby jednostki, pracownikowi samorządowemu można powierzyć, na nie więcej niż trzy miesiące w roku kalendarzowym, wykonywanie innej pracy niż określona w umowie o pracę. Musi to być jednak praca zgodna z jego kwalifikacjami. W okresie tym przysługuje pracownikowi wynagrodzenie stosowne do wykonywanej pracy, ale nie niższe od dotychczasowego (art. 21 u.p.s.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00