Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2023-03-14

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe przy wspólnej obsłudze jednostek w gminie

Czy w przypadku powołania w gminie centrum usług wspólnych kierownicy jednostek obsługiwanych, np. placówki oświatowej czy gminnego ośrodka pomocy społecznej, mogą samodzielnie podpisywać sprawozdania finansowe (bilanse)? Czy jednak powinien to zrobić podmiot obsługujący? Jak może to potraktować regionalna izba obrachunkowa? Wątpliwość wynika z niejasności uchwały rady gminy w sprawie obsługi oraz art. 10c ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gdzie mowa o sprawozdawczości jednostek obsługiwanych, a ustawa nie precyzuje, jaka jest to sprawozdawczość: budżetowa czy finansowa.

Skoro w zapytaniu poruszono kwestię wspólnej obsługi w kontekście funkcjonowania jednostek w strukturze samorządu gminnego, to warto w pierwszej kolejności przypomnieć istotę wspomnianej wspólnej obsługi. Ustawodawca wprowadził ten mechanizm w art. 10a–10d ustawy o samorządzie gminnym (dalej: u.s.g.). W art. 10a u.s.g. postanowiono, że „gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00