Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-12-21

Poradnia z prawa pracy

Włodarz ogłosił konkurs na stanowisko dyrektora biura administracyjno-ekonomicznego oświaty. W warunkach naboru wymagano pięcioletniego stażu pracy udokumentowanego świadectwami pracy. Przy czym wskazano, że do tego okresu wlicza się również wykonywanie działalności gospodarczej zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Do konkursu przystąpiła była właścicielka biura rachunkowego. Jej kandydatura nie została jednak wybrana, gdyż jak poinformowała ją komisja kwalifikacyjna, nie wykonywała działalności o profilu oświatowym. Czy odrzucenie jej kandydatury było prawidłowe? Czy może ona to zaskarżyć do sądu?

Jeżeli w ogłoszeniu nie ustalono, że działalność gospodarcza musi się pokrywać z profilem oświatowym, to odrzucenie kandydatury nie było prawidłowe. W art. 13 ust. 2 ustawy z 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (dalej: u.p.s.) zostały wskazane informacje, jakie musi zawierać ogłoszenie o naborze. Zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 3 u.p.s. powinno ono określać wymagania związane z danym stanowiskiem zgodnie z jego opisem, ze wskazaniem, które z informacji są niezbędne, a które dodatkowe. Należy przyjąć, że w przypadku naboru na kierownicze stanowisko urzędnicze określenie tak ich wymagań jest związane z uwzględnieniem warunków, jakie w art. 6 ust. 4 u.p.s. zostały ustalone dla osób ubiegających się o kierownicze stanowisko, a także minimalnych wymagań kwalifikacyjnych wynikających z rozporządzenia Rady Ministrów z 25 października 2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Dostrzec jednak też trzeba, że w art. 13 ust. 2 pkt 3 u.p.s. wyraźnie wskazano na konieczność „określenia” wymagań, co z kolei wiąże się z ich jednoznacznym sprecyzowaniem. Na ten temat wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w wyroku z 18 sierpnia 2022 r. (sygn. akt II SA/Op 85/22), który został wydany w podobnym stanie faktycznym. Sąd ten podał, że art. 6 ust. 4 pkt 1 u.p.s. wskazuje na staż pracy lub wykonywanie działalności gospodarczej o charakterze zgodnym z wymaganiami na danym stanowisku. Zatem przepis ten wyraźnie odsyła do wymagań związanych z danym stanowiskiem, sam ich jednak nie określając i nie definiując też pojęcia wymagań związanych z danym stanowiskiem. Definicji takiej brak zresztą także w innych przepisach u.p.s. Zgodnie bowiem z art. 13 ust. 2 pkt 3 u.p.s. powinny zostać one określone w ogłoszeniu o naborze. Z przedstawionego w pytaniu stanu faktycznego wynika, że włodarz w ogłoszeniu o naborze nie określił, że chodzi o działalność gospodarczą o profilu oświatowym (czyli w zakresie zarządzania oświatą i w zakresie budżetowości oświatowej). W wymaganiach nie określił, które z nich są niezbędne, a które dodatkowe. Innymi słowy na podstawie określonych w ogłoszeniu o naborze wymagań nie można ustalić, że działalność ta powinna być związana z obsługą i realizacją zadań w szeroko rozumianej oświacie (szkoły, przedszkola). Wymóg taki nie został jasno i jednoznacznie ustalony. Co więcej, nie można przyjąć, że prawidłowe jest skonkretyzowanie wymogów co do stażu pracy dopiero w trakcie postępowania konkursowego na podstawie informacji o zadaniach wykonywanych na stanowisku, ponieważ zakres tych zadań niewątpliwie nie określa wymagań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00