Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-07-28

Pracownik biurowy nie umyje okien ani nie skosi trawy

Pracodawca, kierując się względami ekonomicznymi, postanowił, że prace porządkowe wokół terenu zakładu pracy, w tym związane z utrzymaniem zieleni, będą wykonywane przez pracowników zatrudnionych na stanowiskach administracyjno-biurowych. Zadania te mają wykonywać w ramach czasowego powierzenia innej pracy. Czy postępowanie to można uznać za prawidłowe?

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że pracodawca w zależności od aktualnego zapotrzebowania na pracę określonego rodzaju nie ma możliwości zatrudnienia pracownika „uniwersalnego”, który będzie wykonywał każdy rodzaj czynności, jaki jest realizowany w zakładzie pracy. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się bowiem do wykonywania na rzecz pracodawcy pracy określonego rodzaju. Definicja stosunku pracy odwołuje się zatem do pracy określonego rodzaju, a nie do pracy w znaczeniu ogólnym (abstrakcyjnym), co byłoby podstawą do powierzenia pracy dowolnego rodzaju. Dlatego też zgodnie z art. 29 kodeksu pracy każda umowa o pracę powinna zawierać określenie rodzaju pracy - mniej lub bardziej szczegółowe. I choć bardziej ogólne określenie daje pracodawcy większe pole manewru, nie oznacza to, że pracownikowi można przydzielać pracę dowolnego rodzaju. Należy bowiem pamiętać, że pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę (w tym z postanowieniami dotyczącymi rodzaju pracy).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00