Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

TEMATY:
TEMATY:
Data publikacji: 2022-04-07

Płatnik nie odetchnie z ulgą. Ubezpieczony – tak

Ile czasu ma ZUS na decyzję o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia: 5, 10 a może 20 lat? To zależy, kto ma je oddać. Zdaniem niektórych ekspertów ustawę systemową trzeba poprawić, bo jest nieprecyzyjna. Różnicuje firmy, które tylko opłacają składki, oraz osoby, które pobierają zasiłki

Ostatnia nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (dalej: ustawa systemowa) rozszerzyła odpowiedzialność płatników i ubezpieczonych za nienależnie pobrane świadczenia, bo doprecyzowała przepisy tam, gdzie sądy miały jeszcze jakieś wątpliwości (pisaliśmy o tym w dodatku Ubezpieczenia i Świadczenia „Płatnicy i lekarze oszukujący ZUS zwrócą nienależne zasiłki w całości” DGP nr 190 z 30 września 2021 r.). Nie oznacza to jednak, że wszystkie wątpliwości zostały już wyjaśnione. Jedną z nich jest kwestia terminu, w jakim ZUS musi wydać decyzję zobowiązującą płatnika do zwrotu takiego świadczenia. Istnieją bowiem na ten temat dwie odmienne interpretacje ustawy systemowej. Ta przeważająca jest dla płatników niekorzystna, bo zakłada bezterminową możliwość wydania przez ZUS decyzji obciążającej płatnika należnościami. To niestety kolejny przykład uszczelniania systemu ubezpieczonego kosztem płatnika.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00