Czy zleceniodawca może zostać zobowiązany do zwrotu emerytury nadpłaconej zleceniobiorcy, jeśli nie weryfikował posiadania przez niego innych tytułów do ubezpieczeń
PROBLEM
ZUS przeprowadził w 2024 r. w naszej firmie postępowanie wyjaśniające i ustalił, że jeden ze zleceniobiorców (który był zgłoszony do ubezpieczeń społecznych z tego tytułu) w okresie od stycznia do kwietnia 2020 r. posiadał inny tytuł do ubezpieczeń społecznych, tj. umowę o pracę zawartą z inną firmą, z której osiągał minimalne wynagrodzenie. ZUS z urzędu skorygował dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń oraz dokumenty rozliczeniowe dotyczące tego zleceniobiorcy za wskazany okres, ponieważ obowiązkowo powinien on podlegać ubezpieczeniom społecznym z tytułu umowy o pracę, a nie z umowy zlecenia. Zleceniobiorca pobiera emeryturę od 2023 r. Nasza firma nie zgłosiła sprzeciwu wobec dokonanych korekt. Na początku czerwca 2024 r. ZUS wydał decyzję zobowiązującą naszą firmę do zwrotu nadpłaconego temu zleceniobiorcy świadczenia emerytalnego. Czy ZUS może żądać od nas zwrotu wypłaconej zleceniobiorcy emerytury?