Porada
Poradnia kadrowa
Dlaczego zatrudniony w małej firmie pracownik nie otrzyma odprawy po zwolnieniu z powodu likwidacji stanowiska pracy
Co grozi pracodawcy, który nie wykonał ugody sądowej
Czy praca na czarno, za zgodą pracowników, udzieloną w czasie epidemii, będzie okolicznością łagodzącą dla pracodawcy
Prowadzę niewielką firmę, zatrudniam obecnie 15 osób. Na początku czerwca rozwiązaliśmy umowę z pracownikiem, który przepracował u nas ponad pięć lat. Przyczyną rozwiązania umowy była likwidacja punktu handlowego. Były pracownik wystąpił z żądaniem wypłaty odprawy pieniężnej, bo rzekomo jest mu należna na podstawie przepisów kodeksu pracy. Czy rzeczywiście ma do niej prawo?
Przepisy kodeksu pracy nie przewidują odprawy w sytaucji, w jakiej znalazł się były pracownik. Warto jednak poddać analizie pod tym kątem przepisy ustawy o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (dalej: u.s.z.r.p.s.p.) Przewiduja one odprawy pieniężne w związku z rozwiązaniem stosunku pracy w ramach zwolnienia grupowego. Jak wskazano w wyroku Sądu Najwyższego z 11 lipca 2017 r., sygn. akt II PK 105/17, prawo do odprawy przysługuje w razie rozwiązania stosunku pracy z przyczyn dotyczących pracodawcy i z przyczyn niedotyczących żadnej ze stron. Dla prawa do odprawy nie ma zatem znaczenia, czy rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, ale istotne jest to, czy były to przyczyny niedotyczące pracownika. Wystarczające jest, aby przyczyny rozwiązania stosunku pracy nie dotyczyły pracownika, nie muszą one natomiast leżeć po stronie pracodawcy. Wysokość odprawy uzależniona jest od długości zatrudnienia u danego pracodawcy.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right