Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-09-18

Zasiłek chorobowy dla pracownika oddelegowanego do pracy w państwie członkowskim Unii Europejskiej

Po otwarciu naszych granic firmy coraz częściej wysyłają swoich pracowników do pracy na terenie innych państw Wspólnoty. Powstaje pytanie, które z ustawodastw należy stosować do ubezpieczenia społecznego takiego pracownika.

Andrzej Szybkie

Oddelegowanie pracownika z Polski do innego państwa członkowskiego UE

Wspólnotowe regulacje z zakresu koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, co do zasady, przewidują, że osoba pochodząca z jednego państwa członkowskiego zatrudniona na terytorium innego państwa członkowskiego podlega ubezpieczeniom społecznym w państwie wykonywania pracy, nawet jeśli w kraju tym nie ma ona miejsca zamieszkania oraz gdy pracodawca nie ma tu swojej siedziby. Jest to podstawowa zasada nazywana też lex loci laboris.

Jednym z wyjątków od tej zasady jest sytuacja oddelegowania pracownika z jednego państwa do pracy w innym państwie członkowskim. W takim przypadku podlega on nadal ubezpieczeniom społecznym państwa, z którego został oddelegowany, pod warunkiem że przewidywany okres wykonywania tej pracy nie przekracza 12 miesięcy i że nie został on skierowany w miejsce innej osoby, której okres skierowania upłynął.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00