Data publikacji: 03.04.2007
Profilaktyczna ochrona zdrowia pracowników
Profilaktycznej ochronie zdrowia pracowników służą badania lekarskie, obejmujące wszystkich pracowników. Badania nie obowiązują natomiast osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych.
Andrzej Kulikowski
Badania lekarskie obejmują pracowników, tj. osoby zatrudnione na podstawie umów o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę, i dotyczą wszystkich stanowisk pracy, bez względu na pełnioną przez pracownika funkcję lub zakres obowiązków pracowniczych. Nie obowiązują natomiast osób świadczących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, np. umów o dzieło, zleceń, agencyjnych. Obowiązki pracodawcy dotyczące przeprowadzania badań lekarskich, zwanych też badaniami profilaktycznymi, określają przepisy art. 226-233 k.p.
Celem wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich jest stwierdzenie braku przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku. Jest to przesłanka dopuszczenia pracownika do pracy. Badania lekarskie przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę. Żaden akt prawny nie zawiera formularza takiego skierowania. Przepisy określają jedynie, że skierowanie powinno zawierać:
1) określenie rodzaju badania profilaktycznego, jakie ma być wykonane,
2) w przypadku osób przyjmowanych do pracy lub pracowników przenoszonych na inne stanowiska pracy - określenie stanowiska pracy, na którym osoba ta ma być zatrudniona; w tym przypadku pracodawca może wskazać w skierowaniu dwa lub więcej stanowisk pracy, w kolejności odpowiadającej potrzebom zakładu,
3) w przypadku pracowników - określenie stanowiska pracy, na którym pracownik jest zatrudniony,
4) informacje o występowaniu na stanowisku lub stanowiskach pracy, o których mowa w pkt 2 i 3, czynników szkodliwych dla zdrowia lub warunków uciążliwych oraz aktualne wyniki badań i pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia, wykonanych na tych stanowiskach.