Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2003-03-10

Podróże służbowe pracowników (cz. I)

Czy pracodawcy mogą we własnym zakresie ustalać warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowych pracowników? Kiedy przysługuje dieta w niepełnej wysokości? Jak należy obliczać czas trwania podróży służbowych?

Anna Martuszewicz
Hanna Pawlik
prawo.autorzy@infor.pl
1 stycznia 2003 r. zmianie uległy regulacje dotyczące podróży służbowych. Wprowadzają one pewną dowolność dla pracodawców nienależących do państwowej lub samorządowej sfery budżetowej.
Nowelizacja art. 775 kodeksu pracy nie wprowadziła zmian, jeżeli chodzi o podstawową zasadę przewidującą, że pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Jednakże delegacja do określenia w drodze rozporządzenia wysokości oraz zasad ustalania należności przysługujących pracownikowi z tytułu podróży służbowej została znacząco zmodyfikowana.
Od 1 stycznia 2003 r. rozporządzenia wydane przez ministra będą dotyczyć pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. Pracodawcy spoza sfery budżetowej mogą ustalać we własnym zakresie warunki wypłacania należności z tytułu podróży na obszarze kraju lub poza jego granicami. Regulacje w tym zakresie mogą zostać wprowadzone do:
• układu zbiorowego pracy,
• regulaminu wynagradzania,
• umowy o pracę (jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalania regulaminu wynagradzania).
Przyznanie tym pracodawcom uprawnienia, o którym mowa, nie oznacza jednak, że mogą oni ustalać wysokość wszystkich świadczeń w wysokości dowolnej. Ograniczenie dotyczy bowiem minimalnej stawki diety (zarówno krajowej, jak i zagranicznej) - nie może ona być niższa niż dieta z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, określona dla pracowników państwowej/samorządowej jednostki sfery budżetowej. Wydaje się, że ograniczenie to oznacza także, że pracodawcy do własnych regulacji nie mogą wprowadzać postanowień, które w sposób pośredni mogłyby wpłynąć na kwotę należnej pracownikowi diety. Dotyczy to w szczególności mniej korzystnego niż w przepisach rozporządzeń wykonawczych do kodeksu pracy sposobu ustalania diety za niepełną dobę podróży służbowej. Wykluczone jest zatem np. w przypadku podróży krajowych ustalenie, że dieta w pełnej wysokości będzie przysługiwała dopiero za pełną dobę podróży, a nie za czas przekraczający 12 godzin.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00