Artykuł
Jak sporządzić świadectwo pracy?
Jak sporządzić świadectwo pracy?
Hanna Pawlik
Obowiązkiem pracodawcy jest niezwłoczne wydanie pracownikowi świadectwa pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy.
Treść świadectwa pracy powinna odpowiadać wymogom określonym w art. 97 § 2 k.p. oraz w przepisach rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania (Dz.U. Nr 60, poz. 282). Powołane przepisy określają wyczerpująco, jakie informacje pracodawca ma obowiązek zawrzeć w świadectwie pracy obligatoryjnie i na żądanie pracownika.
Informację dotyczącą wysokości i składników wynagrodzenia pracownika oraz uzyskanych przez niego kwalifikacji zamieszcza się w świadectwie pracy tylko na żądanie pracownika, w przeciwnym wypadku pracownik ma prawo do wystąpienia przeciwko pracodawcy z powództwem cywilnym o ochronę dóbr osobistych na podstawie art. 300 k.p. w związku z art. 23 i 24 k.c. Przepisy kodeksu pracy nie określają formy, w jakiej pracownik powinien wyrazić żądanie zamieszczenia w świadectwie pracy informacji o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach, a zatem dopuszczalna jest zarówno forma pisemna, jak i ustna. Dla celów dowodowych uzasadnione jest przechowywanie w aktach osobowych pisemnego wniosku pracownika lub notatki służbowej potwierdzającej, że zamieszczenie tej informacji w świadectwie pracy nastąpiło na ustny wniosek pracownika.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right