Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 marca 2025 r., sygn. III SA/Kr 1708/24
Brak merytorycznego uzasadnienia dla uchwały organu samorządu terytorialnego w zakresie maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych uzasadnia stwierdzenie jej nieważności, ze względu na uniemożliwienie kontroli legalności źródeł decyzji uchwałodawczej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący S WSA Ewa Michna (spr.) Sędziowie WSA Renata Czeluśniak WSA Bogusław Wolas po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 19 marca 2025 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Okręgowej w Krakowie na uchwałę Rady Gminy Wieprz NR XXXVII/320/2018 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie: ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Wieprz stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Rada Gminy Wieprz, działając na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust.1 i art. 41 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz.U. z 2024 r., poz. 1465) oraz art. 12 ust. 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz.U. z 2023 r., poz. 2151) podjęła w dniu 30 maja 2018 r. uchwałę nr XXXVII/320/2018 w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych na terenie Gminy Wieprz.