Wyrok WSA w Łodzi z dnia 13 lutego 2025 r., sygn. II SA/Łd 804/24
Dnia 13 lutego 2025 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział II w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Robert Adamczewski, Sędziowie Sędzia WSA Michał Zbrojewski, Asesor WSA Marcin Olejniczak (spr.), , Protokolant Starszy asystent sędziego Marcelina Niewiadomska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 lutego 2025 roku sprawy ze skargi A. W. i W. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi z dnia 29 sierpnia 2024 roku znak: SKO.4174.9-10.2024 w przedmiocie nieuznania wniosku dotyczącego uproszczonego planu urządzenia lasu 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Starosty Łódzkiego Wschodniego z dnia 14 czerwca 2024 roku, znak: OŚRiL.6162.7.2023.MP; 2. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi solidarnie na rzecz skarżących A.W. i W.W. kwotę 200 (dwieście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania. dc
Uzasadnienie
Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Łodzi, decyzją z 29 sierpnia 2024 r. utrzymało w mocy decyzję Starosty Łódzkiego Wschodniego z 14 czerwca 2024 r. o nieuznaniu wniosku A. W. i W. W. w sprawie nieujmowania działki ewidencyjnej nr [...] w uproszczonym planie urządzenia lasu sporządzonego dla obrębu ewidencyjnego [...].
Z akt sprawy wynika, że ww. decyzją z 14 czerwca 2024 r., na podstawie art. 21 ust. 5 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. z 2024 r. poz. 530 – u.o.l.), Starosta Łódzki Wschodni nie uznał wniosku A. W. i W. W. w sprawie nieujmowania działki ewidencyjnej nr [...] w uproszczonym planie urządzenia lasu sporządzonego dla obrębu ewidencyjnego [...], na okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2033 r.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze, utrzymując w mocy powyższą decyzję podzieliło stanowisko organu pierwszej instancji, że skoro na części spornej działki nr [...] znajduje się las w rozumieniu art. 3 pkt 1 lit.a ustawy z dnia 28 września 1991 roku o lasach (Dz. U. z 2024 r. poz. 530 - u.o.l.), o powierzchni 0,1511 ha, to grunt ten musi być ujęty we wzmiankowanym uproszczonym planie urządzenia lasu. Część działki nr [...], która została ujęta jako las w planie jest udokumentowanym lasem w znaczeniu prawnym od ponad 20 lat. Teren ten, jako część ówczesnej działki nr [...], stanowił część wydzielenia leśnego o symbolu 3n i powierzchni 0,61 ha już w uproszczonym planie urządzenia lasu wsi [...] sporządzonym na okres od 1 stycznia 2003 r. do 31 grudnia 2012 r. Jako gatunek główny w tym wydzieleniu została wskazana olsza w wieku 40 lat, a ustalonym dla niego zadaniem gospodarczym było cięcie sanitarne. Przedmiotowy teren o powierzchni 0,15 ha, już jako część działki nr [...], był również objęty kolejnym uproszczonym planem urządzenia lasu, który został sporządzony dla obrębu ewidencyjnego [...] na okres od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2023 r. W tym dokumencie planistycznym stanowił on część wydzielenia leśnego o symbolu 3m i powierzchni 0,76 ha, z olszą w wieku 51 lat jako gatunkiem głównym, dla którego ustalono zadanie z zakresu gospodarki leśnej w postaci trzebieży późnej. Treść uproszczonego planu urządzenia lasu sporządzonego na okres od 1 stycznia 2024 r. do 31 grudnia 2033 r. w odniesieniu do lasu znajdującego się na działce ewidencyjnej nr [...] stanowi kontynuację ustaleń wynikających z poprzednich planów. W aktualnym dokumencie, o którym mowa w art. 19 ust. 2 u.o.l., przedmiotowy las o powierzchni 0,1511 ha wchodzi w skład wydzielenia leśnego o symbolu [...] i powierzchni 0,6020 ha, z olszą w wieku 61 lat jako gatunkiem głównym, zaś ustalone dla niego zadania z zakresu gospodarki leśnej obejmują: rębnię zupełną smugową, specjalne zabiegi agrotechniczne, odnowienie zrębów, poprawki i uzupełnienia, pielęgnowanie gleby i czyszczenia wczesne. Powierzchnia części działki nr [...], która wynosi 0,1511 ha została zakwalifikowana w tym dokumencie oraz wcześniejszym uproszczonym planie urządzenia lasu jako las, odpowiada powierzchni części tego gruntu, która była i jest określona w rejestrze gruntów jako lasy (w opisie użytku) i opatrzona symbolem LsV (w oznaczeniu użytków i konturów klasyfikacyjnych). W tym zakresie istnieje zatem pełna zgodność pomiędzy ustaleniami kolejnych uproszczonych planów urządzenia lasu a danymi ewidencji gruntów i budynków. Występowanie takiej zgodności implikuje treść art. 20 ust. 2 u.o.l., w związku z art. 20 ust. 3a prawo geodezyjne i kartograficzne. Zdaniem Kolegium o kwalifikacji gruntu jako lasu rozstrzygają dane z ewidencji gruntów i budynków prowadzonej na podstawie p.g.k., przy uwzględnieniu art. 21 ust. 1 tej ustawy. Dane wynikające z tej ewidencji są miarodajne w szczególności w odniesieniu do lasów istniejących od dawna, a kwestia przeznaczenia gruntów do produkcji leśnej może budzić wątpliwości jedynie w odniesieniu do nowo powstających lasów. Dowodu tego nie mogą samodzielnie kwestionować organy administracji publicznej poprzez klasyfikowanie danego gruntu jako lasu wyłącznie w oparciu o definicję ustawową zawartą w u.o.l. i z pominięciem wpisu w ewidencji. W konsekwencji, zdaniem organu odwoławczego grunt stanowiący część działki ewidencyjnej nr [...], który został ujęty w kwestionowanym uproszczonym planie urządzenia lasu, spełnia ustawowe kryteria definicji lasu: przestrzenne i odnoszące się do przeznaczenia do produkcji leśnej. Jednocześnie Kolegium podzieliło stanowisko organu pierwszej instancji, że spełnia on też kryterium przyrodnicze, pomimo iż (co jest faktem bezspornym) nie cała jego powierzchnia pokrytą jest roślinnością leśną (uprawami leśnymi), czyli drzewami i krzewami oraz runem leśnym, bowiem nawet jeżeli z jakichkolwiek przyczyn las utracił niektóre swoje cechy, takie jak np. drzewostan czy runo leśne, to użytek leśny nie traci przez to swego charakteru. Lasem jest zarówno grunt pokryty roślinnością leśną, jak i przejściowo jej pozbawiony, jeżeli jest przeznaczony do produkcji leśnej. O kwalifikacji prawnej gruntu rozstrzyga przeznaczenie gruntu do produkcji leśnej.