Interpretacja indywidualna z dnia 24 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.529.2024.2.BM
Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 52.29.20.0 oraz PKWiU 74.90.12.0.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzupełnił go Pan pismami z 2 stycznia 2025 r. (data wpływu 10 stycznia 2025 r.) oraz z 20 stycznia 2025 r. (data wpływu).
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania irezydencję podatkową wPolsce, podlegającą wPolsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów. Wokresie od (...) 2013 r. do (...) 2024 r. Wnioskodawca pozostaje zatrudniony woparciu o umowę o pracę na stanowisku „Spedytor” w X z siedzibą w (...) (dalej: Przedsiębiorca”).
Zakres obowiązków pracowniczych Wnioskodawcy jest następujący:
1) budowanie bazy danych przewoźników (opracowywanie ankiet taboru iinnych niezbędnych dokumentów),
2) przygotowywanie wycen usług transportowych,
3) dzwonienie do klientów, poszukiwanie potencjalnych nowych kontrahentów,
4) kontakt z klientami — dotychczasowymi oraz potencjalnymi nowymi,
5) odbieranie telefonów.
6) obsługa giełdy „(...)” i realizacja zleceń,
7) obsługa programu „(...)”, w tym szczególnie dodawanie nowych przewoźników, uzupełnianie danych istniejących przewoźników, wprowadzanie danych nowych kontrahentów, aktualizowanie istniejących danych,
8) realizacja zleceń transportowych (pod nadzorem przełożonego).
Z załączonego do umowy o pracę i podpisanego przez jej strony zakresu obowiązków i odpowiedzialności wynika, że praca jest świadczona pod nadzorem bezpośredniego przełożonego, a także że pracownik jest zobowiązany wykonywać pracę sumiennie i staranie, stosować się do poleceń przełożonego, przestrzegać czasu pracy ustalonego w zakładzie pracy, przestrzegać dyscypliny pracy, a odpowiedzialność za wykonywane czynności ponosi na zasadach wynikających z Kodeksu pracy.
Po zakończeniu stosunku pracy z Przedsiębiorcą, Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi dla szeregu podmiotów, w tym m.in. zamierza podjąć współpracę, na podstawie umowy o świadczenie usług z (...) prowadzącym działalność gospodarczą pod firmą X, a także wykonywać czynności na rzecz podmiotów (spółek) powiązanych z Przedsiębiorcą.
Usługi te będą wykonywane w innym charakterze oraz zakresie niż czynności objęte umową o pracę, która zostanie rozwiązana z dniem (...) 2024 r.
W ramach umowy o współpracy (świadczenie usług) z Przedsiębiorcą Wnioskodawca świadczył będzie następujące usługi:
1)zawieranie w imieniu Zleceniodawcy (na podstawie odrębnego pełnomocnictwa udzielonego przez Zleceniodawcę) i realizacja umów na organizację transportu,
2)wykonywanie wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem klientów na usługi przewozu towarów (usługi spedycyjne),
3)samodzielne ustalanie i negocjowanie cen, zarówno z klientami, jak i przewoźnikami,
4)ustalanie warunków realizacji zleceń z klientami, jak i przewoźnikami,
5)budowanie długofalowych relacji z klientami,
6)wykonywanie wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Zleceniodawcy nowych klientów na usługi przewozowe, rozwijanie oferty handlowej, oraz czynności w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej,
7)obsługa reklamacji składanych przez klientów Zleceniodawcy,
8)kwalifikacja i wybór odpowiednich przewoźników do realizacji umów przewozu,
9)kompleksowe planowanie i organizowanie przewozów krajowych i międzynarodowych, w tym pisemne zlecanie załadunków i rozładunków kierowcom, monitorowanie przebiegu przewozu, samodzielne rozwiązywanie problemów powstających w trakcie wykonywania przewozu,
10) rejestracja zleceń w dedykowanej bazie danych,
11) rejestracja „(...)” w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę, w tym rozmów telefonicznych oraz raportów ze spotkań, z zachowaniem poprawności i kompletności wprowadzanych danych,
12) przeprowadzanie oceny przewoźników i podwykonawców w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę po każdym wykonanym zleceniu transportowym,
13) zapewnienie klientom Zleceniodawcy profesjonalnych konsultacji w zakresie usług przewozowych,
14) wykonywanie wszelkich innych czynności związanych z organizacją transportu i przewozów dla klientów Zleceniodawcy.
Umowa o współpracę (świadczenie usług) będzie również wskazywała, że Wnioskodawca będzie ponosił wyłączną odpowiedzialność za prawidłową realizację usług oraz za wszelkie swoje działania i zaniechania związane ze świadczeniem usług. Ponadto, Wnioskodawca będzie ponosił pełną odpowiedzialność za szkody wyrządzone osobom trzecim w związku z wykonywaniem usług na podstawie tej umowy. W przypadku powierzenia wykonania usług osobom trzecim Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność za osobę trzecią na zasadzie ryzyka.
Działalność Wnioskodawcy spełnia warunki przewidziane dla działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wskazuje, że:
1) nie przewiduje możliwości osiągnięcia przychodu w kwocie równej lub przekraczającej 2 000 000 euro w skali roku,
2) rozpocznie wykonywanie działalności w roku podatkowym, w którym zamierza opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (tj. w roku podatkowym rozpoczynającym się 1 stycznia 2025 r.) i nie będzie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej.
Wobec powyższego zostaną przez Wnioskodawcę zachowane warunki wymienione w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Poza świadczeniem usług na rzecz (...) prowadzącego działalność gospodarczą po firmą X z siedzibą w (...), Wnioskodawca dopuszcza również możliwość świadczenia usług objętych zakresem wykonywanej przez niego działalności gospodarczej dla innych podmiotów gospodarczych, w tym dla spółek powiązanych z Przedsiębiorcą.
Ponadto Wnioskodawca podnosi, że:
1) do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
2) nie będzie uzyskiwał przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
3) nie będzie pełnił funkcji prezesa, członka zarządu, bądź innej podobnej funkcji,
4) nie będzie wspólnikiem, udziałowcem, akcjonariuszem u klientów, na których rzecz będzie świadczył usługi,
5) nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów — w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca wyjaśnia także, że:
1) będzie świadczył usługi w Polsce,
2) nie występował do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Głównego Urzędu Statystycznego z wnioskiem o ustalenie numerów grupowania PKWiU dla świadczonych usług.
Uzupełnienie wniosku
Usługi świadczone w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy to usługi sklasyfikowane pod następującymi symbolami PKWiU (siedem cyfr):
a) usługi kwalifikacji i wyboru odpowiednich przewoźników do realizacji umów przewozu – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
b) usługi kompleksowego planowania i organizowania przewozów krajowych i międzynarodowych, w tym pisemnego zlecania załadunków i rozładunków kierowcom, monitorowania przebiegu przewozu, samodzielnego rozwiązywania problemów powstających w trakcie wykonywania przewozu – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
c) usługi rejestracji zleceń w dedykowanej bazie danych – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
d) usługi rejestracji „(...)” w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę, w tym rozmów telefonicznych oraz raportów ze spotkań, z zachowaniem poprawności i kompletności wprowadzanych danych – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
e) usługi przeprowadzania oceny przewoźników i podwykonawców w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę po każdym wykonanym zleceniu transportowym – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
f) usługi zapewniania klientom Zleceniodawcy profesjonalnych konsultacji w zakresie usług przewozowych – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
g) usługi wykonywania wszelkich innych czynności związanych z organizacją transportu i przewozów dla klientów Zleceniodawcy – symbol PKWiU 52.29.19.0 Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych,
h) usługi zawierania w imieniu Zleceniodawcy (na podstawie odrębnego pełnomocnictwa udzielonego przez Zleceniodawcę) i realizacja umów na organizację transportu – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
i) usługi wykonywania wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem klientów na usługi przewozu towarów (usługi spedycyjne) – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
j) usługi samodzielnego ustalania i negocjowania cen, zarówno z klientami, jak przewoźnikami – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
k) usługi ustalania warunków realizacji zleceń z klientami, jak i przewoźnikami – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
l) usługi budowania długofalowych relacji z klientami – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
m) usługi wykonywania wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Zleceniodawcy nowych klientów na usługi przewozowe, rozwijanie oferty handlowej, oraz czynności w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń,
n) usługi obsługi reklamacji składanych przez klientów Zleceniodawcy – symbol PKWiU 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Wnioskodawca rozpoczął wykonywanie działalności gospodarczej od dnia (...) 2025 r. i od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 stycznia 2025 r. zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca zamierza skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie uzyskał przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości „nieprzekraczającej 2 000 000 euro” (nie uzyskał w ogóle przychodów z tej działalności).
Wnioskodawca nie uzyskał przychodów wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, w której suma przychodów wspólników spółki z tej działalności „nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro” (nie uzyskał w ogóle przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki).
Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (już po dacie złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej).
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało złożone wraz z wnioskiem o rejestrację osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w dniu (...) 2024 r., w którym wskazano jako datę rozpoczęcia działalności, a tym samym datę opodatkowania tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne 2 stycznia 2025 r.
Świadczenie usług, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie będzie następowało na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług na rzecz Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w roku następującym bezpośrednio po roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz umowy o świadczenie usług będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?
2.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, w razie wyboru przez Wnioskodawcę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czy też powinny być opodatkowane inną stawką?
Pana stanowisko w sprawie
Stanowisko do pytania 1.
W ocenie Wnioskodawcy, uzyskiwanie przychodów ze świadczenia usług na rzecz Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy) w zakresie wskazanym w opisie zdarzenia przyszłego uprawnia do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od razu po zawarciu umowy o świadczenie usług (B2B) z byłym pracodawcą. Tym samym, przepisy art. 8 ust. 2 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776) wyłączające możliwość rozliczania na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają zastosowania w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego.
Uzasadnienie.
W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r., poz. 776; dalej jako: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak wskazuje art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 226; dalej jako: ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych), ilekroć w ustawie jest mowa działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1 ,2 i 4 - 9.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przy czym Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
1) wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
2) wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. le i If, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. W myśl art. 6 ust. 4 pkt I ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, do podatników rozpoczynających działalność w roku podatkowym, którzy w poprzednim roku podatkowym nie prowadzili działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu.
W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest także od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Odnosząc powyższe rozważania o charakterze ogólnym do przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez niego z tytułu świadczenia usług na rzecz Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy Wnioskodawcy) w 2025 r., a więc w roku następującym bezpośrednio po roku, w którym doszło do zakończenia stosunku pracy Wnioskodawcy u Przedsiębiorcy, stanowiącym jednocześnie rok rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę, przy wskazanym zakresie czynności wynikającym z umowy o pracę oraz umowy o świadczenie usług (B2B) będą mogły być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Działalność, którą będzie wykonywał Wnioskodawca i przychody, które będą z niej uzyskiwane spełniają wszystkie warunki objęcia opodatkowaniem w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. :
1) Wnioskodawca będzie prowadził od roku podatkowego 2025 pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
2) działalność gospodarcza Wnioskodawcy będzie objęta zakresem działalności usługowej w rozumieniu przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, której przedmiotem będą czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem w sprawie PKWiU (Wnioskodawca będzie wykonywał czynności, które, w ocenie Wnioskodawcy, będą mieściły się w grupowaniach usług wymienionych w rozporządzeniu w sprawie PKWiU, a konkretnie w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” oraz w grupowaniu PKWiU 52.29.19.0 „Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych”);
3) opodatkowaniu będą podlegały przychody Wnioskodawcy jako indywidualnego przedsiębiorcy (osoby fizycznej), który rozpocznie działalność w roku podatkowym, w którym wybiera opodatkowanie ryczałtem (2025), opodatkowanie będzie miało miejsce od dnia uzyskania w tym roku podatkowym pierwszego przychodu.
Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy, nie zostaną w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione wymienione w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym przesłanki warunkujące utratę prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w roku podatkowym, w którym nastąpi zawarcie umowy o świadczenia usług (B2B) z byłym pracodawcą. Wnioskodawca w roku podatkowym rozpoczęcia działalności uzyska wprawdzie z tej działalności przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, jednak czynności, które Wnioskodawca zamierza wykonywać w ramach świadczenia usług na rzecz Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy), nie odpowiadają czynnościom, które podatnik wykonuje w roku poprzedzającym rok podatkowy rozpoczęcia działalności i opodatkowania ryczałtem w ramach stosunku pracy z Przedsiębiorcą.
Usługi, które będą świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Przedsiębiorcy w ramach działalności gospodarczej, na podstawie umowy o świadczenie usług (B2B), nie odpowiadają czynnościom wynikającym z umowy o pracę zawartej w dniu (...) 2013 r., jaka obecnie (do (...) 2024 r.) łączy Wnioskodawcę z Przedsiębiorcą — różnią się one zarówno jeśli chodzi o zakres przedmiotowy i charakter wykonywanych czynności, zakres odpowiedzialności względem osób trzecich z tytułu wykonywania tych czynności, spoczywającej na Wnioskodawcy, jak i zakres podmiotowy (zważywszy, że w ramach współpracy świadczonej na podstawie umowy o świadczenie usług Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi także na rzecz innych podmiotów niż Przedsiębiorca, tj. spółek powiązanych z Przedsiębiorcą oraz podmiotów trzecich.
Oprócz przedmiotu działalności gospodarczej podstawowymi aspektami dotyczącymi planowanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy czynności, które potwierdzają powyższe stanowisko są: samodzielność w wykonywaniu czynności, charakter wykonywanych czynności, stopień odpowiedzialności za wykonywane czynności, źródło finansowania wynagrodzenia. Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób zobowiązany do świadczenia usług we wskazanym przez Przedsiębiorcę (byłego pracodawcę) terminie i miejscu, Przedsiębiorca (były pracodawca) nie będzie sprawował jakiegokolwiek nadzoru nad czynnościami Wnioskodawcy, czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego czynności. Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz będzie ponosił odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Działalność usługowa będzie wykonywana przez Wnioskodawcę samodzielnie.
Wyłączenie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ma zastosowanie, jeśli podatnik wcześniej (przed rozpoczęciem działalności), czy to w danym roku podatkowym, czy to w poprzednim roku podatkowym, wykonywał w ramach stosunku pracy bądź spółdzielczego stosunku pracy takie czynności jak te, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej. Jeśli podatnik rozpoczął działalność po uprzednim świadczeniu pracy (w ramach stosunku pracy), to może osiągać przychody od swojego byłego (obecnego) pracodawcy ze świadczenia czynności innych niż te, które wykonywał w ramach stosunku pracy.
Zgodnie ze stanowiskiem ukształtowanym w piśmiennictwie dotyczącym ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych „czynności odpowiadające czynnościom” to czynności mieszczące się w granicach jakiegoś działania. Jeżeli zatem czynności wykonywane w zakresie działalności gospodarczej miałyby odpowiadać czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy, to muszą one być tożsame z czynnościami wchodzącymi w zakres obowiązków pracowniczych podatnika u byłego lub obecnego pracodawcy (por. S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, wyd. III, Wolters Kluwer Lex/el. 2023).
Stanowisko w tej kwestii zajął Naczelny Sąd Administracyjny już w wyroku z 20 lipca 2010 r. sygn. akt. II FSK 516/09, w którym stwierdził, że wobec braku definicji legalnej zwrotu „odpowiadających czynnościom” należy odwołać się do reguł wykładni językowej. Wynika z niej, że: „odpowiadający” jest przymiotnikiem odczasownikowym od czasownika „odpowiadać”. „Odpowiadać” w języku polskim oznacza zaś m.in. być pod pewnym względem podobnym do czegoś, takim samym jak coś innego; być niesprzecznym, zgodnym z czymś: figury geometryczne, elementy dwu zbiorów odpowiadają sobie.
Odpis, duplikat, kopia odpowiada dokładnie duplikatowi (Słownik współczesnego języka polskiego, Przegląd Readers Digest, Warszawa 1998, tom l, str. 658); być zgodnym z czymś, takim samym, jak coś innego (Wielki Słownik Języka Polskiego, red. naukowa E. Polański, Krakowskie Wydawnictwo Naukowe, Kraków 2009, str. 550). Dlatego użyty w art. 9a ust. 3 pkt 2 u.p.d.o.f. zwrot „odpowiadający czynnościom” należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy. Omawiany wyrok NSA ukierunkował linię orzeczniczą sądów administracyjnych w tego typu sprawach (zob. D. Laszczyk, Komentarz do art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, (w:) D. Laszczyk, Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz, LexisNexis, 2014).
Następnie w wyroku z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, Naczelny Sąd Administracyjny wskazał, że: zwrot »odpowiadający czynnościom« należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Podobnie wypowiedziały się składy orzekające Naczelnego Sądu Administracyjnego w wyrokach z 5 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 2163/09 (w którym NSA stwierdził, że nie będą tożsamymi te czynności, które pokrywają się tylko w części. W konsekwencji skład orzekający uznał, że za czynności odpowiadające czynnościom pierwotnym nie mogą zostać uznane zarówno czynności pierwotne do których coś dodano, jaki i takie czynności pierwotne, z których coś zostało ujęte), z 14 maja 2015 r. sygn. akt IIFSK 1069/13, z 10 listopada 2015 r., sygn. akt II ESK 1915/13, z 18 września 2018 r. sygn. akt II FSK 2416/16).
Jak ponadto wskazał również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. akt I SA/Wr 710/23), brak jest podstaw do różnicowania znaczeń określenia „odpowiadający czynnościom” na gruncie art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. i art. 8 ust. 2u.z.p.d.f., a tym samym wyjątek z art. 8 ust. 2 u.z.p.d.f. należy utożsamiać z przychodami uzyskiwanymi z czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik wykonuje/wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Także organy skarbowe w wydawanych interpretacjach podzieliły wyżej wskazane podejście — na przykład w piśmie wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 września 2024 r., 0113-KDIPT2-1.4011.584.2024.1.KD wskazano, że zawarty wart. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).
Mając na uwadze powyższe, przy dokonywaniu interpretacji pojęcia „odpowiadający czynnościom”, należy, zgodnie z powołaną linią orzeczniczą oraz podzielającymi ją poglądami, za „czynności odpowiadające” należy rozumieć wyłącznie czynności tożsame, czyli takie same.
Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę jest tożsamy z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach planowanej działalności gospodarczej jest szerszy niż zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę obowiązującej z Przedsiębiorcą.
Z uwagi na to czynności tych nie można uznać za tożsame, tj. odpowiadające sobie. Istotne jest, że dla uznania czynności jako „odpowiadających” wymagane jest porównanie poszczególnych czynności w szerokim kontekście, tj. nie tylko działań sensu stricto, ale także ich ogólnego charakteru i zakresu. Chociaż czynności Wnioskodawcy jako osoby prowadzącej działalność gospodarczą na rzecz Przedsiębiorcy będą w pewien sposób zbieżne, co częściowo wynika z samej specyfiki planowanej działalności usługowej, to jednak wskazane wyżej przez Wnioskodawcę różnice wykonywanych czynności należy uznać za istotne z punktu widzenia braku ich tożsamości.
Ponadto, należy wziąć pod uwagę, że czynności wykonywane w ramach działalności gospodarczej będą pozbawione jakiegokolwiek nadzoru ze strony Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy), a zatem będą wykonywane całkowicie samodzielnie i w pełni na ryzyko i odpowiedzialność Wnioskodawcy.
Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę zawartej przez Wnioskodawcę z Przedsiębiorcą mają charakter czynności podstawowych, prostych, nieskomplikowanych. Natomiast czynności w ramach umowy o świadczenie usług będą miały charakter czynności profesjonalnych, złożonych, wykraczających poza podstawowy poziom czynności pośrednictwa i czynności agencji transportowych. Również odpowiedzialność za wykonywanie tych czynności, zarówno względem osób trzecich (klientów, kontrahentów Przedsiębiorcy), jak i samego przedsiębiorcy, będzie w pełni spoczywała na Wnioskodawcy, a nie — jak w przypadku obowiązującej umowy o pracę — na pracodawcy (Przedsiębiorcy) z wyłączeniem Wnioskodawcy. Planowane czynności na rzecz byłego pracodawcy nie mają zatem charakteru tożsamego (odpowiadającego czynnościom), a jedynie częściowo (marginalnie) zbieżny. Przyszłe usługi na rzecz Przedsiębiorcy (byłego pracodawcy) w niezmiernie wąskim zakresie będą zbieżne (zbieżne częściowo) z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy.
W świetle powyższego Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych już w roku rozpoczęcia działalności gospodarczej i jednocześnie zawarcia umowy o świadczenie usług (B2B) z byłym pracodawcą (Przedsiębiorcą).
Stanowisko do pytania 2.
W ocenie Wnioskodawcy, świadczenie opisanych we wniosku usług powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Uzasadnienie.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. le i If, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 tej ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
W świetle art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego (a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej).
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą o charakterze usługowym zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zakres usług, jakie zamierza świadczyć Wnioskodawca w ramach planowanej działalności gospodarczej to usługi pośrednictwa, usługi agencji transportowych, usługi spedycyjne, z wyłączeniem jakichkolwiek usług doradczych.
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku w ramach planowanej działalności gospodarczej Wnioskodawcy mieszczą się w kategoriach usług wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem usług, w przypadku których przychody z ich świadczenia objęte są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych o stawce 8,5%. Usługi takie nie mieszczą się natomiast w żadnej z kategorii przychodów wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8. Wobec tego zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.
Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi kwalifikuje do kodów PKD: 52.29.C - Działalność pozostałych agencji transportowych oraz 52.21.Z — Działalność usługowa wspomagająca transport lądowy.
Według natomiast klasyfikacji PKWiU działalność planowana przez Wnioskodawcę powinna zostać zakwalifikowana według następujących kodów:
1) 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) w odniesieniu do czynności:
a) zawierania w imieniu Zleceniodawcy (na podstawie odrębnego pełnomocnictwa udzielonego przez Zleceniodawcę) i realizacja umów na organizację transportu,
b) wykonywania wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem klientów na usługi przewozu towarów (usługi spedycyjne),
c) samodzielnego ustalania i negocjowania cen, zarówno z klientami, jak i przewoźnikami,
d) ustalania warunków realizacji zleceń z klientami, jak i przewoźnikami,
e) budowania długofalowych relacji z klientami,
f) wykonywania wszelkich czynności związanych z poszukiwaniem i pozyskiwaniem dla Zleceniodawcy nowych klientów na usługi przewozowe, rozwijania oferty handlowej, oraz czynności w zakresie nawiązywania i rozwoju współpracy biznesowej,
g) obsługi reklamacji składanych przez klientów Zleceniodawcy.
2) PKWiU 52.29.19.0 - Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych, gdy chodzi o czynności:
a) kwalifikacji i wyboru odpowiednich przewoźników do realizacji umów przewozu,
b) kompleksowego planowania i organizowania przewozów krajowych i międzynarodowych, w tym pisemnego zlecania załadunków i rozładunków kierowcom, monitorowania przebiegu przewozu, samodzielnego rozwiązywania problemów powstających w trakcie wykonywania przewozu,
c) rejestracji zleceń w dedykowanej bazie danych,
d) rejestracji „(...)” w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę, w tym rozmów telefonicznych oraz raportów ze spotkań, z zachowaniem poprawności i kompletności wprowadzanych danych,
e) przeprowadzania oceny przewoźników i podwykonawców w bazie danych wykorzystywanej przez Zleceniodawcę po każdym wykonanym zleceniu transportowym,
f) zapewniania klientom Zleceniodawcy profesjonalnych konsultacji w zakresie usług przewozowych,
g) wykonywania wszelkich innych czynności związanych z organizacją transportu i przewozów dla klientów Zleceniodawcy.
Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na poziomie 8,5% w odniesieniu do usług objętych kwalifikacją do PKWiU jak opisana w niniejszym wniosku została potwierdzona w licznych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego — zob. pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 stycznia 2023 r., znak 0113-KDlPT2-1.4011.1025.2022.1.AP, pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 lipca 2023 r., znak 0115-KDST2-2.4011.216.2023.2.AD, pismo Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 lutego 2023 r., znak 0113-KDlPT21.4011.1030.2022.3.lD.
Natomiast w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112- KDIL22.4011.778.2021.2.MM, potwierdzono, że m.in. usługi z zakresu utrzymywania relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy, wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów, utrzymywaniu relacji z potencjalnymi kontrahentami w imieniu zleceniodawcy, weryfikacji ofert na rynku usług danej branży, pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0 - tj. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny.
Z kolei w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2022 r., znak 0114- KDIP22.4011.490.2022.2.RK, Dyrektor KIS stwierdził, że przychody z działalności Wnioskodawcy mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając na względzie powołane we wniosku przepisy oraz treść wniosku przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 "Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” - Wnioskodawca może opodatkować stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną wart. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podobny pogląd został wyrażony w piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 lutego 2023 r., znak 0115-KDIT1.4011.1.2023.1.PSZ, w którym potwierdzono, że usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stanowisko takie zostało również wyrażone w pismach Dyrektora KIS: z dnia 4 października 2024 r. oraz z dnia 6 listopada 2024 r., znak 0115-KDST2-1.4011.390.2024.3.NC.
Zauważyć ponadto należy, że stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych według PKWiU pod wskazanymi symbolami wynosi 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym ww. usługi nie są wprost wymienione w żadnym innym przepisie ustawy o zryczałtowanym podatku (wskazującym na inną stawkę, dla innej szczególnej kategorii usług). Stawką ryczałtu 8,5% są bowiem opodatkowane przychody z działalności usługowej, o ile dla danego przychodu nie wprowadzono innej stawki ryczałtu (takie podejście interpretacyjne zostało potwierdzone w orzecznictwie sądów administracyjnych — zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 221/09, i WSA 2011/4, poz. 85, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25 września 2009 r., sygn. akt II FSK 638/08, LEX nr 525724, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 18 czerwca 2010 r., sygn. akt II FSK 392/09, LEX nr 706898, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 lipca 2010 r., sygn. akt II FSK 622/09, LEX nr 694409, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 marca 2015 r., sygn. akt II FSK 239/13, LEX nr 1666141, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 czerwca 2015 r., sygn. akt III SA/Wa 1090/15, LEX nr 1971926, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 listopada 2011 r., sygn. akt II FSK 992/10, LEX nr 1112108, wyrok Naczelnego sądu Administracyjnego z 25 lutego 2016 r., sygn. akt II ESK 3367/15, LEX nr 1988483).
Także w komentarzach do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym uznano, że stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności zostały opodatkowane inną stawką (określoną w pkt 1—4 i 6—8) zob. S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz.
Zakres usług planowanych przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie podlega wyłączeniu wynikającemu z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy.
W konsekwencji, o ile nie zaistnieją również inne przesłanki uniemożliwiające zastosowanie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania opisanych w zdarzeniu przyszłym usług o charakterze spedycyjnym stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Planowane czynności stanowią bowiem działalność usługową prowadzoną w ramach działalności gospodarczej nieobjętą inną stawką ryczałtu oraz nie obejmują sprzedaży towarów.
W ocenie Wnioskodawcy, usługi te nie zostały wymienione w innych przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, a zatem dla osiąganych przychodów nie mają zastosowania inne stawki.
Wobec powyższego osiągane przychody z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę usług, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z treści wniosku wynika, że do (...) 2024 r. był Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę na stanowisku „Spedytor”. (...) 2025 r. zamierza rozpocząć prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej i świadczyć usługi, dla których wskazał klasyfikację według PKWiU52.29.19.0 - Pozostałe usługi towarowych agencji transportowych i 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, m.in. na rzecz byłego pracodawcy.
Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.
Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że skoro, jak wynika z treści wniosku, świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz byłego pracodawcy nie są i nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywał w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę, to uzyskiwanie tych przychodów nie wyłączy możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie stwierdzić należy, że w przypadku przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych odpowiednio w grupowaniu PKWiU 52.29.20.0 oraz w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.