Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2025 r., sygn. III OSK 2244/24
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Tamara Dziełakowska Sędziowie: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski (spr.) Protokolant: Asystent sędziego Adam Płusa po rozpoznaniu w dniu 5 lutego 2025 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komisarza Wyborczego w [...] od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 18 czerwca 2024 r. sygn. akt II SA/Ol 389/24 w sprawie ze skargi P. P. na postanowienie Komisarza Wyborczego w [...] z dnia 14 maja 2024 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie (dalej: "WSA w Olsztynie" albo "Sąd pierwszej instancji") wyrokiem z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. akt II SA/Ol 389/24, po rozpoznaniu sprawy ze skargi P. P. (dalej: "skarżący") na postanowienie Komisarza Wyborczego w [...] (dalej: "Komisarz") z dnia 14 maja 2024 r. nr [...] w przedmiocie wygaśnięcia mandatu radnego, uchylił zaskarżone postanowienie.
Powołane orzeczenie zapadło w następujących okolicznościach faktycznych i prawnych.
Starosta [...] (dalej: "Starosta") – działając na podstawie art. 24 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 107), dalej: "u.s.p.", w zw. z art. 383 § 1 pkt 4 oraz § 2a ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r. poz. 2408 ze. zm.), dalej: "ustawa Kodeks wyborczy", pismem z dnia [...] maja 2024 r. zwrócił się do Komisarza z wnioskiem o wydanie postanowienia o stwierdzeniu wygaśnięcia mandatu radnego Rady Powiatu w [...] – P. P. Starosta podniósł, że w wyborach do Rady Powiatu [...] z dnia [...] kwietnia 2024 r. skarżący uzyskał mandat radnego tego powiatu. Jednocześnie jest on zatrudniony w Starostwie Powiatowym w [...] i nie złożył wniosku o udzielenie urlopu bezpłatnego na czas pełnienia funkcji radnego Rady Powiatu w [...]. W związku z powyższym Starosta wskazał, że został przekroczony termin, o którym mowa w art. 24 ust. 5 u.s.p., a więc do wygaśnięcia mandatu dochodzi ex lege wskutek zaistnienia zdarzenia opisanego przez ustawodawcę. Ponadto Starosta zwrócił uwagę na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 października 2000 r., sygn. akt OPS 13/00, gdzie zostało przyjęte, iż zrzeczenie się mandatu, o którym mowa w art. 24b ustawy o samorządzie gminnym (analogicznym w treści z art. 24 ust. 1 u.s.p.), utożsamia się z przesłanką pisemnego zrzeczenia się mandatu radnego, o której stanowił art. 190 ust. 1 pkt 2 Ordynacji wyborczej, którego aktualnym odpowiednikiem jest art. 383 § 4 ustawy Kodeks wyborczy, a zatem właściwym do stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego jest komisarz wyborczy zgodnie z art. 383 § 1 pkt 4 oraz § 2a tej ustawy.