Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 maja 2024 r., sygn. VI SA/Wa 6168/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Nowecki Asesor WSA Maciej Borychowski (spr.) po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 7 maja 2024 r. w trybie uproszczonym sprawy ze skargi W. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 4 października 2023 r. nr BP.502.417.2023.0155.RZ9.466507 w przedmiocie kary pieniężnej oddala skargę
Uzasadnienie
W dniu [...] lipca 2023 r. w miejscowości D. w ciągu drogi krajowej nr 94 zatrzymano do kontroli 3-osiowy samochód ciężarowy marki Volvo o nr rej. [...]. Samochodem ciężarowym kierował Pan B. K., który wykonywał przejazd drogowy z ładunkiem piasku (ładunek podzielny) w imieniu Pana R. M. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą: Usługi Transportowe "[...]" R. M.. Załadowcą i nadawcą przewożonego ładunku była "[...] " Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej "Strona". "Skarżący"). W trakcie kontroli pojazd został zważony przy pomocy dwóch przenośnych wag do pomiarów statycznych typu SAW 10C/III o numerach 85-7290, 85-7512, które legitymowały się świadectwami legalizacji ponownej wydanymi dnia 9 listopada 2021 r. przez Dyrektora Okręgowego Urzędu Miar w P. z datą ważności do dnia 3 grudnia 2023 r. Pomiaru dokonano w punkcie kontrolnym w S. położony na W., który posiada dopuszczenie na podstawie protokołu pomiaru terenu.
W trakcie dokonanego pomiaru stwierdzono przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu ciężarowego. Zgodnie z wynikiem ważenia wskazana rzeczywista masa całkowita pojazdu wyniosła 32,500t (32 500kg), natomiast po odjęciu 2% tolerancji od wskazań wagi wartość rzeczywistej masy całkowitej wyniosła 31,700 t (31700kg). Zgodnie z przepisami, dopuszczalna masa całkowita pojazdu samochodowego o trzech osiach, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 10) Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia wynosi 25 ton- dopuszcza się 26 ton, jeżeli oś napędowa jest wyposażona w koła bliźniacze lub koła pojedyncze z zamontowanymi szerokimi oponami (typu "Super Single") i zawieszenie pneumatyczne lub równoważne, o którym mowa w § 5b, albo jeżeli każda z osi napędowych jest wyposażona w koła bliźniacze, a największy nacisk każdej z tych osi nie przekracza 9,5 tony. Dopuszczalna masa całkowita kontrolowanego pojazdu wynosiła 26ton. Ponadto stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej. Zgodnie z wynikiem ważenia wskazana wartość nacisku pojedynczej osi napędowej wyniosła 23,600t (23 600kg), natomiast po odjęciu 2% tolerancji od wskazań wagi stwierdzono, iż nacisk podwójnej osi napędowej wynosi 23,000 t (23 000 kg). Dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej kontrolowanego pojazdu nie może przekraczać 19 ton. Przeprowadzone ważenie potwierdziło przekroczenie masy całkowitej pojazdu o 6,500 t, tj. o 25,00 % oraz przekroczenie dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej pojazdu o 4,600t, tj. o 24,21%.