Bezczynność organu a wniosek o informację publiczną - Wyrok NSA z dnia 27 listopada 2024 r., sygn. III OSK 670/24
Organ publiczny jest zobowiązany do merytorycznego rozpoznania wniosku o udostępnienie informacji publicznej, a brak spełnienia tego obowiązku stanowi bezczynność nawet jeśli nie wiąże się ona z rażącym naruszeniem prawa.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Rafał Stasikowski Sędziowie: Sędzia NSA Ewa Kwiecińska (spr.) Sędzia NSA Małgorzata Pocztarek po rozpoznaniu w dniu 27 listopada 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. akt III SAB/Gd 179/23 w sprawie ze skargi Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. na bezczynność Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 9 listopada 2023 r., sygn. akt III SAB/Gd 179/23 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku na skutek skargi Stowarzyszenia [...] siedzibą w W. (skarżący, Stowarzyszenie) na bezczynność Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej, zobowiązał Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Gdańsku do załatwienia wniosku Stowarzyszenia [...] z siedzibą w W. z dnia 27 kwietnia 2023 r. w terminie 14 dni od dnia otrzymania prawomocnego odpisu wyroku wraz z aktami sprawy (pkt 1), stwierdził, że bezczynność organu nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa (pkt 2), oddalił skargę w pozostałym zakresie (pkt 3), zasądził zwrotu kosztów postępowania (pkt 4). W sprawie przyjęto następujący stan faktyczny i prawny: