Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.508.2024.2.AK
Opodatkowanie dzierżawy obiektów sportowych oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 września 2024 r.wpłynął Państwa wniosek z 11 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-uznania odpłatnego udostępnienia Obiektów sportowych powstałych/powstających w ramach Inwestycji na rzecz Dzierżawcy za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia z VAT,
-prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione związane z realizacją Inwestycji.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 października 2024 r. (wpływ 22 października 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 609 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym"). Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone m.in. w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, Gmina jest odpowiedzialna m.in. za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. W ramach realizacji powyższych zadań Gmina ponosi liczne wydatki inwestycyjne związane z budową, rozbudową, przebudową oraz modernizacją gminnej infrastruktury sportowej (dalej: „Infrastruktura”).
W ramach wykonywania ww. zadań Gmina zrealizowała/realizuje inwestycje pn.:
1.Budowa boisk (…) - Rozwój infrastruktury sportowo – rekreacyjnej (dalej: „Inwestycja I”);
2.Modernizacja stadionu (…) - opracowanie dokumentacji projektowej - Poprawa stanu technicznego obiektu oraz rozwój infrastruktury sportowej (dalej: „Inwestycja II”);
3.Rozbudowa Hali (…) - Poprawa stanu lokalnej bazy sportowej (dalej: „Inwestycja III”) oraz
4.(…) (dalej: „Inwestycja IV”)
(dalej łącznie jako: „Inwestycje”).
Gmina pragnie poinformować, iż Inwestycja III została oddana do użytkowania w 2022 r., natomiast Inwestycje I-II oraz Inwestycja IV Wnioskodawca planuje oddać do użytkowania w 2024 r.
W dalszej części wniosku obiekty wybudowane/zmodernizowane/rozbudowane w ramach Inwestycji będą określane jako „Obiekty sportowe”.
Inwestycje zostały/zostaną sfinansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak również ze środków zewnętrznych, tj. w przedmiotowym zakresie Gmina uzyskała dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych oraz programu Sportowa Polska.
Poniesione przez Gminę wydatki na nabycie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji zostały/zostaną udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z podaniem NIP Gminy.
Intencją Gminy jest udostępnianie Obiektów sportowych na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy na rzecz podmiotu zewnętrznego (dalej: umowa dzierżawy). Na podstawie przedmiotowej umowy dzierżawy, z tytułu odpłatnego udostępnienia ww. majątku, Gmina pobiera/będzie pobierać od zewnętrznego podmiotu określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny). Miesięczna kwota czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w umowach.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż majątek rozbudowany w ramach Inwestycji III został już odpłatnie udostępniony na rzecz podmiotu trzeciego na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy bezpośrednio po oddaniu go do użytkowania (w 2022 r.). Natomiast Obiekty sportowe będące przedmiotem Inwestycji II oraz Inwestycji IV do tej pory były przedmiotem dzierżawy na rzecz podmiotu trzeciego i zamiarem Gminy jest, aby bezpośrednio po oddaniu do użytkowania były w dalszym ciągu udostępniane na rzecz podmiotu trzeciego na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy. Z kolei majątek powstały w ramach Inwestycji I będzie zupełnie nowym obiektem i Gmina planuje oddanie go w dzierżawę po oddaniu go do użytkowania.
Obecnie Gmina planuje ogłoszenie przetargu nieograniczonego na dzierżawę całego majątku powstałego/zmodernizowanego w ramach Inwestycji, w konsekwencji, którego wyłoniony zostanie dzierżawca (dalej: „Dzierżawca”) wszystkich Obiektów sportowych. Dzierżawca będzie zarządzał powstałym majątkiem na własny rachunek i we własnym imieniu oraz samodzielnie ponosił wydatki związane z bieżącym funkcjonowaniem Obiektów sportowych.
Przed ogłoszeniem omawianego przetargu Gmina wystąpi o opinię zewnętrznego i niezależnego rzeczoznawcy majątkowego, który określi właściwą, godziwą wysokość czynszu dzierżawnego w związku z udostępnieniem majątku powstałego/powstającego w ramach Inwestycji na podstawie umowy dzierżawy. Wartość czynszu ustalona w ten sposób stanowiła będzie cenę wywoławczą w przetargu nieograniczonym (tj. cenę minimalną).
Gmina pragnie podkreślić, iż przetarg nieograniczony to procedura, do której przystąpić może nieograniczona liczba podmiotów. Podmioty te przedstawiały będą swoje oferty dotyczące wydzierżawienia Obiektów sportowych, wskazując za jaką kwotę czynszu dzierżawnego są gotowe przyjąć ww. majątek do użytkowania. Spośród przedstawionych ofert, Gmina dokona wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty, tj. takiej, która zawierać będzie najwyższą kwotę czynszu dzierżawnego.
Po rozstrzygnięciu przetargu i wyłonieniu Dzierżawcy, Gmina odpłatnie udostępni Obiekty sportowe na rzecz Dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy. Gmina będzie również wystawiać (w zakresie majątku powstałego w ramach wszystkich ww. Inwestycji) na Dzierżawcę faktury VAT z tytułu czynszu dzierżawnego, a VAT należny z tego tytułu będzie ujmowany przez Gminę w plikach JPK_V7M i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego.
Ponadto, w celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów skarbowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu, Gmina pragnie podkreślić, iż wybór Dzierżawcy dokonany zostanie w trybie przetargu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1145, dalej: „ustawa o gospodarce nieruchomościami”) i odpowiednich przepisów wykonawczych, które to regulacje stanowią podstawę prawną dla organizatora przetargów dotyczących nieruchomości. Procedura przetargu ma na celu zebranie i zbadanie ofert podmiotów gotowych dzierżawić majątek jaki powstał/powstaje w ramach Inwestycji. Ogłoszenie o przetargu skierowane będzie do nieograniczonego kręgu adresatów - poprzez umieszczenie go na stronie biuletynu informacji publicznej Gminy. Ogłoszenie może być również powielane w niektórych ogólnopolskich portalach internetowych zbierających ogłoszenia o zamówieniach publicznych.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że w zakresie Inwestycji III:
Umowa dzierżawy majątku rozbudowanego w ramach inwestycji III została zawarta (…) 2017 r. na czas określony od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2019 r. Niemniej, dnia (…) 2017 r. Gmina zawarła aneks (…) do rzeczonej umowy, zgodnie z którym uchylono dotychczasowy zapis dotyczący okresu trwania umowy oraz określono nowy okres od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2029 r.
Gmina pragnie wskazać, iż wysokość obecnie pobieranego czynszu z tytułu dzierżawy obiektu będącego przedmiotem Inwestycji III wynosi:
w skali miesiąca:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w skali roku:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto.
Gmina udostępnia obiekt będący przedmiotem Inwestycji III na rzecz (…) Sp. z o.o. Ponadto, Gmina informuje, że posiada 100% udziałów w ww. spółce.
W zakresie Inwestycji II i IV:
Gmina informuje, iż umowa dzierżawy majątku będącego przedmiotem Inwestycji II została zawarta została zawarta (…) 2017 r. na czas określony od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2019 r. Niemniej, dnia (…) 2017 r. Gmina zawarła aneks (…) do rzeczonej umowy, zgodnie z którym uchylono dotychczasowy zapis dotyczący okresu trwania umowy oraz określono nowy okres od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2029 r.
Ponadto, Gmina pragnie wskazać, iż umowy dzierżawy majątku będącego przedmiotem Inwestycji IV zostały zawarte (…) 2017 r. na czas określony od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2019 r. Niemniej, dnia (…) 2017 r. Gmina zawarła aneksy do rzeczonych umów, zgodnie z którymi uchylono dotychczasowe zapisy dotyczące okresów trwania umów oraz określono nowe okresy od dnia (…) 2017 r. do dnia (…) 2029 r.
Gmina pragnie wskazać, iż wysokość obecnie pobieranego czynszu z tytułu dzierżawy obiektu będącego przedmiotem Inwestycji II wynosi:
w skali miesiąca:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w skali roku:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto.
Natomiast w odniesieniu do majątku będącego przedmiotem Inwestycji IV wysokość czynszu pobieranego z tytułu dzierżawy wynosi:
w skali miesiąca:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w skali roku:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto.
Gmina pragnie wskazać, iż po zakończeniu ww. inwestycji, wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona na poziomie rynkowym w ramach procedury przetargowej. Ponadto, w związku z faktem, iż na obecnym etapie Gmina nie wyłoniła jeszcze nowego dzierżawcy rzeczonego majątku, nie jest jeszcze możliwe dokładne wskazanie kwoty miesięcznej/rocznej czynszu, który pobierany będzie od nowego dzierżawcy.
Dodatkowo, Gmina pragnie ponownie podkreślić, iż przed ogłoszeniem przetargu wystąpiła również o opinię zewnętrznego i niezależnego rzeczoznawcy majątkowego, który określi właściwą, godziwą wysokość czynszu dzierżawnego w przedmiotowym zakresie. Tak ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego wartość czynszu stanowić będzie cenę wywoławczą w przetargu nieograniczonym, tj. cenę minimalną.
Gmina udostępnia obiekty będące przedmiotem Inwestycji II oraz IV na rzecz (…) Sp. z o.o. Ponadto, Gmina informuje, że posiada 100% udziałów w ww. spółce.
W zakresie wszystkich Inwestycji:
Gmina informuje, że całkowita szacowana wartość nakładów na realizację Inwestycji objętych wnioskiem wynosi:
w odniesieniu do Inwestycji I:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji II:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji III:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji IV:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto.
Niemniej, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wskazane powyżej wartości mogą ulec zmianie z uwagi na fakt, iż realizacja Inwestycji I-II oraz IV nie została jeszcze zakończona, a zatem nie jest też znana ostateczna wartość kosztów przedmiotowych inwestycji.
Gmina informuje, że wartość wkładu własnego w realizację inwestycji objętych wnioskiem wynosi:
w odniesieniu do Inwestycji I:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji II:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji III:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto;
w odniesieniu do Inwestycji IV:
-(…) zł netto;
-(…) zł brutto.
Niemniej, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż wskazane powyżej wartości mogą ulec zmianie z uwagi na fakt, iż realizacja Inwestycji I-II oraz IV nie została jeszcze zakończona, a zatem nie jest też znana ostateczna wartość kosztów przedmiotowych inwestycji.
Gmina informuje, że wartość dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych oraz Programu Sportowa Polska wynosi:
w odniesieniu do Inwestycji I (dofinansowanie wyłącznie z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych):
-(…) zł;
w odniesieniu do Inwestycji III (dofinansowanie wyłącznie z Programu Sportowa Polska):
-(…) zł;
w odniesieniu do Inwestycji IV (dofinansowanie wyłącznie z Rządowego Funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych):
-(…) zł.
Jednocześnie, Gmina informuje, iż Inwestycja II jest finansowana wyłącznie ze środków własnych Gminy.
Gmina planuje zawrzeć umowę dzierżawy wszystkich obiektów sportowych powstałych/zmodernizowanych w ramach realizacji Inwestycji z przyszłym dzierżawcą na okres 8 lat.
Gmina pragnie poinformować, iż wysokość miesięcznego czynszu dzierżawnego dla obiektów sportowych objętych wnioskiem, obecnie dzierżawionych (tj. obiekty będące przedmiotem Inwestycji II-IV), kształtuje się na poziomie (…) zł netto, tj. (…) zł brutto. W konsekwencji, pobierany od dotychczasowego dzierżawcy czynsz roczny wynosi (…) zł netto, tj. (…) zł brutto.
Ponadto, Gmina wskazuje, iż na chwilę obecną, z uwagi na fakt, iż nie wyłoniła ona jeszcze nowego dzierżawcy wszystkich obiektów sportowych objętych wnioskiem (tj. obiektów będących przedmiotem Inwestycji I-IV), Gmina nie jest jeszcze w stanie wskazać wysokości wynagrodzenia, które będzie pobierane od nowego dzierżawcy przez Gminę w przedmiotowym zakresie.
Należy przy tym ponownie podkreślić, jak już Gmina wskazywała we wniosku, iż w celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów podatkowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu, wybór Dzierżawcy dokonany zostanie w trybie przetargu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2024 poz. 1145) i odpowiednich przepisów wykonawczych, które to regulacje stanowią podstawę prawną dla organizatora przetargów dotyczących nieruchomości. Ponadto, wywoławcza (minimalna) kwota czynszu dzierżawnego na potrzeby procedury przetargowej zostanie ustalona w oparciu o opinię zewnętrznego i niezależnego rzeczoznawcy majątkowego, który określi właściwą, godziwą wysokość czynszu dzierżawnego w przedmiotowym zakresie. Niemniej, ostateczna wysokość czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w ramach przetargu nieograniczonego mającego na celu wyłonienie Dzierżawcy. Po otrzymaniu ofert podmiotów zainteresowanych dzierżawą omawianego majątku, Gmina dokona wyboru najkorzystniejszej oferty, tj. takiej, w której zaproponowana zostanie najwyższa stawka czynszu za dzierżawę ww. obiektów sportowych.
Gmina pragnie wskazać, że ustalona kwota czynszu dzierżawnego będzie zmienna w tym znaczeniu, iż będzie ona podlegać corocznej waloryzacji (podwyższeniu) o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych (tj. wskaźnik inflacji).
Art. 2 pkt. 27b ustawy o VAT przewiduje, iż w celu ustalenia wartości rynkowej świadczenia w pierwszej kolejności ustalić należy cenę porównywalnego świadczenia, tj. taką cenę jaką podatnik mógłby uzyskać od niezależnego podmiotu. Tym właśnie jest procedura przetargu nieograniczonego przewidziana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, którą zamierza zastosować Gmina (zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. 2024 poz. 1145) i odpowiednich przepisów wykonawczych, które to regulacje stanowią podstawę prawną dla organizowania przetargów dotyczących nieruchomości). W ramach tej procedury do nieograniczonego kręgu adresatów skierowane zostanie ogłoszenie, którego celem jest otrzymanie ofert podmiotów zainteresowanych dzierżawą omawianego majątku. Spośród zebranych ofert Gmina wybierze tę najbardziej korzystną dla siebie, tj. taką, która przewidywać będzie najwyższą wartość czynszu dzierżawnego.
Również Szef Krajowej Administracji Skarbowej w opiniach wydawanych w analogicznych sprawach (np. opinia (…)) wskazuje przetarg nieograniczony jako procedurę najbardziej obiektywną i właściwą w celu określenia rynkowej ceny świadczenia (czynszu), stwierdzając, że „są różne inne znane i powszechnie stosowane procedury, które pozwalają na wyłonienie najlepszej oferty, takie jak np. przetarg czy konkurs”. Skoro zatem Szef KAS wskazuje, iż procedura przetargu pozwala na wyłonienie najlepszej oferty, uznać należny jednocześnie, iż czynsz dzierżawny ustalony w ten sposób spełnia wymogi rynkowości.
W konsekwencji, ustalona w umowie dzierżawy wysokość czynszu w ocenie Gminy będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i równa wartości rynkowej, bowiem jej ustalenie dokonane zostanie w oparciu o przewidziany w prawie powszechnym mechanizm, którego jednym z głównych celów jest właśnie określenie rynkowego poziomu cen.
Ponadto, jako cena wywoławcza (minimalna) w przetargu przyjęta zostanie cena ustalona przez rzeczoznawcę majątkowego, co dodatkowo potwierdza, iż wysokość czynszu skalkulowana zostanie z uwzględnieniem realiów rynkowych.
W celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów podatkowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu wybór Dzierżawcy dokonany zostanie w trybie przetargu skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego.
Stawka amortyzacji rocznej majątku powstałego będącego przedmiotem Inwestycji I-IV objętych wnioskiem oraz długość okresu użytkowania ww. majątku mogą być brane pod uwagę przez oferentów, jednakże Gmina w ramach przetargu publicznego nie może narzucać im sposobu kalkulacji czynszu dla potrzeb przedstawianych przez nich ofert.
Wysokość czynszu dzierżawnego umożliwi zwrot poniesionych w ramach Inwestycji I-IV nakładów, jednak Gmina nie jest w stanie wskazać na chwilę obecną, w jakim okresie się to wydarzy z uwagi na fakt, iż przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, a Dzierżawca majątku będącego przedmiotem wniosku nie został jeszcze wyłoniony i umowa dzierżawy nie została zawarta, a w konsekwencji ostateczna wysokość czynszu nie została jeszcze ustalona.
Obecny dzierżawca majątku, a także wyłoniony w przetargu nowy dzierżawca pobiera/pobierać będzie pożytki związane z funkcjonowaniem obiektów sportowych będących przedmiotem wniosku w całości. Oznacza to, że cały dochód z tytułu zarządzania ww. obiektami przypada/przypadać będzie wyłącznie dzierżawcy.
Z drugiej zaś strony, Gmina otrzymuje/będzie otrzymywać czynsz dzierżawny z tytułu dzierżawy majątku będącego przedmiotem wniosku, który zostanie skalkulowany według obiektywnych kryteriów wskazanych powyżej w odpowiedzi na wcześniejsze pytania Organu. Ponadto, należy wskazać, że jeżeli obiekty sportowe nie zostałyby wydzierżawione, Gmina musiałaby we własnym zakresie zaangażować odpowiednie środki pieniężne oraz pracowników do zarządzania wymienionymi we wniosku obiektami, co stanowiłoby dla Gminy spore obciążenie finansowe oraz administracyjne. W wyniku wydzierżawienia obiektów będących przedmiotem wniosku, Gmina nie musi/ będzie musiała również ponosić kosztów bieżącego ich utrzymania, ponieważ koszty te ponosi/ponosić będzie dzierżawca.
Mając na względzie powyższe, w ocenie Gminy, świadczenie pomiędzy nią a obecnym dzierżawcą, a także pomiędzy Gminą a nowym dzierżawcą wyłonionym w przetargu jest/będzie ekwiwalentne.
Jak już Gmina wskazała powyżej, wartość rocznego wynagrodzenia należnego Gminie wynikającego z umowy dzierżawy zostanie ustalona w ramach przetargu, w którym cenę wywoławczą stanowić będzie wartość godziwa czynszu wskazana w opinii zewnętrznego, niezależnego rzeczoznawcy majątkowego. W związku z faktem, iż na obecnym etapie Dzierżawca nie został jeszcze wyłoniony (przetarg dopiero zostanie zorganizowany), nie jest jeszcze możliwe określenie w jakiej relacji będzie pozostawała wartość rocznego czynszu dzierżawnego z tytułu dzierżawy wszystkich obiektów sportowych będących przedmiotem wniosku z nakładami (dofinansowanie + wkład własny) poniesionymi na Inwestycje I-IV.
Jak Gmina wskazała we wniosku oraz wcześniejszych odpowiedziach na pytania postawione w wezwaniu, Gmina przeprowadzi przetarg skierowany do nieograniczonego kręgu adresatów w celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów podatkowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu.
Innymi słowy, Gmina będzie dążyć do tego, aby ustalone z Dzierżawcą wynagrodzenie miało jak najwyższą wartość, a co za tym idzie, aby roczne wynagrodzenie należne Gminie z tytułu zawartej z Dzierżawcą umowy dzierżawy stanowiło jak najwyższy % wartości nakładów poniesionych na Inwestycje I-IV.
Gmina pragnie wskazać, iż w 2023 r. dochody z tytułu dzierżawy wszystkich obiektów sportowych, będących przedmiotem wniosku, w stosunku do dochodów ogółem Gminy, w skali roku, kształtowały się na poziomie (…) %.
Niemniej, Gmina na chwilę obecną nie jest w stanie dokładnie wskazać na jakim poziomie będzie kształtował się ww. stosunek po wyłonieniu nowego dzierżawcy ww. infrastruktury - bowiem, jak już Gmina informowała w odpowiedziach na powyższe pytania, przeprowadzi ona przetarg w celu wyłonienia Dzierżawcy i ustalenia wysokości wynagrodzenia, jakie będzie pobierać z tego tytułu. Ponadto, Gmina będzie dążyć do tego, aby pobierane od dzierżawcy wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy.
Gmina pragnie wskazać, iż każda pozycja po stronie dochodów jest/będzie znacząca dla Gminy, w tym dochody (obrót) z tytułu ww. dzierżawy. Gmina zwraca przy tym uwagę, że jest to pojęcie niedookreślone i do tego subiektywne, a posługiwanie się takimi określeniami w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydaje się niewłaściwe.
Jak wskazywane było w odpowiedzi na wcześniejsze pytania, Gmina przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia Dzierżawcy i ustalenia wysokości wynagrodzenia, jakie Gmina będzie pobierać z tego tytułu. Ponadto, Gmina będzie dążyć do tego, aby pobierane od Dzierżawcy wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy.
Jak Gmina wskazała we wniosku, Inwestycje będące przedmiotem wniosku służą/będą służyć do odpłatnego ich udostępniania na rzecz dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy. Ponadto, umowa dzierżawy niewątpliwie jest umową cywilnoprawną, a zatem w tym zakresie (mając na uwadze art. 15 ust. 6 ustawy o VAT) w ocenie Gminy występuje ona w roli podatnika VAT, prowadząc działalność gospodarczą.
Ponadto, Gmina pragnie wskazać, iż ustalenie czy świadczona usługa przez Gminę na rzecz Dzierżawcy na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku jest przedmiotem zapytania Gminy (pytanie nr 1 we wniosku).
Gmina (w tym jednostki organizacyjne Gminy), niezależnie od dzierżawy powstałych/zmodernizowanych w ramach Inwestycji I-IV obiektów sportowych, nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności w obiektach będących przedmiotem wniosku.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie wskazać, iż jej zamiarem jest wyłącznie odpłatne udostępnianie przedmiotowych obiektów sportowych na rzecz wyłonionego w przetargu Dzierżawcy. Niemniej, Gmina nie wyklucza sytuacji, w których będzie korzystała z ww. obiektów na podstawie odrębnych od dzierżawy umów cywilnoprawnych zawartych z Dzierżawcą, ustalając warunki tego wykorzystania w drodze ustaleń między stronami tak jak każdy inny podmiot zainteresowany wykorzystaniem tych obiektów. Ponadto, Gmina doprecyzowuje, iż ewentualnie wykorzystanie ww. obiektów sportowych przez Gminę będzie miało charakter odpłatny.
Gmina wskazuje, iż dla celów ustalenia czy odpłatne udostępnianie przez Gminę obiektów sportowych będących przedmiotem wniosku stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu VAT oraz prawa do odliczenia VAT naliczonego w rzeczonym zakresie - nie ma żadnego znaczenia to, jak przedmiot dzierżawy będzie wykorzystywany przez Dzierżawcę (do działalności opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej VAT). Dzierżawca jest odrębnym od Gminy podmiotem i podatnikiem i Gmina nie może udzielać za niego odpowiedzi na pytania dotyczące jego działalności.
Jako właściciel majątku Gmina informuje, że dzierżawca będzie miał obowiązek wykorzystywania obiektów sportowych powstałych/zmodernizowanych w ramach Inwestycji I-IV zgodnie z ich przeznaczeniem, tj. na cele sportowe. Gmina zakłada, że co najmniej w części będą to czynności opodatkowane VAT, tj. odpłatne udostępnianie ww. obiektów sportowych na rzecz zainteresowanych podmiotów. Gmina zakłada, że mogą wystąpić także inne czynności jak np. otwarte imprezy sportowe, czy wydarzenia promocyjne, jednakże w tym zakresie to po stronie Spółki będzie leżało ustalenie, czy podlegają one opodatkowaniu VAT w danych okolicznościach. Ponadto, Gmina na chwilę obecną nie ma wiedzy na temat ewentualnego przeznaczenia obiektów sportowych będących przedmiotem wniosku przez Dzierżawcę do czynności zwolnionych z VAT.
Pytania
1.Czy odpłatne udostępnienie Obiektów sportowych powstałych/powstających w ramach Inwestycji na rzecz Dzierżawcy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku?
2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Odpłatne udostępnianie Obiektów sportowych powstałych/powstających w ramach Inwestycji na rzecz Dzierżawcy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
2.Gminie przysługuje/będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Ad. 1
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.
Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Mając na uwadze, iż umowa dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm., dalej „KC”), w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia Obiektów na podstawie umowy dzierżawy na rzecz podmiotu trzeciego wyłonionego w szczególności w drodze przetargu nieograniczonego, Gmina działa/będzie działać w roli podatnika VAT.
Ponadto, Gmina pragnie zwrócić uwagę na art. 2 pkt. 27b ustawy o VAT, który przewiduje, iż w celu ustalenia wartości rynkowej świadczenia w pierwszej kolejności ustalić należy cenę porównywalnego świadczenia, tj. taką cenę jaką podatnik mógłby uzyskać od niezależnego podmiotu. Tym właśnie jest procedura przetargu nieograniczonego przewidziana w przepisach prawa powszechnie obowiązującego, którą zamierza zastosować Gmina (zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami) i odpowiednich przepisów wykonawczych, które to regulacje stanowią podstawę prawną dla organizowania przetargów dotyczących nieruchomości). W ramach tej procedury do nieograniczonego kręgu adresatów skierowane zostanie ogłoszenie, którego celem będzie otrzymanie ofert podmiotów zainteresowanych dzierżawą omawianego majątku. Spośród zebranych ofert Gmina wybierze tę najbardziej korzystną dla siebie, tj. taką, która przewidywać będzie najwyższą wartość czynszu dzierżawnego.
Również Szef Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: „Szef KAS”) w opiniach wydawanych w analogicznych sprawach (np. opinia (…)) wskazuje przetarg nieograniczony jako procedurę najbardziej obiektywną i właściwą w celu określenia rynkowej ceny świadczenia (czynszu), stwierdzając, że „są różne inne znane i powszechnie stosowane procedury, które pozwalają na wyłonienie najlepszej oferty, takie jak np. przetarg czy konkurs”. Skoro zatem Szef KAS wskazuje, iż procedura przetargu pozwala na wyłonienie najlepszej oferty, uznać należny jednocześnie, iż czynsz dzierżawny ustalony w ten sposób spełnia wymogi rynkowości. Podkreślenia wymaga również fakt, iż Gmina dodatkowo zamierza wystąpić o opinię niezależnego rzeczoznawcy majątkowego w celu ustalenia godziwej (rynkowej) wartości czynszu dzierżawnego Obiektów sportowych, która to przyjęta zostanie jako cena wywoławcza (minimalna) w ogłaszanym przetargu nieograniczonym.
W konsekwencji, mając na uwadze, iż Gmina działa/będzie działać w tym zakresie w roli podatnika VAT oraz wykonuje/będzie wykonywać usługę dzierżawy Obiektów sportowych za wynagrodzeniem, przedmiotowa transakcja podlega/będzie podlegać opodatkowaniu VAT. W opinii Gminy opisana powyżej usługa dzierżawy nie korzysta/nie będzie korzystać przy tym ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują zwolnienia z opodatkowania VAT, które znalazłoby zastosowanie w przedstawionym przez Gminę stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 19 września 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.394.2023.2.JKU, w ramach której stwierdził, że: „Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnego udostępnienia przez Gminę budynku Centrum (...) na rzecz Dzierżawcy na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy, Gmina wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a czynność ta stanowi/będzie stanowiła usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku”.
Analogiczne stanowisko przyjął DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 listopada 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.433.2023.2.AS, w której stwierdzono, że: „(...) odpłatne udostępnienie Farmy fotowoltaicznej, która powstanie w ramach Inwestycji, na rzecz Dzierżawcy będzie odbywało się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku”.
Reasumując, świadczenie przez Gminę usługi dzierżawy Obiektów sportowych powstałych/powstających w ramach Inwestycji stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 oraz art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, w stosunku do której ani w ustawie o VAT, ani też w rozporządzeniach wykonawczych, nie zostało przewidziane zwolnienie z opodatkowania VAT.
Ad. 2
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, sprecyzowanych w treści art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności ograniczające ww. prawo przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.
Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:
- zostały nabyte przez podatnika tego podatku,
- pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,
- czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie jak wynika z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.
Mając na uwadze powyższe, z przedstawionego przez Gminę uzasadnienia do pytania nr 1 wynika, iż odpłatne udostępnienie Obiektów sportowych zarówno na rzecz obecnego dzierżawcy majątku będącego przedmiotem Inwestycji III, jak też na rzecz nowego Dzierżawcy majątku powstałego/powstającego w ramach Inwestycji wyłonionego w ramach przetargu, które wykonywane jest/będzie przez Gminę na podstawie umowy cywilnoprawnej stanowi/stanowić będzie działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z opodatkowania VAT, w ramach której to czynności Gmina działa/działać będzie jako podatnik VAT, o którym mowa w powołanym powyżej art. 15 ustawy o VAT.
W ocenie Gminy, związek pomiędzy poniesionymi/ponoszonymi przez Gminę wydatkami, a wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT wydaje się bezpośredni i oczywisty. Bez zmodernizowania/utworzenia Obiektów sportowych nie jest/nie będzie możliwe dokonywanie czynności podlegającej opodatkowaniu VAT w postaci świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy Obiektów sportowych zarówno na rzecz obecnego dzierżawcy majątku będącego przedmiotem Inwestycji Il-IV, jak też na rzecz Dzierżawcy (wyłonionego w ramach przetargu nieograniczonego) majątku zmodernizowanego/powstającego w ramach Inwestycji, która to usługa podlega/podlegać będzie opodatkowaniu VAT.
Tym samym, mając na uwadze charakter czynności (dzierżawa) oraz zamiar wydzierżawienia majątku powstałego/powstającego w ramach Inwestycji już w trakcie ich realizacji, zdaniem Gminy, przysługuje/przysługiwać jej będzie pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego w cenie wydatków poniesionych/ponoszonych na realizację Inwestycji.
Warto przy tym zauważyć, iż w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT in principio, determinantą posiadania przez podatnika prawa do odliczenia VAT naliczonego jest zadeklarowany przez podatnika zamiar przeznaczenia danego towaru lub usługi na cele związane ze sprzedażą opodatkowaną (tutaj w szczególności dzierżawa na rzecz podmiotu zewnętrznego wyłonionego w drodze przetargu nieograniczonego).
Stanowisko to pozostaje ugruntowane w orzecznictwie, w tym w wyrokach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE” lub „Trybunał”): „Ponadto, zgodnie z zasadą neutralności podatku VAT w zakresie obciążenia podatkowego dla przedsiębiorstwa pierwsze wydatki inwestycyjne, poniesione w celu i z zamiarem rozpoczęcia działalności, należy uznać za działalność gospodarczą. Opóźnienie rozpoczęcia działalności do momentu faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. do momentu rozpoczęcia uzyskiwania z tej nieruchomości dochodu do opodatkowania, byłoby sprzeczne z tą zasadą. Każda inna interpretacja art. 4 Dyrektywy oznaczałaby obciążenie przedsiębiorcy kosztem VAT w trakcie prowadzenia przez niego działalności gospodarczej, bez umożliwienia mu odliczenia tego podatku zgodnie z art. 17 i wprowadzałaby nieuzasadnione rozróżnienie między wydatkami inwestycyjnymi, poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich wykorzystywania.” (por. wyrok w sprawie C-268/83 Rompelman).
Dodatkowo: „Zgodnie z zasadą neutralności VAT w zakresie obciążeń podatkowych nakładanych na przedsiębiorstwo, pierwsze wydatki inwestycyjne poniesione w celach i z zamiarem rozpoczęcia działalności należy traktować jako działalność gospodarczą; jednocześnie niezgodna z tą zasadą byłaby sytuacja, w której działalność ta rozpoczęłoby się dopiero z chwilą faktycznego wykorzystania nieruchomości, tj. z chwilą rozpoczęcia generowania dochodu do opodatkowania. Jakakolwiek inna interpretacja artykułu 4 Dyrektywy obciążałaby przedsiębiorcę kosztem z tytułu podatku VAT w trakcie prowadzenia działalności gospodarczej bez przyznania mu prawa do jego odliczenia zgodnie z artykułem 17 i prowadziłaby do arbitralnego rozróżnienia między wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi przed faktycznym wykorzystaniem nieruchomości i wydatkami poniesionymi w trakcie ich użytkowania.” (por. wyrok w sprawie C-110/94 Intercommunale voor zeewaterontzilting - INZO).
Co więcej orzecznictwo TSUE idzie jeszcze dalej uznając, iż fakt czy w przyszłości dany zakup zostanie, czy też nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej VAT nie ma wpływu na to uprawnienie (druga z ww. sytuacji nie ma miejsca w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym zaprezentowanym przez Gminę, bowiem Gmina aktywnie poszukiwać będzie dzierżawcy Obiektów sportowych).
Do takich wniosków Trybunał doszedł m.in. w wyrokach z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 Ghent Coal Terminal NV v. Belgia, z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 D.A. Rompelman i E.A. Rompelman-Van Deelen v. Minister van Financien oraz z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National pic v. Commissioners of Customs & Excise.
Prawo do odliczenia VAT w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 listopada 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.433.2023.2.AS, wskazał, iż „(...) w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez Gminę na realizację Inwestycji, w ramach której powstanie Farma fotowoltaiczna, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec tego Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację Inwestycji, z uwzględnieniem przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy”.
Również w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. 0114-KDIP4-1.4012.539.2023.2.AM, organ podatkowy stwierdza, że „Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na wybudowanie Infrastruktury, z uwagi na wykorzystanie jej do świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy na rzecz Dzierżawcy, która to usługa w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie”.
Podobne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 22 marca 2023 r., sygn. 0461-ITPP1.4512.691.2016.14.S.DP, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż: będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy, tj. na bieżąco, czyli co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym otrzymają Państwo fakturę (przy jednoczesnym spełnieniu warunku powstania obowiązku podatkowego po stronie sprzedawcy w stanie prawnym obowiązującym) lub przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, tj. od momentu oddania budynku Amfiteatru w dzierżawę”.
Analogiczne stanowisko zajął DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.298.2019.2.AZ, wskazując, że: „Gmina jest/będzie uprawniona do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz bieżące związane z przyłączem, bowiem zakupy te będą miały związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT przez odpłatne udostępnianie ww. przyłącza na podstawie umowy cywilnoprawnej”.
W podobnym stanie faktycznym DKIS wydał interpretację indywidualną z dnia 19 września 2023 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.394.2023.2.JKU, w której uznał, że: „Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na utworzenie Centrum (...), z uwagi na wykorzystanie go do świadczenia odpłatnej usługi dzierżawy na rzecz Dzierżawcy, która to usługa w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegać będzie opodatkowaniu tym podatkiem”.
Ponadto Gmina pragnie wskazać, że stanowisko odmienne od przedstawionego powyżej pozostawałoby w sprzeczności z fundamentalną zasadą opodatkowania VAT, jaką jest zasada neutralności tego podatku, podkreślana wielokrotnie w orzecznictwie TSUE oraz polskich sądów administracyjnych. Przykładowo, Gmina pragnie przytoczyć orzeczenie TSUE w sprawie C-37/95 Ghent Coal, w którym Trybunał stwierdził, iż „Prawo do odliczenia zostało wprowadzone, aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowano w sposób całkowicie neutralny”.
Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest uiszczać VAT należny z tytułu świadczonej odpłatnej usługi dzierżawy, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi.
W przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie wystąpi ponadto żadna z negatywnych przesłanek prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. Ponadto, w związku z tym, iż infrastruktura powstała/powstająca w ramach realizacji Inwestycji jest/będzie w całości wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanej VAT, zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdują w tym przypadku zastosowania przepisy dotyczące pre-współczynnika, współczynnika oraz korekty wieloletniej (art. 86 ust. 2a-2h, art. 90 i art. 91 ustawy o VAT). W konsekwencji, Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione/ponoszone w przedmiotowym zakresie.
Reasumując, Gmina jest/będzie uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych/ponoszonych na wybudowanie/zmodernizowanie rozbudowanie/utworzenie Infrastruktury w ramach realizacji Inwestycji, z uwagi na wykorzystanie/zamiar wykorzystania/przyszłe wykorzystanie jej do świadczenia odpłatnych usług dzierżawy, które to usługi w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegają/podlegać będą opodatkowaniu tym podatkiem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przystąpili Państwo do realizacji inwestycji pn.:
1.Budowa boisk (…) - Rozwój infrastruktury sportowo – rekreacyjnej (Inwestycja I);
2.Modernizacja stadionu (…) - opracowanie dokumentacji projektowej - Poprawa stanu technicznego obiektu oraz rozwój infrastruktury sportowej (Inwestycja II);
3.Rozbudowa Hali (…) - Poprawa stanu lokalnej bazy sportowej (Inwestycja III);
4.(…) (Inwestycja IV).
Inwestycje zostały/zostaną sfinansowane zarówno ze środków własnych Gminy, jak również ze środków zewnętrznych: dofinansowanie w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład - Program Inwestycji Strategicznych oraz Program Sportowa Polska.
Inwestycje będące przedmiotem wniosku służą/będą służyć do odpłatnego ich udostępniania na rzecz Dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy.
W analizowanej sprawie, Państwa wątpliwości dotyczą w pierwszej kolejności ustalenia, czy odpłatne udostępnienie Obiektów sportowych powstałych/powstających w ramach Inwestycji na rzecz Dzierżawcy stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.
W związku z tym należy uznać, że dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że świadczona przez Państwa usługa dzierżawy powstałych/powstających Obiektów sportowych w ramach Inwestycji, na rzecz Dzierżawcy na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (jest czynnością cywilnoprawną).
Zatem, w odniesieniu do tej czynności nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie mogą Państwo skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
W analizowanym przypadku występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność (dzierżawa Obiektów sportowych) – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) Obiektów sportowych na rzecz zewnętrznych podmiotów, za które będą Państwo pobierali wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT. Zatem czynność ta będzie opodatkowana podatkiem VAT.
Mając na uwadze powołane przepisy i przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że z tytułu odpłatnego udostępnienia powstałych/powstających Obiektów sportowych na rzecz Dzierżawcy na podstawie odpłatnej umowy dzierżawy wystąpią Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a czynność ta stanowi/będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że zrealizowali/realizują Państwo Inwestycje w zakresie budowy, rozbudowy, oraz modernizacji gminnej infrastruktury sportowej. Poniesione przez Państwa wydatki na nabywanie towarów i usług związanych z realizacją Inwestycji zostały/zostaną udokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT. Intencją Państwa jest, aby wszystkie powstałe w ramach realizacji Inwestycji Obiekty sportowe zostały odpłatnie udostępnione innemu podmiotowi na podstawie umowy dzierżawy, który to podmiot będzie zarządzał powstałym majątkiem na własny rachunek i we własnym imieniu oraz samodzielnie ponosił wydatki związane z jego bieżącym funkcjonowaniem. Na podstawie przedmiotowej umowy dzierżawy, z tytułu odpłatnego udostępnienia ww. majątku będą Państwo pobierali od zewnętrznego podmiotu określone w umowie wynagrodzenie (czynsz dzierżawny). Miesięczna kwota czynszu dzierżawnego zostanie ustalona w umowach. Wyłonią Państwo Dzierżawcę w drodze przetargu nieograniczonego tj. w procedurze, do której może przystąpić nieograniczona liczba podmiotów. Podmioty te będą przedstawiały swoje oferty dotyczące wydzierżawienia Obiektów sportowych, wskazując za jaką kwotę czynszu dzierżawnego są gotowe przyjąć ww. majątek do użytkowania. Spośród przedstawionych ofert, dokonają Państwo wyboru najkorzystniejszej dla siebie oferty, tj. takiej, która zawierać będzie najwyższą kwotę czynszu dzierżawnego. Po rozstrzygnięciu przetargu i wyłonieniu Dzierżawcy, odpłatnie udostępnią Państwo Obiekty sportowe na rzecz Dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy. Z tytułu świadczenia ww. usługi dzierżawy będą Państwo wystawiać na Dzierżawcę faktury, a podatek należny z tego tytułu będzie ujmowany przez Gminę w pliku JPK_V7M i odprowadzany do właściwego urzędu skarbowego. Ustalona w umowie dzierżawy wysokość czynszu, w Państwa ocenie, będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych i równa wartości rynkowej, bowiem jej ustalenie dokonane zostanie w oparciu o przewidziany w prawie powszechnym mechanizm, którego jednym z głównych celów jest właśnie określenie rynkowego poziomu cen.
W tym miejscu należy zauważyć, że jak wskazano wyżej odpłatne udostępnienie Obiektów sportowych na rzecz Dzierżawcy, na podstawie umowy dzierżawy, za które będą Państwo pobierali wynagrodzenie, stanowi/będzie stanowiło usługę podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystającą ze zwolnienia od tego podatku.
Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją ww. Inwestycji. Z okoliczności sprawy wynika bowiem, że wszystkie wybudowane/rozbudowane/zmodernizowane Obiekty sportowe w ramach przedmiotowej Inwestycji zamierzają Państwo odpłatnie udostępnić na rzecz Dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy, która to czynność – jak rozstrzygnięto wyżej – będzie opodatkowana podatkiem VAT. Ponoszone przez Państwa wydatki na realizację Inwestycji mają zatem związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi.
Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację przedmiotowej Inwestycji przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki związane z realizacją Inwestycji, ponieważ majątek powstały w ramach tej Inwestycji będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwać pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.
Tym samym, stanowisko w zakresie pytania nr 2 wniosku jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanych pytań przyporządkowanych do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei z okoliczności sprawy przedstawionych przez Państwa nie wynika, iż nie zostały spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy.
Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny lub organ ustali, że wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie, lub też wskazane we wniosku Obiekty sportowe nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będą służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.