Orzeczenie
Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 18 września 2024 r., sygn. II SA/Gl 491/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Dobrowolski, Sędziowie Sędzia WSA Beata Kalaga-Gajewska (spr.), Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna, , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 18 września 2024 r. sprawy ze skargi R. sp. z o.o. w T. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Katowicach z dnia 12 lutego 2024 r. nr SKO.OS/41.9/72/2024/2155/RN w przedmiocie kary pieniężnej za nieosiągnięcie wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oddala skargę.
Uzasadnienie
Wójt Gminy M. (dalej: "organ I instancji"), decyzją z dnia 29 grudnia 2023 r., nr [...], działając z urzędu na podstawie art. 104 § 1 i art. 107 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (aktualny publikator: Dz. U. z 2024 r. poz. 572, dalej w skrócie: "k.p.a."), art. 9g pkt 1, art. 9x ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 9zb ust. 1 oraz art. 9zd ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 z późn. zm., dalej: "ustawa"), § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1530) oraz § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2017 r. w sprawie jednostkowych stawek opłat za korzystanie ze środowiska (Dz. U. z 2017 r. poz. 2490 z późn. zm.), nałożył na R. Sp. z o.o. z siedzibą w T. (w skrócie: "Spółka") karę pieniężną w wysokości 14 401,00 zł. za nieosiągnięcie wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych za 2021 rok. W uzasadnieniu przytoczył podstawy prawne rozstrzygnięcia i podał, że w dniu 25 lutego 2013 r. Spółka uzyskała wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości położonych na terenie Gminy M. oraz w roku 2021 świadczyła usługi odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych na podstawie indywidualnych umów zawartych z właścicielami nieruchomości, nieobjętych gminnych systemem gospodarowania odpadami. W dniu 31 stycznia 2022 r. Spółka złożyła sprawozdanie za 2021 rok, w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, za pośrednictwem Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, które zostało skorygowane w dniu 27 kwietnia 2022 r. W skorygowanym sprawozdaniu wskazała, że osiągnięty poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych wyniósł 1,92 %. Tymczasem w art. 3b ust. 1 pkt 1 ustawy określono, że za 2021 rok poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych ma wynosić co najmniej 20 % wagowo. W wyniku weryfikacji sprawozdania Spółki organ I instancji ustalił, że nie osiągnęła poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right