Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2024-11-12

Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę na nowy podmiot budzi wątpliwości

Problematyczne jest choćby to, do którego organu administracji architektoniczno-budowlanej nowy inwestor powinien złożyć wniosek. Sprawa się komplikuje, gdy organ w I instancji odmówił udzielenia pozwolenia na budowę, a w wyniku odwołania organ II instancji uchylił tę decyzję i wydał inną

Nie zawsze bowiem będzie to organ, który wydał pozwolenie na budowę, mimo takiego właśnie brzmienia przepisu. A to nie koniec. Dość enigmatyczne jest także określenie „zgody na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane”, a jest to podstawą zarówno wydania, jak i przeniesienia pozwolenia na budowę.

Co do zasady decyzja zatwierdzająca projekt budowlany i udzielająca pozwolenia na budowę (dalej: decyzja PnB) jest przenaszalna po spełnieniu pewnych warunków. Warunki te określa art. 40 prawa budowlanego (dalej: p.b.). Jeśli zostaną spełnione, organ ma obowiązek decyzję PnB przenieść i nie ma w tym zakresie żadnej swobody administracyjnej. Rozstrzygnięcie wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej, który wydał PnB.

Dysponowanie nieruchomością

Nowy inwestor, który chce realizować dane zamierzenie budowlane w miejsce dotychczasowego inwestora, musi przedłożyć nie tylko oświadczenie o przyjęciu na siebie warunków zawartych w decyzji PnB, lecz także oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Co jednak przepisy p.b. rozumieją pod tym sformułowaniem? Zgodnie z art. 3 pkt 11 p.b. jest to tytuł prawny wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. W przypadku własności oraz użytkowania wieczystego sprawa jest oczywista, bo uprawnienie do wykonywania na nieruchomości robót budowlanych wynika z samej istoty prawa, jakim jest prawo własności oraz użytkowania wieczystego. Co do zarządu, należy wyjaśnić, że chodzi o formę władania nieruchomością przez państwową lub samorządową jednostkę organizacyjną ustanowioną decyzją administracyjną zgodnie z przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami (trwały zarząd). Jednostkom tym przysługuje z mocy prawa także uprawnienie do wykonywania robót budowlanych, zgodnie z p.b., za zgodą organu nadzorującego (art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00