Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.362.2024.2.AS
Czy poniesione wydatki na organizację Spotkań biznesowych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT. Czy wydatki poniesione na organizacje Spotkań zespołowych i integracyjnych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT. Czy wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w Wyjazdach służbowych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT. Czy wydatki na Zakupy biurowe powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT. Czy wydatki na Upominki powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT. Czy wydatki poniesione na Darowizny powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wskazane we wniosku wydatki powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 10 września 2024 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 13 września 2024 r., uzupełnienie do ww. wniosku wpłynęło 20 września 2024 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawną mającą siedzibę na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Spółka to podmiot doradzający w zakresie inwestycji oraz firma zarządzająca aktywami specjalizująca się w nieruchomościach w Europie (…), koncentrująca swoje działania przede wszystkim na rynku polskim. Spółka zapewnia (...) wsparcie (…) i (…).
Oferowane przez Spółkę usługi opierają się na strategii, która polega na tworzeniu platform inwestycyjnych lub przejmowaniu firm będących liderami w danym sektorze, a następnie zwiększaniu ich wartości.
W zarządzie Spółki są osoby niepowiązane (w znaczeniu przepisów o cenach transferowych) ze wspólnikami, zajmujące się profesjonalnie zarządzaniem Spółką.
Wspólnicy nadzorują najważniejsze projekty prowadzone przez Spółkę lub spotykają się z istotnymi kontrahentami Spółki.
Spółka nie posiada środków trwałych, które mogłoby być prywatnie używane przez wspólników – tj. spółka nie posiada samochodów czy innych środków transportu ani nieruchomości.
Począwszy od 1 stycznia 2022 r., Spółka zdecydowała się na opodatkowanie w formie ryczałtu od dochodów spółek, o którym mowa w Rozdziale 6b „Ryczałt od dochodów spółek” ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa o CIT”).
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca ponosi szereg kosztów opisanych poniżej.
1) Usługi gastronomiczne; spotkanie biznesowe w lokalach zewnętrznych; catering podczas spotkań biznesowych w siedzibie Spółki (dalej: „Spotkania biznesowe”).
Spółka ponosi koszty związane z organizacją Spotkań biznesowych z przedstawicielami klientów/kontrahentów w restauracjach, gdzie głównym wydatkiem jest pokrycie rachunku za usługi gastronomiczne. Ponadto, Spółka ponosi koszty cateringu, w sytuacji w której Spotkania biznesowe organizowane są w siedzibie Spółki. Ze strony Spółki, udział w spotkaniach biorą członkowie zarządu, pracownicy i współpracownicy oraz czasami wspólnicy – dotyczy to w szczególności spotkań z przyjeżdżającymi z zagranicy kontrahentami, gdy ranga spotkania uzasadnia udział wspólnika.
Spółka zajmuje się zarządzaniem projektami w całej Polsce. Zdarza się więc, że spotkania trwają cały dzień lub kilka dni – na przykład, gdy kontrahent wizytuje nieruchomości położone poza Warszawą i objazd tych projektów zajmuje czas. Czasami spotkania odbywają się z inwestorami, którzy przyjeżdżają ze Stanów Zjednoczonych lub innych odległych lokalizacji – wówczas zwyczaj biznesowy wymaga, żeby zaprosić te osoby na kolację.
Celem ww. spotkań to omawianie bieżących i przyszłych projektów biznesowych, inicjowanie i utrzymanie relacji biznesowych, rozwijanie trwałych i osobistych więzi, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, promocja marki oraz zwiększanie zainteresowania współpracą ze Spółką.
2) Usługi gastronomiczne; zespołowe i integracyjne spotkania pracowników/kontrahentów w lokalach zewnętrznych; catering ww. spotkań w siedzibie Spółki (dalej: „Spotkania zespołowe i integracyjne”).
Spółka pokrywa wydatki związane, przykładowo, z organizacją spotkań dla pracowników i zewnętrznych kontrahentów, a także innych spotkań zespołowych.
Głównym celem tych inicjatyw jest utrzymywanie dobrych relacji z pracownikami i kontrahentami, które przekładają się na wyniki finansowe Spółki. Na spotkaniach są również omawiane projekty firmowe i ich status, a także nowe inicjatywy.
W niektórych wyżej wymienionych spotkaniach mogą również brać udział wspólnicy (np. spotkanie świąteczne, spotkanie w związku z zakończeniem ważnego projektu).
3) Wyjazdy służbowe na wydarzenia/eventy/konferencje (dalej: „Wyjazdy służbowe”).
Spółka ponosi koszty związane z uczestnictwem przedstawicieli Spółki w wydarzeniach/ eventach/konferencjach (np. targi Expo Real w Monachium czy konferencje dotyczące sektora nieruchomości). Celem takich wyjazdów jest inicjowanie relacji biznesowych, kreowania pozytywnego wizerunku Spółki, promowania marki oraz wzmacniania zainteresowania wśród potencjalnych kontrahentów.
W Wyjazdach służbowych – w zależności od zapotrzebowania – mogą brać udział pracownicy, kontrahenci, członkowie zarządu oraz czasami wspólnicy.
Wnioskodawca wskazuje, że wspólnicy Spółki i osoby zarządzające są czynnie zaangażowane w projekty biznesowe Spółki i codzienne zarządzanie działalnością. Tym samym, Wnioskodawca podkreśla, że nawet jeżeli osoby te uczestniczą w spotkaniach/wydarzeniach opisanych w punktach 1-3 to jest to konieczne i wynika z modelu biznesowego Spółki.
4) Zakupy spożywcze, biurowe oraz środki czystości do biura (dalej: „Zakupy biurowe”).
Spółka ponosi wydatki związane z zapewnieniem ogólnodostępnych produktów spożywczych, takich jak owoce, napoje, kawa oraz herbata, drobny poczęstunek (np. słodycze) jak również wyposażenia biurowego (w tym przede wszystkim materiałów biurowych) i środków czystości. Nabywanie ww. produktów ma na celu zapewnienie komfortu i dbałości o pracę zespołu.
Wszystkie te artykuły są przeznaczone do użytku przez osoby związane z działalnością Spółki, w tym pracowników, kontrahentów, wspólników i zarządzających, ale również partnerów biznesowych, którzy przebywają w siedzibie Spółki na spotkaniach. Poczęstunek jest ograniczony do zwyczajowo przyjętych zasad (woda, kawa, herbata, drobne przekąski).
5) Upominki i prezenty (dalej: „Upominki”).
Zdarzają się sytuacje, że Spółka przekazuje swoim kontrahentom lub pracownikom upominki i prezenty okolicznościowe (np. z okazji świąt, ale również ze względu na jubileusze czy zakończenie współpracy).
Intencją tych działań jest wykreowanie pozytywnego wrażenia na temat Spółki oraz budowanie długotrwałych i osobistych relacji, a także reputacji jako zaufanego partnera biznesowego.
Upominki te nie dotyczą wspólników i zarządzających Spółką.
6) Zaangażowanie w działalność społeczną/współpraca z organizacjami pozarządowymi (dalej: „Darowizny”).
Zdarza się również, że Spółka angażuje się w przekazywanie darowizn na rzecz fundacji i stowarzyszeń, co jest odzwierciedleniem jej zaangażowania w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR).
Głównymi celami biznesowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi i przekazywania darowizn są promowanie marki wśród potencjalnych klientów, poprawa relacji z lokalną społecznością oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki.
Kwoty darowizn nie są wysokie. Przykładowo w 2023 r. było to ok. 18.000 PLN i w stosunku do uzyskanych przychodów, stanowiło to poniżej 0,1 procenta.
W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 20 września 2024 r. Wnioskodawca wskazał, że:
- wszystkie wydatki ponoszone są ze środków obrotowych Spółki;
- celem spotkań biznesowych jest omawianie bieżących i przyszłych projektów biznesowych, inicjowanie i utrzymanie relacji biznesowych, rozwijanie trwałych i osobistych więzi, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, promocja marki oraz zwiększanie zainteresowania współpracą ze Spółką. Wnioskodawca wskazuje, że wydatki związane ze Spotkaniami biznesowymi pozwalają realizować projekty, z których pochodzą przychody Spółki, budować i utrzymywać relacje z kontrahentami, co przekłada się na rozwój działalności, zwiększenie zaufania oraz możliwość pozyskania nowych klientów;
- głównym celem spotkań zespołowych i integracyjnych jest utrzymywanie dobrych relacji z pracownikami i kontrahentami, które przekładają się na wyniki finansowe Spółki. To oznacza, że wydatki wpływają na poprawę współpracy, integrację zespołów projektowych oraz zwiększenie zaangażowania w realizację projektów, co przyczynia się do wzrostu przychodów Spółki;
- celem wyjazdów służbowych jest inicjowanie relacji biznesowych, kreowania pozytywnego wizerunku Spółki, promowania marki oraz wzmacniania zainteresowania wśród potencjalnych kontrahentów. To oznacza, że wydatki wpływają na pozyskiwanie nowych projektów, a więc realizację przychodów, nawiązywanie nowych kontaktów biznesowych, utrzymywanie relacji aktualnych relacji biznesowych, promowanie marki, a także zdobywanie wiedzy na temat rynku i aktualnych trendów, co wpływa pozytywnie na rozwój działalności Spółki i osiągane przez nie przychody;
- zakupy biurowe są przeznaczone do użytku przez osoby związane z działalnością Spółki, w tym pracowników, kontrahentów, wspólników i zarządzających, ale również partnerów biznesowych, którzy przebywają w siedzibie Spółki na spotkaniach. Nabywanie ww. produktów ma na celu zapewnienie realizacji projektów, komfortu pracy oraz organizacji spotkań (np. papier do drukarki, artykuły biurowe itp.). Zakupy biurowe są niezbędne do sprawnego funkcjonowania biura i efektywnego wykonywania codziennych obowiązków związanych z realizowanymi projektami. Ponadto, takie wyposażenie świadczy o profesjonalizmie w organizacji i wzmacnia pozytywny wizerunek Spółki wśród klientów i partnerów biznesowych (np. kawa, woda). Wszystko to razem wspiera rozwój Spółki, przyczyniając się do wzrostu jej konkurencyjności i generowania wyższych przychodów. Te wszystkie aspekty wpływają na działalność Spółki oraz osiągane przez nią przychody;
- intencją przekazywania Upominków jest wykreowanie pozytywnego wrażenia na temat Spółki oraz budowanie długotrwałych i osobistych relacji, a także reputacji jako zaufanego partnera biznesowego. Takie działania wzmacniają lojalność i chęć do kontynuowania współpracy, co przekłada się na stałe przychody i stabilność Spółki. Te wszystkie aspekty wpływają na działalność Spółki oraz osiągane przez nią przychody;
- głównymi celami biznesowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi i przekazywania Darowizn jest budowa relacji z lokalną społecznością oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki w ramach działań CSR. Współpraca z organizacjami pozarządowymi prowadzi do zwiększenia lojalności klientów i lokalnej społeczności, a także skutkuje wzrostem reputacji oraz zaufania do marki, co przekłada się na korzyści biznesowe;
- Spółka bierze udział w Wyjazdach służbowych zarówno jako wystawca, uczestnik, prelegent (przykładowo, jeden z członków rady nadzorczej Spółki, przemawiał podczas paneli dyskusyjnych EXPO Real 2023 w Monachium czy Konferencji w Cannes w 2022 r.). Uczestnictwo w różnego rodzaju konferencjach jest wpisane w model biznesowy Spółki, ponieważ udział w nich ma przełożenie na relacje biznesowe, reputację oraz pozycję rynkową Spółki. Logo Spółki jest również widoczne na tego typu wydarzeniach/ przedsięwzięciach;
- wydatki związane z Wyjazdami służbowymi obejmują bilety kolejowe, bilety lotnicze, opłaty za usługi transportowe, usługi gastronomiczne i koszty noclegów. Wydatki są dokumentowane fakturami, biletami i rachunkami. W przypadku, gdy Spółka jest wystawcą wydatki obejmują również składki na organizację stoiska wspólnie z innymi wystawcami;
- Wnioskodawca przekazuje swoim kontrahentom lub pracownikom upominki i prezenty okolicznościowe (np. z okazji świąt, ale również ze względu na jubileusze czy zakończenie współpracy). Przykładowo, są to zestawy ze słodyczami, artykułami biurowymi (jak np. długopis czy pióro), jak również zróżnicowane zestawy posiadające różne artykuły (w tym alkohol), różnego rodzaju gadżety i okolicznościowe upominki. Wydatki są dokumentowane przede wszystkim fakturami, umowami oraz w odpowiednich sytuacjach - paragonami z NIP;
- Spółka jest podmiotem doradzającym w zakresie inwestycji oraz firmą zarządzającą aktywami specjalizującą się w nieruchomościach w Europie (…), koncentrującą swoje działania przede wszystkim na rynku polskim. Spółka zapewnia (...) wsparcie (…) i (…). Głównymi celami biznesowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi i przekazywania Darowizn jest budowa relacji z lokalną społecznością oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki w ramach działań CSR. Zatem, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków. Przekazywane Darowizny jako część działań CSR Spółki budują wizerunek odpowiedzialnej firmy, który w sektorze nieruchomości i doradztwa inwestycyjnego jest niezwykle istotny. Tego typu działania wzmacniają relację z interesariuszami - zarówno lokalnymi społecznościami jak i klientami. Działalność CSR Spółki (w tym przekazywanie Darowizn) może pozytywnie wpływać na postrzeganie marki, co ma znaczenie przy długofalowych relacjach z partnerami biznesowymi oraz potencjalnymi inwestorami. Aspekty te niewątpliwie przekładają się na osiągane przychody Spółki. Kwoty Darowizn nie są wysokie. Przykładowo w 2023 r. było to ok. 18.000 PLN;
- wspieranie organizacji działających na rzecz osób niepełnosprawnych czy społeczności lokalnych jest bezpośrednio związane z filozofią CSR, której integralnym elementem jest zrównoważony rozwój. Tego typu działania mogą być szczególnie istotne w branży, w której działa Spółka, gdzie aspekty społeczne są coraz bardziej kluczowe. Spółka wskazuje, że dotychczas wspierała przykładowo poprzez Darowizny m. in Stowarzyszenie (...) czy Fundację (...). Darowizny przekazywane przez Spółkę mają wspierać zrównoważony rozwój lokalnych społeczności oraz przyczyniają się do poprawy warunków życia beneficjentów. W szczególności w ten sposób Spółka realizuje zobowiązania wynikające z CSR;
- zdaniem Wnioskodawcy, w ostatnich latach trendy rynkowe istotnie wskazują na świadomość oraz chęć podejmowania współpracy z podmiotami, które prowadzą działalność CSR. To oznacza, że taka działalność, w tym przekazywane Darowizny mogą mieć wpływ na podejmowane współprace z klientami/kontrahentami. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na zaangażowanie w działania społeczne, poszukują firm, które identyfikują się z wartościami, które firma promuje poprzez swoje działania CSR. W szczególności widoczne jest to na rynku nieruchomości, który istotnie oddziałuje na lokalną społeczność. Współczesny kontrahent zwraca uwagę na to, czy potencjalny usługodawca aktywnie wspiera inicjatywy społeczne, a przekazywanie darowizn może być czynnikiem wyróżniającym firmę na tle konkurencji. Spółka identyfikuje, że takie działania zwiększają zaufanie klientów/kontrahentów, co może wpływać na ich decyzje co do podjęcia współpracy;
- Spółka wskazuje, że przekazywane Darowizny w ramach działalności CSR, zwiększają zaufanie klientów/kontrahentów, co może wpływać na ich decyzje co do podjęcia współpracy. W związku z ideą darowizny, jest to świadczenie jednostronne, które nie przynosi bezpośrednich korzyści majątkowych. Niemniej, co zostało już podkreślone, należy wskazać, że przekazywane Darowizny wywierają pozytywny efekt na prowadzoną działalność gospodarczą w sposób pośredni. Korzyści wynikające z dokonywanych Darowizn obejmują m.in budowanie reputacji Spółki jako firmy odpowiedzialnej społecznie, poprawę relacji z lokalnymi społecznościami oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki. Darowizny pozwalają na nawiązywanie relacji z organizacjami charytatywnymi oraz fundacjami, równocześnie powodując rozpowszechnienie ogólnej świadomości społeczeństwa na temat działalności CSR Spółki mogąc wpływać na wzrost popularności i rozpoznawalność;
- Spółka wskazuje, że odpowiedź na pytanie W jaki sposób zaangażowanie w przekazywanie darowizn wpływa na Państwa wizerunek wśród klientów, w tym potencjalnych klientów? zawiera się już powyżej, tj. przede wszystkim działania charytatywne wzmacniają wizerunek Spółki jako organizacji dbającej o społeczeństwo i środowisko, co buduje zaufanie oraz potwierdza, że Spółka może być odpowiedzialnym partnerem biznesowym;
- Spółka posiada na swojej stronie internetowej zakładkę ESG, a w niej (...) „(...)”, w której Spółka dzieli się działaniami podejmowanymi na rzecz społeczności, przykładowo:
- „(...)”,
- „(...)”.
Ponadto, Spółka regularnie publikuje akcje/przedsięwzięcia, w których uczestniczy na portalu (...);
- Darowizny przekazywane są wyłącznie na rzecz podmiotów niezależnych.
Pytania
1) Czy poniesione wydatki na organizację Spotkań biznesowych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
2) Czy wydatki poniesione na organizacje Spotkań zespołowych i integracyjnych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
3) Czy wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w Wyjazdach służbowych powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
4) Czy wydatki na Zakupy biurowe powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
5) Czy wydatki na Upominki powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
6) Czy wydatki poniesione na Darowizny powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1) Poniesione wydatki na organizację Spotkań biznesowych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
2) Wydatki poniesione na organizacje Spotkań zespołowych i integracyjnych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
3) Wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w Wyjazdach służbowych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
4) Wydatki na Zakupy biurowe nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
5) Wydatki na Upominki nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT?
6) Wydatki poniesione na Darowizny nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Uwagi ogólne
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad ClT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Co do zasady, podatek jest płatny od zysku księgowego z poniższymi modyfikacjami.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT:
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a)fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b)trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10)odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11)zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12)świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W myśl art. 28m ust. 4 ustawy o CIT:
Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a)w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
b)w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Z kolei art. 28m ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2 lit. a oraz ust. 4a pkt 1, ciężar dowodu, że składnik majątku jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej, spoczywa na podatniku.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest zatem uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami, (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.
Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:
• wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,
• inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT),
• wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza lub podmiotu powiązanego,
• wykonane bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem/ akcjonariuszem.
Zgodnie z treścią powołanego wyżej art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega m.in. dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec albo akcjonariusz lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem lub akcjonariuszem.
W przepisie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, wskazano zatem na otwarty katalog świadczeń, które mogą zostać uznane za dochód z tytułu ukrytych zysków, ale również wskazane zostały przykłady transakcji traktowanych jako taki dochód. W praktyce może to oznaczać np. świadczenia powstałe w wyniku uzgodnień, których nie zawarłyby podmioty niepowiązane.
Również inne świadczenia ekwiwalentne dywidendzie, czyli świadczenia, które pod pozorem inaczej nazwanej czynności prawnej (jednej lub wielu) prowadzą de facto do korzyści podmiotu powiązanego, która bez wykonania tego świadczenia zostałaby zrealizowana w postaci dywidendy kreują dochód z tytułu ukrytych zysków.
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.
Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka.
Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. str. 41 poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Ad 1)
Tak jak zostało wskazane, w związku z prowadzoną działalnością, Spółka ponosi koszty związane z organizacją Spotkań biznesowych z przedstawicielami klientów/kontrahentów w restauracjach, gdzie głównym wydatkiem jest pokrycie rachunku za usługi gastronomiczne. Ponadto, Spółka ponosi koszty cateringu, w sytuacji w której Spotkania biznesowe organizowane są w siedzibie Spółki.
Ze strony Spółki, udział w spotkaniach biorą członkowie zarządu, pracownicy i współpracownicy oraz czasami wspólnicy – dotyczy to w szczególności spotkań z przyjeżdżającymi z zagranicy kontrahentami, gdy ranga spotkania uzasadnia udział wspólnika.
Spółka zajmuje się zarządzaniem projektami w całej Polsce. Zdarza się więc, że spotkania trwają cały dzień lub kilka dni – na przykład, gdy kontrahent wizytuje nieruchomości położone poza Warszawą i objazd tych projektów zajmuje czas. Czasami spotkania odbywają się z inwestorami, którzy przyjeżdżają ze Stanów Zjednoczonych lub innych odległych lokalizacji – wówczas zwyczaj biznesowy wymaga, żeby zaprosić te osoby na kolację.
Celem ww. spotkań to omawianie bieżących i przyszłych projektów biznesowych, inicjowanie i utrzymanie relacji biznesowych, rozwijanie trwałych i osobistych więzi, kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy, promocja marki oraz zwiększanie zainteresowania współpracą ze Spółką.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację Spotkań biznesowych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Stanowisko to potwierdza również praktyka organów podatkowych (przykładowo: interpretacja z 15 listopada 2023 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.518.2023.1.AS; z 10 października 2023 r., znak: 0111-KDWB.4010.77.2023.2.HK; z 3 lipca 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.156.2023.2.AW). W ostatniej z ww. interpretacji DKIS wskazał, że: (…) Mając na uwadze powyższe okoliczności, a także dokonaną wykładnię przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wydatki na Spotkania Biznesowe i Wydarzenia Branżowe nie będą tzw. ukrytymi zyskami ani też wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Skoro koszty te są związane z uczestnictwem w spotkaniach i wydarzeniach wykonywanych w ramach obowiązków służbowych, to wówczas wydatki takie nie stanowią ukrytych zysków, ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Podobne stanowiska można również znaleźć w przypadku spotkań, w których uczestniczą wspólnicy/zarządzający podatnikiem (przykładowo: interpretacja z 3 października 2023 r., znak: 0114-KDIP2-1.4010.388.2023.2.MW). W powołanej interpretacji indywidualnej, w której jeden ze wspólników był w zarządzie spółki, DKIS potwierdził, że: Mając na uwadze powyższe okoliczności, a także dokonaną wykładnię przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wydatki na zakup usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki nie będą tzw. ukrytymi zyskami ani też wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Skoro koszty te są związane z uczestnictwem w spotkaniach i wydarzeniach wykonywanych w ramach obowiązków służbowych, to wówczas wydatki takie nie stanowią ukrytych zysków, ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Wnioskodawca wskazuje, że wspólnicy Spółki i osoby zarządzające są czynnie zaangażowane w projekty biznesowe Spółki i codzienne zarządzanie działalnością. Tym samym, Wnioskodawca podkreśla, że nawet jeżeli osoby te uczestniczą w Spotkania biznesowych to jest to konieczne i wynika z modelu biznesowego Spółki. Wydatki te nie stanowią ekwiwalentu wypłaconego zysku.
Ad 2)
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka pokrywa wydatki związane, przykładowo, z organizacją spotkań dla pracowników i zewnętrznych kontrahentów, a także innych spotkań zespołowych.
Głównym celem tych inicjatyw jest utrzymywanie dobrych relacji z pracownikami i kontrahentami, które przekładają się na wyniki finansowe Spółki. Na spotkaniach są również omawiane projekty firmowe i ich status, a także nowe inicjatywy.
W niektórych wyżej wymienionych spotkaniach mogą również brać udział wspólnicy (np. spotkanie świąteczne, spotkanie w związku z zakończeniem ważnego projektu).
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację Spotkań zespołowych i integracyjnych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (przykładowo: interpretacja z 15 listopada 2023 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.518.2023.1.AS; z 30 października 2023 r., znak: 0111-KDWB.4010.79.2023.2.AW; z 16 lutego 2023 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.762.2022.1.AR). W ostatniej z ww. interpretacji DKIS wskazał, że: (…) Jak bowiem wynika z opisu sprawy ponoszone wydatki na imprezy integracyjne i inne wydarzenia (eventy), związane z motywacją pracowników i Zleceniobiorców, są przejawem i wyrazem starań Spółki jako pracodawcy (Zleceniodawcy) do poprawy atmosfery pracy, poprzez stworzenie dogodnych warunków do pracy, co w konsekwencji zwiększa motywację do pracy i wydajność a w efekcie nie pozostaje bez pozytywnego wpływu na uzyskiwane przez spółkę przychody.
Dodatkowo, powyższe wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację eventów „Odlotowa sobota”, ponoszone są w celu integracji Członków zespołów i zwiększenia roboczogodzin pracowników i Zleceniobiorców w soboty, a zatem zwiększenia wyników sprzedażowych Spółki. Powyższe potwierdza, że wskazane wydatki niewątpliwie są związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą i służą celowi gospodarczemu jakim jest dążenie do maksymalizacji osiągniętego zysku z prowadzonej działalności.
Tym samym opisane we wniosku wydatki ponoszone przez Państwa na organizację eventów na rzecz pracowników i Zleceniobiorców, w celach, o których mowa w stanie faktycznym, nie będą podległy opodatkowaniu ryczałtem jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że Spotkania zespołowe i integracyjne nie są dedykowane przede wszystkim wspólnikom, lecz skierowane są do osób zaangażowanych w działalność Spółki. Ze względu na model biznesowy, wspólnicy są częścią zespołów projektowych i czasami w nich uczestniczą. Wydatki te nie stanowią ekwiwalentu wypłaconego zysku.
Ad 3)
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, Spółka ponosi koszty związane z uczestnictwem przedstawicieli Spółki w wydarzeniach/eventach/konferencjach (np. targi Expo Real w Monachium czy konferencje dotyczące sektora nieruchomości). Celem takich wyjazdów jest inicjowanie relacji biznesowych, kreowania pozytywnego wizerunku Spółki, promowania marki oraz wzmacniania zainteresowania wśród potencjalnych kontrahentów.
W Wyjazdach służbowych – w zależności od zapotrzebowania – mogą brać udział pracownicy, kontrahenci, członkowie zarządu oraz czasami wspólnicy.
Koszty Wyjazdów służbowych są wydatkami, których z racjonalnego punktu widzenia nie można uniknąć, zarówno wspólnicy/osoby zarządzające, jako osoby prowadzące sprawy Spółki, jak i pracownicy/współpracownicy, muszą podróżować by możliwe było poszukiwanie kolejnych inwestorów. Spotkania z klientami i kontrahentami są zatem elementem pracy tych osób. Koszty te stanowią niezbędne wydatki dla potrzeb prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, przyczyniają się do podtrzymania relacji handlowych z kontrahentami Spółki oraz do stałego zwiększania jej przychodów.
W związku z powyższym, wydatki poniesione w związku z uczestnictwem w Wyjazdach służbowych nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych (przykładowo: interpretacja z 27 grudnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.545.2023.3.IN; z 10 listopada 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.276.2022.2.AK). W interpretacji indywidualnej z 27 grudnia 2023 r., DKIS potwierdził, że: (…) Z wniosku wynika, że Koszty Podróży są wydatkami, których z racjonalnego punktu widzenia nie można uniknąć, zarówno Wspólnicy, jako osoby prowadzące sprawy Spółki, jak i niektórzy Pracownicy, muszą podróżować by utrzymywane zostały poziomy zamówień produktów Spółki. Spotkania z klientami i kontrahentami są zatem elementem pracy Wspólników oraz części Pracowników. Wskazują Państwo, iż Koszty Podróży stanowią niezbędne wydatki dla potrzeb prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej, przyczyniają się do podtrzymania relacji handlowych z kontrahentami Spółki oraz do stałego zwiększania jej przychodów.
W związku z powyższym, Koszty Podróży, o których mowa we wniosku, mogą być uznane za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, jeżeli ich poniesienie ma na celu utrzymanie poziomów zamówień produktów Spółki, a w efekcie zwiększenie przychodów Spółki.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy, należy wskazać, że poniesione przez Spółkę Koszty Podróży, w tym w szczególności Koszty Podróży ponoszone w związku z podróżami służbowymi Wspólników, pełniących funkcje zarządcze lub nadzorcze w Spółce, w tym w zarządzie lub radzie nadzorczej nie kwalifikują się do żadnej z kategorii dochodu opodatkowanego Ryczałtem.
Podobnie jak wyżej, Wnioskodawca wskazuje, że wspólnicy Spółki i osoby zarządzające są czynnie zaangażowane w projekty biznesowe Spółki i codzienne zarządzanie działalnością. Tym samym, Wnioskodawca podkreśla, że nawet jeżeli osoby te uczestniczą w Wyjazdach służbowych to jest to konieczne i wynika z modelu biznesowego Spółki. Wydatki te nie stanowią ekwiwalentu wypłaconego zysku.
Ad 4)
Spółka ponosi również wydatki związane z zapewnieniem ogólnodostępnych produktów spożywczych, takich jak owoce, napoje, kawa oraz herbata, drobny poczęstunek (np. słodycze) jak również wyposażenia biurowego (w tym przede wszystkim materiałów biurowych) i środków czystości. Nabywanie ww. produktów ma na celu zapewnienie komfortu i dbałości o pracę zespołu.
Wszystkie te artykuły są przeznaczone do użytku przez osoby związane z działalnością Spółki, w tym pracowników, kontrahentów, wspólników i zarządzających, ale również partnerów biznesowych, którzy przebywają w siedzibie Spółki na spotkaniach. Poczęstunek jest ograniczony do zwyczajowo przyjętych zasad (woda, kawa, herbata, drobne przekąski).
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na Zakupy biurowe nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdzają interpretacje podatkowe, przykładowo (w zakresie artykułów spożywczych) interpretacja z 21 grudnia 2023 r., znak: 0114-KDIP2-2.4010.545.2023.3.IN; oraz (pośrednio w zakresie artykułów biurowych) interpretacja z 4 listopada 2022 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.591.2022.1.PC). W interpretacji indywidualnej z 2023 r., DKIS potwierdził, że: (…) Należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że wydatki poniesione na owoce, napoje, kawę i herbatę przekazane do swobodnego używania przez pracowników oraz Wspólnika Spółki w przestrzeni jadalnej nie stanowią ukrytych zysków, ani też wydatków niezwiązanych z działalności gospodarczą. Wskazać należy, że są to wydatki służące poprawie zaangażowania zespołu w wykonywaną pracę, lepszej integracji, poprawie zdrowia, w konsekwencji wydatki te nie stanowią ukrytych zysków ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Ad 5)
Tak jak zostało wskazane, zdarzają się sytuacje, że Spółka przekazuje swoim kontrahentom lub pracownikom upominki i prezenty okolicznościowe (np. z okazji świąt, ale również ze względu na jubileusze czy zakończenie współpracy).
Intencją tych działań jest wykreowanie pozytywnego wrażenia na temat Spółki oraz budowanie długotrwałych i osobistych relacji, a także reputacji jako zaufanego partnera biznesowego.
Upominki te nie dotyczą wspólników i zarządzających Spółką.
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na Upominki nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Takie podejście jest potwierdzane przez praktykę interpretacyjną organów podatkowych m.in. interpretacja z 15 listopada 2023 r. znak: 0114-KDIP2-2.4010.518.2023.1.AS oraz z 31 stycznia 2023 r. znak: 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP. W interpretacji indywidualnej z 31 stycznia 2023 r., DKIS potwierdził, że: (…) Mogą być zatem uznane za związane z działalnością gospodarczą ww. wydatki ponoszone na organizację spotkań biznesowych z kontrahentami oraz prezenty, gadżety, słodycze i okolicznościowe upominki (np. świąteczne zestawy prezentów), jeżeli ich poniesienie miało na celu stworzenie dobrych relacji z kontrahentem. Jak bowiem Państwo wskazują w opisie sprawy, wydatki te służą do nawiązania i podtrzymania kontaktów biznesowych, budowy długotrwałych i osobistych relacji, tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, promowanie marki oraz wzrost zainteresowania Państwa produktami.
Ad 6)
Ponadto, zdarza się również, że Spółka angażuje się w przekazywanie darowizn na rzecz fundacji i stowarzyszeń, co jest odzwierciedleniem jej zaangażowania w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR).
Kwota darowizn nie jest wygórowana. Przykładowo w 2023 r. było to ok. 18 000 PLN i w stosunku do uzyskanych przychodów, stanowiło to poniżej 0,1 procenta.
Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów.
Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach. Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Głównymi celami biznesowymi współpracy z organizacjami pozarządowymi i przekazywania darowizn są promowanie marki wśród potencjalnych klientów, poprawa relacji z lokalną społecznością oraz budowanie pozytywnego wizerunku Spółki.
Zatem, czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na Darowizny nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą lub ukryte zyski i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 2 lub 3 ustawy o CIT.
Stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych (przykładowo interpretacja z 2 lutego 2023 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.654.2023.2.MK oraz z 29 stycznia 2024 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.616.2023.2.MC). W interpretacji indywidualnej z 2023 r., DKIS potwierdził, że: (…) W związku z dokonywanymi darowiznami, poprawia się wizerunek firmy na zewnątrz, a także wewnątrz (wśród pracowników), co przekłada się na zwiększenie efektywności pracy przez pracowników i współpracowników, a także zwiększa szanse na zawieranie współpracy z potencjalnymi kontrahentami. Spółka dąży do tego, aby być postrzegana jako podmiot wzbudzający zaufanie. Spółka informuje o podejmowanych działaniach charytatywnych i nie tylko - poprzez media, portale społecznościowe oraz strony internetowe. Obdarowani informują w swoich mediach społecznościowych oraz stronach internetowych o otrzymanych darowiznach.
Zatem przekazywane darowizny nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek jako wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą w myśl art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo o interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.)
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right