Interpretacja indywidualna z dnia 30 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.79.2023.2.AW
Dotyczy ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty Wydarzeń opisanych w zdarzeniu przyszłym stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą i tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 sierpnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty Wydarzeń opisanych w treści zdarzenia przyszłego stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą i tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 października 2023 r. (wpływ 27 października 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja opakowań z tworzyw sztucznych.
W związku ze zmianą przepisów Ustawy CIT, które obowiązują od 1 stycznia 2022 r. Spółka skorzystała z możliwości opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek (dalej również: „Estoński CIT” lub „Ryczałt”). Na moment objęcia Spółki Estońskim CIT oraz w trakcie tego opodatkowania Spółka spełnia warunki do skorzystania z Ryczałtu, w tym te zawarte w art. 28j Ustawy CIT oraz nie znajdą zastosowania okoliczności wyłączające opodatkowanie Estońskim CIT sprecyzowane w art. 28k ust. 1 Ustawy CIT.
W związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą zdarza się, że dokonuje on wydatków na niżej opisane cele.
1)Organizacja imprez motywacyjno-integracyjnych dla pracowników oraz zleceniobiorców, wykonujących czynności na rzecz Spółki w ramach umów cywilnoprawnych a także wykonujących usługi na rzecz Spółki w ramach B2B czy też pracowników tymczasowych (dalej łącznie: „Zleceniobiorcy”). Ww. imprezy mogą przybierać różne formy, np.:
-spotkania (wyjścia) integracyjnego pracowników i Zleceniobiorców lub poszczególnych zespołów pracowników i Zleceniobiorców, które mogą uwzględniać również aktywności integracyjne;
-spotkania okolicznościowego, w tym: spotkania organizowane przy okazji ważnego dla Spółki wydarzenia lub tradycyjnie obchodzonych świąt, np. wigilia firmowa;
-krótkich spotkań organizowanych dla pracowników Spółki na jej terenie, o charakterze integracyjno- informacyjnym, poprzedzających lub podsumowujących rok obrotowy/rozpoczynające lub kończące się projekty;
-inne imprezy firmowe, w których uczestniczą zarówno pracownicy, jak i Zleceniobiorcy.
Jednocześnie, należy wskazać, że pracownicy i Zleceniobiorcy (dalej łącznie zwani także: „Członkami zespołów”) tworzą zespoły w Spółce i wykonują swoje zadania (niezależnie od formy zatrudnienia) w ramach tych zespołów. Dla Spółki, istotna jest zatem integracja i motywacja całego zespołu, bez względu na rodzaj umowy, łączący Spółkę z poszczególnymi Członkami zespołów. Innymi słowy, z punktu widzenia Spółki zasadna jest integracja i motywacja wszystkich Członków poszczególnych zespołów.
Imprezy motywacyjno-integracyjne są też często okazją do wyróżnienia zasłużonych pracowników i Zleceniobiorców Wnioskodawcy.
Wnioskodawca będzie odpowiednio dokumentował wydarzenia. Poniesione wydatki będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę.
2)Organizacja jubileuszy Spółki, w tym planowanego (...) Spółki, które odbędzie się w połączeniu z targami branżowymi organizowanymi przez Spółkę. Jubileusze stanowią istotne wydarzenia, gdyż spełniają cele zarówno integracyjne dla pracowników i Zleceniobiorców, jak również cele reklamowe dla kontrahentów Spółki. Z uwagi na duży wymiar imprez jubileuszowych (duża liczba gości), skala tych imprez powoduje konieczność zatrudnienia wyspecjalizowanych podmiotów zajmujących się organizacją, jak również obsługą danego wydarzenia. Zdarza się, że w ramach tego rodzaju wydarzeń przewidziane są występy artystyczne (oprawa muzyczna) takich wydarzeń.
Wnioskodawca będzie odpowiednio dokumentował wydarzenia. Poniesione wydatki będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę.
3)Finansowanie benefitów dla pracowników - aby wyróżnić się wśród pracodawców obecnych na rynku, Spółka podejmuje szereg inicjatyw w zakresie pozapłacowych benefitów dla pracowników. Przykładowo Spółka partycypuje w finansowaniu ubezpieczenia medycznego oraz karty (…) swoich pracowników.
Zasady dofinansowania powyższych benefitów określa stosowny regulamin, z którym zapoznają się wszyscy pracownicy. Pracownik nie ma obowiązku korzystania z oferowanych przez Spółkę benefitów. Jeśli wyrazi jednak taką chęć, to ma obowiązek podpisania stosownej deklaracji.
Łącznie ww. inicjatywy zwane będą „Wydarzeniami” w dalszej części niniejszego wniosku.
Wydatki na Wydarzenia mogą obejmować w zależności od okoliczności, w szczególności:
1)koszt usług gastronomicznych/cateringowych;
2)koszt usług hotelarskich (w tym noclegi, prowizje hoteli wynikające z organizacji w nich imprez);
3)koszt usług transportowych;
4)koszt specjalistycznych usług związanych z organizacją imprez/wydarzeń motywacyjnych;
5)koszt występów artystycznych (ponoszony jedynie w przypadku organizacji znaczących imprez, skierowanych do dużej rzeszy odbiorców, np. jubileuszy);
6)koszt benefitów pracowniczych.
Efekty, jakie Spółka spodziewa się osiągnąć w związku z Wydarzeniami są następujące.
W przypadku organizacji imprez motywacyjno-integracyjnych oraz organizacji jubileuszy Spółki - ich organizacja będzie skutkować:
a)stymulowaniem i motywowaniem pracowników i Zleceniobiorców do zwiększenia jakości oraz wydajności ich pracy,
b)budowaniem trwałych i silnych relacji między Spółką, a jej pracownikami i Zleceniobiorcami oraz pomiędzy samymi pracownikami i Zleceniobiorcami,
c)poprawą efektywności i organizacji pracy oraz zwiększeniem identyfikacji pracowników i Zleceniobiorców ze Spółką,
d)poprawą atmosfery pracy oraz promowaniem szczególnie pożądanych wzorców zachowań,
e)promowaniem Spółki jako atrakcyjnego miejsca pracy dla potencjalnych kandydatów,
f)obniżeniem fluktuacji wśród pracowników i Zleceniobiorców, a co za tym idzie obniżeniem kosztów związanych z rekrutacją i szkoleniem nowych pracowników i Zleceniobiorców.
W kontekście finansowania benefitów dla pracowników - z praktyki rynkowej wynika, że benefity pozapłacowe stanowią dodatkowy i powszechny sposób gratyfikacji pracowników za wykonaną pracę. W związku z tym, celem zachowania konkurencyjności na rynku pracy, Spółka oferuje swoim pracownikom dofinansowanie do wybranych benefitów. Z doświadczenia Spółki wynika, że jest to oczekiwany dodatek do wynagrodzenia, bez którego ciężko byłoby pozyskać nowych pracowników. Konsekwentnie, dofinansowanie benefitów dla pracowników skutkuje przykładowo:
a)zwiększeniem motywacji pracowników,
b)konkurencyjną pozycją na rynku pracy,
c)zwiększeniem łatwości w pozyskiwaniu nowych pracowników,
d)zmniejszeniem poziomu odejść pracowników.
W ocenie Wnioskodawcy skutki Wydarzeń wpłyną na zwiększenie przychodu lub zabezpieczenie jego źródła. Stanowią one bowiem przejaw i wyraz starań Spółki jako pracodawcy (Zleceniodawcy) do poprawy atmosfery pracy, poprzez stworzenie dogodnych warunków do pracy, co w konsekwencji zwiększa motywację do pracy i wydajność oraz wpływa na zmniejszenie poziomu rotacji i fluktuacji pracowników i Zleceniobiorców, a w efekcie wywiera pozytywny wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody.
Pytanie
Czy ponoszone przez Spółkę koszty Wydarzeń opisanych szczegółowo w treści zdarzenia przyszłego stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą i tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy ponoszone przez Spółkę koszty Wydarzeń opisanych szczegółowo w treści zdarzenia przyszłego stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą i tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Uzasadnienie.
Zgodnie z dyspozycją art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków) oraz wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (tzw. dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą).
Stosownie natomiast do art. 28n ust. 1 pkt 2 Ustawy CIT, podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi m.in. suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Zgodnie natomiast z art. 28t ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, ryczałt od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą płatny jest do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie.
Z przepisów Ustawy CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W wydanym w dniu 23 grudnia 2021 r. przez Ministra Finansów Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek, dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT wskazano, że: „Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą nie jest tożsame z pojęciem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Zasady kwalifikacji wydatków mogą być różne. Jednak należy również zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.”
W swoim przewodniku Minister Finansów podkreśla, że: „za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą będą uznane publicznoprawne wydatki o charakterze sankcyjnym, np. kary, grzywny czy odsetki od nieterminowego uregulowania zobowiązania podatkowego. Takie wydatki oprócz tego, że mają charakter sankcyjny, nie są również poniesione w celu osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Istotny zdaje się zatem cel poniesienia wydatku, a nie fakt, że na gruncie zasad ogólnych, dany wydatek był z kosztów uzyskania przychodów wyłączony.”
W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów, mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Spółka zastrzega również, że ponoszone wydatki opisane w zdarzeniu przyszłym nie są tożsame z tzw. wydatkami na reprezentację (art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy CIT) w rozumieniu klasycznego podatku dochodowego od osób prawnych, gdyż ich celem nie jest jedynie budowanie określonego wizerunku Spółki. Ponadto fakt, iż wydatek ma charakter reprezentacyjny, nie oznacza jednocześnie, że nie ma on związku z działalnością gospodarczą podatnika. Budowanie relacji z pracownikami i Zleceniobiorcami, mimo iż może być w niektórych przypadkach rozumiane jako kreowanie określonego wizerunku podatnika, bez wątpienia pozostaje w związku z działalnością gospodarczą podatnika, prowadząc do uzyskania przychodów przez podatnika bądź zabezpieczenia ich źródła. W ocenie Wnioskodawcy wydatki związane z działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT powinny być interpretowane zgodnie z językowym brzmieniem tego przepisu. W konsekwencji, wykładnia ww. przepisu powinna prowadzić do wniosku, że każdy wydatek, który wykazuje związek z działalnością gospodarczą podatnika, nie może być uznany za dochód, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, Spółka ponosi wydatki na Wydarzenia, tj.:
1)organizację imprez motywacyjno-integracyjnych,
2)organizację jubileuszy Spółki,
3)finansowanie benefitów dla pracowników.
W ocenie Wnioskodawcy wydatki przeznaczone na Wydarzenia nie będą stanowiły wydatków niezwiązanych z jego działalnością gospodarczą. Są one bowiem niewątpliwie przejawem i wyrazem starań spółki jako pracodawcy (Zleceniodawcy) do poprawy atmosfery pracy, poprzez stworzenie dogodnych warunków do pracy, co w konsekwencji zwiększają motywację do pracy i wydajność, i w efekcie nie pozostaje bez pozytywnego wpływu na uzyskiwane przez spółkę przychody.
Powyższe inicjatywy wiążą się z szeregiem kosztów, w tym:
1)koszt usług gastronomicznych/cateringowych;
2)koszt usług hotelarskich (w tym noclegi, prowizje hoteli wynikające z organizacji w nich imprez);
3)koszt usług transportowych;
4)koszt specjalistycznych usług związanych z organizacją imprez/wydarzeń motywacyjnych;
5)koszt występów artystycznych (ponoszony jedynie w przypadku organizacji znaczących imprez, skierowanych do dużej rzeszy odbiorców, np. jubileuszy);
6)koszt benefitów pracowniczych.
Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym - koszty te są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, gdyż następstwem ich poniesienia jest m.in. zwiększenie efektywności pracowników i Zleceniobiorców.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, ponoszone przez niego wydatki mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, gdyż ich dokonanie skutkuje osiągnięciem wymiernych celów biznesowych przekładających się na generowany przez Spółkę wynik finansowy. Tym samym nie stanowią wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Wnioskodawca podkreśla, że przedstawione przez niego stanowisko stanowi odzwierciedlenie utrwalonej praktyki interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”), o czym świadczą przykładowo następujące interpretacje indywidualne:
-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 16 lutego 2023 r., znak: 0111-KDIB2-1.4010.762.2022.1.AR;
-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 8 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.447.2022.1.DP;
-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 8 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB1-2.4010.521.2022.1.ANK;
-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 31 stycznia 2023 r.; znak: 0114-KDIP2-2.4010.231.2022.1.AP;
-interpretacja indywidualna DKIS z dnia 18 stycznia 2023 r., znak: 0111-KDIB1-1.4010.597.2022.1.BS.
Na podstawie powyższej analizy przepisów prawa podatkowego oraz rozstrzygnięć organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że ponoszone przez niego wydatki mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
W konsekwencji Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Ustawą z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2122) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy weszły w życie 1 stycznia 2021 r. Następnie, ustawą z 29 października 2021 r.
o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), wprowadzono zmiany w ryczałcie od dochodów spółek, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym od 1 stycznia 2022 r. „Ryczałt od dochodów spółek”, a także w przepisach ogólnych, ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
Na podstawie bowiem art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa o CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ ustawa o CIT”),
opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4 )nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
W myśl natomiast art. 28n ust. 1 ww. ustawy
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:
1) suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;
2) suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;
3) dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;
4) dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem.
5) dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.
Zgodnie natomiast z art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy CIT,
ryczałt od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą płatny jest do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie.
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 wymienił dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą można uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.
Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą rozpoznawany jest dla celów opodatkowania ryczałtem niezależnie od tego czy podatnik dokona już zapłaty za usługę czy towar. Wszystkie dochody wymienione w art. 28m ust. 1 pkt 2, 3 i 6 ustawy CIT związane są bezpośrednio z zasadami sporządzania wyniku finansowego. W związku z powyższym, nawet jeśli podatnik nie dokona zapłaty za towar czy usługę, ale zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto (m.in. zapisy księgowe na kontach zespołu 4, 5 i 7), to w takiej sytuacji dojdzie do powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Dochód z tego tytułu, zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT ustala się w miesiącu wykonania danego świadczenia lub dokonania wypłaty lub wydatku.
Sposób kwalifikacji dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje podatnik. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.
W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. niektóre z kosztów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT), mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy ponoszone przez Spółkę koszty Wydarzeń opisanych w treści zdarzenia przyszłego stanowią wydatki związane z działalnością gospodarczą i tym samym nie podlegają opodatkowaniu Estońskim CIT zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 3 Ustawy CIT.
Z opisu sprawy wynika, że w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą zdarza się, że dokonuje on wydatków na:
1.Organizację imprez motywacyjno-integracyjnych dla pracowników oraz zleceniobiorców.
2.Organizację jubileuszy Spółki, w tym planowanego (...) Spółki, które odbędzie się w połączeniu z targami branżowymi organizowanymi przez Spółkę. Jubileusze stanowią istotne wydarzenia, gdyż spełniają cele zarówno integracyjne dla pracowników i Zleceniobiorców, jak również cele reklamowe dla kontrahentów Spółki.
3.Finansowanie benefitów dla pracowników - aby wyróżnić się wśród pracodawców obecnych na rynku, Spółka podejmuje szereg inicjatyw w zakresie pozapłacowych benefitów dla pracowników. Przykładowo Spółka partycypuje w finansowaniu ubezpieczenia medycznego oraz karty (…) swoich pracowników.
Wnioskodawca będzie odpowiednio dokumentował wydarzenia. Poniesione wydatki będą dokumentowane fakturami VAT lub rachunkami wystawionymi na Wnioskodawcę.
Wydatki na Wydarzenia mogą obejmować w zależności od okoliczności, w szczególności:
1)koszt usług gastronomicznych/cateringowych;
2)koszt usług hotelarskich (w tym noclegi, prowizje hoteli wynikające z organizacji w nich imprez);
3)koszt usług transportowych;
4)koszt specjalistycznych usług związanych z organizacją imprez/wydarzeń motywacyjnych;
5)koszt występów artystycznych (ponoszony jedynie w przypadku organizacji znaczących imprez, skierowanych do dużej rzeszy odbiorców, np. jubileuszy);
6)koszt benefitów pracowniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy oraz przedstawione wyżej wyjaśnienia wskazać należy, że wydatki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego nie będą wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą.
Jak bowiem wynika z opisu sprawy organizacja imprez motywacyjno-integracyjnych oraz organizacji jubileuszy Spółki będzie skutkować stymulowaniem i motywowaniem pracowników i Zleceniobiorców do zwiększenia jakości oraz wydajności ich pracy, budowaniem trwałych i silnych relacji między Spółką, a jej pracownikami i Zleceniobiorcami oraz pomiędzy samymi pracownikami i Zleceniobiorcami, poprawą efektywności i organizacji pracy oraz zwiększeniem identyfikacji pracowników i Zleceniobiorców ze Spółką, poprawą atmosfery pracy oraz promowaniem szczególnie pożądanych wzorców zachowań, promowaniem Spółki jako atrakcyjnego miejsca pracy dla potencjalnych kandydatów, obniżeniem fluktuacji wśród pracowników i Zleceniobiorców, a co za tym idzie obniżeniem kosztów związanych z rekrutacją i szkoleniem nowych pracowników i Zleceniobiorców.
Z kolei finansowanie benefitów skutkuje zwiększeniem motywacji pracowników, konkurencyjną pozycją na rynku pracy, zwiększeniem łatwości w pozyskiwaniu nowych pracowników, zmniejszeniem poziomu odejść pracowników.
W konsekwencji, jak wskazała Spółka, skutki Wydarzeń wpłyną na zwiększenie przychodu lub zabezpieczenie jego źródła. Stanowią one bowiem przejaw i wyraz starań Spółki jako pracodawcy (Zleceniodawcy) do poprawy atmosfery pracy, poprzez stworzenie dogodnych warunków do pracy, co w konsekwencji zwiększa motywację do pracy i wydajność oraz wpływa na zmniejszenie poziomu rotacji i fluktuacji pracowników i Zleceniobiorców, a w efekcie wywiera pozytywny wpływ na uzyskiwane przez Spółkę przychody.
Powyższe potwierdza, że wskazane wydatki niewątpliwie są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i służą celowi gospodarczemu jakim jest dążenie do maksymalizacji osiągniętego zysku z prowadzonej działalności.
Tym samym opisane we wniosku wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację Wydarzeń opisanych we wniosku, nie będą podległy opodatkowaniu ryczałtem jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą, w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wobec powyższego Państwa stanowisko należało uznać w całości za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Końcowo należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).