Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 3 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.388.2023.2.MW
W zakresie ustalenia czy przekazywane prezenty, upominki, gadżety, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, zarówno osobom szkolonym, pracownikom jak i kontrahentom i innym osobom biznesowym należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością oraz czy przedstawione w stanie faktycznym zakupy usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lipca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
- przekazywane prezenty, upominki, gadżety, o których mowa w przedstawionym stanie faktycznym, zarówno osobom szkolonym, pracownikom jak i kontrahentom i innym osobom biznesowym należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością;
- przedstawione w stanie faktycznym zakupy usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 28 września 2023 r. (data wpływu tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółka na dzień złożenia Wniosku posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ("VAT"). Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późn. zm.; "UOR"). Rok obrotowy/podatkowy Spółki równy jest z rokiem kalendarzowym. Do 30.09.2022 r. A Sp. z o.o. podlegał opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych oraz wpłacał zaliczki na podatek według stawki 19% zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Na moment złożenia Wniosku A Sp. z o.o. jest opodatkowany na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. Ryczałtem od dochodów spółek. Spółka spełnia wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. Udziałowcami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne. Jeden z większościowych Wspólników jest członkiem Zarządu Spółki - Prezes Zarządu, a inny mniejszościowy pełni funkcję Członka Zarządu oraz dyrektora ds. rozwoju. Spółka zatrudnia również pracowników na podstawie umów o pracę, zlecenie oraz dzieło oraz na podstawie umów cywilnoprawnych.
A Sp. z o.o. jest (...). Sprzedaje swoje produkty poprzez sklep internetowy, stacjonarne sklepy (...) oraz hurtownię. Na terenie kraju współpracuje z aptekami, sklepami (...), salonami (...) oraz drogeriami. Działalność Spółki polega w szczególności na sprzedaży drogą internetową towarów i produktów pod własnymi markami oraz ich sprzedaży hurtowej za pośrednictwem przedstawicieli handlowych na rynkach krajowych i zagranicznych. Posiada również sklepy (...). A Sp. z o.o. ma w swoim portfolio markę B, oferującą produkty (...) i (...). (...).
W ramach bieżącej działalności A Sp.z o.o. ponosi szereg wydatków, w tym m.in. wydatki na: zakup niezbędnych narzędzi i sprzętu oraz wyposażenia biurowego, sklepowego i magazynowego, podróże służbowe, wynajem nieruchomości, szkolenia pracowników, wynagrodzenia pracowników, opłaty na Polski Fundusz Osób Niepełnosprawnych, opłaty leasingowe, opłaty związane z eksploatacją i używaniem samochodów osobowych, usługi kurierskie, transportowe i pocztowe, reklamowe oraz marketingowe.
Spółka w ramach działalności przekazuje swoim kontrahentom i potencjalnym odbiorcom oraz pracownikom prezenty składające się z drobnych gadżetów opatrzonych logo firmy lub/i pełnowartościowymi towarami marki własnej.
Wnioskodawca ponosi także wydatki na:
- zakup kwiatów do wystroju sklepów własnych lub okazjonalnego wręczania ich klientom np. (...);
- przekazywanie pełnowartościowych towarów marki własnej osobom/ firmom/ kontrahentom uczestniczącym w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę,
- przekazywanie pełnowartościowych towarów, gadżetów, prezentów opatrzonych logo firmy lub marki własnej podczas targów/ wystaw/ szkoleń/ eventów/ imprez sportowych/bali fundacji charytatywnych osobom zainteresowanym zakupem produktem Spółki, ich sprzedażą lub użytkowaniem,
- gadżety promocyjne/marketingowe dla kontrahentów i pracowników np. długopisy, smycze, głośniki, kalendarze książkowe, trójdzielne, których wartość często przekracza 20 zł, a na których znajduje się logo marki własnej lub nazwa firmy,
- prezenty dla pracowników w postaci pełnowartościowych towarów własnych i produktów własnych z logo firmy lub marek własnych, drobne upominki okolicznościowe, kwiaty np. (...) nie zawsze opatrzonych naszym logo.
Spółka nie prowadzi ewidencji prezentów. Spółka przekazuje również swoim przedstawicielom handlowym tzw. pakiet handlowca składający się z wielu pozycji asortymentowych naszych produktów marek własnych w celu przekazania ich odbiorcom bądź potencjalnym odbiorcom w celu wzmocnienia więzi lub zbudowania nowej poprzez przetestowanie produktów naszej spółki.
Ponadto prezenty otrzymują również influencerzy, celebryci i sportowcy i in. osoby medialne, z którymi Spółka nie ma podpisanych umów o współpracy reklamowej, ale z którymi chciałaby podjąć współpracę lub, których chce zainteresować marką Spółki.
Wnioskodawca dokonuje:
- zakupu usług gastronomicznych i cateringowych, drobnego poczęstunku w związku z wykonywaniem przez pracowników i Zarządu Spółki obowiązków służbowych (np. spotkań pracowników z kontrahentami, influencerami, celebrytami, sportowcami, z którymi planuje lub podpisała już umowy o współpracy reklamowej, marketingowej, sprzedażowej, promocyjnej, odbywanego w siedzibie firmy szkolenia dla pracowników);
- zakupu usług gastronomicznych i cateringowych, drobnego poczęstunku podczas organizowanych szkoleń dla firm zewnętrznych w celu przekazania wiedzy na temat produktów Spółki, metod ich promowania i sprzedaży;
- zakupu usług gastronomicznych, cateringowe oraz drobnego poczęstunku dla pracowników Spółki podczas spotkań motywacyjno - integracyjnych w restauracjach w celu podniesienia morale pracowników i zintegrowania ich.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W piśmie uzupełniającym z 28 września 2023 r. (data wpływu tego samego dnia) wskazali Państwo, iż wydatki wymienione w pytaniu nr 1 wniosku nie są ponoszone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28m ust. 3 ustawy o CIT. Podczas prowadzonych szkoleń dotyczących marek własnych organizowanych w ramach jednostek powiązanych w rozumieniu art. 28m ust. 3 przekazywane gratisy i pełnowartościowe towary oraz gadżety przekazywane są pracownikom tych spółek w ramach tych szkoleń i w celu przetestowania produktów lub utożsamiania się z marką. Nie są przekazywane na rzecz wspólników i udziałowców Wnioskodawcy, ani Członkom Zarządu będącymi jednocześnie udziałowcami.
Ponadto, wskazali Państwo poszczególne typy wydatków (kosztów) wymienionych we wniosku i ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą:
a)przekazywanie swoim kontrahentom i potencjalnym odbiorcom oraz pracownikom prezentów składających się z drobnych gadżetów opatrzonych logo firmy i/lub pełnowartościowe towary marki własnej – zapoznanie się z marką, nawiązanie nowych relacji biznesowych, podtrzymywanie i rozwijanie obecnych relacji biznesowych, tworzenie pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będą do generowania przychodów, przekazywane pracownikom z kolei mają na celu zwiększenie ich efektywności oraz utożsamiania się z firmą a przez to poprawę ich skuteczności w sprzedaży naszych produktów, produkty/gadżety opatrzone logo są również forma reklamy;
b)zakup kwiatów i in. elementów wystroju sklepów własnych i okazjonalne wręczanie kwiatów klientom np. (...) – tworzenie pozytywnego wizerunku firmy, reklama i większe i lepsze zapamiętanie przez klientów, co będzie owocowało w powrotach do naszych sklepów a tym samych zwiększeniem sprzedaży;
c)przekazywanie pełnowartościowych towarów marek własnych osobom/firmom/ kontrahentom uczestniczącym w szkoleniach organizowanych przez Wnioskodawcę – ma na celu zapoznanie sprzedawców naszych towarów ze smakiem, zapachem i konsystencją oraz in. walorami naszych produktów, aby w profesjonalny sposób mogli polecać nasze towary i produkty potencjalnym klientom co ma przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży dzięki profesjonalnej obsłudze
d)przekazywanie pełnowartościowych towarów, gadżetów , prezentów opatrzonych logo firmy lub marki własnej podczas targów/wystaw/szkoleń/eventów/imprez sportowych/bali fundacji charytatywnych osobom zainteresowanych naszym produktem, ich sprzedażą lub użytkowaniem - zapoznanie się z marką, nawiązanie nowych relacji biznesowych, podtrzymywanie i rozwijanie obecnych relacji biznesowych, tworzenie pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będą do generowania przychodów,
e)gadżety promocyjne/marketingowe dla kontrahentów i pracowników, których wartość przekracza często 20 zł, a ma których znajduje się logo marek własnych - zapoznanie się z marką, nawiązanie nowych relacji biznesowych, podtrzymywanie i rozwijanie obecnych relacji biznesowych, tworzenie pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będą do generowania przychodów, przekazywane pracownikom z kolei mają na celu zwiększenie ich efektywności oraz utożsamiania się z firmą a przez to poprawę ich skuteczności w sprzedaży naszych produktów, produkty/gadżety opatrzone logo są również forma reklamy;
f)prezenty dla pracowników w postaci pełnowartościowych towarów własnych i produktów własnych z logo firmy lub marek własnych, drobne upominki okolicznościowe np. (...) nie zawsze opatrzonych logo firmy – ma na celu motywowanie pracowników do pracy oraz utożsamianie się z firmą a przez to lepsze promowanie naszych produktów, wydajniejszą pracę na rzecz firmy i przez to zwiększenie przychodów lub zmniejszenie kosztów funkcjonowania;
g)pakiety handlowca/przedstawiciela handlowego – ma na celu wzmocnienie więzi z już istniejącymi kontrahentami, zaprezentowanie nowych produktów obecnym klientom, zbudowania nowej więzi z potencjalnymi klientami poprzez prezentację naszych produktów i przetestowania naszych produktów, co ma przyczynić się do maksymalizacji przychodów i zdobywania nowych klientów i odbiorców naszych produktów;
h)prezenty dla influencerów, celebrytów, sportowców i in. osoby medialne, a którymi nie mamy podpisanych umów marketingowych/o współpracy reklamowej, ale z którymi chcielibyśmy podjąć współpracę – ma na celu zaprezentowanie naszych towarów i prezentację ich właściwości przed podjęciem współpracy. Sam współpraca miałaby charakter reklamowy w związku z tym działania prowadzą do maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa.
i)Zakup usług gastronomicznych i cateringowych podczas spotkań i szkoleń oraz imprez motywacyjno-integracyjnych – zakupione dla pracowników pełnia funkcje motywacyjno-integracyjne i w ten sposób przyczyniają się do zwiększenia efektywności, poprawy atmosfery w miejscu pracy i pośrednio zwiększenia przychodów, zakup przez Członków Zarządu będących udziałowcami ww. usług odbywa się podczas spotkań biznesowych z kontrahentami i ma na celu zapewnienie komfortu prowadzenia rozmów biznesowych, negocjacji w przyjaznej atmosferze i przedstawienia firmy w jak najlepszym świetle, zakupione podczas szkoleń traktowane są jako standard, który powinien zostać zachowany przez firmę szkoleniową przy kilkugodzinnych lub całodziennych spotkaniach szkoleniowych i ma na celu pokazanie prestiżu firmy.
Pytania
1.Czy przekazywane ww. prezenty, upominki, gadżety zarówno osobom szkolonym, pracownikom jak i kontrahentom i innym osobom biznesowym należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością?
2.Czy przedstawione ww. zakupy usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy poniesione przez Spółkę wydatki przeznaczone na prezenty, upominki, gadżety itp. oraz usługi gastronomiczne i cateringowe oraz drobny poczęstunek nie stanowią dochodu podlegającego opodatkowaniem Ryczałtem ani z tytułu ukrytych zysków ani z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wskazać należy, że ww. wydatki będą pośrednio oddziaływały na zwiększenie przychodów Wnioskodawcy. Ww. wydatki spełniają warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Są bowiem ponoszone w związku ze zorganizowaną działalnością zarobkową Wnioskodawcy, która wykonywana jest we własnym imieniu w sposób ciągły, a w związku z tym, będą związane z osiągnięciem przychodu. Zatem wydatki te są związane z działalnością gospodarczą i nie będą uznawane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą. Wydatki na prezenty i gratisy dla kontrahentów i partnerów biznesowych służą nawiązywaniu nowych relacji biznesowych i podtrzymywaniu oraz rozwijaniu istniejących, co przekłada się na osiąganie przychodu. Poza drobnymi upominkami o charakterze reklamowym przyczyniają się do zwiększenia rozpoznawalności marki oraz do zwiększenia przychodów ze sprzedaży. Prezenty i upominki, zakupione usługi gastronomiczne dla pracowników pełnią funkcję motywacyjną i poprawiają atmosferę w zespole i w ten sposób przyczyniają się do zwiększenia efektywności oraz pośrednio zwiększenia przychodów. Pracownicy czują się w ten sposób docenieni przez pracodawcę. Ponadto prezenty, upominki, gratisy nie są przekazywane Członkom Zarządu będącym jednoczenie udziałowcami ani udziałowcom, ale kontrahentom, partnerom biznesowym i pracownikom stąd stanowisko wnioskodawcy, że wydatki te nie stanowią ukrytych zysków.
Zdaniem wnioskodawcy poniesione przez Spółkę wydatki przeznaczone na usługi gastronomiczne i cateringowe oraz drobny poczęstunek nie stanowią dochodu podlegającego opodatkowaniem Ryczałtem ani z tytułu ukrytych zysków ani z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Służą nawiązywaniu nowych relacji biznesowych i podtrzymywaniu oraz rozwijaniu istniejących, co przekłada się na osiąganie przychodu. Zakupione usługi gastronomiczne dla pracowników pełnią funkcję motywacyjną i poprawiają atmosferę w zespole i w ten sposób przyczyniają się do zwiększenia efektywności oraz pośrednio zwiększenia przychodów. Pracownicy czują się w ten sposób docenieni przez pracodawcę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, dalej: „ustawa o CIT”) wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy o CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1)wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2)wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3)wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4)nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5)sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6)wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT:
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1)kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2)świadczenia wykonane na rzecz:
a)fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b)trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3)nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4)nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5)wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6)równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7)darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8)wydatki na reprezentację;
9)dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10)odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11)zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12)świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W myśl art. 28m ust. 4 ustawy o CIT:
Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1)wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2)wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a)w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,
b)w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
3)kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Z koeli art. 28m ust. 5 ustawy o CIT, stanowi, że:
W przypadkach, o których mowa w ust. 4 pkt 2 lit. a oraz ust. 4a pkt 1, ciężar dowodu, że składnik majątku jest wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej, spoczywa na podatniku.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest zatem uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami, (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.
Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:
- wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,
- inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT),
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza lub podmiotu powiązanego,
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem/akcjonariuszem.
Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.
W myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:
a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
- ten sam inny podmiot lub
- małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,
ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub
cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub
d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;
Stosownie do art. 11a ust. 2 ustawy o CIT:
Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:
1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
a)udziałów w kapitale lub
b)praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
c)udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,
2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.
Zgodnie z art. 11c ustawy o CIT:
1. Podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.
2. Jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.
3. Określając wysokość dochodu (straty) podatnika w sytuacji, o której mowa w ust. 2, organ podatkowy bierze pod uwagę faktyczny przebieg i okoliczności zawarcia i realizacji transakcji kontrolowanej oraz zachowanie stron tej transakcji.
4. W przypadku gdy organ podatkowy uzna, że w porównywalnych okolicznościach podmioty niepowiązane kierujące się racjonalnością ekonomiczną nie zawarłyby danej transakcji kontrolowanej lub zawarłyby inną transakcję, lub dokonałyby innej czynności, zwanych dalej "transakcją właściwą", uwzględniając:
1)warunki, które ustaliły między sobą podmioty powiązane,
2)fakt, że warunki ustalone między podmiotami powiązanymi uniemożliwiają określenie ceny transferowej na takim poziomie, na jaki zgodziłyby się podmioty niepowiązane kierujące się racjonalnością ekonomiczną uwzględniając opcje realistycznie dostępne w momencie zawarcia transakcji
- organ ten określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia transakcji kontrolowanej, a w przypadku gdy jest to uzasadnione, określa dochód (stratę) podatnika z transakcji właściwej względem transakcji kontrolowanej.
5. Podstawą zastosowania ust. 4 nie może być wyłącznie:
1)trudność w weryfikacji ceny transferowej przez organ podatkowy albo
2)brak porównywalnych transakcji występujących pomiędzy podmiotami niepowiązanymi w porównywalnych okolicznościach.
6. Za okres objęty uprzednim porozumieniem cenowym, porozumieniem inwestycyjnym, o którym mowa w art. 20zs § 1 Ordynacji podatkowej, albo porozumieniem podatkowym, o którym mowa w art. 20zb pkt 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy nie określa zobowiązania podatkowego (wysokości straty) w zakresie, w jakim wykazany przez podatnika dochód (strata) został ustalony zgodnie z tym porozumieniem.
Zgodnie z treścią powołanego wyżej art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega m.in. dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).
Jak wskazano powyżej, definicję ukrytych zysków zawiera art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, zgodnie z którym przez ukryte zyski rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec albo akcjonariusz lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem lub akcjonariuszem.
W przepisie art. 28m ust. 3 ustawy o CIT, wskazano zatem na otwarty katalog świadczeń, które mogą zostać uznane za dochód z tytułu ukrytych zysków, ale również wskazane zostały przykłady transakcji traktowanych jako taki dochód.
Przepis art. 28m ust. 3 ustawy o CIT wskazuje, że za ukryty zysk uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest wspólnik lub inny podmiot powiązany i które jest wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, innym niż podzielony zysk. W praktyce może to oznaczać np. świadczenia powstałe w wyniku uzgodnień, których nie zawarłyby podmioty niepowiązane.
Również inne świadczenia ekwiwalentne dywidendzie, czyli świadczenia, które pod pozorem inaczej nazwanej czynności prawnej (jednej lub wielu) prowadzą de facto do korzyści podmiotu powiązanego, która bez wykonania tego świadczenia zostałaby zrealizowana w postaci dywidendy kreują dochód z tytułu ukrytych zysków.
Dochód z tytułu ukrytego zysku powstaje w wyniku wszelkich świadczeń związanych z funkcjonowaniem podatnika w grupie podmiotów powiązanych, których beneficjentem jest wspólnik lub inny podmiot powiązany (bezpośrednio lub pośrednio) z podatnikiem (spółką) lub z jego wspólnikiem. Aby świadczenie uznane było za ukryty zysk powinno być związane z wywieraniem wpływu na działanie i decyzje spółki będącej podatnikiem ryczałtu. Innymi słowy, świadczenie powinno bezpośrednio lub pośrednio wynikać z uzgodnień pomiędzy podmiotami powiązanymi, niezależnie od ich formy. Świadczenie uznane za ukryty zysk, w przypadku którego stroną jest wspólnik spółki opodatkowanej ryczałtem, może być ocenianie w kontekście świadczenia ekwiwalentnego dywidendzie. Takie świadczenie powstanie m.in. w sytuacji, kiedy podatnik dokonując czynności prawnej (jednej lub wielu) osiąga taki sam efekt ekonomiczny, jaki osiągnąłby poprzez wypłatę zysku w formie dywidendy.
Aby świadczenie wykonane z podmiotem powiązanym nie stanowiło podstawy do obliczenia dochodu z tytułu ukrytego zysku, powinno pozostawać poza jakąkolwiek polityką prowadzoną wewnątrz danej grupy kapitałowej, do której należy spółka opodatkowana ryczałtem. Świadczeniami, które nie powinny powodować powstania dochodu z tytułu ukrytego zysku, mogą być transakcje zakupu oraz sprzedaży, dokonywane w ramach podstawowej działalności podatnika (np. określonej w przedmiocie działalności), które wykonywane są na warunkach analogicznych jak wobec podmiotów niepowiązanych. Takimi świadczeniami mogą być np. świadczenia podwykonawców niezbędne dla wytworzenia produktu końcowego w zakresie obróbki towarów czy dostarczania komponentów. Jeśli warunki określonej transakcji z podmiotem powiązanym, mieszczące się w podstawowym przedmiocie działalności podatnika opodatkowanego ryczałtem, ustalone są na analogicznych zasadach jak transakcje dokonywane przez takiego podatnika z podmiotami niepowiązanymi i transakcja ta jest niezbędna w prowadzonej działalności gospodarczej, to nie powinny być one oceniane w aspekcie dochodu z tytułu ukrytego zysku.
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.
Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.
Przepisy Rozdziału 6b ustawy o CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.
Powyższe wyjaśnienia dotyczące pojęcia wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą znajdują potwierdzenie w wydanym przez Ministerstwo Finansów „Przewodniku do ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r.”
Biorąc powyższe pod uwagę, przy ocenie wydatków kwalifikujących się do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jak wskazano powyżej, należy się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wynikającą z praktyki podmiotu jak również orzecznictwa sądowo-administracyjnego.
Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT jedną z podstaw opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.
Ponadto zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Ryczałt od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą płatny jest do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie.
Powyższe przepisy świadczą o wysokim stopniu podobieństwa obu przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. str. 41 poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podlegająca nieograniczonemu obo opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. Ryczałtem od dochodów spółek.
Ad. 1.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania ozn. we wniosku nr 1 dotyczą ustalenia, czy przekazywane, opisane we wniosku prezenty, upominki, gadżety zarówno osobom szkolonym, pracownikom jak i kontrahentom i in. osobom biznesowym należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż wydatki wymienione w pytaniu nr 1 wniosku nie są ponoszone na rzecz podmiotów wymienionych w art. 28m ust.3 ustawy o CIT, tj. nie są przekazywane na rzecz wspólników i udziałowców Wnioskodawcy, ani Członkom Zarządu będącymi jednocześnie udziałowcami.
Spółka w ramach działalności:
a)przekazuje swoim kontrahentom i potencjalnym odbiorcom oraz pracownikom prezenty składające się z drobnych gadżetów opatrzonych logo firmy i/lub pełnowartościowe towary marki własnej – co służy zapoznaniu się z marką, nawiązaniu nowych relacji biznesowych, podtrzymaniu i rozwijaniu obecnych relacji biznesowych, tworzeniu pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będzie do generowania przychodów. Z kolei przekazywane pracownikom, mają na celu zwiększenie ich efektywności oraz utożsamiania się z firmą a przez to poprawę ich skuteczności w sprzedaży produktów Spółki. Produkty/gadżety opatrzone logo są również forma reklamy;
b)dokonuje zakupu kwiatów i in. elementów wystroju sklepów własnych oraz okazjonalne wręczanie kwiatów klientom np. (...) – co służy tworzeniu pozytywnego wizerunku firmy, reklamie, większego i lepszego zapamiętania przez klientów, co będzie owocowało w powrotach do sklepów Spółki a tym samych zwiększeniu sprzedaży;
c)przekazuje pełnowartościowe towary marek własnych osobom/firmom/kontrahentom uczestniczącym w szkoleniach organizowanych przez Spółkę – mają na celu zapoznanie sprzedawców towarów Spółki ze smakiem, zapachem i konsystencją oraz in. walorami produktów Spółki, aby w profesjonalny sposób mogli polecać towary i produkty Spółki potencjalnym klientom co ma przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży dzięki profesjonalnej obsłudze;
d)przekazuje pełnowartościowe towary, gadżety, prezenty opatrzone logo firmy lub marki własnej podczas targów/wystaw/szkoleń/eventów/imprez sportowych/bali fundacji charytatywnych osobom zainteresowanych produktem Spółki, ich sprzedażą lub użytkowaniem – co służy zapoznaniu się z marką, nawiązaniu nowych relacji biznesowych, podtrzymywaniu i rozwijaniu obecnych relacji biznesowych, tworzeniu pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będą do generowania przychodów,
e)przekazuje gadżety promocyjne/marketingowe dla kontrahentów i pracowników, których wartość przekracza często 20 zł, a na których znajduje się logo marek własnych – co służy zapoznaniu się z marką, nawiązaniu nowych relacji biznesowych, podtrzymywaniu i rozwijaniu obecnych relacji biznesowych, tworzeniu pozytywnego wizerunku marki, a przez to pośrednio przyczyniać się będą do generowania przychodów. Z kolei przekazywane pracownikom mają na celu zwiększenie ich efektywności oraz utożsamiania się z firmą a przez to poprawę ich skuteczności w sprzedaży produktów Spółki. Produkty/gadżety opatrzone logo są również forma reklamy;
f)przekazuje prezenty dla pracowników w postaci pełnowartościowych towarów własnych i produktów własnych z logo firmy lub marek własnych, drobne upominki okolicznościowe np. (...) nie zawsze opatrzone logo firmy – mają na celu motywowanie pracowników do pracy oraz utożsamianie się z firmą a przez to lepsze promowanie produktów Spółki, wydajniejszą pracę na rzecz firmy i przez to zwiększenie przychodów lub zmniejszenie kosztów funkcjonowania;
g)przekazuje pakiety handlowca/przedstawiciela handlowego – mają na celu wzmocnienie więzi z już istniejącymi kontrahentami, zaprezentowanie nowych produktów obecnym klientom, zbudowanie nowej więzi z potencjalnymi klientami poprzez prezentację i przedstawienie produktów Spółki, co ma przyczynić się do maksymalizacji przychodów i zdobywania nowych klientów i odbiorców produktów Spółki;
h)przekazuje prezenty dla influencerów, celebrytów, sportowców i in. osób medialnych, a z którymi Spółka nie ma podpisanych umów marketingowych/o współpracy reklamowej, ale z którymi chciałaby podjąć współpracę – maja na celu zaprezentowanie towarów Spółki i prezentację ich właściwości przed podjęciem współpracy. Sama współpraca miałaby charakter reklamowy w związku z tym działania prowadzą do maksymalizacji zysków przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, przekazywane prezenty, upominki, gadżety zarówno osobom szkolonym, pracownikom jak i kontrahentom i in. osobom biznesowym, mogą być uznane za związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Spółki, jeżeli ich poniesienie ma na celu poprawę sprzedaży produktów Spółki, co ma przyczynić się do maksymalizacji przychodów (zysków) Spółki.
Mając na uwadze powyższe przepisy prawa oraz opis sprawy, należy wskazać, że poniesione przez Spółkę wydatki na prezenty, upominki, gadżety zarówno dla osób szkolonych, pracowników jak i kontrahentów i in. osób biznesowych wskazanych we wniosku, nie kwalifikują się do żadnej z kategorii dochodu opodatkowanego Ryczałtem.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, należało uznać za prawidłowe.
Ad. 2.
Z kolei wątpliwość Spółki w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia, czy przedstawiony we wniosku zakup usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki należą do dochodów opodatkowanych ryczałtem i należy zaliczyć do ukrytych zysków lub wydatków niezwiązanych z działalnością.
Z wniosku wynika, iż Spółka dokonuje zakupu usług gastronomicznych i cateringowych podczas spotkań i szkoleń oraz imprez motywacyjno-integracyjnych – zakupione dla pracowników pełnią funkcję motywacyjno-integracyjne i w ten sposób przyczyniają się do zwiększenia efektywności, poprawy atmosfery w miejscu pracy i pośrednio zwiększenia przychodów. Natomiast zakup przez Członków Zarządu będących udziałowcami ww. usług odbywa się podczas spotkań biznesowych z kontrahentami i ma na celu zapewnienie komfortu prowadzenia rozmów biznesowych, negocjacji w przyjaznej atmosferze i przedstawienia firmy w jak najlepszym świetle, zakupione podczas szkoleń traktowane są jako standard, który powinien zostać zachowany przez firmę szkoleniową przy kilkugodzinnych lub całodziennych spotkaniach szkoleniowych i ma na celu pokazanie prestiżu firmy.
Mając na uwadze powyższe okoliczności, a także dokonaną wykładnię przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że wydatki na zakup usług gastronomicznych i cateringowych oraz drobnego poczęstunku zarówno pracownikom jak i przez Zarząd Spółki nie będą tzw. ukrytymi zyskami ani też wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą, w związku z czym nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek.
Skoro koszty te są związane z uczestnictwem w spotkaniach i wydarzeniach wykonywanych w ramach obowiązków służbowych, to wówczas wydatki takie nie stanowią ukrytych zysków, ani wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right