Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.428.2024.2.KM
Dotyczy ustalenia, czy Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od tego, w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 30 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od tego, w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
X prosta spółka akcyjna (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „PDOP”), podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Rok podatkowy Wnioskodawcy jest zgodny z rokiem kalendarzowym.
Spółka powstała w wyniku przekształcenia działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą A i od momentu jej powstania korzysta z opodatkowania na zasadach ryczałtu od dochodów spółek, uregulowanego w rozdziale 6b ustawy o CIT (dalej: „Ryczałt”).
Jednocześnie, w trakcie roku podatkowego, który zakończył się 31 grudnia 2023 r. wartość przychodów ze sprzedaży Spółki (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) przekroczyła wyrażoną w złotych kwotę odpowiadającą równowartości 2 000 000 euro (zgodnie z zasadami jej kalkulowania określonymi w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT). W okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia przekształcenia w Spółkę (tj. 1 lutego 2023 r.), jak również w roku podatkowym/obrotowym trwającym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą A, firma nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty przychodów ze sprzedaży odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł).
Spółka w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem trwającego od 1 lutego do 31 grudnia 2023 r. podjęła uchwały o wypłacie zaliczek na poczet dywidendy z zysku wypracowanego w trakcie opodatkowania Ryczałtem. Jednocześnie zaliczki na poczet dywidendy wynikające z uchwał podjętych przez Spółkę w roku podatkowym kończącym się 31 grudnia 2023 r. nie zostały w całości wypłacone w roku 2023 r. (część spośród zaliczek uchwalonych przez Spółkę do wypłaty, zostanie wypłacona w roku podatkowym kończącym się 31 grudnia 2024 r. lub w kolejnych latach podatkowych).
Niezależnie, Spółka planuje podjęcie analogicznych uchwał w przedmiocie wypłaty zaliczek na poczet dywidendy również w przyszłości.
Dla Spółki została wydana w dniu (...) r. interpretacja indywidualna prawa podatkowego (Znak: (...); dalej: „Interpretacja”), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu, a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjnoprawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych”.
Pytanie
Czy Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od tego, w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od okoliczności w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT Ryczałt wynosi 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 4a pkt 10 ustawy o CIT), definiują tzw. małego podatnika jako podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
W myśl art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, dalej: „OP”):
Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku: 1) przekształcenia innej osoby prawnej, 2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej – wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.
Zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 OP: Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:
1)osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:
a)innej spółki niemającej osobowości prawnej,
b)spółki kapitałowej.
Natomiast zgodnie z art. 93a § 4 OP:
Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.
Stąd, na mocy powyższych przepisów, spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Natomiast jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstępuje tylko w prawa i tylko takie, które mogą być realizowane w formie spółki kapitałowej. W orzecznictwie NSA zagadnienie skutków podatkowych przekształcenia było rozpatrywane np. w wyroku z 17 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1121/12, gdzie sąd ten wskazał, że w przypadku przekształcenia, podmiot przekształcony jest kontynuatorem bytu i działalności podmiotu przekształcanego. W wyniku przekształcenia przekształcany podmiot nadal funkcjonuje w zmienionej formie. Podmiot przekształcony kontynuuje działalność podmiotu przekształcanego i staje się stroną wszelkich stosunków prawnych podmiotu przekształcanego.
Ponadto NSA w wyroku z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 2040/18 stwierdził, że „zakres sukcesji na gruncie przepisów podatkowych należy pojmować szeroko. Zestawienie regulacji art. 93a OrdPU z art. 93e OrdPU pozwala na wyprowadzenie wniosku, że pierwszy z nich ustanawia jako zasadę sukcesję uniwersalną praw i obowiązków podatkowych, która doznaje ograniczeń tylko w przypadkach, o których stanowi art. 93e OrdPU. Oznacza to, że przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej nie przechodzą na spółkę przekształconą tylko wówczas, gdy wyjątek od zasady pełnej sukcesji został przewidziany w odrębnych ustawach, umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest RP (zob. np. wyroki NSA: z 12 stycznia 2016 r., sygn. akt II FSK 3279/13, sygn. akt II FSK 3273/13 i sygn. akt II FSK 3277/13; z 11 lutego 2016 r., sygn. akt II FSK 3356/13; z 22 stycznia 2019 r., sygn. akt II FSK 478/17; z 14 marca 2019 r., sygn. akt II FSK 813/17; z 17 kwietnia 2019 r., sygn. akt II FSK 1204/17; z 7 czerwca 2019 r., sygn. akt II FSK 1891/1; z 26 czerwca 2019 r., sygn. akt II FSK 2032/17; z 27 czerwca 2019 r., sygn. akt II FSK 2180/17 i sygn. akt II FSK 2181/17; z 4 lipca 2019 r., sygn. akt II FSK 2440/17; z 9 lipca 2019 r., sygn. akt II FSK 2441/17; z 19 lipca 2019 r., sygn. akt II FSK 2688/17; z 13 sierpnia 2019 r., sygn. akt II FSK 2899/17; z 26 września 2019 r., sygn. akt II FSK 3439/17 – CBOSA). Podobnie w piśmiennictwie podkreśla się konieczność potraktowania sukcesji praw i obowiązków wynikających z regulacji podatkowych w sposób najszerszy z możliwych (por. H. Dzwonkowski, Ordynacja podatkowa. Komentarz. C.H. BECK, Warszawa 2006, s. 518)”.
Mając na uwadze przytoczone powyżej przepisy oraz orzecznictwo sądów administracyjnych dotyczące zasad sukcesji, należy uznać, że dla celów określenia, czy spółka kapitałowa powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, w pierwszym roku podatkowym funkcjonowania, może być uznana za małego podatnika, należy odnosić się do wartości przychodów osiągniętych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przekształconej w spółkę kapitałową. Jednocześnie, jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego, w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia przekształcenia w Spółkę, jak również w roku podatkowym/obrotowym trwającym od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą A, firma nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty przychodów ze sprzedaży odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł). Z powyższego wynika zatem, że w roku podatkowym zakończonym 31 grudnia 2023 r., Spółka posiadała status małego podatnika.
Jak stanowi art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Zgodnie zaś z art. 28m ust. 2 ustawy o CIT przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
Natomiast, stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
W świetle przywołanych powyżej przepisów, Wnioskodawca jest więc zdania, że dochód z tytułu podzielonego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT powstaje w momencie podjęcia uchwały o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy.
W tym kontekście, należy podkreślić, że analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w objaśnieniach podatkowych z 23 grudnia 2021 r. pod tytułem: „Przewodnik do ryczałtu od dochodów spółek”, w których wskazano, że „Dla celów Ryczałtu wypłacone zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy uważa się za dochód z tytułu podzielonego zysku, o którym mowa w art. 28m ust. 1 pkt 1” (pkt 74 na str. 48 Objaśnień).
W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy właściwa stawka Ryczałtu, którą powinna zostać opodatkowana wypłata zaliczki na poczet dywidendy, powinna zostać określona w oparciu o status Spółki w roku podatkowym podjęcia uchwały o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy. Bez znaczenia, dla określenia stawki podatku pozostaje okoliczność, czy wypłata przedmiotowej zaliczki nastąpi w roku podatkowym podjęcia uchwały o jej wypłacie, czy też w innym roku podatkowym.
Tym samym, w odniesieniu do podjętych przez Spółkę w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem uchwał o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy była/będzie ona uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu, niezależnie od okoliczności w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
W tym kontekście, należy podkreślić, że analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora KIS w tym przykładowo:
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 19 stycznia 2024 r., Znak: 0114-KDIP2-1. 4010.635.2023.2.MW,
- Interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 12 października 2023 r., Znak: 0114-KDIP2-2.4010.405.2023.2.ASK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Stosownie do art. 28m ust. 2 ustawy o CIT:
Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy (podzielonego zysku).
W myśl art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:
Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od tego, w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy.
Na gruncie sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% powinni Państwo posiadać status małego podatnika lub być podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności.
Zgodnie z powyższym, pierwszym z wyznaczników możliwości stosowania stawki opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% jest posiadanie statusu małego podatnika, który ustalany jest za poprzedni rok podatkowy.
W tym miejscu wskazać należy na przepis art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, z którego wynika, że:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o CIT:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Do stwierdzenia, czy Spółka posiadała status małego podatnika i może stosować stawkę 10% w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, tj. od 1 lutego 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, poprzedni rok podatkowy.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że w okresie od 1 stycznia 2023 r. do dnia przekształcenia w Spółkę (tj. 1 lutego 2023 r.) (…), firma nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty przychodów ze sprzedaży odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł).
Skoro w roku podatkowym poprzedzającym wybór ryczałtu od dochodów spółek (tj. od 1 stycznia 2023 r. do dnia przekształcenia w Spółkę – 1 lutego 2023 r.), Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył równowartości 2 mln euro, to jako mały podatnik, Państwa Spółka jest uprawniona do korzystania z 10% stawki ryczałtu, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Jak wynika z wyżej cyt. przepisu art. 28m ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o CIT, opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku).
Stosownie do art. 28n ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Z kolei zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Podatnik jest obowiązany do zapłaty ryczałtu od dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat - do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Literalne brzmienie ww. art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wskazuje, że podstawę opodatkowania stanowi dochód z tytułu podzielonego zysku ustalonego w roku, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku.
Termin płatności ryczałtu z tytułu podzielonego zysku określony został w art. 28t ust. 1 pkt 1 ustawy – do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego następującego po roku, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto.
Analiza powołanych przepisów, a w szczególności literalnego brzmienia art. 28n ust. 1 pkt 1, nie pozostawia wątpliwości, że podstawę opodatkowania ryczałtem z tytułu podzielonego zysku podatnik ma obowiązek ustalić w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale zysku, na podstawie której zysk przeznaczono do wypłaty udziałowcom.
Skoro zatem podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat, ustalona w roku podatkowym, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto, to termin powstania zobowiązania podatkowego z tytułu przedmiotowych dochodów związany jest z datą podjęcia uchwały o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto. Przy czym ustawodawca odnosi się do daty (roku podatkowego) podjęcia uchwały o podziale zysku, nie zaś do daty (roku podatkowego) wypłaty dywidendy.
Tym samym, w odniesieniu do uchwał o wypłacie zaliczek na poczet dywidendy podjętych przez Państwa Spółkę w roku podatkowym kończącym się 31 grudnia 2023 r. będzie ona obowiązana do zapłaty podatku w terminie do 31 marca 2024 r. (niezależnie od faktu, czy zaliczka na poczet dywidendy, której wypłata ma nastąpić na podstawie tych uchwał, została faktycznie wypłacona w terminie do 31 grudnia 2023 r.).
Równocześnie należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółką z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą.
W konsekwencji z ww. zastrzeżeniem Państwa stanowisko zgodnie z którym, Spółka była/będzie uprawniona do zastosowania 10% stawki Ryczałtu w stosunku do wypłat zaliczek na poczet dywidendy, w stosunku do których uchwała o wypłacie zaliczki na poczet dywidendy została podjęta w trakcie pierwszego roku opodatkowania Ryczałtem, niezależnie od okoliczności w którym roku podatkowym ma miejsce faktyczna wypłata zaliczki na poczet dywidendy – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).