Interpretacja indywidualna z dnia 26 września 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.515.2024.1.AKA
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług jest w zakresie:
- prawa do odliczenia przez B. podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz B. - jest prawidłowe,
- wykazania przez B. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych - jest prawidłowe,
- prawa do odliczenia przez A. podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz A. - jest nieprawidłowe,
- wykazania przez A. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
26 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 22 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
- prawa do odliczenia przez B. podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz B.,
- wykazania przez B. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych,
- prawa do odliczenia przez A. podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz A.,
- wykazania przez A. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem wspólnym
1.Zainteresowany będący stroną postępowania:
- A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
- B. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Uwagi ogólne
A. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca 1 lub A.) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT), z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Polski, prowadzącym działalność przede wszystkim w zakresie (…).
B. Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca 2 lub B., razem z Wnioskodawcą 1 dalej łącznie jako: Wnioskodawcy) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT z siedzibą działalności gospodarczej na terytorium Polski, prowadzącym działalność polegającą na (…).
Wnioskodawcy są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W dniu (…) 2023 r. zgromadzenie wspólników B. podjęło uchwałę o zmianie umowy spółki i podwyższeniu kapitału zakładowego oraz objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez A. poprzez wniesienie aportem C., stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy VAT (dalej: ZCP lub C.).
W związku z powyższym B. złożyła w Krajowym Rejestrze Sądowym wniosek o rejestrację zmiany umowy spółki i podwyższenia kapitału zakładowego (dalej: Wniosek). W dniu (…) 2023 r. Wniosek został jednak wycofany, a postępowanie o rejestrację zmiany umowy spółki i podwyższenie kapitału zakładowego zostało umorzone.
Mając na uwadze regulacje art. 256 § 3 w zw. z art. 169 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (dalej: KSH), w świetle których uchwała zmieniająca umowę spółki (w tym przypadku podwyższająca kapitał zakładowy) nie jest skuteczna, jeśli nie zostanie zgłoszona do sądu rejestrowego w terminie 6 miesięcy od dnia jej podjęcia, Wnioskodawcy uznali, że w związku z wycofaniem Wniosku nie doszło do skutecznego przeniesienia ZCP do B., a tym samym z chwilą upływu ww. 6-miesięcznego terminu przedmiot aportu z mocy prawa powróci do dotychczasowego właściciela, tj. A.
(…) 2023 r. zgromadzenie wspólników A. podjęło uchwałę m.in. w sprawie zasadności zaniechania rejestracji podwyższenia kapitału (a tym samym zaniechania realizacji umowy o przeniesieniu C. ), jak również o zamiarze zawarcia przez Wnioskodawców porozumienia w sprawie prawnych i ekonomicznych skutków zaistniałej sytuacji i zasad rozliczenia (stosowna uchwała została także przyjęta przez zgromadzenie wspólników B. (…)).
Niezależnie od wycofania Wniosku, aport/przeniesienie ZCP wywołało określone skutki - przykładowo wiązało się ono m.in. z:
i.zawarciem przez Wnioskodawców umowy o przeniesieniu C. do B.;
ii.uzyskaniem stosownych decyzji (…) uwzględniających przeniesienie ZCP;
iii.wprowadzeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, składających się na ZCP, do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy 2,
iv.ujawnieniem w księdze wieczystej, prowadzonej dla nieruchomości wchodzących w skład C., Wnioskodawcy 2 jako właściciela, czy
v.złożeniem korekty deklaracji na podatek od nieruchomości (a w konsekwencji zmianą podatnika podatku od nieruchomości z A. na B.).
Wnioskodawcy wskazują przy tym, że od (…) do upływu ww. 6-miesięcznego okresu (dalej: Okres przejściowy) C. była faktycznie wykorzystywana przez Wnioskodawcę 2 do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, w związku z czym generowała określone przychody, jak również koszty oraz nakłady (ponoszone przez B. we własnym imieniu i na swoją rzecz) - związane ze:
i.sprzedażą przez B. (…),
ii.sprzedażą innych towarów (np. (…)) oraz świadczenia usług (np. (…)),
iii.(…) wchodzących w skład ZCP.
Po upływie Okresu przejściowego, ZCP ponownie znalazła się we faktycznym władaniu A., która kontynuuje wykorzystywanie C. do działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (generującej VAT należny).
Wnioskodawcy wskazują, że zawarli porozumienie (dalej: Porozumienie), na podstawie którego uregulowali zasady „cofnięcia” konsekwencji aportu i rozliczenia przychodów, kosztów i nakładów powstałych w Okresie przejściowym (odnoszących się do Okresu przejściowego), a które - uznając przeniesienie ZCP za nieskuteczne - powinny być przychodami, kosztami i nakładami A. (dalej: Rozliczenie).
Porozumienie generalnie przewidywało, że (i) przychody osiągnięte w Okresie przejściowym (i osiągnięte później, ale dotyczące Okresu przejściowego) z tytułu funkcjonowania ZCP należą do A. oraz że (ii) koszty i nakłady związane/powstałe w związku z funkcjonowaniem ZCP w Okresie przejściowym stanowią koszty i nakłady A.
W Porozumieniu ustalono zasady przeprowadzenia Rozliczenia, zgodnie z którymi w oparciu o prowadzone księgi rachunkowe oraz sporządzone zestawienie finansowe, Wnioskodawcy ustalą wynik ekonomiczny Rozliczenia (po potrąceniu wzajemnych wierzytelności) i w zależności od ustalonego wyniku:
i.B. dokona na rzecz A. transferu środków pieniężnych lub
ii.A. dokona na rzecz B. transferu środków pieniężnych.
Wnioskodawcy wskazują, że określili wysokość przychodów, kosztów i nakładów otrzymanych/poniesionych przez B. i dotyczących ZCP oraz, w konsekwencji, ustalono wynik Rozliczenia, w związku z czym zamierzają podpisać protokół rozliczenia (dalej: Protokół), na podstawie którego A., po dokonaniu potrąceń wierzytelności względem B., opisanych w Protokole (m.in. dotyczących sprzedaży (…) w (…)), dokona na rzecz B. transferu środków pieniężnych.
Wnioskodawcy ustalili również, że Rozliczenie udokumentowane zostanie odpowiednim dokumentem księgowym, tj. fakturą bądź notą księgową, i wystąpili w tym zakresie z odrębnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej).
W otrzymanej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) z 9 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.10.2024.1.AM), DKIS uznał, że w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy powinni udokumentować Rozliczenie fakturami, bowiem świadczą względem siebie usługi, polegające na:
i.wyrażeniu przez A. zgody na faktyczne korzystanie przez B., podczas Okresu przejściowego, z C. (w zamian za otrzymane od B. przychody generowane przez ZCP w Okresie przejściowym);
ii.wyrażeniu przez B. zgody na „cofnięcie” skutków aportu C. (w zamian za otrzymanie od A. kwoty kosztów i nakładów generowanych przez ZCP w Okresie przejściowym).
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawcy zamierzają wystawić na siebie nawzajem faktury dokumentujące ww. usługi. Jednocześnie Wnioskodawcy wyjaśniają, że w ww. interpretacji potwierdzone zostało również prawo Wnioskodawców do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur.
Wnioskodawcy zaznaczają również, że w Okresie przejściowym A. pozostawała (i) stroną niektórych umów związanych z ZCP, stąd w Porozumieniu ustalono, że wydatki i nakłady z nimi ściśle związane, nie będą przedmiotem rozliczeń pomiędzy Wnioskodawcami (były to bowiem wydatki i nakłady A.) oraz (ii) inwestorem zachowującym tytuł prawny do dwóch zadań inwestycyjnych i realizującym/odpowiedzialnym za realizację tych zadań.
Rozliczanie VAT w Okresie przejściowym
Wnioskodawcy podkreślają, że w trakcie Okresu przejściowego C. była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, tj. przede wszystkim polegającej na sprzedaży (…) oraz sprzedaży innych towarów, np. (…), jak również świadczenia usług (…) czy (…), a zatem (i) generowała sprzedaż rodzącą obowiązek rozliczenia podatku należnego, dokumentowaną fakturami sprzedażowymi, jak również (ii) generowała określone wydatki (koszty/nakłady) dokumentowane fakturami zakupowymi (z wykazaną kwotą podatku naliczonego), tj. m.in. dokumentujące nabycie:
- (…)
Wnioskodawcy wskazują przy tym, że w Okresie przejściowym zasadniczo to B.:
i. dokumentowała sprzedaż generowaną przy wykorzystaniu ZCP fakturami wystawionymi na rzecz nabywców oraz wykazywała podatek należny z tego tytułu, jak również
ii. odliczała podatek naliczony z faktur zakupowych dokumentujących wydatki związane z działalnością prowadzoną w Okresie przejściowym przy wykorzystaniu ZCP, wystawionych przez dostawców/usługodawców na rzecz/dane B.
Wnioskodawcy zaznaczają, że w Okresie przejściowym niektórzy dostawcy/usługodawcy wystawiali faktury dokumentujące nabycie towarów i usług na potrzeby działalności prowadzonej przy wykorzystaniu ZCP na rzecz/dane B., a niektórzy na rzecz/dane A. (m.in. z uwagi na fakt, iż nie zostały zawarte cesje umów z dostawcami/usługodawcami, ani nie zostały im przekazane stosowne informacje/powiadomienia o zbyciu ZCP - z tego też względu, jak również na świadomość powrotu ZCP do A. po Okresie przejściowym, A. realizowała płatności wynikające z tych faktur).
Wnioskodawcy wskazują jednocześnie, że A., co do zasady, nie wykazywała podatku należnego od sprzedaży realizowanej przy wykorzystaniu ZCP w Okresie przejściowym (podatek ten bowiem wykazywała wówczas, jak wskazano powyżej, B. ), jak również z ostrożności nie odliczała w Okresie przejściowym podatku naliczonego od wydatków związanych z ZCP (pomimo tego, że część faktur była wystawiona przez dostawców/ usługodawców na rzecz/dane A., co wynikało z faktu, że kontrahenci nie byli informowani o zbyciu ZCP). Jednakże, aktualnie ZCP znajduje się w posiadaniu A. i wydatki, które poniosła A. w Okresie przejściowym wiążą się z działalnością gospodarczą ZCP.
Dodatkowo Wnioskodawcy wskazują, że w Okresie przejściowym w przypadku rozliczeń wynikających z:
- umów dotyczących ZCP, których stroną pozostała A. oraz
- zadań inwestycyjnych, w których A. pozostawała inwestorem w Okresie przejściowym („...”)
(dalej: Zadania inwestycyjne) A. z ostrożności nie odliczała podatku naliczonego od zakupów na potrzeby ww. czynności (Zadań inwestycyjnych).
Dodatkowo Wnioskodawcy wyjaśniają, że w Okresie przejściowym wykazywali również/niezależnie podatek należny i naliczony z tytułu prowadzonej przez nich działalności gospodarczej niezwiązanej z ZCP.
Pytania
1.Czy B. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz B.?
2.Czy podatek naliczony z ww. faktur, powinien być wykazany przez B. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych?
3.Czy A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz A.?
4.Czy podatek naliczony z ww. faktur, powinien być wykazany przez A. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych?
Stanowisko Zainteresowanych
Zdaniem Wnioskodawców:
1.B. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz B.;
2.podatek naliczony z ww. faktur, powinien być wykazany przez B. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych;
3.A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz A.;
4.podatek naliczony z ww. faktur, powinien być wykazany przez A. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie odliczyła, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawców
Uwagi ogólne
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Powyższy przepis jest wyrazem fundamentalnej zasady podatku od wartości dodanej, wynikającej z Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (dalej: Dyrektywa VAT), jaką jest neutralność tego podatku dla podatników VAT.
Należy w tym zakresie wskazać, że przepisy ustawy VAT (ani Dyrektywy VAT) nie precyzują, jakiego rodzaju musi być to związek, aby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia VAT - w praktyce przyjmuje się jednak, że związek ten może być bezpośredni lub pośredni.
Kwotę podatku naliczonego stanowi natomiast - w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy VAT - suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak z kolei wynika z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny - zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT.
Co istotne, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi nie tylko pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ustawy VAT, ale również pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jak zatem wynika z powyższego, na gruncie aktualnie obowiązujących przepisów ustawy VAT, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w przypadku spełnienia następujących warunków:
i. odliczenia dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik VAT (dalej: Warunek 1),
ii. w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy (dalej: Warunek 2),
iii. podatnik dysponuje fakturą dokumentującą dokonany przez niego zakup towarów lub usług (dalej: Warunek 3),
iv. nabyte towary i usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych (dalej: Warunek 4),
v.nie znajdują zastosowania negatywne przesłanki skutkujące brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego, wymienione w art. 88 ustawy VAT (dalej: Warunek 5; razem z Warunkami 1-4, dalej jako: Warunki).
Natomiast w zakresie terminów do skorzystania z ww. prawa do odliczenia, ustawodawca, oprócz ogólnej/podstawowej reguły z art. 86 ust. 10 ustawy VAT (zgodnie z którą prawo to powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy), uregulował w art. 86 ust. 11 ustawy VAT zasadę, zgodnie z którą jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminie określonym w ust. 10 (albo w szczególnych terminach określonych w ust. 10d i 10e), może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych).
Art. 86 ust. 13 ustawy VAT przewiduje natomiast, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1.za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2.za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych (a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych), po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Powyższe oznacza, że na gruncie ustawy VAT podatnicy mają możliwość wykazania podatku naliczonego:
- „na bieżąco”, na podstawie art. 86 ust. 10 oraz ust. 11 ustawy VAT, tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu, za okres, w którym otrzymano fakturę
albo, jeżeli nie skorzystano z prawa do odliczenia VAT w bieżącym rozliczeniu na podstawie ww. przepisów,
- „historycznie”, na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy VAT, tj. poprzez korektę okresu, w którym powstało prawo do odliczenia lub poprzez korektę jednego z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.
Ad 1
W ocenie Wnioskodawców, B. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz B.
Zdaniem Wnioskodawców nie budzi wątpliwości spełnienie Warunków 1-3, jak bowiem wynika z okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:
i.B. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT,
ii.w odniesieniu do nabytych towarów/usług powstał obowiązek podatkowy - do dostaw towarów/wykonania usług doszło bowiem w Okresie przejściowym,
iii.B. jest (będzie) w posiadaniu faktur dokumentujących nabycie towarów/usług, wystawionych na jej dane.
W ocenie Wnioskodawców również Warunek 4 (dotyczący związku nabytych w Okresie przejściowym towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi VAT) powinien zostać uznany za spełniony, bowiem w Okresie przejściowym B. wykorzystywała C. na potrzeby działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (tj. przede wszystkim w zakresie sprzedaży (…), jak również sprzedaży innych towarów, np. (…), czy usług (…) czy (…)), która to działalność generowała po stronie B. podatek należny (wykazywany przez B. w jej rozliczeniach) i na potrzeby właśnie tej działalności B. dokonywała w Okresie przejściowym nabyć towarów i usług (które zostały faktycznie zużyte/wykorzystane w tej działalności).
Nie ma przy tym, zdaniem Wnioskodawców, znaczenia fakt, że po upływie Okresu przejściowego C. ponownie znalazła się w posiadaniu A. Podkreślić bowiem w tym miejscu należy, że analizując występowanie związku nabytych przez podatnika towarów i usług z działalnością opodatkowaną, ustalić należy, czy dokonując nabycia podatnik miał zamiar wykorzystywać te towary i usługi do czynności opodatkowanych VAT. Jak bowiem wskazuje DKIS w wydawanych interpretacjach indywidualnych:
- „Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie” (interpretacja indywidualna DKIS z 20 kwietnia 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-3.4012.78.2023.1.RK),
- „(...) w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych” (interpretacja indywidualna DKIS z 8 maja 2023 r. sygn. 0112-KDIL1-2.4012.119.2023.1.DS),
- „(...) formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych” (interpretacja indywidualna DKIS z 1 lipca 2022 r. sygn. 0112-KDIL1-1.4012.239.2022.1.WK).
Niemniej, niezależnie od intencji towarzyszącej nabyciu towarów oraz usług, należy uwzględnić również rzeczywisty faktyczny sposób wykorzystania zakupionych towarów czy usług - organy podatkowe podkreślają bowiem, że: „(...) podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług (...). Zaznaczenia wymaga, że związek podatku do odliczenia z poszczególnymi rodzajami czynności (opodatkowanymi lub nieopodatkowanymi) ma charakter prognozowany, planowany. Zatem może się zmienić przekreślając prawo do odliczenia lub to odliczenie uzasadniając.” - por. np. ww. interpretacja indywidualna DKIS z 20 kwietnia 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.78.2023.1.RK).
Z powyższego wynika zatem, że przy ocenie występowania związku nabytych towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT należy brać pod uwagę:
i. zamiar/intencję wykorzystywania nabytych towarów/usług na potrzeby działalności opodatkowanej VAT podatnika towarzyszącą/istniejącą w momencie dokonywania nabycia oraz, co istotniejsze,
ii.faktyczne przeznaczenie/wykorzystanie nabytych towarów/usług w takiej działalności.
W omawianych okolicznościach towary i usługi były nabyte przez B. z zamiarem wykorzystania ich na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Co więcej, towary i usługi te rzeczywiście/faktycznie były wykorzystywane przez B. w Okresie przejściowym do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (tj. pierwotny zamiar/intencja towarzysząca nabyciu towarów i usług się nie zmieniła).
Wnioskodawcy zwracają również uwagę, że w wydanej na ich wspólny wniosek interpretacji indywidualnej z 9 kwietnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.10.2024.1.AM) DKIS podkreślił, że A. świadczyła na rzecz B. usługę polegającą na udostępnieniu do korzystania (wyrażeniu zgody na korzystanie) przez B., w Okresie przejściowym, z C. i właśnie na potrzeby tego korzystania z C., które miało charakter zbliżony do dzierżawy, B. ponosiła w Okresie przejściowym wydatki na towary i usługi umożliwiające to korzystanie.
Jednocześnie sam fakt, że czas korzystania z C. był ograniczony do Okresu przejściowego, nie ma wpływu na sposób wykorzystania nabytych w Okresie przejściowym towarów i usług, które, jak podkreślają Wnioskodawcy, zostały co do zasady skonsumowane/zużyte na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP (ewentualnie w części przekazane A. w ramach „zwrotu” ZCP po upływie Okresu przejściowego).
W ocenie Wnioskodawców, wyjaśnić również należy, że okoliczność, że po Okresie przejściowym C. ponownie znalazła się w posiadaniu A., nie spowodowała zaprzestania wykonywania przez B. czynności opodatkowanych VAT. B. kontynuuje bowiem działalność opodatkowaną VAT (działalność ta nie jest prowadzona przy wykorzystaniu ZCP).
Wnioskodawcy podkreślają również, że powszechnie przyjmuje się, że zbycie przedsiębiorstwa lub ZCP zasadniczo nie powoduje dezaktualizacji/utraty przez podatnika (zbywcy przedsiębiorstwa/ZCP) prawa do odliczenia VAT od towarów i usług wykorzystywanych w ramach tego przedsiębiorstwa/ZCP (nawet w przypadku towarów i usług nabytych konkretnie na potrzeby transakcji zbycia przedsiębiorstwa/ZCP - co potwierdza m.in. interpretacja indywidualna DKIS z 30 października 2020 r. sygn. 0114-KDIP4-2.4012.430.2020.1.AA). Zatem, biorąc pod uwagę fakt, iż aktualnie B. nie jest w posiadaniu ZCP, niemniej w Okresie przejściowym ponosiła wydatki na jego utrzymanie, nie stoi to na przeszkodzie w kwestii odliczenia podatku naliczonego z faktur, które otrzymała B.
Tym samym, Warunek 4 (związek nabytych towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT) jest zdaniem Wnioskodawców, spełniony.
Wnioskodawcy wskazują, że również Warunek 5 należy w ich ocenie uznać za spełniony, bowiem nie wystąpiły przeszkody/przesłanki wymienione w art. 88 ustawy VAT, uniemożliwiające odliczenie B. podatku naliczonego, tj. m.in. faktury nie dokumentują czynności zwolnionych, ani niepodlegających opodatkowaniu VAT, nie zostały wystawione przez podmiot nieistniejący, nie dotyczą nabycia usług gastronomicznych/hotelowych, ani nie dokumentują czynności niedokonanych.
Tym samym, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że B. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz B.
Ad 2
Zdaniem Wnioskodawców, podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie w Okresie przejściowym towarów i usług, wystawionych na rzecz B., powinien być wykazany przez B. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Jak bowiem wynika z art. 86 ust. 10 ustawy VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy - nie wcześniej jednak niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny (art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT).
Z powyższego wynika zatem, że powstanie prawa do odliczenia VAT uwarunkowane jest otrzymaniem przez podatnika faktury dokumentującej nabycie towarów lub usług i zawierającej kwoty VAT podlegające odliczeniu. Innymi słowy, prawo do odliczenia VAT powstaje nie wcześniej, niż w momencie otrzymania faktury.
Z kolei art. 86 ust. 11 ustawy VAT stanowi, że jeżeli podatnik (inny, niż rozliczający się kwartalnie) nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Art. 86 ust. 13 ustawy VAT reguluje natomiast sytuację, kiedy podatnik - niezależnie z jakich przyczyn - nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy, ani w żadnym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych.
Wówczas taki podatek może zostać wykazany przez podatnika w ramach korekty rozliczenia za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli, zasadniczo, w którym powstał obowiązek podatkowy lub w którym otrzymano fakturę - w zależności od tego, które zdarzenie było późniejsze) albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Na podstawie powyższego, w ocenie Wnioskodawców należy uznać, że B. uprawniona była/jest do wykazania podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie w Okresie przejściowym towarów lub usług:
- „na bieżąco”, tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, w sytuacji, gdy okresy te jeszcze nie upłynęły, nie wcześniej jednak, niż przed otrzymaniem przez B. faktury/faktur dokumentujących nabycie tych towarów lub usług,
albo, jeżeli B. nie skorzystała z prawa do odliczenia VAT w bieżącym rozliczeniu,
- poprzez korektę okresu, w którym powstało po stronie B. prawo do odliczenia (czyli okresu powstania obowiązku podatkowego lub okresu otrzymania faktury - w zależności od tego, który z nich był późniejszy) lub poprzez korektę jednego z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.
W ocenie Wnioskodawców, jeśli B. otrzymała/otrzyma fakturę po upływie trzech okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabytych towarów lub usług, w tym/nawet po Okresie przejściowym, to powinna, uwzględniając w szczególności brzmienie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, wykazać podatek naliczony w okresie, w którym otrzymała fakturę lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych albo - jeśli ww. okresy już upłynęły, a B. nie skorzystała w tym czasie z prawa do odliczenia - poprzez korektę okresu, w którym otrzymała fakturę lub jednego z trzech kolejnych okresów po otrzymaniu faktury.
Wnioskodawcy, aby w pełni zobrazować ich stanowisko, wskazują na następujący przykład: dostawa towarów na rzecz B. miała miejsce w lipcu (i powstał wówczas obowiązek podatkowy), zaś faktura dokumentująca tę dostawę została przez B. otrzymana dopiero w listopadzie - wówczas, zdaniem Wnioskodawców, B. uprawniona jest do wykazania podatku naliczonego „na bieżąco” w rozliczeniu za listopad (bądź w rozliczeniu za grudzień, styczeń albo luty) albo - jeśli ww. okresy już upłynęły, a B. z prawa do odliczenia nie skorzystała, jest ona uprawniona do odliczenia VAT w ramach korekty rozliczenia za listopad (bądź w ramach korekty rozliczenia za grudzień, styczeń lub luty).
Powyższe stanowisko potwierdzają również poglądy wyrażone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 marca 2014 r. (sygn. ITPP2/443-1367/13/AK), która mimo zmienionej treści przepisu art. 86 ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT, zachowuje swoją aktualność. W przytoczonej interpretacji stwierdzono m.in., że: „Jeżeli więc dostawa będzie dokonana w miesiącu styczniu, ale Spółka otrzyma fakturę dotyczącą tej dostawy w miesiącu maju, wówczas kwotę podatku wynikającą z tej faktury - zgodnie z treścią art. 86 ust. 10 i ust. 10b pkt 1 ustawy - będzie mogła odliczyć w deklaracji za miesiąc maj. Jeżeli natomiast Spółka nie dokona odliczenia w deklaracji za miesiąc maj, to zgodnie z brzmieniem przepisu art. 86 ust. 11 ustawy, będzie uprawniona do dokonania odliczenia w deklaracji za miesiąc czerwiec, bądź lipiec danego roku (jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych). Jeżeli do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie dojdzie również w deklaracjach za jeden z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych (w przykładzie za miesiąc czerwiec bądź lipiec), Spółka, zgodnie z brzmieniem przepisu art. 86 ust. 13 ustawy, będzie mogła dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wyłącznie poprzez korektę deklaracji podatkowej za miesiąc maj (to jest miesiąc, w którym faktycznie powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego”.
Wnioskodawcy zaznaczają, że ówczesny art. 86 ust. 11 ustawy VAT przewidywał możliwość odliczenia podatku naliczonego w jednym z dwóch okresów rozliczeniowych (obecnie są to trzy okresy), następujących po okresie w którym powstał obowiązek podatkowy, nie wcześniej niż w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzymał fakturę.
Jednocześnie, uprzednio obowiązujący art. 86 ust. 13 ustawy VAT stanowił, że jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres w którym powstał obowiązek podatkowy lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych, to mógł ten podatek odliczyć poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej wyłącznie za okres, w którym powstało prawo do odliczenia. Obecnie, aktualne brzmienie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT uprawnia do ujęcia faktury z podatkiem naliczonym poprzez korektę rozliczenia, za okres w którym powstało prawo odliczenia do VAT (nie wcześniej niż w dacie otrzymania faktury) lub poprzez korektę jednego z trzech kolejnych okresów.
Uwzględniając powyższe, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie w Okresie przejściowym towarów i usług, wystawionych na rzecz B., powinien być wykazany przez B. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Ad 3
W ocenie Wnioskodawców, A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz A.
Zdaniem Wnioskodawców, również w przypadku A. nie budzi wątpliwości spełnienie Warunków 1-3, jak bowiem wynika z okoliczności przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:
iv.A. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT,
v.w odniesieniu do nabytych towarów/usług powstał obowiązek podatkowy - do dostaw towarów/wykonania usług doszło bowiem w Okresie przejściowym (albo po Okresie przejściowym),
vi.A. jest (będzie) w posiadaniu faktur dokumentujących nabycie towarów/usług, wystawionych na jej dane.
W ocenie Wnioskodawców, Warunek 4 (dotyczący związku nabytych w Okresie przejściowym towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT) także należy uznać za spełniony, bowiem po Okresie przejściowym A. wykorzystywała C. na potrzeby działalności gospodarczej opodatkowanej VAT tak, jak miało to miejsce przed Okresem przejściowym (tj. przede wszystkim w zakresie sprzedaży (…), jak również sprzedaży innych towarów, np. (…), czy usług (…) czy (…), która to działalność generowała (generuje) po stronie A. podatek należny (wykazywany przez A. w jej rozliczeniach) i głównie na potrzeby właśnie tej działalności A. dokonywała w Okresie przejściowym nabyć towarów i usług.
Równocześnie, w ocenie Wnioskodawców należy podkreślić, że w momencie nabywania towarów i usług na potrzeby działalności prowadzonej przy wykorzystaniu ZCP (tj. w Okresie przejściowym), kiedy to A. udostępniała ZCP na rzecz B. (wyraziła zgodę na korzystanie z ZCP na rzecz B. ) również występował związek z działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, tj. został spełniony Warunek 4.
Jak już wskazano w części uzasadnienia stanowiska Wnioskodawców w zakresie pytania nr 1 - przy ocenie występowania związku nabytych towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT należy brać pod uwagę:
iii.zamiar/intencję wykorzystywania nabytych towarów/usług na potrzeby działalności opodatkowanej VAT podatnika towarzyszącą/istniejącą w momencie dokonywania nabycia oraz
iv.faktyczne przeznaczenie/wykorzystywanie nabytych towarów/usług w takiej działalności.
W omawianych okolicznościach towary i usługi, które zostały nabyte przez A. w Okresie przejściowym były nabyte zarówno z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej VAT prowadzonej w ramach ZCP (Wnioskodawcy podkreślają, że A. miała wiedzę/świadomość, że po upływie Okresu przejściowego C. ponownie będzie w jej władaniu i będzie generować sprzedaż opodatkowaną VAT), jak również rzeczywiście/faktycznie były tak wykorzystywane (tj. pierwotny zamiar/intencja towarzysząca nabyciu towarów i usług się nie zmieniła).
Ponadto zaznaczyć należy, że nabyte przez A. w Okresie przejściowym towary i usługi (w szczególności pozwalające na utrzymanie/obsługę C., np. (…), w tym nakłady (np. związane z (…)), miały na celu również umożliwienie wykonania przez A. usługi polegającej na udostępnieniu, tj. wyrażeniu zgody na korzystanie przez B. z C. w Okresie przejściowym, opodatkowanej VAT i udokumentowanej fakturą (o której mowa w interpretacji indywidualnej DKIS z 9 kwietnia 2024 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.10.2024.1.AM, wydanej na rzecz Wnioskodawców). Innymi słowy, nabyte towary i usługi, w tym nakłady, przez A. w Okresie przejściowym miały przede wszystkim na celu zapewnienie należytego stanu C., aby umożliwić wykorzystywanie/korzystanie z niej przez B. w Okresie przejściowym, w ramach świadczonej przez A. usługi, która miała charakter zbliżony do dzierżawy (i w taki sposób były rzeczywiście wykorzystywane).
Zatem, zdaniem Wnioskodawców, nabywane przez A. w Okresie przejściowym towary i usługi związane są ze strumieniem sprzedaży opodatkowanej VAT polegającej zarówno na (i) wykonywaniu podstawowej/głównej działalności prowadzonej po Okresie przejściowym przy wykorzystaniu ZCP, tj. sprzedaży (…), jak również (ii) świadczeniu w Okresie przejściowym usługi polegającej na wyrażeniu zgody na korzystanie przez B. z C. (udostępnieniu ZCP na rzecz B.).
W ocenie Wnioskodawców podkreślić również należy, że okoliczność, że w Okresie przejściowym C. nie była we władaniu A., tj. znajdowała się wówczas we posiadaniu B., nie oznacza, że w Okresie przejściowym A. nie wykonywała czynności opodatkowanych VAT i nie mogła odliczać VAT. A. kontynuowała działalność gospodarczą opodatkowaną VAT polegającą m.in. na świadczeniu usługi polegającej na wyrażeniu zgody na korzystanie z C. przez B., podlegającej VAT, która swoim charakterem jest zbliżona dzierżawie.
Wnioskodawcy zaznaczają również, że Warunek 4 należy uznać za spełniony także w odniesieniu do kwoty podatku naliczonego występującego na nabyciu przez A. towarów i usług na potrzeby realizacji Zadań inwestycyjnych. Wnioskodawcy wskazują bowiem, że w ramach Zadań inwestycyjnych generowana będzie sprzedaż opodatkowana VAT, tj. wykazywany będzie przez A. podatek należny, przede wszystkim z tytułu funkcjonowania w przyszłości (…).
Uwzględniając powyższe, Warunek 4 (tj. związek nabytych towarów i usług z działalnością opodatkowaną VAT) jest, zdaniem Wnioskodawców, spełniony w przypadku wydatków ponoszonych przez A. na utrzymanie i funkcjonowanie ZCP w Okresie przejściowym.
Wnioskodawcy wskazują, że również Warunek 5 należy w ich ocenie uznać za spełniony, bowiem nie wystąpiły przeszkody/przesłanki wymienione w art. 88 ustawy VAT, uniemożliwiające odliczenie B. podatku naliczonego, tj. m.in. faktury nie dokumentują czynności zwolnionych, ani niepodlegających opodatkowaniu VAT, nie zostały wystawione przez podmiot nieistniejący, nie dotyczą nabycia usług gastronomicznych/hotelowych, ani nie dokumentują czynności niedokonanych.
Tym samym, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach ZCP, które zostały wystawione na rzecz A.
Ad 4
W ocenie Wnioskodawców, podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie w Okresie przejściowym towarów i usług, wystawionych na rzecz A., powinien być wykazany przez A. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Na podstawie cytowanych wcześniej przepisów art. 86 ust. 10-11 oraz 13 ustawy VAT, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, uznać należy, że A. uprawniona była/jest do wykazania podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym:
- „na bieżąco”, tj. w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, w sytuacji, gdy okresy te jeszcze nie upłynęły, nie wcześniej jednak, niż przed otrzymaniem przez B. faktury/faktur dokumentujących nabycie tych towarów lub usług,
albo, jeżeli A. nie skorzystało z prawa do odliczenia VAT w bieżącym rozliczeniu,
- poprzez korektę okresu rozliczeniowego, w którym powstało po stronie A. prawo do odliczenia (czyli okresu powstania obowiązku podatkowego lub okresu otrzymania faktury - w zależności od tego, który z nich był późniejszy) lub poprzez korektę jednego z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia.
Wnioskodawcy wskazują także, tak jak w ich stanowisku zaprezentowanym w uzasadnieniu do pytania nr 2, że ww. przepisy ustawy VAT należy rozumieć w następując sposób - jeśli A. otrzymała/otrzyma fakturę po upływie trzech okresów rozliczeniowych następujących po okresie, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu nabycia towarów lub usług, w tym/nawet po Okresie przejściowym, to powinna, uwzględniając w szczególności brzmienie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy VAT, wykazać podatek naliczony w okresie, w którym otrzymała fakturę lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych albo - jeśli ww. okresy już upłynęły, a A. nie skorzystała w tym czasie z prawa do odliczenia - poprzez korektę okresu, w którym otrzymała fakturę lub jednego z trzech kolejnych okresów po otrzymaniu faktury.
Ponadto, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że nie można uznać, że A. może skorzystać z prawa do odliczenia/wykazać podatek naliczony dopiero w rozliczeniu za okres następujący po zakończeniu Okresu przejściowego (kiedy to ZCP znalazło się ponownie w posiadaniu A.), bowiem realizacja prawa do odliczenia odbywa się natychmiastowo, zgodnie z zasadą tzw. „niezwłocznego odliczenia VAT prezentowaną przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne.
Jak bowiem wskazano m.in. w interpretacji indywidualnej DKIS z 20 kwietnia 2023 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.78.2023.1.RK): „(...) w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej”. (analogicznie np. w interpretacji indywidualnej DKIS z 20 marca 2024 r. sygn. 0111-KDIB3-1.4012.77.2024.2.IK). Również Naczelny Sąd Administracyjny (dalej: NSA) podkreśla, że: „Przepisy przewidują zatem system odliczenia niezwłocznego (w okresie rozliczeniowym, w którym powstaje obowiązek podatkowy u dostawcy czy też usługodawcy). Przepis ten wyraża podstawową dla systemu podatku od wartości dodanej zasadę jego neutralności” (por. np. wyrok NSA z 9 maja 2018 r. sygn. I FSK 515/16 oraz z 26 października 2015 r. sygn. I FSK 705/14).
Uwzględniając powyższe, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, że podatek naliczony z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym, wystawionych na rzecz A., powinien być wykazany przez A. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
- prawa do odliczenia przez B. podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz B. - jest prawidłowe,
- wykazania przez B. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych - jest prawidłowe,
- prawa do odliczenia przez A. podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz A. - jest nieprawidłowe,
- wykazania przez A. podatku naliczonego z ww. faktur w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym A. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli A. nie dokonała odliczenia, w jednym z ww. terminów to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku na-liczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:
1.sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
a)wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
b)(uchylona);
2.transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
3.(uchylony);
4.wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
a)stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
b)podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
c)potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
5.faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
6.(uchylony);
7.wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Należy podkreślić, że jedną z fundamentalnych zasad konstrukcji podatku od towarów i usług jest prawo podatnika do odliczenia podatku zapłaconego w cenie przy nabyciu towarów i usług związanych z działalnością gospodarczą. Podstawowa zasada wspólnego systemu VAT, jaką jest zasada neutralności podatku, jest rozumiana jako stosowanie podatku od towarów i usług na wszystkich etapach obrotu gospodarczego z równoczesnym prawem do potrącenia podatku zawartego w poprzedniej fazie obrotu. Wszelkie ograniczenia prawa do odliczenia podatku naliczonego wpływają na neutralność tego podatku i mogą wynikać jedynie z wyraźnej regulacji ustawowej.
Terminy odliczenia podatku VAT naliczonego z otrzymanych faktur zostały określone w art. 86 ust. 10-13 ustawy.
Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.
Stosownie do art. 86 ust. 10b ustawy:
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w:
1. ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny;
2. ust. 2 pkt 4 lit. c - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik:
a) (uchylona),
b) uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek;
3. ust. 2 pkt 4 lit. a, b i d - powstaje zgodnie z ust. 10, pod warunkiem że podatnik uwzględni kwotę podatku należnego z tytułu tych transakcji w deklaracji podatkowej, w której jest on obowiązany rozliczyć ten podatek.
Jak stanowi art. 86 ust. 10c ustawy:
Przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio do całości lub części zapłaty uiszczanej przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi.
Przepis art. 86 ust. 11 ustawy wskazuje dodatkowe terminy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy podatnik nie dokonał tego obniżenia w terminie otrzymania faktury. Stosownie do tej regulacji:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy:
Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:
1.za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo
2.za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego
- nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Kwestie dotyczące wystawienia faktur regulują przepisy określone w art. 106-106q ustawy.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1.sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2.wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3.wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4.otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Zgodnie z art. 106e ust. 1 ustawy:
1. Faktura powinna zawierać:
1. datę wystawienia;
2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi
(…).
W myśl z art. 106i ust. 1 ustawy:
Fakturę wystawia się nie później niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.
Jak stanowi art. 106i ust. 2 ustawy:
Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymano całość lub część zapłaty od nabywcy.
Na podstawie art. 106i ust. 7 ustawy:
Faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 60. dnia przed:
1.dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usług;
2.otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.
W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
Zgodnie z art. 106j ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy po wystawieniu faktury:
1. podstawa opodatkowania lub kwota podatku wskazana w fakturze uległa zmianie,
2. (uchylony)
3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
5. stwierdzono pomyłkę w jakiejkolwiek pozycji faktury
- podatnik wystawia fakturę korygującą.
Stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy:
Faktura korygująca powinna zawierać:
1. (uchylony)
2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2a. numer identyfikujący w Krajowym Systemie e-Faktur fakturę, której dotyczy faktura korygująca – w przypadku faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej;
3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
a) określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-5,
b) nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
4. (uchylony)
5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego - odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 - prawidłową treść korygowanych pozycji.
Na podstawie art. 106l ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy faktura ulegnie zniszczeniu albo zaginie:
1.podatnik lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia, wystawia ponownie fakturę:
a.na wniosek nabywcy - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika,
b.zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy;
2.nabywca, o którym mowa w art. 106d ust. 1 lub art. 106k ust. 1, wystawia ponownie fakturę:
a.na wniosek podatnika - zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy,
b.zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu podatnika;
3.podmiot, o którym mowa w art. 106c, wystawia ponownie fakturę:
a.na wniosek nabywcy lub dłużnika – zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu tego podmiotu,
b.zgodnie z danymi zawartymi w fakturze będącej w posiadaniu nabywcy lub dłużnika.
Natomiast w myśl art. 106k ust. 1 ustawy:
Nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę zawierającą pomyłki, z wyjątkiem pomyłek w zakresie danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 8-15, może wystawić fakturę nazywaną notą korygującą.
Zgodnie z art. 106k ust. 2 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, wymaga akceptacji wystawcy faktury.
Stosownie do art. 106k ust. 3 ustawy:
Faktura, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać:
1. wyrazy „NOTA KORYGUJĄCA”;
2. numer kolejny i datę jej wystawienia;
3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy i numer za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, a także numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej;
4. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura, o której mowa w ust. 1, określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6;
5. wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.
W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Jednocześnie w praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się sytuacje, w których należy skorygować uprzednio wystawiony i wprowadzony do obrotu prawnego dokument. W związku z tym, ustawodawca przewidział możliwości korygowania błędów w fakturach, poprzez wystawienie m.in. noty korygującej.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Przepis ten pozwala na przerzucenie wygenerowanej w danym okresie rozliczeniowym nadwyżki podatku naliczonego nad należnym na następny okres rozliczeniowy lub jej zwrot na rachunek bankowy.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2–10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.
Stosownie do art. 99 ust. 12 ustawy:
Zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że organ podatkowy określi je w innej wysokości.
Istotnym jest, że zobowiązanie podatkowe w podatku od towarów i usług, kwota zwrotu różnicy podatku, kwota zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 99 ust. 12 ustawy, kształtuje się za dany okres rozliczeniowy w następstwie zestawienia w ramach deklaracji kwot podatku należnego i podatku naliczonego.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy B. i A. przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby działalności wykonywanej w ramach C., które zostały wystawione odpowiednio na rzecz B. i A. oraz czy podatek naliczony z ww. faktur, powinien być wykazany przez B. i przez A. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym w trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. lub A. otrzymały faktury, a jeżeli B. i A. nie dokonały odliczenia w jednym z ww. terminów, to mogą z nich skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech okresów rozliczeniowych.
Z opisu sprawy wynika, że (…) zgromadzenie wspólników B. podjęło uchwałę o zmianie umowy i podwyższenie kapitału zakładowego oraz objęciu udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym przez A. poprzez wniesienie aportem C., stanowiącej zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.
Złożony przez B. w Krajowym Rejestrze Sądowym Wniosek o rejestrację zmiany umowy spółki i podwyższenia kapitału zakładowego został wycofany (…), a postępowanie o rejestrację zmiany umowy spółki i podwyższenia kapitału zakładowego zostało umorzone.
Niezależnie od wycofania Wniosku, aport/przeniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa wywołało określone skutki i wiązało się m.in. z:
- zawarciem przez Państwa umowy o przeniesieniu C. do B.,
- uzyskaniem stosownych decyzji (…),
- wprowadzenie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, składających się na ZCP, do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych A., jako właściciela,
- złożeniem korekty deklaracji na podatek od nieruchomości, a w konsekwencji zmianą podatnika podatku od nieruchomości z A. na B.
Wskazują Państwo, że od (…) do upływu 6-miesięcznego Okresu przejściowego C. była faktycznie wykorzystywana przez B. do prowadzenia działalności gospodarczej, w związku z czym generowała określone przychody, koszty oraz nakłady (ponoszone przez B. we własnym imieniu i na swoją rzecz).
W trakcie Okresu przejściowego C. była wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, tj. polegającej na sprzedaży (…) oraz sprzedaży innych towarów, np. (…), świadczenia usług (…) zatem generowała sprzedaż rodzącą obowiązek rozliczenia podatku należnego, dokumentowaną fakturami sprzedażowymi, jak również generowała określone wydatki (koszty/nakłady) dokumentowane fakturami zakupowymi (z wykazaną kwotą podatku naliczonego).
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania przedmiotem aportu - C.- jak właściciel z A. na B., pomimo tego, że na gruncie prawa handlowego takie przeniesienie jest bezskuteczne. W podatku od towarów i usług znaczenie mają faktyczne czynności dokonywane pomiędzy stronami, a wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nie przesądza o tym, czy czynność aportu została dokonana czy nie.
Odnosząc się do więc do Państwa wątpliwości, które dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego, należy podkreślić, że prawo to powstaje w sytuacji, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
- odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych,
- powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
- doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
- podatnik jest w posiadaniu faktury bądź dokumentu celnego dokumentujących tę transakcję.
W tym miejscu należy podkreślić, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych. Natomiast, gdy po wystawieniu faktury wystąpią zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnie wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, to w takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury poprzez wystawienie faktury korygującej. Fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Zatem, co do zasady, korygowanie treści pierwotnie wystawionej faktury powinno nastąpić przez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej. Faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu. Tym samym, istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych, tak aby dokumentowały rzeczywisty przebieg zdarzeń gospodarczych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Dokonanie korekty faktury jest możliwe jedynie w przypadku, gdy pierwotna faktura została wprowadzona do obrotu prawnego, tzn. została przyjęta (odebrana) przez nabywcę towaru lub usługi.
Noty korygujące wystawia natomiast odbiorca faktury (nabywca towaru lub usługi). Ten rodzaj dokumentu koryguje błędy, które nie mają żadnego wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze. Dotyczy to przypadków, kiedy stwierdzone w fakturach pomyłki nie skutkują brakiem możliwości odliczenia podatku naliczonego w nich wykazanego nawet wtedy, gdy nabywca nie poprawi takiego błędu stosując notę korygującą.
Zgodnie z ww. art. 106k ust. 1 ustawy, noty korygujące wystawia odbiorca faktury (nabywca towaru lub usługi). Ten rodzaj dokumentu koryguje błędy, które nie mają żadnego wpływu na jakąkolwiek kwotę wykazaną w fakturze.
Odnosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy należy podkreślić, że w sytuacji wniesienia w formie aportu C. w Okresie przejściowym to B. prowadziła działalność gospodarczą związaną z prowadzeniem C. i do tej działalności nabywała towary i usługi, które to czynności sprzedawca powinien poprawnie udokumentować poprzez wystawienie faktury. W przedmiotowej sprawie to B. w Okresie przejściowym prowadziła działalność gospodarczą przy wykorzystywaniu C.
Zatem, skoro nabywane towary i usługi w Okresie przejściowym miały bezpośredni związek ze sprzedażą w ramach działalności C. realizowaną przez B., to wyłącznie B. Jest podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym, w przypadku faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby działalności wykonywanej w ramach C., które zostały wystawione błędnie przez sprzedawców na A., dokumenty te powinny być odpowiednio „poprawione” poprzez wystawienie przez sprzedawcę faktury korygującej lub noty korygującej przez Nabywcę.
W opisanej sytuacji w Okresie przejściowym wyłącznie B. jest podmiotem uprawnionym do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem towarów i usług wykorzystywanych do działalności gospodarczej prowadzonej przy użyciu C. Wyłącznie ten podmiot prowadził w Okresie przejściowym działalność gospodarczą przy wykorzystywaniu składników majątkowych przeniesionych do B. na podstawie umowy o przeniesienie ZCP/aportu. W Okresie przejściowym A. nie prowadził działalności gospodarczej przy użyciu C., zatem nie mógł wykorzystać we własnej działalności gospodarczej opodatkowanej nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w działalności C.
Jak wynika z opisu sprawy od (…) do upływu 6-miesięcznego Okresu przejściowego C. była faktycznie wykorzystywana przez B. do prowadzenia przez niego działalności gospodarczej. Wskazaliście Państwo, że to B. w tym okresie generowała określone przychody, jak również koszty oraz ponosiła nakłady związane ze sprzedażą przez B. (…), sprzedażą innych towarów (np. (…)) oraz świadczenia usług (np. (…)), (…) wchodzących w skład C.
To B. prowadził wyłącznie działalność gospodarczą przy użyciu C. i to ten podmiot ma wyłącznie prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych w Okresie przejściowym towarów i usług do celów tej działalności.
Końcowo, należy podkreślić, że w przedmiotowej sprawie bez znaczenia jest związek działalności jaką wykonuje A. związanej z wyrażeniem zgody na korzystanie z C. przez B. w Okresie przejściowym, ponieważ nabywane towary i usługi bezpośrednio były wykorzystywane w działalności C. prowadzonej w Okresie przejściowym wyłącznie przez B.
Fakt, że A. regulowała należności z błędnie wystawionych faktur nie ma wpływu na prawo B. do odliczenia podatku VAT z faktur wystawionych na A. Faktury dokumentujące nabycie przez B. w Okresie przejściowym towarów i usług na potrzeby działalności związanej z prowadzeniem C. powinny zostać skorygowane fakturą korygującą przez sprzedawcę lub notą korygującą przez nabywcę.
Podsumowując:
- B. ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących w Okresie przejściowym nabycie towarów i usług na potrzeby C., które zostały wystawione na rzecz B.
- Podatek naliczony z ww. faktur powinien być wykazany przez B. w okresie rozliczeniowym, w którym w odniesieniu do nabytych towarów i usług powstał obowiązek podatkowy lub w jednym z trzech kolejnych okresów rozliczeniowych, nie wcześniej jednak, niż w okresie, w którym B. otrzymała fakturę, natomiast jeżeli B. nie dokonała odliczenia w jednym z ww. terminów, to może z niego skorzystać poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało to prawo albo za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.
- A. nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w Okresie przejściowym na potrzeby C, które zostały wystawione na rzecz A.
- A. nie przysługuje również prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. faktur (dotyczących Okresu przejściowego) w terminach wskazanych w art. 86 ust. 11 ustawy, a tym samym A. nie ma prawa do korekty deklaracji na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa w zakresie pytań nr 1 i 2 uznałem za prawidłowe, natomiast w zakresie pytań nr 3 i 4 za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
- stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia
oraz
- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).