Wyrok WSA w Lublinie z dnia 11 lipca 2024 r., sygn. II SA/Lu 331/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec Sędziowie Sędzia WSA Jerzy Parchomiuk Asesor sądowy Anna Ostrowska (sprawozdawca) Protokolant Specjalista Agnieszka Wojtas po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 lipca 2024 r. sprawy ze skargi H. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białej Podlaskiej z dnia 15 lutego 2024 r. znak: SKO.4005.DW/1442/23/24 w przedmiocie dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Wójta Gminy Ł. z dnia 16 listopada 2023 r. znak: [...]
Uzasadnienie
Decyzją z 15 lutego 2024 r., znak: SKO.4005.DW/1442/23/24, wydaną na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1630), po rozpoznaniu odwołania H. S., Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Białej Podlaskiej utrzymało w mocy decyzję Wójta Gminy Ł. z 16 listopada 2023 r., znak: [...] odmawiającą przyznania H. S. dodatku węglowego.
Decyzja ta zakończyła ponowne postępowanie – po decyzji kasacyjnej Kolegium z 17 października 2023 r., znak: SKO.4005.DW/1171/22/23, w której organ odwoławczy uznał, że sprawa przyznania H. S. dodatku węglowego wymaga przeprowadzenia ponownego dokładnego postępowania wyjaśniającego, bowiem H. S. korygowała pierwotną deklarację złożoną w Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB), gdzie pierwotnie podała, że ma kocioł na paliwo stałe, a używanym paliwem jest drewno kawałkowe, a korygując tę deklarację, dodała, że używanym przez nią paliwem jest węgiel i paliwa węglopochodne, a ponadto złożyła zarówno wniosek o przyznanie dodatku węglowego, jak i wniosek o przyznanie dodatku dla gospodarstw domowych, o czym organ I instancji poinformował pismem z dnia 8 grudnia 2022 r. Kolegium uznało, że skoro deklaracje składane do bazy CEEB i wnioski o przyznanie każdego z dodatków ustawodawca uwarunkował odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych oświadczeń, to wszystkie te środki dowodowe mają równą rangę procesową, a jednocześnie zawierają przeciwstawne informacje w odniesieniu do rodzaju używanego paliwa. Te właśnie kwestie Kolegium uznało za mogące w sposób istotny rzutować na wynik sprawy, bowiem zarówno ustawa o dodatku węglowym, jak i ustawa z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1772 ze zm.) przewidywały analogiczne rozwiązania zakazujące możliwości przyznania obydwu świadczeń (art. 2 ust. 5a i art. 24 ust. 7).