Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 marca 2024 r., sygn. II SA/Ol 54/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący sędzia WSA Tadeusz Lipiński Sędziowie sędzia WSA Bogusław Jażdżyk asesor WSA Grzegorz Klimek (spr.) po rozpoznaniu w trybie uproszczonym w dniu 26 marca 2024 r. sprawy ze skargi I.H. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Elblągu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję organu I instancji.

Uzasadnienie

Decyzją z 25 września 2023 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Elblągu (Kolegium), działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 775k.p.a.) w związku z art. 2 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 16 (zdanie drugie) ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1630 – u.d.w.), po rozpatrzeniu odwołania I.H., działającej przez pełnomocnika M.H., od decyzji wydanej przez działającego z upoważnienia Wójta Gminy K. - Zastępcę Dyrektora Centrum Usług Społecznych (organ pierwszej instancji) z dnia 23 maja 2023 r. orzekającej o odmowie przyznania świadczenia w formie: dodatek węglowy, wnioskowany na I.H. – utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.

Zakwestionowana decyzja została wydana w następujących okolicznościach faktycznych sprawy:

Decyzją z 23 maja 2023 r. organ pierwszej instancji odmówił przyznania I.H. (strona, skarżąca) dodatku węglowego. Uzasadniając podjęte rozstrzygnięcie organ wyjaśnił, że w dniu 9 grudnia 2022 r. pracownicy socjalni CUS K. udali się pod wskazany adres: L.; [...] K. celem przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. Z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego została sporządzona notatka służbowa (zgodnie z art. 2 ust. 3d u.d.w.). W trakcie oględzin nieruchomości pod adresem L. ustalono następujące okoliczności: budynek pod wskazanym adresem jest domem wielorodzinnym, podzielonym na dwie odrębne części, nieposiadające części wspólnych; pierwsza część domu należy do rodziny G.P. (znajdują się tam dwa lokale mieszkalne zamieszkane przez dwie rodziny) - w ocenie organu fakt ten nie ma znaczenia dla przedmiotowej sprawy; drugą część budynku zamieszkuje strona oraz rodzina P.S. (wnuka I.H.); P.S. zajmuje piętro budynku, na którym ma do dyspozycji łazienkę oraz pokój. Wnioskodawczyni zamieszkuje na parterze zajmując dwa pokoje oraz łazienkę. Na parterze budynku znajduje się również kuchnia - wspólnie użytkowana przez stronę oraz rodzinę P.S. Ponadto ustalono, że łazienka skarżącej usytuowana jest w takim miejscu, że aby możliwe było z niej skorzystanie, strona musi przejść przez wspólnie zajmowaną kuchnię. Obie rodziny posiadają wspólne liczniki prądu oraz wody, a także jedną deklarację w sprawie wywozu śmieci. Mając na uwadze poczynione ustalenia faktycznie w ocenie Wójta Gminy K. nie jest możliwe niezakłócone korzystanie z poszczególnych lokali w części domu należącej do strony przez domowników, tj. skarżącą oraz rodzinę P.S. bez konieczności korzystania z innych pomieszczeń znajdujących się pod tym samym adresem. Tym samym - zdaniem organu - nie stwierdzono odrębności lokali pod adresem: L. w części budynku należącej do skarżącej. W ocenie organu w związku z tym, że na część domu (zamieszkałą przez stronę) został już przyznany dodatek węglowy, w przedmiotowej sprawie zgodnie z art. 2 ust. 3a u.d.w. - jeden dodatek węglowy przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod jednym adresem zamieszkania

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00