Aktualność
Nowe świadczenie z ZUS dla firm dotkniętych skutkami powodzi
Przedsiębiorcy z terenów objętych powodzią otrzymają jednorazowe wsparcie w wysokości 16 tys. zł na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS lub równowartość 75% średniomiesięcznego przychodu osiągniętego w ubiegłym roku - poinformowało Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc finansową, będzie zobowiązany do prowadzenia działalności przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia.
Uwzględniając specyfikę działania podmiotów gospodarczych oraz zakres strat, resort rozwoju zaproponował dwa sposoby wyliczenia pomocy: 16 tys. zł na każdą osobę zatrudnioną lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Pomocą objęci zostaną prowadzący jednoosobowe działalności gospodarcze, pracodawcy oraz przedsiębiorcy prowadzący tzw. działalność sezonową, czyli osoby korzystające z umowy zlecenie.
"Pułap wsparcia dla jednego przedsiębiorcy to 1 mln złotych. Na pomoc dla dotkniętych przez powódź firm mamy do dyspozycji 1 mld zł. Regulująca wsparcie specustawa musi być jeszcze przyjęta przez Sejm, ale program może ruszyć w przyszłym tygodniu." - poinformował minister Krzysztof Paszyk.
Jednorazowa pomoc finansowa dla przedsiębiorców
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi, bez względu na formę prowadzonej działalności gospodarczej, będą mieli do wyboru dwie możliwości wyliczenia pomocy, o którą można się ubiegać:
- 16 tys. zł wsparcia na każdą osobę zgłoszoną do ubezpieczenia w ZUS lub
- 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za rok poprzedni.
Procedura otrzymania wsparcia została uproszczona - wystarczy, że przedsiębiorca złoży do ZUS oświadczenie o poniesionych stratach w wyniku powodzi. Przekazanie ZUS opinii rzeczoznawcy o poniesionych szkodach musi nastąpić do 5 miesięcy od złożenia wniosku. Beneficjent, który otrzyma pomoc, będzie zobowiązany do prowadzenia swojej działalności gospodarczej przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia. Maksymalne wsparcie dla jednej firmy może wynieść do 1 mln zł.
Przedsiębiorca wnioskujący o pomoc musi pamiętać, że w ciągu 5 miesięcy od złożenia wniosku będzie zobowiązany przedstawić do ZUS opinię rzeczoznawcy o poniesionych szkodach.
Jak złożyć wniosek do ZUS
Obsługą wniosków będzie zajmował się ZUS, który będzie również weryfikował czy świadczenie nie przekroczyło wysokości szkody.
Wniosek do ZUS można złożyć w formie elektronicznej. Do wniosku należy dołączyć informacje lub oświadczenia dotyczące m.in.:
- preferowanego sposobu wyliczenia wysokości świadczenia interwencyjnego
- wysokości średniomiesięcznego przychodu uzyskanego z prowadzenia działalności gospodarczej w 2023 r.
- ubezpieczenia przedsiębiorstwa od następstw klęsk żywiołowych (umowa zawarta przed wystąpieniem powodzi)
- wysokości wnioskowanej kwoty
- faktycznego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej
- numeru rachunku bankowego
Poszkodowani będą mogli ubiegać się o pomoc finansową w ciągu pół roku od wejścia w życie przepisów regulujących wypłatę świadczenia interwencyjnego.
Przedsiębiorca, który otrzyma pomoc finansową, będzie zobowiązany do prowadzenia działalności przez 6 miesięcy od dnia otrzymania wsparcia.
Źródło: Ministerstwo Rozwoju i Technologii
Wsparcie dla przedsiębiorców w czasie powodzi - rozwiązania pomocowe. Dodatek specjalny do pobrania w INFORLEX >>>
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right