Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 sierpnia 2024 r., sygn. III SA/Wr 4/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anetta Chołuj (sprawozdawca), Sędziowie: Asesor WSA Aneta Brzezińska, Asesor WSA Marta Pawłowska, po rozpoznaniu w Wydziale III w dniu 8 sierpnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze z dnia 2 października 2023 r. nr SKO.FP/41/11/23 w przedmiocie określenia kwoty dotacji oświatowej pobranej w nadmiernej wysokości do zwrotu wraz z odsetkami I. uchyla zaskarżoną decyzję; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze na rzecz strony skarżącej kwotę 776 (siedemset siedemdziesiąt sześć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi A. K. (dalej: strona, skarżąca) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Jeleniej Górze (dalej: SKO, organ odwoławczy) z dnia 2 października 2023 r. nr SKO/FP/41/11/23 utrzymująca w mocy decyzję Starosty Bolesławieckiego (dalej: Starosta, organ pierwszej instancji) z dnia 15 czerwca 2023 r. nr EKS.4331.35.2.17.2021 określającą kwotę dotacji pobranej w nadmiernej wysokości w 2017 r. w kwocie 25.862,23 zł wraz z należnymi odsetkami oraz zobowiązującą stronę do jej zwrotu w terminie 15 dni od dnia doręczenia decyzji.
Z uzasadnienia zaskarżonej decyzji oraz akt administracyjnych sprawy wynika, że w 2017 r. strona była organem prowadzącym Prywatne Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych "[...]" w B. (dalej: "szkoła") i na podstawie składanych informacji miesięcznych o liczbie uczniów otrzymała dotację z budżetu starostwa powiatowego w łącznej wysokości 121.180,79 zł.
W wyniku wszczętego następnie postępowania administracyjnego dotyczącego rozliczenia dotacji oraz dwukrotnej analizy sprawy (wskutek uchylenia przez SKO decyzji organu pierwszej instancji; decyzja SKO z 30 marca 2023 r. nr SKO/41/FP-12/2023) Starosta uznał część dotacji w kwocie 25.862,23 zł za pobraną w nadmiernej wysokości w związku z niespełnieniem przez skarżącą wymogu frekwencyjnego, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r., poz. 1943 ze zm.) – dalej: u.o.s.o. w wyniku bowiem weryfikacji frekwencji uczniów stwierdził, że w poszczególnych miesiącach w zajęciach edukacyjnych uczestniczyło mniej uczniów niż wskazują dane liczbowe dotyczące frekwencji w informacjach miesięcznych złożonych przez stronę. Powołując teść art. 90 ust. 3 u.o.s.o. wskazał, że dotacja przysługiwała na ucznia uczestniczącego w co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w danym miesiącu. Organ podkreślił, że weryfikacja frekwencji uczniów w zajęciach edukacyjnych wykazała, że dotacja, którą organ przekazał szkole w kwocie 121.180,79 zł została pobrana w nadmiernej wysokości w kwocie 27.153,80 zł. Jednakże po uwzględnieniu zwrotu przez szkołę części dotacji w kwocie 1.291,23 zł kwota części dotacji pobranej w nadmiernej wysokości wyniosła 25.862,23 zł.