Administracyjna kara pieniężna za sprowadzenie uszkodzonego pojazdu uznanego za odpad – NSA oddala skargę kasacyjną - Wyrok NSA z dnia 23 lipca 2024 r., sygn. III OSK 2401/22
Pojazd uszkodzony w stopniu przekraczającym drobne naprawy oraz pojazd, który jego właściciel zamierza pozbyć się jako nieprzydatny do dalszego użytkowania, stanowi odpad w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy o odpadach.
Teza od Redakcji
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: sędzia NSA Jerzy Stelmasiak (spr.) Sędziowie sędzia NSA Mirosław Wincenciak sędzia del. WSA Paweł Mierzejewski po rozpoznaniu w dniu 23 lipca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej sprawy ze skargi kasacyjnej J.W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 28 kwietnia 2022 r. sygn. akt IV SA/Wa 100/22 w sprawie ze skargi J.W. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia 3 listopada 2021 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 28 kwietnia 2022 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie oddalił skargę J.W. (dalej: skarżący) na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z 3 listopada 2021 r. w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej.
W uzasadnieniu Sąd I instancji wskazał, że zaskarżoną decyzją z 3 listopada 2021 r. Główny Inspektor Ochrony Środowiska utrzymał w mocy decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z 17 listopada 2020 r. wymierzającą skarżącemu administracyjna karę pieniężną w wysokości 50 000 zł, jako odbiorcy odpadu o kodzie 16 01 04* w postaci uszkodzonego pojazdu marki [...], przywiezionego nielegalnie z terytorium Francji do Polski bez dokonania zgłoszenia.
Oddalając skargę skarżącego na decyzję z 3 listopada 2021 r. Sąd I instancji wskazał, że jak wynika ze zgromadzonego materiału dowodowego, skarżący kupił pojazd jako pojazd uszkodzony z francuskim ważnym dowodem rejestracyjnym. Organ przyjął, że pojazd został przywieziony nielegalnie bez dokonania zgłoszenia. Pojazd został sprzedany. Do akt załączono kopię francuskiego dowodu rejestracyjnego. Uszkodzenie pojazdu wynika z opinii z 27 listopada 2015 r. (wraz z kosztorysem oraz dokumentacją fotograficzną), sporządzonej przez rzeczoznawcę samochodowego. Zgodnie z tą opinią techniczną, uszkodzenia obejmowały m.in. dach pojazdu, który został zaklasyfikowany do wymiany. Koszt naprawy pojazdu wynosi 18 481 zł, przy wartości pojazdu uszkodzonego określonej w wysokości 7200 zł. W związku z powyższym rzeczoznawca stwierdził szereg koniecznych napraw pojazdu, a spowodowana uszkodzeniami utrata wartości pojazdu przekroczyła 71%. Konieczne naprawy pojazdu znacznie przekroczyły wartość pojazdu uszkodzonego. Ponadto z tłumaczenia rachunku nr [...] z 10 listopada 2015 r., sporządzonego przez tłumacza przysięgłego 7 kwietnia 2021 r., wynika, że rachunek zawiera adnotację: "pojazd uszkodzony, sprzedawany w aktualnym stanie, bez gwarancji na wady widoczne ani ukryte. Przywrócenie do użytku na drogach publicznych przez nabywcę. Przed dopuszczeniem do użytku wymagana kontrola techniczna wykonana przez upoważnionego eksperta". Z kolei skarżący do akt sprawy załączył opinię techniczną z 24 czerwca 2020 r. wraz załącznikami w postaci oferty kupna z serwisu [...] płyty dachu do pojazdu marki [...]. W opinii wskazano, że wymiana/naprawa uszkodzonego poszycia dachu nie jest czynnością, która powoduje, że pojazd jest odpadem.