Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SAB/Gl 84/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Nowak (spr.), Sędzia WSA Artur Żurawik, , , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 17 lipca 2024 r. sprawy ze skargi L. S. na bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania przez Prezydenta Miasta C. w przedmiocie uchylenia prawa do świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 25 marca 2024 r. L. S. (dalej jako: "skarżąca" lub "strona"), reprezentowana przez fachowego pełnomocnika, złożyła skargę na przewlekłość Prezydenta Miasta C. (dalej jako: "Prezydent" lub "organ") w sprawie świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z koniecznością opieki nad niepełnosprawną córką.
W uzasadnieniu skargi pełnomocnik skarżącej wskazał, że organ decyzją z dnia 13 sierpnia 2018 r. nr [...] przyznał skarżącej świadczenie pielęgnacyjne w związku ze sprawowaniem opieki nad niewidomą córką. W kolejnych latach decyzja była zmieniana z powodu ustawowej corocznej waloryzacji świadczenia.
Zawiadomieniem z dnia 6 lutego 2023 r. organ poinformował skarżącą o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiocie uchylenia powyższej decyzji. Do dnia złożenia skargi sądowej postępowanie to nie zostało zakończone, mimo że, zdaniem pełnomocnika skarżącej, postępowanie to winno zostać umorzone z powodu braku dowodów, które organ próbuje dalej bezskutecznie uzyskać. Prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawie po ponad roku od stwierdzenia rzekomych podstaw do uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia pielęgnacyjnego jest bezprzedmiotowe i zmierza do dalszej przewlekłości prowadzonego postępowania.
Pełnomocnik skarżącej wskazał, że organ uznał przedmiotowe świadczenie za nienależne pobrane już w grudniu 2022 roku. W lutym 2023 r. wszczął postępowanie oraz wydał decyzję uchylającą prawo do świadczenia pielęgnacyjnego. Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 listopada 2023 r. w sprawie o sygnaturze akt: II SA/GI 1049/23, prawomocnym z dniem 12 stycznia 2024 r., decyzja ta została uchylona. Skarżąca i jej niepełnosprawna córka zostały pozbawione środków ze świadczenia pielęgnacyjnego od grudnia 2022 r. do końca roku 2023. W tym okresie brakowało im środków dla zaspokojenia podstawowych potrzeb. Według pełnomocnika skarżącej z uzasadnienia powyższego wyroku WSA w Gliwicach wynika, że postępowanie prowadzone było wadliwie. Z winy organu, w tym jego pracowników oraz osób zatwierdzających decyzję - bez merytorycznych podstaw ku temu - postępowanie trwa ponad rok. W ocenie pełnomocnika skarżącej postępowanie kwalifikuje się do niezwłocznego umorzenia, celem wypłaty zaległych środków uprawnionym. Tymczasem organ ponownie rozpytuje ośrodek dla[...] , w którym pracowała córka skarżącej, kto ją rok temu przywodził do pracy i wyznacza na nowy termin do przeprowadzenia wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania jej córki. Zdaniem pełnomocnika skarżącej przeprowadzenie wywiadu środowiskowego po 1,5 roku od zaistnienia rzekomych przyczyn uzasadniających wstrzymanie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego, po ponad roku od wszczęcia postępowania w sprawie uchylenie decyzji oraz po ponad dwóch miesiącach od prawomocności wyroku WSA w Gliwicach jest przekraczaniem uprawnień. W tym okresie okoliczności mogły się zmienić i są nieistotne z punktu widzenia tego co działo się ponad rok temu. Jak wskazał pełnomocnik, ustawodawca eliminując ryzyko takich nadużyć, wprowadził w 2021 r. przepisy wykonawcze w tym zakresie, które jasno precyzują termin przeprowadzenia wywiadu środowiskowego. Konieczność przeprowadzenia wywiadu środowiskowego istniała, zdaniem pełnomocnika skarżącej, w 2022 r., a na pewno nie później niż w okresie 14 dni od chwili wszczęcia postępowania administracyjnego, które nastąpiło w lutym 2023 r. W tamtym okresie istniała możliwość dokonania realnej oceny sytuacji rodzinnej skarżącej i jej córki.