Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 28 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.381.2024.1.ED

1. Czy Spółka, powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Przedsiębiorca będzie uprawniona do stosowania ryczałtu od dochodów spółek (Rozdział 6b ustawy o CIT)? 2. Czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia będzie mogła, jako rozpoczynający działalność, skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Interpretacja indywidualna

stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 lipca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lipca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- czy Spółka, powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej będzie uprawniona do stosowania ryczałtu od dochodów spółek?

- czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia będzie mogła, jako rozpoczynający działalność, skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT?

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej („Przedsiębiorca”) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przed przekształceniem głównym przedmiotem działalności Przedsiębiorcy była organizacja imprez okolicznościowych oraz wynajem pokoi w celach rekreacyjnych. Przedsiębiorca prowadził swoją działalność na terenie dwóch ośrodków rekreacyjnych w (…). Całość majątku wykorzystywanego przez Przedsiębiorcę w prowadzonej działalności gospodarczej stanowiła majątek wspólny Przedsiębiorcy oraz jego małżonka.

W skład środków trwałych wykorzystywanych przez Przedsiębiorcę należały m.in.: budynek w którym mieszczą się pokoje, restauracja, basen, sale balowe oraz samochody (…), a także parking.

Ponadto Przedsiębiorca zatrudniał w ramach prowadzonej działalności 19 osób na podstawie umowy o pracę. Przedsiębiorca posiadał m.in. również zawarte umowy na usługi niezbędne w procesie obsługi imprez okolicznościowych oraz zlecenia na wykonanie usług.

Przedsiębiorca prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Dla celów podatku dochodowego rozliczał się podatkiem liniowym.

Przedsiębiorca dokonał przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością („Spółka”) na zasadzie art. 584(1) Kodeksu Spółek Handlowych. W konsekwencji, Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego. Przedsiębiorca został natomiast jedynym udziałowcem Spółki. Do Spółki Przedsiębiorca nie wniósł żadnego aportu. Po przekształceniu rodzaj działalności prowadzonej przez Spółkę nie zmienia się w porównaniu do działalności prowadzonej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

W wyniku przekształcenia do majątku Spółki wejdą składniki majątku niezbędne w prowadzonej działalności gospodarczej. Spółka stała się na zasadzie kontynuacji pracodawcą dla wszystkich zatrudnionych pracowników, co oznacza, iż spełniać będzie warunek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Przedsiębiorca nie prowadził działalności finansowej a zatem, w poprzednim roku podatkowym mniej niż 50% przychodów z działalności Wnioskodawcy, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności, odsetek i pożytków od pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, poręczeń i gwarancji, praw autorskich lub praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw), zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi.

Do Spółki nie będą miały zastosowania przepisy art. 28k ust. 1 ustawy o CIT wyłączające czasowo możliwość stosowania ryczałtu.

Wnioskodawca i Przedsiębiorca nie posiadają praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.

Ponadto Przedsiębiorca nie planuje, aby Spółka posiadała udziały w innych podmiotach, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie również sporządzała sprawozdań finansowych zgodnie z MSR za okres opodatkowania ryczałtem.

Spółka złożyła zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Pytania

1.Czy Spółka, powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Przedsiębiorca będzie uprawniona do stosowania ryczałtu od dochodów spółek (Rozdział 6b ustawy o CIT)?

2.Czy Spółka, która powstała w wyniku przekształcenia będzie mogła, jako rozpoczynający działalność, skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Przedsiębiorcy będzie uprawniona do stosowana ryczałtu od dochodów Spółek (Rozdział 6b ustawy o CIT).

Przestanki pozytywne

Spółka jako rezydent podlegający w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów, aby skorzystać z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, musi w pierwszej kolejności spełnić przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 28 Ustawy o CIT. Przesłanki te będą zdaniem Wnioskodawcy spełnione.

Art. 28j ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT

Spółka będzie stanowić osobę prawią (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) która powstanie w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą. Ponadto. w poprzednim roku podatkowym mniej niż 50% przychodów z działalności Przedsiębiorcy, liczonych z uwzględnianiem kwoty należnego podatku od towarów i usług pochodzie z wierzytelności, odsetek i pożytków od pożyczek części odsetkowej raty leasingowej, poręczeń i gwarancji praw autorskich lub praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw), zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotem powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT

Ponadto, Spółka zatrudniać będzie co najmniej trzech pracowników na podstawie umowy o pracę. W związku z tym, spełniony zostanie również warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT.

Art. 28j ust. 1 pkt. 4-6 Ustawy o CIT

Właścicielem udziałów w Spółce stanowiącej spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie wyłącznie osoba fizyczna, nieposiadająca praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Ponadto, Spółka nie będzie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawna uraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie również sporządzała sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości za okres opodatkowania ryczałtem, w związku z tym, spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 28j ust 1 pkt 4-6 Ustawy o CIT.

Art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT

W celu skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowana ryczałtem. Spółka złożyła według ustalonego wzoru zawiadomienie o wyborze sposobu opodatkowania, co stanowi wymóg skorzystania z opodatkowania tzw. Estońskim CIT w świetle art. 28 ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT.

Przesłanki negatywne

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do Spółki nie będą również zachodzić przestanki negatywne, wskazane enumeratywnie w art. 28k ustawy o CIT, które wykluczają możliwość skorzystania przez Spółki z opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.

Art. 28k ust. 1 pkt 1 oraz 2 Ustawy o CIT

Spółka, przede wszystkim z uwag na przedmiot swojej działalności, jakim będzie przede wszystkim działalność restauracyjna, oferowanie zakwaterowania oraz organizacja imprez okolicznościowych, nie będzie bowiem mogła zostać uznana za przedsiębiorstwo finansowe ani za instytucję pożyczkową.

Art. 28k ust. 1 pkt 3 Ustawy o CIT

Ponadto, Spółka nie będzie osiągała dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani z realizacji nowych inwestycji zdefiniowanych w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. W związku z tym nie będzie mogła zostać uznana za podatnika osiągającego dochody, o których mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT.

Art. 28k ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT

Nie przewiduje się również, że w momencie wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, Spółka będzie podmiotem postawionym w stan upadłości lub likwidacji.

Art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o CIT

Ponadto, nie można stwierdzić, że Spółka powstanie w wyniku połączenia lub podziału, Spółka powstanie w wyniku przekształcenia rozumianego jako wstąpienie nowo utworzonej spółki we wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Połączenie oznacza zaś przeniesienie całego majątku spółki na inną spółkę za udziały lub akcje, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (połączenie przez przejęcie) lub zawiązanie spółki kapitałowej, na którą przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek za udziały lub akcje nowej spółki (połączenie w wyniku fuzji) podział należy natomiast rozumieć jako przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie), zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek), przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki) lub przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy o CIT

Nieuzasadnione byłoby również twierdzenie, że Spółka zostanie utworzona w sposób opisany w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy o CIT poprzez wniesienie, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału spółki, składników majątku uzyskanych w wyniku likwidacji innych podmiotów, przez osoby, które posiadały udziały lub akcje w tych podmiotach w wyniku planowanego przekształcania nie dojdzie bowiem do likwidacji podmiotu przekształcanego, lecz do zmiany jego formy prawnej przy zachowaniu tożsamości majątkowej i podmiotowej.

Art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. C Ustawy o CIT

Spółka nie będzie również podmiotem utworzonym poprzez wniesienie przez Wnioskodawcę, na poczet jej kapitału uprzednio prowadzonego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części albo składników majątku tego przedsiębiorstwa. Planuje się bowiem, że Spółka powstanie w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Procedura ta obejmuje szereg określonych w k.s.h. czynności prawnych, których konsekwencją jest uniwersalna sukcesja praw i obowiązków na rzecz spółki przekształconej, na co wskazuje Sąd Najwyższy ( „SN”) w wyroku z dnia 29 listopada 2017 r. (sygn. akt sprawy III CZP 68/17). W przywołanym orzeczeniu SN stwierdził, że choć między przedsiębiorcą przekształcanym, a spółką przekształconą nie zachodzi tożsamość podmiotowa. mamy w tym przypadku do czynienia z następstwem prawnym będącym odmianą sukcesji uniwersalnej w związku z tym przekształcenie przedsiębiorcy jednoosobowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością należy rozumieć jako wstąpienie spółki we wszystkie jego prawa i obowiązki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą wchodzące w jej zakres. Obejmuje to zasadniczo zarówno prawa i obowiązki prywatnoprawne, jak i publicznoprawne, chyba że ustawa, bądź treść decyzji administracyjnej stanowi inaczej.

Czym innym jest z kolei wniesione na poczet kapitału spółki uprzednio prowadzonego przedsiębiorstwa jego zorganizowanej części albo składniki w majątki tego przedsiębiorstwa, o którym mówi art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c Ustawy o CIT. Przepis ten nie odnosi się bowiem do sytuacji, w której mamy do czynienia z pełną uniwersalną sukcesją praw i obowiązków przedsiębiorcy na rzecz spółki przekształconej instytucja wniesiona na poczet kapitału wiąże się bowiem, z tym że między podmiotem wnoszącym, wkład a Spółką powstaje następstwo prawne o charakterze singularnym. Konieczne jest zatem oznaczenie przedmiotu wkładu do spółki. Jeśli tym przedmiotem jest przedsiębiorstwo rozumiane jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej. Spółka wstępuje jedynie w prawa wchodzące w skład przedsiębiorstwa, a nie jak ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej w całą sytuację prawną zbywcy.

Art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. a Ustawy o CIT

Nie przewiduje się również, że w momencie wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, Spółka będzie podmiotem podzielonym przez wydzielenie części majątku Spółki. Nie zostanie bowiem o czym mówi art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. przeniesiona na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę.

Art. 28k ust. 1 pkt. 6 lit. a Ustawy o CIT

Nie jest również planowane, aby Spółka wniosła tytułem wkładu do innego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, jego zorganizowaną część albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa, albo składniki majątku uzyskane przez Spółkę w wyniku likwidacji innych podmiotów, w których posiadała ona udziały lub akcje.

Stanowisko zgodnie z którym spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej, może po spełnieniu przesłanek pozytywnych i braku wystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa powyżej (bez okresu przejściowego, o którym mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 Ustawy o CIT) dokonywać rozliczenia w oparciu o ryczałt od dochodów spółek, zajmują także organy podatkowe. Przykładowo stanowisko takie wskazane zostało w interpretacji indywidualnej

z 7 września 2021 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.276.2021.3.BK oraz z 20 lipca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW.

Podsumowując, z uwagi na spełnienie przesłanek pozytywnych i brak wystąpienia przesłanek negatywnych, zdaniem Wnioskodawcy Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Przedsiębiorcy, będzie uprawniona do stosowania ryczałtu od dochodów Spółek (Rozdział 6b ustawy o CIT).

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła, jako rozpoczynający działalność, skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT.

Zgodnie z art. art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT ryczałt od dochodów spółek wynosi 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 1 ustawy CIT, ustawa ta reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów m.in. osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością - zgodnie z art. 12 Kodeksu spółek handlowych - jest osobą prawną. Art. 1 ustawy CIT zakreśla zatem zamknięty katalog podatników podatku CIT, tj. podmiotów, do których mają zastosowanie przepisy ustawy CIT.

Spółka powstała w drodze przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej - podatnika podatku dochodowego od osób fizycznych, który przed dniem przekształcenia nie był (nie jest) objęty regulacjami ustawy CIT. Dopiero z chwilą wpisu spółki do rejestru przedsiębiorców stała się ona osobą prawną (wpis do rejestru przedsiębiorców KRS jest wpisem konstytutywnym), a tym samym podatnikiem podatku CIT. Tym samym Spółka powstała w wyniku przekształcenia prowadzonej działalności, stała się podatnikiem na gruncie podatku CIT, rozpoczynającym działalność.

Nie ma przy tym znaczenia, że Przedsiębiorca przed przekształceniem prowadził jednoosobową działalność gospodarczą - nie był on podatnikiem podatku CIT - podatnikiem CIT stała się dopiero Spółka, powstała w wyniku przekształcenia prowadzonej przez Wnioskodawcę JDG. Jednocześnie, opisywana instytucja przekształcenia - jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością - nie jest formą transformacji ustrojowej istniejącego już podmiotu i nie wiąże się z sukcesją prawnopodatkową. W wyniku przekształcenia mamy bowiem do czynienia z tym samym podmiotem prawa, jednocześnie jednak, przekształcenie przedsiębiorcy, o którym jest mowa w art. 551 k.s.h., prowadzi do utworzenia spółki prawa handlowego, która wcześniej nie istniała.

Przekształcenie dochodzi bowiem do skutku z chwilą wpisania spółki do rejestru, która to czynność ma charakter konstytutywny. Równocześnie nie ustaje byt prawny osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, a jedynie zostaje ona wykreślona z odpowiedniego rejestru. Nie można zatem stwierdzić, że w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy w spółkę prawa handlowego zachowana zostaje ciągłość podmiotowa. W istocie rzeczy przekształceniu ulega jedynie przedsiębiorstwo, poprzez zmianę formy prowadzonej działalności gospodarczej (stanowisko to wskazał również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 maja 2014 r., sygn. akt: II FSK 2766/12). Jednocześnie, fakt, że spółka z o.o., powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej jest „podatnikiem rozpoczynającym działalność”, potwierdza też aktualne stanowisko organów podatkowych (np. interpretacja z 18 marca 2022 r., 0111-KDIB1-1.4010.675.2021.2.BS).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Spółka która powstała w wyniku przekształcenia będzie mogła, jako rozpoczynający działalność, skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie zostały zmienione na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiempodatku dochodowegood osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 ustawy o CIT:

W przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

1)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, uznaje się za spełniony w pierwszym roku podatkowym opodatkowania ryczałtem;

2)warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1 ustawy o CIT:

Ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Przedmiotem Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności jest kwestia ustalenia, czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej będzie uprawniona do stosowania opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.

Odnosząc się do kwestii ustalenia możliwości korzystania przez spółkę z o.o., która powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek, po dokonaniu przekształcenia wskazać należy, że zgodnie z art. 551 § 5 Kodeksu spółek handlowych z 15 września 2000 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm., dalej: „KSH”):

Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029) - (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).

Zauważyć należy, że przekształcenie jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie jest czynnością restrukturyzacyjną wymienioną w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała z przekształcenia prowadzonej przez Przedsiębiorcę jednoosobowej działalności gospodarczej, nie będzie podlegała wyłączeniu spod możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek na podstawie art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.

Ponadto z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że spółka z o.o. powstała z przekształcenia działalności Przedsiębiorcy i będzie spełniała warunki określone w art. 28j ustawy o CIT. Z wniosku wynika także, że wobec spółki nie będą zachodzić pozostałe przesłanki wyłączające z ryczałtu, określone w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 i 6 ustawy o CIT.

Tym samym spółka z o.o. powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej będzie mogła korzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

W świetle powyższego stanowisko w zakresie pytania Nr 1, należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do Państwa wątpliwości, dotyczącej możliwości skorzystania przez Spółkę z preferencji w postaci 10% ryczałtu, wskazać należy, że stosownie do art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, skorzystać niej mogą m.in. podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy jednak zauważyć, że Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie uznawana na gruncie przepisów dotyczących ryczałtu od dochodów spółek jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

W związku z brakiem legalnej definicji pojęcia „podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności” na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek, należy odwołać się do znaczenia jakie nadają temu pojęciu przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 5841 KSH:

Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).

W myśl art. 5842 § 1-3 KSH:

§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.

§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

§ 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej.

W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. „Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną. Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa cywilnego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności.” (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).

Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).

W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301- 633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).

Wszystkie powyższe tezy potwierdza też wyrok NSA z 8 kwietnia 2021 r., sygn. akt II FSK 156/21, zgodnie z którym „Instytucja przekształcenia została uregulowana w przepisach art. 551 do art. 584 KSH i polega zasadniczo na zmianie formy ustrojowej spółki handlowej bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia oraz bez zmiany większości udziałowców. Do jej realizacji nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce nowej, gdyż zgodnie z art. 552 KSH zdanie pierwsze transformacja dokonuje się z dniem wpisania zmienionej organizacyjnie spółki (spółki przekształconej) do rejestru.”

Tożsame skutki związane będą z przekształceniem działalności gospodarczej osoby fizycznej w spółkę z o.o. W obu sytuacjach dochodzi bowiem do zmiany formy w jakiej prowadzona jest działalność gospodarcza.

W myśl art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm. dalej: „Op”):

Osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1) przekształcenia innej osoby prawnej,

2) przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Zgodnie z art. 93a § 2 pkt 1 Op:

Przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1) osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

a) innej spółki niemającej osobowości prawnej,

b) spółki kapitałowej;

Natomiast zgodnie z art. 93a § 4 Op:

Jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje w przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa przekształcanego przedsiębiorcy związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, z wyjątkiem tych praw, które nie mogą być kontynuowane na podstawie przepisów regulujących opodatkowanie spółek kapitałowych.

Stąd, na mocy powyższych przepisów, spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Natomiast jednoosobowa spółka kapitałowa powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wstępuje tylko w prawa i tylko takie, które mogą być realizowane w formie spółki kapitałowej.

W orzecznictwie NSA zagadnienie skutków podatkowych przekształcenia było rozpatrywane np. w wyroku z 17 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1121/12, gdzie sąd ten wskazał, że w przypadku przekształcenia, podmiot przekształcony jest kontynuatorem bytu i działalności podmiotu przekształcanego. W wyniku przekształcenia przekształcany podmiot nadal funkcjonuje w zmienionej formie. Podmiot przekształcony kontynuuje działalność podmiotu przekształcanego i staje się stroną wszelkich stosunków prawnych podmiotu przekształcanego.

Ponadto NSA w wyroku z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt II FSK 2040/18 stwierdził, że „zakres sukcesji na gruncie przepisów podatkowych należy pojmować szeroko. Zestawienie regulacji art. 93a OrdPU z art. 93e OrdPU pozwala na wyprowadzenie wniosku, że pierwszy z nich ustanawia jako zasadę sukcesję uniwersalną praw i obowiązków podatkowych, która doznaje ograniczeń tylko w przypadkach, o których stanowi art. 93e OrdPU. Oznacza to, że przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej nie przechodzą na spółkę przekształconą tylko wówczas, gdy wyjątek od zasady pełnej sukcesji został przewidziany w odrębnych ustawach, umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest RP (zob. np. wyroki NSA: z 12 stycznia 2016 r., II FSK 3279/13, II FSK 3273/13 i II FSK 3277/13; z 11 lutego 2016 r., II FSK 3356/13; z 22 stycznia 2019 r., II FSK 478/17; z 14 arca 019 r., II FSK 813/17; z 17 kwietnia 2019 r., II FSK 1204/17; z 7 czerwca 2019 r., II SK 1891/1; z 26 czerwca 2019 r., II FSK 2032/17; z 27 czerwca 2019 r., II FSK 2180/17 i II FSK 2181/17; z 4 lipca 2019 r., II FSK 2440/17; z 9 lipca 2019 r., II FSK 2441/17; z 19 lipca 2019 r., II FSK 2688/17; z 13 sierpnia 2019, II FSK 2899/17; z 26 września 2019 r., II FSK 3439/17 - CBOSA). Podobnie w piśmiennictwie podkreśla się konieczność potraktowania sukcesji praw i obowiązków wynikających z regulacji podatkowych w sposób najszerszy z możliwych (por. H. Dzwonkowski, Ordynacja podatkowa. Komentarz. C.H. BECK, Warszawa 2006, s. 518)”.

Zatem przytoczone wyżej wyroki sądów administracyjnych potwierdzają, iż spółka powstała z przekształcenia nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując i mając na uwadze opis sprawy, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu, a następuje wyłącznie zmiana jego formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Zatem regułą jest kontynuowanie działalności przez spółkę przekształconą. Natomiast w konkretnych przypadkach ustawy o CIT można (co potwierdza też treść art. 553 KSH) traktować podatnika przekształconego jako rozpoczynającego nową działalność – tak stanowią przepisy art. 18da ust. 4 pkt 1, art. 16k ust. 11 i art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT.

Jednakże na gruncie przepisów o ryczałcie od odchodów spółek nie ma takiego odniesienia, co do traktowania spółki przekształconej jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji, np. obniżonej stawki ryczałtu, dla podatników powstałych na skutek restrukturyzacji, w tym przekształcenia, lecz wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Brak opodatkowania podatników prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą podatkiem dochodowym od osób prawnych przed przekształceniem w spółkę z o.o., pozostaje bez znaczenia, ponieważ w tym przypadku również ma miejsce restrukturyzacja (przekształcenie), więc Spółkę nie należy traktować jako „nowego” podatnika.

W konsekwencji, spółka z o.o., która powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest uznawana za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą. Wobec tego, do Spółki nie znajdzie zastosowania art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, ani art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przewidujący możliwość zastosowania 10% stawki ryczałtu.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania Nr 2 jest nieprawidłowe.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie:

- możliwości korzystania przez spółkę z o.o., powstałą z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, z opodatkowania w formie ryczałtu od dochodów spółek - jest prawidłowe,

- możliwości uznania spółki z o.o., która powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej za podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, a tym samym korzystanie przez spółkę z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanych interpretacji indywidualnych wskazać należy, iż rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 935 ze; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00