Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.295.2024.1.ED
Czy Wnioskodawca, jako podatnik Estońskiego CIT, ma obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za trzeci rok podatkowy w roku kalendarzowym 2023 (okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia2023 r.), w którym to okresie Wnioskodawca podlegał opodatkowaniu Estońskim CIT, jeżeli osiągnięte przez niego przychody bilansowe przekroczyły w tym okresie równowartość 50 mln euro?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2024 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy jako podatnik Estońskiego CIT, mają Państwo obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za trzeci rok podatkowy w roku kalendarzowym 2023 (okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.), w którym to okresie podlegali Państwo opodatkowaniu Estońskim CIT, jeżeli osiągnięte przez Państwa przychody bilansowe przekroczyły w tym okresie równowartość 50 mln euro.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski (…) oraz podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.) - zwanej dalej: "Ustawą o CIT".
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług (…). Wnioskodawca oferuje swoim klientom kompleksowe usługi (…).
Wnioskodawca powstał na skutek przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej (spółki przekształcanej) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Dniem przekształcenia (dniem wpisu Wnioskodawcy do Krajowego Rejestru Sądowego), stosownie do art. 552 Ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 z późn. zm.), był 1 marca 2023 r. Wnioskodawca od 1 kwietnia 2023 r. stosuje alternatywną formę opodatkowania CIT, jaką jest ryczałt od dochodów spółek, uregulowany w Rozdziale 6b "Ryczałt od dochodów spółek" Ustawy o CIT - zwany dalej: "Estoński CIT".
Oznacza to, iż u Wnioskodawcy w roku kalendarzowym 2023 wystąpiły trzy lata podatkowe. Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 z późn. zm.) - zwanej dalej: "UOR" - księgi rachunkowe zamyka się na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej. Wnioskodawcy nie dotyczył zaś wyjątek określony w art. 12 ust. 3 pkt 1 UOR, bowiem spółką przekształcaną była spółka osobowa (spółka komandytowa), a spółka przekształcona jest spółką kapitałową (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Z art. 8 ust. 6 Ustawy o CIT wynika natomiast, że jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Oznacza to, że w roku kalendarzowym 2023 pierwszy rok podatkowy Wnioskodawcy trwał od 1 stycznia 2023 r. do 28 lutego 2023 r. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 3 UOR Wnioskodawca z dniem przekształcenia, którym był 1 marca 2023 r., otworzył swe księgi rachunkowe. Zgodnie z art. 8 ust. 6 zd. 2 Ustawy o CIT rozpoczął on kolejny (drugi) rok podatkowy w roku kalendarzowym 2023.
Zgodnie z art. 28j ust. 5 Ustawy o CIT podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Powyższą normę uzupełniają art. 28e ust. 2 Ustawy o CIT oraz art. 8 ust. 6a Ustawy o CIT. Powołane przepisy stanowią bowiem, że:
1.Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
2.Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika. Należy podkreślić, że rok obrotowy Wnioskodawcy równa się rokowi kalendarzowemu.
Z powyższego wynika, że drugi rok podatkowy Wnioskodawcy w roku kalendarzowym 2023 trwał od 1 marca 2023 r. do 31 marca 2023 r. Marzec był bowiem ostatnim miesiącem poprzedzającym pierwszy miesiąc opodatkowania Estońskim CIT.
Trzeci rok podatkowy Wnioskodawcy rozpoczął się 1 kwietnia 2023 r. i trwał do 31 grudnia 2023 r.
W pierwszym i drugim roku podatkowym w roku kalendarzowym 2023 Wnioskodawca nie przekroczył progu przychodów w wysokości równowartości 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym 2023 r. Przy czym dotyczy to zarówno przychodów bilansowych (rozpoznawanych zgodnie z UOR), jak i podatkowych (rozpoznawanych zgodnie z Ustawą o CIT).
W trzecim roku podatkowym w roku kalendarzowym 2023 Wnioskodawca przekroczył próg przychodów w wysokości równowartości 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym 2023 r. Przy czym dotyczy to wyłącznie przychodów bilansowych.
Jednym ze skutków opodatkowania Estońskim CIT jest to, że Wnioskodawca nie składa rocznego zeznania podatkowego, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT. Zamiast niego jest on zobowiązany do składania - zgodnie z art. 28r ust. 1 Ustawy o CIT - deklaracji o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy (CIT-8E).
W związku z tym Wnioskodawca kieruje do Dyrektora KIS następujące pytanie:
Pytanie
Czy Wnioskodawca, jako podatnik Estońskiego CIT, ma obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za trzeci rok podatkowy w roku kalendarzowym 2023 (okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia2023 r.), w którym to okresie Wnioskodawca podlegał opodatkowaniu Estońskim CIT, jeżeli osiągnięte przez niego przychody bilansowe przekroczyły w tym okresie równowartość 50 mln euro?
Państwa stanowisko
W ocenie Wnioskodawcy, jako podatnik Estońskiego CIT, nie ma on obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., w którym to okresie podlegał on opodatkowaniu Estońskim CIT, pomimo że osiągnięte przez Wnioskodawcę przychody bilansowe przekroczyły w tym okresie równowartość 50 mln euro.
Według Wnioskodawcy przemawiają za tym następujące okoliczności.
Obowiązek sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy wyrażono w art. 27c ust. 1 Ustawy o CIT. W przepisie tym wskazano, iż obowiązek ten dotyczy wyłącznie podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 Ustawy o CIT. Należy więc przejść do wspomnianych przepisów, aby ustalić zakres podmiotowy omawianego obowiązku.
W artykule 27b ust. 2 Ustawy o CIT określono krąg podatników, których indywidualne dane podatkowe, dotyczące m.in.:
1.Wysokości osiągniętego przychodu;
2.Poniesionych kosztów uzyskania przychodów;
3.Osiągniętego dochodu;
4.Poniesionej straty;
podaje do publicznej wiadomości Minister Finansów.
Do grona tego należą w szczególności podatnicy inni niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
Indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 1 Ustawy o CIT, mają jednak być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 Ustawy o CIT (CIT-8). Wnioskodawca, jako podatnik Estońskiego CIT, nie składa jednak zeznania CIT-8. Zamiast tego jest on zobowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1 Ustawy o CIT, czyli CIT-8E. Jego indywidualne dane wynikają zatem nie z zeznania CIT-8, lecz z deklaracji CIT-8E.
Indywidualne dane Wnioskodawcy wynikające z deklaracji CIT-8E będą różnić się od danych, które wynikają - w przypadku podatników opodatkowanych CIT na zasadach ogólnych – z zeznania CIT-8. Jest to konsekwencją art. 28h ust. 1 Ustawy o CIT, z którego to wynika, że podatnik opodatkowany ryczałtem nie podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 19, art. 24b, art. 24ca i art. 24d Ustawy o CIT. Inne zasady opodatkowania w Estońskim CIT przekładają się na inne dane wykazywane przez podatnika w deklaracji CIT-8E w porównaniu do danych, które wykazuje się w CIT-8. Na przykład w CIT-8 wykazuje się przychody i koszty uzyskania przychodów, a w CIT-8E nie.
Indywidualne dane Wnioskodawcy wynikające z deklaracji CIT-8E nie będą zgodne z katalogiem danych zawartym w art. 27b ust. 3 Ustawy o CIT. Dane te obejmują bowiem m.in. informację o wysokości osiągniętego przychodu, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, osiągniętego dochodu albo poniesionej straty, podstawy opodatkowania, kwoty należnego podatku. Są to dane relewantne dla podatnika opodatkowanego CIT na zasadach ogólnych, co wynika z treści art. 7 ust. 1 i 2 Ustawy o CIT, a także art. 19 ust. 1 Ustawy o CIT.
Całość zaprezentowanej powyżej argumentacji w ocenie Wnioskodawcy przemawia za tym, że nie ma on obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za okres od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. Wnioskodawca nie jest bowiem podmiotem, o którym mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy o CIT, a to z uwagi na to, że nie składa on zeznania CIT-8. Dane wykazywane przez Wnioskodawcę w deklaracji CIT-8E uniemożliwiają podanie jego indywidualnych danych do publicznej wiadomości w trybie art. 27b ust. 1 Ustawy o CIT (Wnioskodawca nie wykazuje danych określonych w art. 27b ust. 3 pkt 3 Ustawy o CIT).
W ocenie Wnioskodawcy powyższe potwierdzają liczne interpretacje indywidualne Dyrektora KIS. Tytułem przykładu są to następujące pisma:
1.Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 18 października 2023 r. (znak: 0111-KDIB1-2.4010.456.2023.1.END), w której stwierdzono, że: Artykuł 27c ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Do tej grupy nie sposób zaliczyć podatników ryczałtu od dochodów spółek, ponieważ w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co do zasady, nie są oni obowiązani do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT. W związku z powyższym podatnik opodatkowany w formie ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, także w sytuacji, gdy jego przychody za rok podatkowy przekroczyły równowartość przeliczonej na złote kwoty 50 mln euro.
2.Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 4 października 2023 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.480.2023.1.KW), w której wskazano, że: Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. 1 tejże ustawy. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości. Zawierając w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy, ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej, z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów. W związku z tym, art. 27c ust. 1 ustawy o CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2 tejże ustawy. Mając powyższe na uwadze należy uznać, że podatnicy ryczałtu od dochodów spółek nie są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
3.Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 22 sierpnia 2023 r. (znak: 0111-KDIB2-1.4010.263.2023.1.AS).
4.Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 27 kwietnia 2023 r. (znak: 0111-KDIB1-1.4010.778.2022.1.SG).
5.Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 17 kwietnia 2023 r. (znak: 0114-KDIP2-2.4010.266.2022.1.AP).
Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy powinno zostać uznane za prawidłowe w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d i 1da, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.
Na podstawie art. 27b ust. 1 ustawy o CIT:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych podaje do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego tego ministra corocznie, w terminie do dnia 30 września, indywidualne dane podatników zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości, według stanu na pierwszy dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym indywidualne dane podatników mają zostać podane do publicznej wiadomości.
Na podstawie art. 27b ust. 2 ustawy o CIT:
Podanie do publicznej wiadomości indywidualnych danych podatników, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1)podatkowych grup kapitałowych, bez względu na wysokość osiągniętych przychodów;
2)podatników innych niż podatkowe grupy kapitałowe, u których wartość przychodu uzyskana w roku podatkowym, o którym mowa w ust. 1, przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roboczym roku kalendarzowego poprzedzającego rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości;
3)spółek nieruchomościowych, w tym spółek nieruchomościowych wchodzących w skład podatkowej grupy kapitałowej.
Natomiast zgodnie z art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT:
Indywidualne dane podatnika, o których mowa w ust. 1, obejmują informacje o wysokości:
a)osiągniętego przychodu,
b)poniesionych kosztów uzyskania przychodów,
c)osiągniętego dochodu albo poniesionej straty,
d)podstawy opodatkowania,
e)kwoty należnego podatku.
Zgodnie z wprowadzonym z dniem 1 stycznia 2021 r. art. 27c ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2, są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Na podstawie art. 27c ust. 2 ustawy o CIT:
Informacja o realizowanej strategii podatkowej obejmuje, z uwzględnieniem charakteru, rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności, w szczególności:
1)informacje o stosowanych przez podatnika:
a)procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie,
b)dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej,
2)informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą,
3)informacje o:
a)transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej,
b)planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4,
4)informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie:
a)ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej,
b)interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej,
c)wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług,
d)wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143, 1137, 1488, 1967, 2180 i 2236),
5)informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej
– z wyłączeniem informacji objętych tajemnicą handlową, przemysłową, zawodową lub procesu produkcyjnego.
Zgodnie z art. 27c ust. 4 ustawy o CIT:
Podatnik zamieszcza informację o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy, sporządzoną w języku polskim lub jej tłumaczenie na język polski, na swojej stronie internetowej w terminie do końca dwunastego miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego.
Z kolei art. 27c ust. 5 ustawy o CIT stanowi, że:
W przypadku gdy podatnik nie posiada własnej strony internetowej, informację o realizowanej strategii podatkowej udostępnia w języku polskim na stronie internetowej podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4.
Zgodnie z art. 27c ust. 6 ustawy o CIT:
Na stronie internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5, są dostępne sporządzone i podane do publicznej wiadomości informacje o realizowanej strategii podatkowej za poszczególne lata.
W myśl art. 27c ust. 7 ustawy o CIT:
W terminie, o którym mowa w ust. 4, podatnik jest obowiązany przekazać za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2020 r. poz. 344) naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika informację o adresie strony internetowej, o której mowa w ust. 4 lub 5.
Na podstawie art. 27c ust. 8 ustawy o CIT:
W przypadku niewykonania obowiązku, o którym mowa w ust. 7, podatnik podlega karze pieniężnej. Karę pieniężną nakłada naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika, w drodze decyzji, w wysokości do 250 000 zł.
Zgodnie z art. 27c ust. 9 i 10 ustawy o CIT:
W zakresie nieuregulowanym w ust. 8 do nakładania kary pieniężnej stosuje się przepisy działu IVA ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego.
Do postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w ust. 8, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV Ordynacji podatkowej, przy czym od decyzji w sprawie nałożenia kary pieniężnej przysługuje odwołanie do dyrektora izby administracji skarbowej.
Jednocześnie na podstawie art. 27c ust. 11 ustawy o CIT:
Przepisy ust. 1-10 nie mają zastosowania do podatnika będącego:
1)stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s § 1 Ordynacji podatkowej;
2)uczelnią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 28r ust. 1 ustawy o CIT:
1. Do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego podatnik jest obowiązany złożyć do urzędu skarbowego deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego za poprzedni rok podatkowy.
2. Deklarację, o której mowa w ust. 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Dokonując wykładni przepisu art. 27c ustawy o CIT wskazać także należy na cel nowelizacji wprowadzającej tę regulację. Z uzasadnienia rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (druk sejmowy nr 642 z 30 września 2020 r., (…)) wynika, że w ramach uszczelnienia projekt przewiduje wprowadzenie obowiązku sporządzenia i podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej. Głównym celem proponowanych zmian jest dążenie do zwiększenia transparentności podatkowej podatników odgrywających istotną rolę na polskim rynku, w szczególności z uwagi na wysokość osiąganych przychodów. Projektowane w tym zakresie przepisy nakładają na określonych podatników obowiązek sporządzenia informacji o realizowanej strategii podatkowej, która odnosi się do sposobu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej i wysokości ich zobowiązań podatkowych. Wprowadzenie projektowanych rozwiązań jest kolejnym krokiem w stronę zwiększenia transparentności rozliczeń podatkowych największych podatników podatku dochodowego od osób prawnych. Projektowane przepisy odnosić się będą do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Obecnie na podstawie art. 27b ustawy o CIT w stosunku do tych podmiotów upubliczniane są podstawowe dane z ich zeznań podatkowych, np. przychody, koszty, dochód i należny podatek. Jednocześnie dane publikowane w ramach informacji o realizowanej strategii podatkowej służyć mogą organom Krajowej Administracji Podatkowej w pozyskiwaniu wstępnych informacji o działaniach tych podatników oraz o możliwych powodach występujących różnic w ich rozliczeniach podatkowych. Projektowane przepisy zobowiązują podmioty do podania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej na swoich stronach internetowych. Takie działanie ma pełnić głównie funkcję informacyjną, dzięki czemu obywatele otrzymają dostęp do informacji o zasadach podatkowych, którymi kierują się największe podmioty oraz podejmowanych przez nich dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej. Takie informacje będą pomocne w czasie podejmowania przez obywateli decyzji o skorzystaniu z usług czy zakupu produktów od takich podmiotów. Projekt nakłada na podmioty obowiązek publikacji wskazanych informacji. Podatnicy powinni uzupełnić treść swojej informacji o realizowanej strategii podatkowej o wszelkie dodatkowe dane, które w ich ocenie powinny się w niej znaleźć.
Jednocześnie z przepisu art. 27b ust. 1 ustawy o CIT wynika, że indywidualne dane podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 ustawy o CIT mają być zawarte w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, złożonym za rok podatkowy, który zakończył się w roku kalendarzowym poprzedzającym rok podania indywidualnych danych podatników do publicznej wiadomości.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że są podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Od 1 kwietnia 2023 r. zmienili Państwo formę opodatkowania na ryczałt od dochodów spółek na zasadach określonych w rozdziale 6b ustawy o CIT. W trzecim roku podatkowym w roku kalendarzowym 2023 (trwającym od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.) przychody uzyskane przez Państwa, rozpoznawane zgodnie z przepisami o rachunkowości, przekroczyły równowartość 50 mln euro.
W związku z wyborem opodatkowania estońskim CIT, nie składają Państwo zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w tym roku podatkowym (CIT-8) w rozumieniu art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz deklarację o wysokości osiągniętego dochodu i należnego ryczałtu od dochodów spółek (CIT-8E) w rozumieniu art. 28r ust. 1 ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy jako podatnik opodatkowany estońskim CIT, mają Państwo obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, o której mowa w art. 27c ustawy o CIT za rok podatkowy trwający od 1 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. jeśli osiągnięte przez Państwa przychody rozpoznawane zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, przekroczyły w tym roku podatkowym równowartość 50 mln euro.
Odnosząc powołane powyżej przepisy prawa podatkowego do przedstawionego we wniosku opisu sprawy stwierdzić należy, że podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od dochodów spółek nie składają, co do zasady (wyjątek może dotyczyć podatników uzyskujących np. dochody z odpłatnego zbycia walut wirtualnych), zeznań, o których mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, lecz składają deklaracje, zgodnie z art. 28r ust. 1 tejże ustawy. Tym samym Minister Finansów nie dysponuje danymi wymienionymi w art. 27b ust. 3 pkt 3 ustawy o CIT. W związku z tym, nawet w sytuacji przekroczenia przez nich wartości przychodu w roku podatkowym odpowiadającego równowartości 50 mln euro przeliczonego na złote Minister Finansów nie podaje ich indywidualnych danych do publicznej wiadomości.
Zawierając w art. 27c ust. 1 ustawy o CIT odesłanie do art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 tejże ustawy, ustawodawca wiąże, ciążący na podatniku, obowiązek sporządzania i publikacji informacji o strategii podatkowej, z ciążącym na Ministrze Finansów, obowiązkiem podawania danych podatników do publicznej wiadomości, co oznacza, że informację o realizowanej strategii podatkowej sporządzają i podają do publicznej wiadomości te same podmioty (wymienione w ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT), których indywidualne dane podatkowe publikuje Minister Finansów.
W związku z tym, art. 27c ust. 1 ustawy o CIT należy odczytywać w relacji z art. 27b łącznie z ust. 1 i 2 tejże ustawy.
Mając powyższe na uwadze należy uznać, że podatnicy ryczałtu od dochodów spółek nie są obowiązani do sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej za rok podatkowy.
Artykuł 27c ust. 1 ustawy o CIT odwołuje się wprost do podatników, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o CIT. Do tej grupy nie sposób zaliczyć podatników ryczałtu od dochodów spółek, ponieważ w trakcie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, co do zasady, nie są oni obowiązani do składania zeznania, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT.
W związku z powyższym, podatnik opodatkowany w formie ryczałtu nie ma obowiązku sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o realizowanej strategii podatkowej, za lata podatkowe, w których podlegał oraz w których będzie podlegać opodatkowaniu estońskim CIT, także w sytuacji, gdy jego przychody za rok podatkowy przekroczyły oraz przekroczą w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do każdego roku podatkowego opodatkowania estońskim CIT równowartość przeliczonej na złote kwoty 50 mln euro.
Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo we wniosku i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.
Dodatkowo należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right