Brak możliwości uzależniania możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu - Wyrok NSA z dnia 18 czerwca 2024 r., sygn. III OSK 2288/22
Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, ustalając zasady przyznawania stypendiów, nie może uzależniać możliwości ubiegania się o stypendium od złożenia wniosku na ściśle określonym formularzu, ponieważ takie działanie wykracza poza delegację ustawową.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Masternak - Kubiak Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Stelmasiak Sędzia del. WSA Kazimierz Bandarzewski (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 czerwca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prokuratora Okręgowego w Warszawie od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 8 czerwca 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 4010/21 w sprawie ze skargi Prokuratora Okręgowego w Warszawie na uchwałę Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 29 lipca 2020 r. nr 340/2020 w przedmiocie ustanowienia "Programu Stypendialnego Gminy Grodzisk Mazowiecki" oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 8 czerwca 2022 r. sygn. akt II SA/Wa 4010/21, po rozpoznaniu skargi Prokuratora Okręgowego w Warszawie na uchwałę Rady Miejskiej w Grodzisku Mazowieckim z dnia 29 lipca 2020 r. nr 340/2020 w przedmiocie ustanowienia "Programu Stypendialnego Gminy Grodzisk Mazowiecki", stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej załącznik do tej uchwały "Program Stypendialny Gminy Grodzisk Mazowiecki" (dalej jako Program Stypendialny) w zakresie § 5 ust. 2, 7 i 8 (punkt 1), w pozostałym zakresie skargę oddalił (punkt 2).
W uzasadnieniu orzeczenia Sąd pierwszej instancji wskazał, że zasadnie zarzucono w skardze, iż § 5 ust. 2 i 8 Programu Stypendialnego istotnie narusza art. 90t ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481 ze zm.), poprzez to, że uzależnia sam fakt zgłoszenia o przyznanie stypendium od złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku stanowiącego załącznik do Programu, a nadto obwarowuje nieuzupełnienie w wyznaczonym terminie braków formalnych wniosku sankcją pozostawienia wniosku bez rozpoznania, co stanowi przekroczenie delegacji ustawowej do podjęcia uchwały. W świetle art. 90t ust. 4 ustawy o systemie oświaty. Rada Miejska nie ma uprawnień do warunkowania możliwości zgłoszenia o przyznanie stypendium od faktu złożenia wniosku na ustalonym wzorze formularza. Powyższe wykracza poza kompetencję do określenia warunków udzielania pomocy dzieciom i młodzieży. Zapis § 5 ust. 2 blokuje bowiem w ogóle możliwość ubiegania się o przyznanie stypendium poprzez zawnioskowanie w innej formie niż na ustalonym wzorze i do tego prawidłowo wypełnionym.