Spójność dat wejścia w życie uchwał prawa miejscowego dotyczących opłat za odpady komunalne - Wyrok WSA w Opolu z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. I SA/Op 437/24
Data wejścia w życie aktu prawa miejscowego musi być jednoznaczna i nie może budzić wątpliwości, aby spełniać zasady demokratycznego państwa prawnego oraz odpowiednie przepisy dotyczące ogłaszania aktów normatywnych.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Marzena Łozowska Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Gocki Asesor sądowy WSA Anna Komorowska-Kaczkowska (spr.) Protokolant Starszy inspektor sądowy Iwona Bergiel po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Brzegu na uchwałę Rady Gminy Skarbimierz z dnia 27 października 2023 r., nr XLII/319/2023 w przedmiocie wyboru metody i ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawki tej opłaty stwierdza nieważność § 4 uchwały we fragmencie "po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego".
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi Prokuratora Rejonowego w Brzegu (dalej: Prokurator Rejonowy) jest uchwała Rady Gminy Skarbimierz nr XLII/319/2023 z 27 października 2023 r. w sprawie wyboru metody i ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami oraz ustalenia stawki tej opłaty. W skardze Prokurator Rejonowy zarzucił, iż zaskarżona uchwała została wydana z istotnym naruszeniem prawa, tj. art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461 z późn. zm., dalej: "ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych"), poprzez zawarcie w § 4 uchwały sformułowania, iż wchodzi ona w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Opolskiego z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2024r., w sytuacji gdy została ona ogłoszona w dniu 31 października 2023r., w wyniku czego powstała rozbieżność co do daty wejścia w uchwały w życie, co narusza zasadę demokratycznego państwa prawnego. Prokurator Rejonowy argumentował, że początek mocy obowiązującej uchwały oznacza jej wejście w życie. Podnosił również, że zapis § 4 uchwały pozostaje bowiem w sprzeczności z art. 88 ust. 1 Konstytucji RP, który stanowi, że warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego, a zarazem warunkiem stosowania i przestrzegania uregulowań zawartych w akcie normatywnym jest ich ogłoszenie. Celem wprowadzenia tej regulacji była realizacja zasady, iż w demokratycznym państwie prawnym prawo jest jawne, a więc dostępne każdemu zainteresowanemu, co może mieć miejsce tylko wówczas, gdy zostanie ono należycie ogłoszone. Zasady i tryb ogłaszania aktów normatywnych, zgodnie z art. 88 ust. 2 Konstytucji RP, określa ustawa z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych aktów prawnych. Powtórzeniem przepisu konstytucyjnego jest art. 42 ustawy o samorządzie gminnym, zgodnie z którym zasady i tryb ogłaszania aktów prawa miejscowego określa przytaczana wyżej ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych, a w szczególności art. 4 ust. 1 wymienionej ustawy.