Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 17 lipca 2024 r., sygn. II SA/Gl 633/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Stanisław Nitecki, Sędziowie Sędzia WSA Krzysztof Nowak, Sędzia WSA Artur Żurawik (spr.), Protokolant specjalista Magdalena Pochopin, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lipca 2024 r. sprawy ze skargi G. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie z dnia 26 marca 2024 r. nr SKO.4106.254.2024 w przedmiocie odmowy skierowania do domu pomocy społecznej oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 6 lutego 2024 r., nr [...] działając z upoważnienia Prezydenta Miasta C., na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 16; art. 54 ust. 1 i in. ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (j.t. Dz. U. z 2023 r., poz. 901 z późn. zm. – dalej u.p.s.), art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1060 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (obecnie j.t. Dz. U. z 2024 r., poz. 572 – dalej k.p.a.), po rozpoznaniu wniosku G. K. (dalej: strona, skarżąca), odmówiono jej umieszczenia w domu pomocy społecznej.
W uzasadnieniu wskazano m. in., że na podstawie wywiadu środowiskowego i zebranej dokumentacji ustalono, iż strona choruje na miażdżycę uogólnioną, nadciśnienie tętnicze, cukrzycę, zwyrodnienie kręgosłupa, niedoczynność tarczycy, niedosłuch. W zaświadczeniu lekarskim wskazano na konieczność pielęgnacji oraz rehabilitacji, co rokuje na poprawę stanu zdrowia. Strona utrzymuje się ze świadczenia emerytalnego. Jak wynika z dokumentacji wnioskodawczyni ma ustalony znaczny stopień niepełnosprawności na stałe z tytułu schorzeń narządu ruchu. Z opinii pracownika socjalnego wynika, iż porusza się przy pomocy balkonika, samodzielnie przyjmuje pokarmy, jak również radzi sobie w toalecie codziennej. Z dokumentacji wynika, iż strona nie wymaga całodobowej specjalistycznej opieki ze strony innych osób, a jedynie wsparcia, jakie otrzymuje w postaci usług opiekuńczych świadczonych przez Gminę w ilości po 2 godziny 5 razy w tygodniu. Polityka udzielenia pomocy przez państwo powinna brać pod uwagę subsydiarny jej charakter w stosunku do aktywności samego zainteresowanego. Strona jest w stanie samodzielnie funkcjonować w życiu codziennym przy wsparciu usług opiekuńczych oraz rodziny.