Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 sierpnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.235.2024.3.MBD

W zakresie ustalenia, czy: - wydatki poniesione na utworzenie Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, - wydatki poniesione na organizację uroczystości otwarcia Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, m. in. w zakresie ustalenia, czy:

- wydatki poniesione na utworzenie Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

- wydatki poniesione na organizację uroczystości otwarcia Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 czerwca 2024 r. (wpływ 7 czerwca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji (…). Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się produkcją i modernizacją sprzętu wojskowego.

Na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 15 września 2023 r. w sprawie utworzenia (…).

Uczelnia będzie prowadzić studia (…), umożliwiając uzyskanie tytułu zawodowego inżyniera. Pozwoli to na przygotowanie wykwalifikowanej kadry pracowniczej na potrzeby lokalnego przemysłu, (…), przyczyniając się jednocześnie do wzmocnienia potencjału społeczno-gospodarczego regionu. Uczelnia będzie formalnie powiązana z Wnioskodawcą. (…) podpisały porozumienie o współpracy z (…). Celem Porozumienia jest przede wszystkim współpraca w zakresie: (…)

(…) Porozumienie potwierdza wyrażaną przez obie strony chęć współpracy na partnerskich zasadach, ale też jest potwierdzeniem celu utworzenia (…), który jest realizacją zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) przez Spółkę.

Ponadto, w Spółce był zatrudniony na podstawie umowy o pracę Pełnomocnik Zarządu (…).

Wnioskodawca w dniu 15 września 2023 r. zorganizował uroczystość utworzenia Uczelni. Na wydarzeniu pojawili się przedstawiciele Rządu, Grupy Kapitałowej do której należy Wnioskodawca, spółek z którymi współpracuje, przedstawiciele nauki, lokalnych władz, biznesu oraz pracownicy Spółki. Uroczystość była także transmitowana za pomocą środków masowego przekazu. Szeroko informowano o Uroczystości w mediach.

Wnioskodawca poniósł wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości jej otwarcia. Wydatki te kształtują się w następujący sposób:

1. Wydatki Wnioskodawcy poniesione na utworzenie Uczelni, w tym:

- wynagrodzenie brutto Specjalisty ds. organizacji - Pełnomocnik Zarządu (…),

- koszty delegacji specjalisty ds. organizacji;

- koszty opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów;

- koszty opracowania (…);

- wynagrodzenie brutto Pełnomocnika Zarządu (…);

- koszty delegacji Pełnomocnika Zarządu;

- koszty utworzenia wizytówek Pełnomocnika Zarządu (…);

- koszty badań wstępnych Pełnomocnika Zarządu (…).

2. Wydatki Wnioskodawcy związane z organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, w tym:

- koszty przygotowania zaproszeń;

- koszty wysyłki zaproszeń;

- koszty nagłośnienia, sceny oraz obsługi technicznej;

- koszty fotografii;

- koszty wyżywienia w postaci cateringu dla gości;

- koszty dekoracji (kompozycje kwiatowe);

- koszty wynajęcia mebli na uroczystość;

- koszty zabezpieczenia medycznego;

- nagrody pieniężne przyznane pracownikom zaangażowanym w organizację uroczystości.

W związku z poniesieniem przedmiotowych wydatków, Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie możliwości zakwalifikowania tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych oraz odliczenia od nich podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Czy działalność gospodarcza, jaką prowadzi Państwa Spółka, jest działalnością wyłącznie opodatkowaną podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też oprócz działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych, Państwa Spółka prowadzi również działalność gospodarczą zwolnioną od podatku od towarów i usług oraz z podatku dochodowego od osób prawnych (proszę wskazać w jakim konkretnie zakresie) lub działalność niepodlegającą opodatkowaniu tym podatkiem (proszę wskazać w jakim konkretnie zakresie)?”, odpowiedzieli Państwo: „(…)

Spółka nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku dochodowego. Przychody zwolnione Spółka wykazuje głównie z tytułu:

1. Dotacji celowej na pokrycie kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców realizujących zadania (…);

2. Świadczeń otrzymanych w ramach umowy (…).”

Na pytanie Organu „Czy opodatkowana działalność gospodarcza Państwa Spółki jest prowadzona na warunkach konkurencyjności?”, wskazali Państwo, że „W związku ze specyfiką działalności Spółki i pracach opartych w znacznej części na doświadczeniu, posiadanych licencjach i własnych opracowaniach konkurencja dla Spółki, na rynku krajowym jest ograniczona. Głównymi konkurentami z rynku międzynarodowego są firmy z Czech, Rosji.”

Na pytanie Organu „Kto jest odbiorcą docelowym opodatkowanej działalności Państwa Spółki (jakie podmioty są kontrahentami/klientami Państwa Spółki)?”, wskazali Państwo, że „Na rynku krajowym głównym klientem Spółki jest (…).

Spółka osiągnęła znaczącą pozycję w międzynarodowej grupie przedsiębiorstw (…). Klientami (…) są:

- (…)

Na pytanie Organu „Czy w Państwa firmie obowiązuje polityka CSR (Społecznej Odpowiedzialności Biznesu), która opisuje cele służące jej zrównoważonemu rozwojowi?”, podali Państwo, że „(…) są częścią (…) i wpisują się w konsolidację obszaru komunikacji, marketingu i CSR (…). Spółka realizuje zasady Polityki społecznej odpowiedzialności Grupy (…) zatwierdzonej Uchwałą Zarządu P(…)”

Na pytanie Organu „Czy działaniom podejmowanym przez Państwa towarzyszy szeroko zakrojona publiczna kampania reklamowa/marketingowa lub akcja promocyjna w mediach? Jeżeli tak, to jak się ona odbywa?”, odpowiedzieli Państwo, że „Media lokalne informowały o powstaniu Uczelni. Wzmianki o podpisaniu porozumienia oraz otwarciu uczelni pojawiały się w gazetach oraz w telewizji regionalnej. Informacje na temat porozumienia były publikowane również na portalach społecznościowych zarówno (…), jak i Uczelni. Na podstawie Raportu przygotowanego przez Departament Komunikacji i Marketingu (…) stwierdzić należy, że łączny ekwiwalent reklamowy Uroczystości utworzenia (…).

Raport z dnia 31 października 2023 roku dotyczy publikacji w mediach związanych z utworzeniem (…) i obejmuje okres od 1 września 2023 do 29 października 2023.

Raport zawiera listę publikacji wraz z wyliczeniem ekwiwalentu reklamowego oraz zasięgiem.

Z raportu wynika, że w okresie między 1 września 2023 – 29 października 2023 w mediach (radio, TV, Internet) opublikowanych zostało 85 materiałów dotyczących tematu raportu. Materiały ukazały się między innymi w:

- Prasa: (…),

- Internet: (…),

- Telewizja: (…),

- Social Media: (…).

Ekwiwalent reklamowy wyraża pieniężną wartość publikacji i pozwala oszacować kwotę jaką należałoby wydać na publikację lub emisję danego przekazu, gdyby był on reklamą. Łączny zasięg wynosił (…).

Zasięg informuje o liczbie potencjalnych kontaktów z przekazem medialnym. Jest obliczany na podstawie średniej liczny odsłon domeny (w przypadku Internetu), ogólnopolskich badań czytelnictwa prasy (PBC) lub uśrednionej wartości nakładu z okresu 12 miesięcy (w przypadku prasy), średniej liczby słuchaczy i widowni na podstawie danych telemetrycznych (w przypadku radia i telewizji), liczby unikalnych, aktywnych i zaangażowanych użytkowników, którzy mieli możliwość zobaczenia i zapoznania się z opublikowanym postem (w przypadku social mediów).”

Na pytanie Organu „Czy osoby chcące skorzystać z usług Uczelni będą zobowiązane do jakichkolwiek czynności na Państwa rzecz? Jeżeli tak, to proszę wskazać jakie to czynności.”, podali Państwo, że „Spółka będzie współpracować z Uczelnią w zakresie: umożliwienia studentom odbywania praktyk zawodowych oraz staży w (…), wsparcia finansowego dla najzdolniejszych studentów oraz realizacji projektów naukowo-badawczych i prac dyplomowych związanych z działalnością (…) Studenci nie będą zobowiązani do jakichkolwiek czynności na rzecz (…).”

Na pytanie Organu „Jaki jest związek przyczynowo-skutkowy poniesionych przez Państwa wydatków w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, z powstaniem przychodów Spółki lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki? Proszę to dokładnie opisać w stosunku do każdego rodzaju kosztów, będących przedmiotem pytań.”, wskazali Państwo, że:

„Utworzenie Uczelni:

- wynagrodzenie brutto Specjalisty (…) – Efektywne zarządzanie projektem przyczyniło się do sprawnego załatwiania kwestii formalnych związanych z utworzeniem Uczelni. Dzięki temu szybciej pozyskano wszelkie niezbędne zgody oraz możliwe było sprawne otwarcie uczelni. To pozwala na szybsze poinformowanie przyszłych studentów o możliwości podjęcia nauki na Uczelni, a tym samym zwiększa prawdopodobieństwo, że (…) zyska nowych, młodych i wykształconych pracowników. Co pośrednio wpłynie na wzrost przychodów.

- koszty delegacji specjalisty ds. organizacji – Bezpośredni kontakt i współpraca z kluczowymi partnerami prowadziły do zawierania nowych umów i kontraktów na korzystniejszych warunkach. Ponadto dzięki delegacjom proces pozyskiwania wszelkich zgód oraz potwierdzeń był bardziej efektywny. Co prowadziło do sprawnego otwarcia Uczelni, a tym samym do promowania oferty edukacyjnej skonstruowanej, tak aby po ukończeniu studiów absolwenci mogli znaleźć pracę w (…). Nowa kadra zapewni pośrednio większe przychody Spółce.

- koszty opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów – Opracowanie wniosku jest podstawą formalnego utworzenia Uczelni i pozwala na rozpoczęcie działalności edukacyjnej. Działalność Uczelni we współpracy ze Spółką będzie przyczyniać się do zwiększenia rozpoznawalności (…). Ponadto studenci podejmujący naukę na Uczelni, jako wykwalifikowani specjaliści będą mogli w przyszłości stanowić zaplecze kadrowe dla (…). Co przyczyni się do lepszego i nowoczesnego świadczenia usług, a tym samym do zwiększenia przychodów (…).

- koszty opracowania dokumentu (…) stanowiącego załącznik do wniosku o utworzenie (…) – Dokument ten jest niezbędny do uzyskania zgody na utworzenie Uczelni i zapewnia, że wszystkie regulacje są spełnione. Utworzenie Uczelni w sposób pośredni wpłynie na powstanie przychodów (…) poprzez kształcenie studentów – przyszłej kadry pracowniczej, którzy są potrzebni do dalszego rozwoju Spółki. Ponadto objęcie patronatem uczelni zwiększa rozpoznawalność (…) na rynku.

- wynagrodzenie brutto Pełnomocnika Zarządu ds. (…) – Pełnomocnik Zarządu koordynował działania związane z organizacją Uczelni, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania projektem. Uczelnia będzie kształcić przyszłe pokolenia pracowników (…), którzy zdobędą profesjonalną wiedzę i umiejętności. To przełoży się na osiąganie wyższych przychodów przez (…).

- koszty delegacji Pełnomocnika Zarządu – Delegacje były konieczne dla spotkań z kluczowymi interesariuszami i koordynacji działań związanych z utworzeniem Uczelni. To wpłynęło na możliwość ogłoszenia rekrutacji na studia w szybszym terminie, co z kolei wpływa na krótszy czas oczekiwania na nową wykwalifikowaną kadrę – absolwentów Uczelni.

- koszty utworzenia wizytówek Pełnomocnika Zarządu (…) – Profesjonalna prezentacja prowadzi do uzyskania lepszych relacji biznesowych i sprawnego załatwiania spraw urzędowych. Wpływa to również na zwiększenie rozpoznawalności Uczelni, która objęta patronatem (…). Zatem pośrednio wpływa to także na promocję (…).

- koszty badań wstępnych Pełnomocnika Zarządu (…) – Badania wstępne były konieczne dla zapewnienia, że Pełnomocnik był zdolny do wykonywania swoich obowiązków. Pełnomocnik działał na korzyść Uczelni, co przyczyniło się do rozpoczęcia rekrutacji na studia w szybkim terminie. To skróciło czas oczekiwania na studentów, którzy być może w przyszłości podejmą pracę w (…).

Organizacja wydarzenia:

- koszty przygotowania zaproszeń – Przygotowanie zaproszeń na uroczystość otwarcia Uczelni jest niezbędne do zapewnienia odpowiedniej frekwencji i zaangażowania kluczowych interesariuszy, potencjalnych partnerów oraz klientów (…). Zaproszenie dużej liczby osób wpływa pozytywnie na promocję (…), co pośrednio wpływa na uzyskanie wyższych przychodów.

- koszty wysyłki zaproszeń – Wysyłka zaproszeń na uroczystość otwarcia Uczelni jest niezbędna do zapewnienia odpowiedniej frekwencji i zaangażowania kluczowych interesariuszy, potencjalnych partnerów oraz klientów (…). Dzięki temu rozpoznawalność (…) zwiększa się, co przyczynia się do uzyskania wyższych przychodów.

- koszty nagłośnienia, sceny oraz obsługi technicznej – Profesjonalne nagłośnienie, scena i obsługa techniczna są kluczowe dla organizacji udanej uroczystości, co wpływa na postrzeganie Spółki jako rzetelnego i profesjonalnego podmiotu.

- koszty fotografii – fotografie z uroczystości mogą być wykorzystane w materiałach promocyjnych i marketingowych, co wspiera budowanie wizerunku Spółki.

- koszty wyżywienia w postaci cateringu dla gości – Powodują zadbanie o dobre relacje z gośćmi, co poprzez dobry wizerunek może spowodować wzrost przychodów w przyszłości.

- koszty dekoracji (kompozycje kwiatowe) – Dekoracje podnoszą estetykę wydarzenia, co wpływa na jego pozytywny odbiór, a pośrednio również na dobre nastawienie do Spółki w przyszłości. To może przyczynić się do zawarcia kontraktów na lepszych warunkach i osiągnięcia lepszych wyników finansowych.

- koszty wynajęcia mebli na uroczystość – Komfort gości może prowadzić do lepszego postrzegania Spółki. (…) jako współorganizator otwarcia uczelni, dzięki zapewnieniu odpowiedniej oprawy postrzegany jest jako dobry partner biznesowy. Co przyczynia się do możliwości nawiązania lepszych relacji z przyszłymi kontrahentami.

- koszty zabezpieczenia medycznego – Bezpieczne i dobrze zorganizowane wydarzenia stanowią o odpowiedzialności organizatorów. (…) jako współorganizator wydarzenia może być postrzegany jako stabilny i odpowiedzialny podmiot, dbający o bezpieczeństwo. Takie cechy coraz częściej są brane pod uwagę przy wybieraniu partnerów biznesowych. Zatem może to pośrednio prowadzić do poprawy wizerunku Spółki oraz uzyskania wyższych przychodów.

- nagrody pieniężne przyznane pracownikom zaangażowanym w organizację uroczystości – Nagrody pieniężne przyznane pracownikom stanowią formę motywacji i uznania za ich wysiłek oraz zaangażowanie w organizację uroczystości otwarcia Uczelni. Zmotywowani i zadowoleni pracownicy są bardziej produktywni i skłonni do podejmowania dodatkowych działań. Pracownicy będą bardziej zaangażowani przy organizacji promocji kierunków kształcenia oraz rekrutacji przyszłych studentów. Co przyczyni się do większego zainteresowania Uczelnią, której studenci w dużej mierze zostaną pracownikami (…).”

Na pytanie Organu „W jaki sposób działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, w ramach obszaru CSR, przekładają się na zwiększenie Państwa przychodów bądź zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów?”, wskazali Państwo, że „Utworzenie Uczelni ma na celu zwiększyć uznanie Spółki wśród kontrahentów oraz wyedukować potencjalnych przyszłych pracowników Spółki w celu posiadania wykwalifikowanego zaplecza pracowniczego. Uroczystość natomiast ma na celu promocję utworzenia Uczelni. Studenci – przyszli pracownicy (…) jako wykwalifikowana kadra będą posiadali niezbędną wiedzę, która umożliwi generowanie wyższych przychodów. Ponadto Spółka może zyskać większą ilość klientów poprzez budowę pozytywnego wizerunku.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione przez Państwa w związku z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są wydatkami o charakterze reprezentacyjnym, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?, wskazali Państwo, że „Poniesione wydatki nie są wydatkami reprezentacyjnymi. Wydatki te miały na celu poprawę efektywności operacyjnej oraz realizację konkretnych zadań związanych z organizacją uroczystości, reklamą Spółki, która ma bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Spółki.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni zostaną poniesione przez Państwa, tj. ze środków finansowych Wnioskodawcy i nie zostaną w żaden sposób Państwu zwrócone?, podali Państwo, że „Wydatki związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia uczelni zostały poniesione z własnych środków. Wydatki te nie będą zwrócone.”

Na pytanie Organu „Jaki jest zakres obowiązków Pełnomocnika (…)? Na jakiej podstawie został zatrudniony (umowa o pracę, umowa zlecenie, umowa o dzieło, B2B) oraz za jaki okres chcą Państwo zaliczyć jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów?”, podali Państwo, że „Specjalista (…) – Pełnomocnik Zarządu (…) zajmował się między innymi podejmowaniem działań organizacyjnych dotyczących utworzenia publicznej uczelni zawodowej we współpracy z (…)., przygotowaniem wniosku o utworzenie uczelni na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz wniosku o pozwolenie na utworzenie studiów na kierunku (…) zgodnie z wytycznymi rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów. Zatrudniony w ramach umowy o pracę w okresie od 1 marca 2020 roku do 30 września 2021 roku w pełnym wymiarze czasu pracy. Spółka zaliczyła jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodu.”

Na pytanie Organu „Jaki jest zakres obowiązków Pełnomocnika Zarządu (…)? Za jaki okres chcą Państwo zaliczyć jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodów?”, wskazali Państwo, że „Pełnomocnik Zarządu (…) w organizacji zajmował się przygotowaniem struktury organizacyjnej Uczelni oraz dokumentów związanych z tworzeniem Uczelni. Przekazane mu zostały dokumenty przygotowane na terenie Spółki, na podstawie których Uczelnia została powołana. Zapoznawał się z działalnością Spółki pod kątem przyszłej współpracy Uczelni ze Spółką w zakresie praktyk zawodowych studentów na kierunku (…). Zatrudniony w ramach umowy o pracę. Spółka zaliczyła jego wynagrodzenie do kosztów uzyskania przychodu.”

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie wydatki związane z utworzeniem Uczelni ponoszą Państwo w ramach:

- delegacji Specjalisty ds. organizacji,

- opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów,

- opracowania dokumentów (…),

- delegacji Pełnomocnika Zarządu.”,

wskazali Państwo, że:

- „delegacji Specjalisty ds. organizacji Pełnomocnika Zarządu (…): W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty diety oraz zwrot kosztów przejazdów.

- opracowania wniosku o utworzenie Uczelni wyższej i kierunku studiów: W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie.

- opracowania dokumentów „(…): W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty wynagrodzenia z tytułu umowy o dzieło.

- delegacji Pełnomocnika Zarządu (…) w organizacji: W ramach tej kategorii Spółka poniosła koszty diety oraz zwrot kosztów przejazdów.”

Na pytanie Organu „W jakim celu Państwa Spółka podjęła działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni?”, odpowiedzieli Państwo, że „Spółka podjęła działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni w celu zareklamowania Spółki oraz pozyskania nowej kadry pracowniczej. Kadra pracownicza w sposób pośredni, jednak wysoce istotny, wpływa na możliwość uzyskiwania przychodów. Studenci uczelni mogą być szkoleni zgodnie z potrzebami i standardami Spółki. Dzięki temu nowo zatrudnieni pracownicy są od razu gotowi do efektywnej pracy, co może zwiększyć produktywność i w efekcie przychody Spółki.”

Na pytanie Organu „Czy w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Państwa Spółka dokonała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?”, wskazali Państwo, że „W ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Spółka dokonała zakupu towarów i usług udokumentowanych fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT.”

Na pytanie Organu „Jakie konkretnie towary i usługi nabyte przez Państwa Spółkę w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są przedmiotem zadanego we wniosku pytania w zakresie podatku od towarów i usług?”, podali Państwo, że „Wizytówki, zaproszenia, wysyłka zaproszeń, wynajem sprzętu (nagłośnienie, ekran diodowy, scena z wykładziną, obsługa techniczna, montaż/demontaż, transport), realizacja reportażu fotograficznego z uroczystości utworzenia Publicznej Uczelni Zawodowej, usługa cateringowa, kompozycja z kwiatów ciętych, wynajem krzeseł oraz ich transport.”

Na pytanie Organu „Czy każdy wydatek poniesiony przez Państwa Spółkę w związku z realizowaniem działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni był zdefiniowany (tj. poniesiony na konkretny cel) od razu w momencie jego poniesienia?”, podali Państwo, że „Każdy wydatek poniesiony przez Spółkę w związku z realizowaniem działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni był zdefiniowany (tj. poniesiony na konkretny cel) od razu w momencie jego poniesienia.”

Na pytanie Organu „Czy w związku z realizacją działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni Państwa Spółka otrzymała/otrzyma jakiekolwiek wynagrodzenie? Jeśli tak, to od kogo i w związku z jakimi konkretnie świadczeniami?”, wskazali Państwo, że „Nie, Spółka nie otrzymywała/otrzymała z tego tytułu jakiekolwiek wynagrodzenia.”

Na pytanie Organu „Czy Uczelnia jest/będzie zobowiązana do jakichkolwiek czynności na rzecz Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę wskazać jakie to czynności.”, odpowiedzieli Państwo, że „Nie, Uczelnia nie będzie zobowiązana do jakiejkolwiek czynności na rzecz (…). Uczelnia będzie współpracować ze Spółką w zakresie: umożliwienia studentom odbywania praktyk zawodowych oraz staży w (…), wsparcia finansowego dla najzdolniejszych studentów oraz realizacji projektów naukowo-badawczych i prac dyplomowych związanych z działalnością (…)”

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług Państwa Spółki, a jeśli tak, to w jaki sposób, proszę opisać ten związek?”, podali Państwo, że Wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają pośredni związek z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Utworzenie Uczelni ma na celu kształcenie wysoko wykwalifikowanych pracowników, którzy w przyszłości będą mogli zasilić szeregi Spółki. Inwestycja ta jest strategicznym działaniem, które ma zapewnić Spółce dostęp do nowej kadry, co jest kluczowe dla jej działalności operacyjnej i rozwoju. Dzięki takiemu zapleczu edukacyjnemu, Spółka może liczyć na stały dopływ specjalistów, co przekłada się na efektywność i jakość świadczonych przez nią usług.”

Na pytanie Organu „Czy wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają na celu promocję Państwa firmy, jakie korzyści Państwa Spółka osiąga w związku z ich poniesieniem?”, odpowiedzieli Państwo, że „Wydatki poniesione w ramach działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają na celu promocję (…). Spółka przez poniesione wydatki zyskuje większą rozpoznawalność oraz znakomitą renomę, staje się postrzegana jako inicjator różnego rodzaju przedsięwzięć pożytecznych społecznie.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma wpływ na wzrost konkurencyjności na rynku Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku. Organizacja uroczystości otwarcia Uczelni służyła jako doskonała okazja do promocji Spółki, zwiększając jej rozpoznawalność.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni przekłada się na cele marketingowe Państwa Spółki? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób?”, wskazali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku. Organizacja uroczystości otwarcia Uczelni służyła jako doskonała okazja do promocji Spółki, zwiększając jej rozpoznawalność.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni wpływa na wizerunek Państwa Spółki, na sposób postrzegania Państwa Spółki przez klientów? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób?”, podali Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni ma znaczący wpływ na wizerunek Spółki oraz sposób jej postrzegania przez klientów. Inicjatywy te są istotnym elementem strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), które przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku Spółki jako zaangażowanego i odpowiedzialnego społecznie podmiotu. Poprzez inwestowanie w edukację i rozwój kadry, Spółka pokazuje swoje zaangażowanie w kształcenie przyszłych specjalistów oraz troskę o jakość i kompetencje swoich przyszłych pracowników. Tego rodzaju działania mogą wzbudzać zainteresowanie zarówno wśród studentów, którzy mogą postrzegać Spółkę jako atrakcyjnego pracodawcę, jak i wśród nowych klientów, którzy mogą dostrzegać w niej partnera godnego zaufania, dbającego o rozwój społeczności i edukacji.”

Na pytanie Organu „Czy działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają wpływ na ostatecznych nabywców produktów/usług Państwa Spółki, ewentualnie nakłonienie potencjalnych klientów do nabywania od Państwa Spółki towarów/usług? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni mają istotny wpływ na ostatecznych nabywców produktów i usług Spółki, jak również mogą nakłonić potencjalnych klientów do korzystania z oferty Spółki. Inwestowanie w edukację i rozwój kadr demonstruje, że Spółka przywiązuje dużą wagę do jakości i profesjonalizmu, co jest doceniane przez klientów poszukujących pewnych i rzetelnych partnerów biznesowych. Takie zaangażowanie przekłada się na lepszą obsługę i wyższą jakość oferowanych produktów i usług, co jest bezpośrednio odczuwalne przez końcowych użytkowników.”

Na pytanie Organu „Czy realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni przekłada się na zwiększenie sprzedaży opodatkowanej w Państwa Spółce? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, odpowiedzieli Państwo, że „Realizacja działań związanych z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni wzbudziła zainteresowanie wśród wielu interesariuszy Spółki. (…) stało się bardziej rozpoznawalne, dzięki czemu prawdopodobne jest zyska nowych klientów.”

Na pytanie Organu „Czy działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni są związane z profilem prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej (tj. czy działania te są związane z obszarem działania przedsiębiorstwa)? Jeżeli tak, to proszę opisać w jaki sposób.”, wskazali Państwo, że „Działania związane z utworzeniem Uczelni oraz organizacją uroczystości otwarcia Uczelni nie są bezpośrednio związane z profilem prowadzonych przez Spółkę działalności gospodarczej. Jednakże, zważywszy na wyżej wskazane założenia Uczelni stwierdzić należy, iż jest to działanie pośrednio powiązane z działalnością Spółki, zarówno w ramach działań marketingowych jak i potencjalnego pozyskania kluczowych zasobów ludzkich.”

Na pytanie Organu „Czy umieszczali Państwo informację o Spółce (logo, nazwę) jako inicjatorze utworzenia Uczelni oraz organizatorze uroczystości otwarcia Uczelni, tak aby była ona ogólnodostępna? Jeśli tak proszę wskazać w jaki sposób umieszczanie informacji o Państwa Spółce służy prowadzonej przez Państwa Spółkę działalności gospodarczej (wpływa na ogólne funkcjonowanie Państwa Spółki) – należy wyjaśnić jaki jest związek pomiędzy umieszczaniem informacji o Państwa Spółce a prowadzoną przez Państwa Spółkę działalnością gospodarczą (wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem dochodowym od osób prawnych)?”, wskazali Państwo, że „Logo Spółki oraz nazwa była umieszczana na zaproszeniach oraz telebimie, który był wykorzystywany podczas uroczystości otwarcia Uczelni. Związek pomiędzy umieszczeniem informacji o Spółce a jej działalnością gospodarczą polega na tym, że zwiększona widoczność Spółki może przyciągać nowych klientów i partnerów, co bezpośrednio wpływa na wzrost przychodów. Ponadto zwiększa to rozpoznawalność wśród przyszłych studentów.”

Na pytanie Organu „Czy udział uczestników w organizowanej uroczystości otwarcia Uczelni miał charakter odpłatny czy nieodpłatny?”, podali Państwo, że „Udział uczestników w organizowanej uroczystości otwarcia Uczelni miał charakter nieodpłatny.”

Na pytanie Organu „Czy w trakcie uroczystości otwarcia Uczelni promowane były towary produkowane przez Państwa Spółkę?”, wskazali Państwo, że „Tak, w trakcie uroczystości były promowane produkty produkowane przez (…). Uroczystość odbywała się na hali produkcyjnej, w której Spółka realizuje zadania offsetowe. Wyznaczony pracownik Spółki prezentował gościom produkowane (…).”

Pytania

 1. Czy wydatki poniesione na utworzenie Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

 2. Czy wydatki poniesione na organizację uroczystości otwarcia Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 i Ad. 2

W opinii Wnioskodawcy, wydatki poniesione zarówno na utworzenie Uczelni, jak i na organizację uroczystości otwarcia Uczelni będą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy.

W celu uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, istotne jest, aby dany wydatek spełniał łącznie następujące warunki:

- powinien być poniesiony przez podatnika;

- powinien być definitywny;

- powinien pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą;

- powinien być poniesiony w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów;

- powinien być właściwie udokumentowany;

- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, aby ocenić ponoszone wydatki pod kątem kwalifikacji podatkowej należy określić ich cel, tj. dążenie do uzyskania przychodów bądź zabezpieczenia ich źródeł.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest możliwe określenie związku między poniesionymi wydatkami a powstaniem lub zwiększeniem osiąganego przychodu w oderwaniu od definicji Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR).

Pod pojęciem Społecznej Odpowiedzialności Biznesu należy rozumieć koncepcję, dzięki której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Bycie odpowiedzialnym nie oznacza tylko spełnienia wszystkich wymogów formalnych i prawnych, ale także zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie i relacje z otoczeniem firmy, czyli dobrowolne zaangażowanie. Społeczna odpowiedzialność jest procesem, w ramach którego przedsiębiorstwa zarządzają swoimi relacjami z różnorodnymi interesariuszami, którzy mogą mieć faktyczny wpływ na sukces w działalności gospodarczej.

Zaangażowanie przez Wnioskodawcę w proces utworzenia Uczelni, istnienie formalnego związku pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą oraz organizacją uroczystości jej otwarcia stanowi w opinii Wnioskodawcy działalność wpisującą się w zakres Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Wpływa to na poprawę wizerunku Spółki oraz pozwala wykształcić jej przyszłą kadrę zawodową przyczyniając się do zwiększenia potencjalnych przychodów Spółki z prowadzonej działalności gospodarczej w przyszłości.

Powyższe wskazuje na możliwość wzrostu konkurencyjności działań Spółki z związku z zaangażowaniem Wnioskodawcy w utworzenie oraz działalność Uczelni, co w dalszej kolejności pośrednio przekłada się na wielkość uzyskiwanych przez Spółkę przychodów.

W związku z tym wydatki ponoszone na działalność CSR wpisują się w kategorię wydatków poniesionych na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Pomimo braku bezpośredniego związku z przychodami, można wykazać związek pośredni, co umożliwia traktowanie wydatków na ww. cel jako koszty podatkowe.

W zakresie możliwości ujęcia wydatków dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) w kosztach podatkowych wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2016 r., (sygn. IBPB-1-3/4510-690/16-2/JKT), w którym podniósł, że: „(...) realizacja przez Spółkę działań polegających na wdrażaniu procesu CSR jest jednym z elementów efektywnej strategii zarządzania, która poprzez prowadzenie dialogu społecznego na poziomie lokalnym przyczynia się do wzrostu konkurencyjności Spółki na poziomie globalnym, i jako pomocna w kształtowaniu warunków dla zrównoważonego, rozwoju społecznego i ekonomicznego jest niezbędna dla osiągnięcia trwałego sukcesu Spółki, to czynniki te przemawiają za uznaniem ponoszonych przez Spółkę wydatków w tym zakresie za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy, w tym w szczególności jej art. 15 ust. 1”.

Możliwość zaliczenia przedmiotowych wydatków do kosztów podatkowych została również przedstawiona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 marca 2018 r., (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ). W interpretacji tej podkreślono, że przedmiotowe wydatki celem kwalifikacji do kosztów podatkowych powinny spełniać ogólne warunki kwalifikacyjne z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT oraz nie powinny być objęte wyłączeniami z art. 16 ust. 1 przedmiotowego aktu.

Nadto, należy wskazać, że wydatki związane ze Społeczną Odpowiedzialnością Biznesu (CSR) nie są traktowane przez organy podatkowe jako koszty reprezentacji wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28. Takie stanowisko zostało między innymi wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 18 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA.

Podsumowując, wydatki poniesione w celu utworzenia Uczelni oraz organizacji uroczystości jej otwarcia stanowią wydatki, które przyczyniają się do poprawy wizerunku Wnioskodawcy oraz zwiększenia jego konkurencyjności, co pośrednio wpływa na osiągane przychody. Ponadto, są one związane z realizacją polityki Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Wobec powyższego, w opinii Wnioskodawcy, przedmiotowe wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Ocenę Państwa stanowiska należy rozpocząć od analizy podstawowego argumentu przemawiającego, zdaniem Państwa, za możliwością zaliczenia wydatków przedstawionych we wniosku do kosztów uzyskania przychodów, opartego na wpisywaniu się podjętych przez Spółkę działań w zakres Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR). Z treści wniosku wynika, że nie posiadają Państwo w tym zakresie swojej własnej strategii i planu działania, lecz realizują zasady „Polityki społecznej odpowiedzialności Grupy (…) (grupy kapitałowej, do której należy spółka) zatwierdzonej Uchwałą Zarządu P(…)” Jednocześnie nie podali Państwo, jakie obszary działania objęte są wspomnianą uchwałą.

Dokonując oceny wskazanego argumentu, należy zauważyć, że ustawa o CIT nie zawiera przepisu, który pozwalałby na uznanie wydatków ponoszonych w ramach CSR niejako „automatycznie” za koszty uzyskania przychodów. W każdym przypadku ponoszenia takich wydatków podatnik musi wykazać ich związek z uzyskaniem przychodów, zachowaniem albo zabezpieczeniem ich źródła.

Konieczność indywidualnej oceny każdego z wydatków ponoszonych przez przedsiębiorcę w ramach przyjętej strategii społecznej odpowiedzialności biznesu podkreślają także sądy administracyjne w wydanych orzeczeniach. Przykładowo, w wyroku NSA z 26 września 2018 r., sygn. akt II FSK 2500/16 czytamy: „Pojęcie społecznej odpowiedzialności biznesu jako pewnego rodzaju jednolita struktura funkcjonuje w działalności biznesowej oraz jest dostrzegane na poziomie publicznym (np. zdefiniowanie pojęcia CSR przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną w normie ISO 26000 z 2010 r.), to jednak należy podkreślić, że nie jest ono znane jako takie ustawie podatkowej. Nie zostało ono w niej wymienione expressis verbis, brak jest także innej konstrukcji prawnej, która pozwalałaby uznać tego rodzaju wydatki całościowo. To zaś prowadzi do wniosku, że nie jest możliwe, w oparciu o przepis art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, dokonywanie oceny wszystkich zagregowanych w strukturze CSR wydatków tak jakby był to jeden wydatek.” W wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 20 kwietnia 2022 r. sygn. akt III SA/Wa 2967/22 również czytamy: „Przypomnieć należy, za koszt uzyskania przychodu – w świetle wskazanego przepisu – może być uznany taki wydatek który został poniesiony „w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”. Taki cel poniesionych wydatków winien być wykazany przez skarżącą spółkę, jak bowiem zostało to wyjaśnione, w odniesieniu do wydatków w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu nie działa żaden „automatyzm” uznania ich za koszty uzyskania przychodu”.

Analogicznie wypowiadają się sądy na gruncie ustawy o podatku VAT i możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR: „Podejmowanie przez Spółkę działań w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu jest z pewnością pożądane chociażby ze względu na uwzględniany przez firmę interes społeczny. Nie oznacza to jednak, że we wszystkich tego typu inwestycjach przedsiębiorca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na działania CSR. Jest to uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku.” (por. wyrok NSA z 23 marca 2017 roku, sygn. akt I FSK 1458/15).

W związku z powyższym w celu oceny Państwa stanowiska, konieczne jest przeanalizowanie czy wymienione wydatki spełniają podstawową przesłankę dla zaliczenia ich do kosztów podatkowych określoną w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z tym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, wyłączając koszty wymienione w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowo wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji podatkowej. Z uwagi na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, przesłanka celowości poniesionego wydatku ma fundamentalne znaczenie dla konstrukcji podatkowych kosztów uzyskania przychodów. Skoro bowiem, podstawą opodatkowania zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, rozumiany jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym, to tym samym pomiędzy podatkowym przychodem a podatkowym kosztem istnieje zależność tego rodzaju, iż poniesiony koszt musi w sposób bezpośredni albo pośredni wpływać na przychód podatkowy, jego osiągnięcie zachowanie albo zabezpieczenie. Stwierdzenie braku takiej zależności powoduje, że wydatek aczkolwiek poniesiony w sensie ekonomicznym i uwidoczniony w rachunku bilansowym, nie będzie na gruncie ustawy o CIT mógł zostać zaliczony do podatkowych kosztów uzyskania przychodów.

Z utrwalonego poglądu judykatury wynika, że: „Warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest łączne spełnienie następujących warunków: faktycznego (rzeczywistego) poniesienia wydatku przez podatnika, istnienie związku z prowadzoną przez podatnika działalnością oraz poniesienie go w celu uzyskania przychodu, jego zwiększenia bądź zachowania źródła przychodu. Nie każdy zatem wydatek, nawet związany z prowadzoną działalnością gospodarczą jest kosztem podatkowym, zmniejszającym podstawę opodatkowania, ale tylko taki, który realizuje cel wskazany w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Cel ten musi być widoczny, a ponoszone koszty winny go realizować bądź co na najmniej zakładać realnie możliwość jego osiągnięcia.” (por. wyrok NSA z 2 sierpnia 2012 r., sygn. akt II FSK 41/11, uchwała NSA z 24 stycznia 2011 r., sygn. akt II FPS 6/10, oraz uchwała z 12 grudnia 2011 r., sygn. akt II FPS 2/11).

Dodatkowo, „przy ustaleniu kosztów uzyskania przychodów każdy wydatek – poza wyraźnie wskazanymi w ustawie – wymaga indywidualnej oceny pod kątem bezpośredniego lub pośredniego związku z przychodem i racjonalnością działania dla osiągnięcia tego przychodu. Sytuacje, w których ów związek przyczynowy nie jest jednoznaczny, należy rozwiązywać według zasad racjonalnego rozumowania, odrębnie w odniesieniu do każdego przypadku” (por. wyrok NSA z 9 września 2011 r., sygn. akt II FSK 1118/10). Kosztowa kwalifikacja konkretnego wydatku u konkretnego podatnika musi uwzględniać charakter i profil prowadzonej działalności gospodarczej oraz ekonomiczną racjonalność poniesionego kosztu (por. wyrok NSA z 1 marca 2016 r. sygn. II FSK 4009/13).

W świetle powyższych uwag należy stwierdzić, ze wymienione we wniosku wydatki nie wypełniają podstawowej przesłanki, jaką jest celowość poniesionego wydatku, czyli nakierowanie na osiągnięcie bądź też zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów Wnioskodawcy.

Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie produkcji (…). Z tego tytułu osiągacie Państwo przychody, do kosztów natomiast zaliczyliście „wydatki poniesione na utworzenie” (…) oraz koszty uroczystego otwarcia tej Uczelni. Posługiwanie się przez Państwa pojęciem „utworzenia” Uczelni jest daleko idącym uproszczeniem, pewnego rodzaju skrótem myślowym niemającym potwierdzenia w realiach faktyczno-prawnych. Wnioskodawca będący spółką kapitałową mógłby ewentualnie utworzyć uczelnię o charakterze niepublicznym, nie może zaś „utworzyć” uczelnię publiczną. Kompetencje w tym zakresie (…) ma bowiem minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego i nauki, co czyni w drodze rozporządzenia (art. 35 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, t. j. Dz.U. z 2023 r. poz.742). Tak też miało to miejsce w analizowanej sprawie: (…) została utworzona na mocy Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 15 września 2023 r. (Dz. U. z 2023 r., poz. 1986 ze zm.), i w tym samym dniu Minister dokonał jej uroczystego otwarcia. Powyższe fakty świadczą o tym, że wydatki poniesione na utworzenie Uczelni i jej otwarcie leżały w interesie samej Uczelni (ewentualnie właściwego ministra) a nie Państwa. W tym miejscu warto powołać wyrok NSA z 5 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 2161/11, w którym Sąd zauważa: „(…) istotą jest wyodrębnianie kosztów poniesionych przez każdy z podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym w powiązaniu z przychodami uzyskanymi (spodziewanymi) przez ten podmiot. Dopiero bowiem takie powiązanie kosztów z przychodami u każdego z podatników uczestniczących w wielostronnym kontrakcie o celu gospodarczym może doprowadzić do prawidłowego określenia uzyskanego przez każdego z nich dochodu jako przedmiotu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych a w konsekwencji do prawidłowego określenia wysokości zobowiązania podatkowego każdego z tych podmiotów.”

Uzasadniając związek wydatków z „utworzeniem” Uczelni tj. wynagrodzenie pełnomocnika Zarządu (…) oraz pełnomocnika Zarządu (…) w organizacji, koszty delegacji, koszty opracowania wniosku o utworzenie uczelni, koszty wytworzenia wizytówek i koszty badań wstępnych dla pełnomocnika oraz wydatków związanych z organizacją uroczystości otwarcia Uczelni, stwierdzają Państwo, że „poniesienie wydatków wpływa na poprawę wizerunku Spółki oraz pozwala wykształcić jej przyszłą kadrę zawodową, przyczyniając się do zwiększenia potencjalnych przychodów Spółki z prowadzonej działalności gospodarczej w przyszłości. Powyższe wskazuje na możliwość wzrostu konkurencyjności działań Spółki z związku z zaangażowaniem Wnioskodawcy w utworzenie oraz działalność Uczelni, co w dalszej kolejności pośrednio przekłada się na wielkość uzyskiwanych przez Spółkę przychodów”. Powyższe stwierdzenia nie dość że mają charakter ogólny, niesprecyzowany, lakoniczny i wysoce hipotetyczny, to dodatkowo nie znajdują potwierdzenia w stanie faktycznym sprawy.

Podkreślić należy, że związek przyczynowo-skutkowy, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, musi być niewątpliwy, choć niekoniecznie musi to być związek bezpośredni. Istnienie takiego niewątpliwego związku pomiędzy wydatkami poniesionymi przez podatnika a osiąganymi przez niego przychodami jest niezbędnym warunkiem do powstania prawa zaliczenia wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów. Dla jego wykazania nie są jednak wystarczające hipotetyczne założenia dokonywane przez spółkę, w tym założenie o możliwości „potencjalnego pozyskania kluczowych zasobów ludzkich”. Niewątpliwie wysoko i specjalistycznie wykwalifikowana kadra pracownicza może w sposób pośredni wpływać na uzyskiwanie przychodów przez spółkę, jednakże nie sposób zgodzić się z Państwem, że poprzez poniesienie kosztów „utworzenia” Uczelni, na które w głównej mierze składają się wynagrodzenia, diety, delegacje dwóch pełnomocników zatrudnionych przez Spółkę i koszty wizytówek jednego z nich zostanie zrealizowany cel w postaci pozyskania pracowników wywodzących się ze studentów Uczelni.

Po pierwsze, należy zauważyć, że podpisane porozumienie o współpracy z Uczelnią dotyczy umożliwienia studentom odbywania praktyk zawodowych oraz staży, wsparcia finansowego dla najzdolniejszych studentów oraz realizacji projektów naukowo-badawczych i prac dyplomowych związanych z działalnością Spółki. Nie obejmuje ono kosztów „utworzenia” Uczelni wymienionych we wniosku, które jak wyżej wyjaśniono nie leżą w interesie Spółki, która uczelni publicznej nie mogła utworzyć, oraz nie mają związku (nawet pośredniego) z wykształceniem studentów, którzy ewentualnie mieliby pracować w spółce. Po drugie, kierunek, który miał zostać otwarty na Uczelni – (…) – jest kierunkiem, który możliwy jest do studiowania na wielu uczelniach (publicznych i niepublicznych), nie tylko na Uczelni w (…). Ponadto, (…) jest dziedziną nauki o charakterze interdyscyplinarnym, służącą wielu różnorodnym zastosowaniom, nie tylko produkcji (…), więc wykształceni na Uczelni inżynierowie mogą znaleźć zatrudnienie w wielu instytucjach i przedsiębiorstwach, nie tylko w Spółce. Po trzecie, nie ma żadnej pewności, że absolwenci Uczelni pracę w Spółce podejmą (sami Państwo piszą, że studenci „być może w przyszłości podejmą pracę w (…)”). Z wniosku nie wynika, żeby Spółka przewidywała jakiekolwiek szczególnego rodzaju zachęty w celu pozyskania nowo wykształconych inżynierów czy ustalała z Uczelnią jakieś konkretne warunki, z których wynikałby „obowiązek” podjęcia pracy w spółce po ukończeniu studiów.

Podobnie hipotetyczny i nieuchwytny związek z przychodem Spółki mają wydatki poniesione na uroczystość otwarcia Uczelni. Stwierdzają Państwo, że organizacja uroczystości otwarcia Uczelni „wzbudziła zainteresowanie wśród wielu interesariuszy Spółki. (…) stało się bardziej rozpoznawalne, dzięki czemu prawdopodobne jest, że zyska nowych klientów” oraz „ma zdecydowany wpływ na wzrost konkurencyjności Spółki na rynku”. Jednocześnie, w żaden sposób nie rozwijają Państwo tych ogólnikowych i przypuszczających stwierdzeń, nie podają żadnych konkretnych przykładów na „wzrost konkurencyjności” czy prawdopodobieństwo „zyskania nowych klientów” w związku z tym, że ponieśli wydatki na organizację uroczystości otwarcia Uczelni. Uroczystość ta, na którą zaproszono wyselekcjonowane grono gości w osobach: przedstawicieli rządu, Grupy Kapitałowej do której należy Spółka, przedstawicieli innych spółek, z którymi współpracuje, przedstawicieli nauki, władz lokalnych, przedstawicieli biznesu oraz pracowników Spółki miała na celu przede wszystkim wypromowanie nowo powstałej Uczelni, tak by zachęcić potencjalnych studentów do podjęcia studiów właśnie na tej Uczelni. Temu tez celowi służyły informacje w mediach relacjonujące otwarcie uczelni. Należy zauważyć, że Spółka nie otwierała przykładowo swojego nowego zakładu, i tym samym informowała potencjalnych klientów o mającym pozytywny wydźwięk, rozszerzaniu swojej produkcji. Poniosła natomiast wydatki na organizację uroczystości otwarcia innego podmiotu – Publicznej Uczelni Zawodowej w (…). To, że przy okazji poinformowała o zawarciu porozumienia z Uczelnią nie oznacza, że wzrośnie jej konkurencyjność na rynku lub, że zyska nowych klientów. Zresztą te przewidywania są wysoce wątpliwe, mając na uwadze, że Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji (…), co wyznacza ograniczony krąg odbiorców, do których należy przede wszystkim (…). Z kolei, jeżeli chodzi o konkurencję to na rynku krajowym jest ona ograniczona, a głównymi konkurentami, jak wynika z treści wniosku, są podmioty na rynku międzynarodowym z Czech i Rosji.

O tym, że działania prowadzące do uzyskania pozytywnego wpływu na konkurencyjność, a w konsekwencji także przychód podatnika powinny być skierowane do (co najmniej) potencjalnych nabywców towarów, czy usług wypowiedział się WSA w Gdańsku w wyroku z 23 czerwca 2021 r. sygn. akt I SA/Gd 89/21, w którym dokonano oceny wydatków w zakresie CSR, podważając wskazywany przez podatnika związek ze sprzedażą opodatkowaną na gruncie przepisów ustawy o VAT (uzasadnienie Sądu można odnieść na zasadzie analogii do oceny związku z przychodem w podatku CIT): „Spółka argumentuje, że jej działalność w zakresie udostępnienia Pojazdów Placówkom wpływa na pozytywną opinię o Spółce wśród lokalnej społeczności, a także wpływa na większą rozpoznawalność Spółki i produktów Spółki przez zainteresowanie lokalnej społeczności podejmowanymi przez Spółkę działaniami CSR w tak ważnym obecnie temacie, jakim jest epidemia SARS- CoV-2, co w przyszłości będzie skutkowało, zdaniem Spółki, zwiększeniem sprzedaży opodatkowanej po stronie Spółki. Jak słusznie jednak wskazał organ, przedmiotem działalności Spółki jest głównie przerób ropy naftowej i hurtowa sprzedaż produktów naftowych. We wniosku nie zostało w żaden sposób wykazane jak używanie Pojazdów przez Placówki przełoży się na zwiększenie obrotu Spółki czy też wpłynie cenotwórczo na oferowany przez nią produkt. Ponadto, odbiorcami Spółki są wyspecjalizowane podmioty gospodarcze, a nie lokalna społeczność, także i w tym zatem zakresie trudno dostrzec wpływ podjętych działań na wzrost rozpoznawalności marki oraz konkurencyjność przedsiębiorstwa czy też wzmocnienie pozycji na rynku. Brak jest więc bezspornego związku przyczynowo-skutkowego jak również brak jest cenotwórczego charakteru pomiędzy poniesionymi wydatkami na wynajem samochodów osobowych a działalnością opodatkowaną Spółki w postaci sprzedaży hurtowej produktów naftowych. Sąd podziela stanowisko organu, że powiązanie przedstawionego przez Spółkę obszaru realizowanej strategii pomocy Placówkom z czynnościami opodatkowanymi Spółki jest zbyt daleko idące i nie wskazuje na cenotwórczy charakter tych wydatków”.

W związku z powyższym, wydatki związane z utworzeniem uczelni i wydatki na organizację uroczystości jej otwarcia, nie mogą zostać zaliczone do Państwa kosztów uzyskania przychodów, ponieważ nie spełniają przesłanki związku z przychodem wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

- wydatki poniesione na utworzenie Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

- wydatki poniesione na organizację uroczystości otwarcia Uczelni będą stanowić dla Wnioskodawcy koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

uznałem za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Nadmienia się, że w zakresie podatku od towarów i usług zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00