Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.277.2024.2.DK
Uznanie, że przenoszony na skutek podziału przez wyodrębnienie majątek, tworzący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o VAT i w konsekwencji - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – transakcja aportu nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 28 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania, że przenoszony na skutek podziału przez wyodrębnienie majątek, tworzący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o VAT i w konsekwencji - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – transakcja aportu nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: „CIT”) od całości osiąganych dochodów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
Jedynym udziałowcem w Spółce jest (…) spółka akcyjna (dalej: „(…)”). (…) realizuje kontrakty obejmujące m.in. usługi w zakresie gospodarki odpadami, utrzymanie techniczne budynków oraz obiektów przemysłowych, modernizację infrastruktury oraz bieżące utrzymanie dróg krajowych i autostrad oraz dróg wewnętrznych. (...) jest bezpośrednio lub pośrednio wspólnikiem kilkunastu spółek kapitałowych, z których kilka prowadzi działalność operacyjną głównie w zakresie gospodarowania odpadami, w tym odbioru i przetwarzania odpadów („Grupa kapitałowa (...)”, „Grupa (...)”).
Wnioskodawca zaś zajmuje się zarządzaniem oraz eksploatacją instalacji do mechaniczno- biologicznego przetwarzania odpadów oraz dwóch składowisk odpadów w (…) w (…) (woj.). Jego działalność sprowadza się generalnie do przetwarzania odpadów (w tym zagospodarowywania ich na składowiskach) oraz obrotu odpadami.
W celu dywersyfikacji ryzyk związanych z prowadzeniem przez Spółkę oraz Grupę kapitałową (...), działalności w sektorze regulowanym (działalność operacyjna prowadzona w zakresie gospodarki odpadami podlega szeregowi wymagań ustawowych), a także w związku z chęcią ustanowienia w spółkach z grupy (...) spójnych standardów i zasad dla prowadzenia działalności w obszarze pozyskiwania, przetwarzania, składowania i odbioru odpadów oraz zarządzania majątkiem ruchomym i obrotem szeroko pojętymi paliwami alternatywnymi (w tym frakcją nadsitową pre-RDF nie stanowiącą właściwego paliwa alternatywnego w rozumieniu katalogu odpadów i innymi odpadami kalorycznymi)), planowany jest podział przez wyodrębnienie Spółki, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 5 Kodeksu Spółek Handlowych (tekst jednolity: Dz.U. 2022 r. poz. 1467 z późn. zm., dalej: „KSH”).
Wskutek podziału dojdzie do formalnego rozdzielenia działalności związanej z pozyskiwaniem, przetwarzaniem, w tym składowaniem odpadów oraz zarządzaniem majątkiem ruchomym i obrotem frakcją nadsitową i przeniesienia jednej części do powołanej spółki (…) sp. z o.o. (dalej: „Nowa Spółka”), która została zarejestrowana w KRS pod numerem (…) przed dniem złożenia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Po podziale, Nowa Spółka zacznie prowadzić działalność w zakresie pozyskiwania, przetwarzania (w tym składowania) odpadów, zaś Wnioskodawca będzie kontynuował działalność z obszaru obrotu frakcją nadsitową (pre-RDF) oraz zarządzania majątkiem ruchomym. Jedynym udziałowcem Nowej Spółki będzie Wnioskodawca.
W Spółce doszło do formalnego wyodrębnienia obu powyższych działalności, tzn. wyodrębnienia działalności związanej z: pozyskiwaniem, przetwarzaniem i składowaniem odpadów, które to działania są prowadzone w ramach realizacji kontraktów zawartych przez Spółkę z klientami (dalej: „Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów”). Pion ten wykorzystuje posiadane instalacje do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów oraz odpowiada m.in. za organizację systemu przetwarzania przyjmowanych odpadów zgodnie z wdrożoną technologią oraz posiadanymi decyzjami administracyjnymi - pion ten zajmuje się m.in.:
- pozyskiwaniem kontraktów, analizą specyfikacji przetargowych oraz przygotowywaniem ofert dla klientów publicznych i komercyjnych dot. przetwarzania odpadów przez Spółkę przy istotnym wsparciu wspólnika (...);
- organizacją systemu przyjmowania, ewidencjonowania i przetwarzania przyjmowanych odpadów;
- realizacją procesu przetwarzania odpadów poprzez dobór odpowiednich metod, w tym mechaniczno-biologicznym przetwarzaniem (w wyniku którego między innymi powstaje frakcja nadsitowa odpadów) oraz składowaniem (umieszczaniem odpadów na składowiskach) odpadów zgodnie z posiadanymi zezwoleniami i pozwoleniami;
- utrzymaniem instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania (dalej: „MBP”) w ruchu;
- wprowadzaniem modyfikacji mających na celu zwiększenie efektywności zakładu w zakresie zużycia mediów;
- czuwaniem nad przestrzeganiem zezwoleń i pozwoleń oraz szczegółowym rozliczaniem przejętych i wytworzonych odpadów;
- magazynowaniem frakcji nadsitowej odpadów wytwarzanych w instalacji MBP;
- przygotowywaniem i sporządzaniem umów zleceń i ofert, kontraktowaniem usług dalszego zagospodarowania (przetwarzania) odpadów za wyjątkiem frakcji nadsitowej;
- bieżącym kontaktem z kontrahentami w sprawie dostaw i odbiorów odpadów (poza frakcją nadsitową);
- udziałem w wypracowywaniu i wdrażaniu procedur i instrukcji administracyjnych;
oraz
zarządzaniem majątkiem ruchomym i obrotem frakcją nadsitową (dalej: „Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi”) - polegającą na poszukiwaniu odbiorców frakcji nadsitowej (pre-RDF)
- pion ten zajmuje się i realizuje umowy dotyczące przekazywania odbiorcom odpadów frakcji nadsitowej (klasyfikowanych zgodnie z katalogiem odpadów jako 19 12 12 lub 19 12 10) wytwarzanych w wyniku realizowanego przez Spółkę procesu przetwarzania odpadów z frakcji i surowców. Pre-RDF jest podstawowym komponentem RDF - paliwa alternatywnego dla powszechnie wykorzystywanych w przemyśle cementowym paliw kopalnych.
Pion ten zajmuje się także zarządzaniem wybranym majątkiem ruchomym, w skład którego wchodzi aktualnie osiem jednostek sprzętowo-transportowych, w tym ładowarki, kompaktor, maszyn mobilne, a rolą Pionu jest zapewnienie wymienionych jednostek sprzętowych dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów. Główne zadania Pionu polegają zatem m.in. na:
- zapewnieniu jednostek sprzętowo-transportowych w wymaganej specyfikacji i terminach,
- rozpoznaniu rynku dostawców sprzętu i pojazdów na potrzeby Spółki zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem,
- uzgodnieniu sposobu pozyskania sprzętu i pojazdów w oparciu o aktualną sytuację finansową Spółki;
- przeprowadzeniu procesu pozyskania sprzętu i pojazdów w najbardziej optymalnej formie (wynajem krótkoterminowy, wynajem długoterminowy, leasing finansowy, leasing operacyjny, zakup ze środków własnych spółki) oraz zapewnieniu finansowania na zakup sprzętu,
- optymalnym zarządzaniu dostępną flotą sprzętu i pojazdów i organizacją serwisów,
- zarządzaniu ubezpieczeniem majątku ruchomego Spółki oraz likwidacją szkód,
- rozpoznaniu rynku paliw alternatywnych w zakresie odbiorców oraz dostawców frakcji nadsitowej (pre-RDF), budowaniu i utrzymywaniu relacji z partnerami biznesowymi z zakresu obrotu paliwami alternatywnymi (w tym odbiorcami frakcji nadsitowej),
- prowadzeniu ustaleń i negocjacji z odbiorcami frakcji nadsitowej odpadów, zawieraniu umów na dalsze zagospodarowanie frakcji nadsitowej odpadów;
- realizacji kontraktów na dostawę frakcji nadsitowej do odbiorców, rozliczaniu umów z odbiorcami frakcji nadsitowej;
- zaangażowaniu w promocję frakcji kalorycznych odpadów jako paliwa alternatywnego; (dalej łącznie: „Piony”).
Celem prowadzonej reorganizacji jest dywersyfikacja ryzyk administracyjnych związanych z działalnością gospodarczą w zakresie gospodarowania odpadami, jak również zwiększenie efektywności zarządzania procesem obrotu odpadami oraz ruchomym majątkiem grupowym. Proces, z założenia, może również przełożyć się na synergie przychodowe i kosztowe w grupie m.in. poprzez jego profesjonalizację, ujednolicenie sposobu zarządzania i prowadzenia danych segmentów działalności w wybranych spółkach z grupy (...), wzrost wolumenu obracanych frakcji i potencjalnie surowców, a także oddzielenie ryzyk ekonomicznych związanych z działalnością polegającą na przetwarzaniu odpadów od działalności stricte handlowej (obrót odpadami) / zarządzaniem majątkiem ruchomym.
Ponadto, reorganizacja ma na celu konsolidację funkcji związanej z obrotem odpadami i zarządzaniem majątkiem ruchomym. Wyodrębnienie Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi ma zatem docelowo doprowadzić do scentralizowania funkcji obrotu odpadami co najmniej w zakresie frakcji nadsitowej (możliwe, że w przyszłości będzie to dotyczyć także innych frakcji odpadów), wprowadzeniu jednolitych standardów oraz wykorzystania efektu skali, jak również uelastycznienia korzystania z majątku ruchomego w ramach Grupy (...).
Zamiar przeprowadzenia podziału przez wyodrębnienie związany jest z planami Wnioskodawcy, zakładającymi reorganizację funkcji, mającą na celu w szczególności rozdzielenie odmiennych w sensie ekonomicznym i funkcjonalnym działalności. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że proces ten jest jednocześnie planowany i prowadzony równolegle w trzech innych spółkach w grupie (...) (tj. (...) Wrocław spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (...) Kamieńsk spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (...) Karpatia spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Powyższe służy także przygotowaniu struktury kapitałowej dla wdrożenia kierunków strategii rozwoju grupy w dziedzinie usług środowiskowych, w tym w zakresie planowanego zwiększenia produkcji oraz podwyższenia jakości produkowanego RDF (paliwa z odpadów) w niektórych spółkach z Grupy (...).
Dodatkowo, koncentracja funkcji obrotu odpadami kalorycznymi ma pozwolić w dalszej perspektywie na rozwój tej działalności na rzecz podmiotów zewnętrznych (spoza Grupy (...)). Dostęp do większych ilości frakcji nadsitowej powinien umożliwić Grupie (...) lepszą penetrację rynku paliw alternatywnych i zwiększenie marżowości w tym segmencie. Powyższe ma wesprzeć także stworzenie odpowiedniej sieci odbiorców paliwa alternatywnego w związku z zamiarem rozwoju produkcji wysokojakościowego paliwa RDF na większą skalę przez niektóre spółki z Grupy (...) w perspektywie kolejnych lat.
Głównym lub jednym z głównych celów podziału przez wyodrębnienie nie jest zatem uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.
Wyodrębnienie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów oraz Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi
Funkcjonowanie oddzielnych Pionów w ramach Spółki zostało formalnie usankcjonowane Uchwałą Zarządu. Struktura organizacyjna wraz z odrębnym dla każdego Pionu kierownictwem, odrębnymi, funkcjonującymi w ramach danego Pionu działami i zakresem kompetencji znajduje potwierdzenie w Regulaminie Organizacyjnym Spółki.
Piony obejmują określonych pracowników i są zarządzane przez dyrektora wykonawczego.
Prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów z klientami Spółki są wewnętrznie przypisane poszczególnym Pionom. W szczególności, przypisanie obejmuje umowy handlowe, a wraz z nimi klientów i kontrahentów Spółki. Co do zasady w Spółce nie występują kontrakty z klientami, które odnoszą się do więcej niż jednego Pionu.
W Spółce istnieje również wyodrębnienie ewidencyjne dla poszczególnych Pionów - generalnie księgowania odbywają się z podziałem na Piony. Koszty dotyczące poszczególnych kontraktów księgowane są od strony rachunku wyników bezpośrednio z podziałem na Piony. Koszty niezwiązane bezpośrednio z kontraktami są odpowiednio alokowane do właściwych Pionów. Dla każdego z Pionów prowadzone są odrębne analizy zyskowności i efektywności działalności.
W Spółce generalnie księgowania odbywają się z zastosowaniem tzw. MPKów (Miejsc Powstawania Kosztów) oraz CZ (centrów zysku), a zatem są przypisywane / księgowane w podziale na MPK/CZ w ewidencji księgowej kosztów oraz przychodów poszczególnym Pionom. W Spółce możliwe jest sporządzanie odrębnych RZiS dla poszczególnych Pionów.
Dla pełniejszego opisu Wnioskodawca przedstawia poniżej szczegółowy opis wyodrębnienia w ramach Spółki każdego z Pionów.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów
Składniki majątkowe
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostały przypisane składniki związane z realizacją działalności Spółki w zakresie pozyskiwania, przetwarzania, w tym składowania odpadów komunalnych i innych, stanowiące o jej zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu, tj. m.in.:
- nieruchomości wraz z drogami wewnętrznymi oraz przyłączami m.in.:
- grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntu znajdującego się w (...),
- zbiorniki na odcieki,
- hala sortowni oraz hala przyjęcia odpadów,
- place magazynowe wraz z zasobniami do czasowego magazynowania odpadów,
- magazyn na odpady niebezpieczne,
- reaktory biologiczne,
- składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest,
- place manewrowe;
- środki trwałe w postaci m.in.:
- linii technologicznej do mechanicznego przetwarzania odpadów,
- maszyn i urządzeń wykorzystywanych do bieżącej działalności, np. sprężarki tłokowe, waga samochodowa, separatory substancji ropopochodnych, motopompa, owijarka do bel, myjki wysokociśnieniowe,
- komputerów;
- wartości niematerialne i prawne, w postaci np. programów komputerowych, w tym programu obsługującego wagę przemysłową;
- prawa i obowiązki wynikające z:
- umów z kontrahentami przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów,
- innych umów związanych z funkcjonowaniem Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, np. umowy serwisowe linii technologicznej,
- usługi telekomunikacyjne, ochrona;
- pozwolenia, certyfikaty, decyzje administracyjne związane z działalnością Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów (np. pozwolenia zintegrowane);
- rachunek bankowy odrębny od rachunku bankowego dedykowanego dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi wraz ze zgromadzonymi na nim środkami pieniężnymi.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów przypisane zostały dodatkowo:
- zobowiązania pracownicze związane z pracownikami alokowanymi do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, oraz
- zobowiązania i należności wynikające z zawartych umów w związku z prowadzeniem działalności pozyskiwania i przetwarzania i składowania odpadów.
Po dokonaniu rejestracji podziału w KRS Spółka podpisze z Nową Spółką umowy:
- o współpracy w zakresie pośrednictwa, odbioru i transportu frakcji nadsitowej,
- na korzystanie z pojazdów i sprzętu przypisanych do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi (co jak wspomniano, jest związane z grupową konsolidacją majątku ruchomego w ramach reorganizacji),
w których wynagrodzenie zostanie ustalone zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
Wyodrębnienie funkcjonalne i organizacyjne
Odrębne funkcjonowanie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów ma swoje realne odzwierciedlenie w m.in.:
- istnieniu odrębnego przedmiotu działalności - w zakresie przetwórstwa odpadów;
- istnieniu wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- co do zasady braku występowania wspólnych kontraktów, które obejmowałyby swoim zakresem więcej niż jeden Pion;
- istnieniu osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów obejmuje zespół liczący na dzień złożenia wniosku ponad 30 pracowników.
Wyodrębnienie Pionu zostało odpowiednio odzwierciedlone na zewnątrz organizacji np. poprzez stopki mailowe wybranych pracowników, czy też stronę www, opisującą zakres usług świadczonych przez poszczególne Piony.
Wyodrębnienie finansowe
Wyodrębnienie finansowe Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów może być definiowane poprzez:
- odrębny budżet przygotowany dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów,
- generowanie (w ramach systemu SAP/Insite) odrębnych analiz zyskowności i efektywności działalności Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów,
- możliwość przygotowania odrębnego rachunku zysków i strat dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów.
W Spółce generalnie księgowania odbywają się z zastosowaniem tzw. MPKów (Miejsc Powstawania Kosztów) oraz CZ (centrów zysku), a zatem są przypisywane / księgowane w podziale na MPK/CZ w ewidencji księgowej kosztów oraz przychodów poszczególnym Pionom. Możliwym jest także sporządzenie odrębnych rachunków zysków i strat (RZiS) dla każdego z Pionów.
W Pionie Przetwarzania i Realizacji Kontraktów funkcjonuje odrębny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z listą składników oraz ich wartościami początkowymi, amortyzacją oraz bieżącą wartością netto).
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów przypisane zostały również należności i zobowiązania, tj. w szczególności należności handlowe, a także zobowiązania wynikające np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do tego Pionu. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Pionu majątku.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów został przypisany również rachunek bankowy odrębny od rachunku bankowego dedykowanego dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi, z którego i na który realizowane są płatności z kontrahentami / pracownikami.
Podsumowując, działalność Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jest wyodrębniona finansowo w ten sposób, że możliwe jest wyodrębnienie w systemie SAP/Insite przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z tą działalnością. Wykorzystywany przez Spółkę system księgowy generuje raporty zawierające dane finansowe pozwalające przygotować odrębne raporty dla każdego z Pionów, określające ich jednostkowe pozycje finansowe. Spółka ma także możliwość sporządzenia odrębnych (dla każdego z Pionów i dla całej Spółki) rachunków zysków i strat, oraz sporządzenia odrębnego uproszczonego bilansu dla każdego Pionu. Ponadto, dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów prowadzony jest odrębny rachunek bankowy.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jako niezależne przedsiębiorstwo
Uwzględniając fakt wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego wraz ze wszystkimi tego faktycznymi konsekwencjami, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie gospodarowania odpadami, w tym ich przetwarzania.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostanie wyodrębniony do Nowej Spółki posiadając składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie) oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności prowadzonej dotychczas w Spółce w ramach tego Pionu bez istotnej zmiany substancji biznesowej.
Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi
Składniki majątkowe
Do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi zostały przypisane składniki związane z realizacją działalności Spółki polegającej na: zarządzaniu wybranym majątkiem ruchomym oraz na aktywnym poszukiwaniu odbiorców / nabywców frakcji nadsitowej stanowiące o jej zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu, tj. m.in.:
- środki trwałe w postaci m.in.:
- komputerów,
- przypisanych do Pionu jednostek sprzętowych i środków transportu:
- kompaktor,
- ładowarki kołowe i teleskopowa,
- maszyny mobilne,
- samochód ciężarowy;
- wartości niematerialne i prawne w postaci np. oprogramowania komputerowego;
- baza klientów/ kontrahentów oferujących usługi przetwarzania/ zagospodarowania frakcji nadsitowej (pre-RDF);
- prawa i obowiązki wynikające z:
- umów z kontrahentami, przypisanych do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi,
- umów leasingowych związanych z majątkiem przypisanym do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi,
- innych umów związanych z funkcjonowaniem Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi, w tym umowy serwisowe;
- odrębny rachunek bankowy dedykowany dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi wraz ze zgromadzonymi na nim środkami pieniężnymi.
Do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi przypisane zostały dodatkowo:
- zobowiązania pracownicze związane z pracownikami alokowanymi do tego Pionu, oraz
- zobowiązania i należności wynikające z zawartych umów w związku z prowadzeniem działalności w tym obszarze.
Wyodrębnienie funkcjonalne i organizacyjne
Jeśli chodzi o wydzielenie organizacyjne, należy mieć przede wszystkim na uwadze fakt, iż w Spółce doszło do wyodrębnienia jednostek w postaci Pionów, co zostało sformalizowane przez podjęcie Uchwały Zarządu Spółki w sprawie zatwierdzenia regulaminu organizacyjnego Spółki.
Odrębne funkcjonowanie Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi ma swoje realne odzwierciedlenie w m.in.:
- istnieniu odrębnego przedmiotu działalności - koordynowaniu poprawnej realizacji umów związanych z obrotem frakcją nadsitową odpadów oraz aktywnym poszukiwaniu nowych odbiorców oraz planowaniu, zakupie i zarządzaniu ruchomym majątkiem Spółki;
- istnieniu wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi;
- co do zasady braku występowania wspólnych kontraktów, które obejmowałyby swoim zakresem więcej niż jeden Pion;
- istnieniu osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi;
- możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej przez Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, kompetencje ludzkie, składniki materialne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane.
Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi zarządzany jest przez doświadczonego i dedykowanego do tej roli Dyrektora Wykonawczego. Do Pionu alokowano personel wykonujący zadania związane z zadaniami Pionu, przy czym liczba tych osób jest niższa niż w przypadku Pionu Realizacji Kontraktów - z racji charakteru działalności tego Pionu (wprawdzie jest to działalność handlowo/administracyjna o dużych obrotach - zgodnie z szacunkiem ponad 3 miliony PLN rocznie, działalność ta nie wymaga jednak posiadania rozbudowanego zaplecza osobowego).
Wyodrębnienie Pionu zostało odpowiednio odzwierciedlone na zewnątrz organizacji np. poprzez stopki mailowe wybranych pracowników, czy też stronę www, opisujące zakres świadczonych usług.
Wyodrębnienie finansowe
Wyodrębnienie finansowe Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi może być definiowane poprzez:
- odrębny budżet przygotowany dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi;
- generowanie (w ramach systemu SAP/Insite) odrębnych analiz zyskowności i efektywności działalności Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi;
- możliwość przygotowania odrębnych rachunków zysków i strat dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi.
W Spółce generalnie księgowania odbywają się z zastosowaniem tzw. MPKów (Miejsc Powstawania Kosztów) oraz CZ (centrów zysku), a zatem są przypisywane/księgowane w podziale na MPK/CZ w ewidencji księgowej kosztów oraz przychodów poszczególnym Pionom. Możliwym jest także sporządzenie odrębnych rachunków zysków i strat (RZiS) dla każdego z Pionów.
W Pionie Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi funkcjonuje odrębny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z listą składników oraz ich wartościami początkowymi, amortyzacją oraz bieżącą wartością netto).
Do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi przypisane zostały również należności i zobowiązania, tj. w szczególności należności handlowe, a także zobowiązania wynikające np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do tego Pionu. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Pionu majątku.
Do Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi został przypisany również rachunek bankowy odrębny od rachunku bankowego dedykowanego dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, z którego i na który realizowane są płatności z kontrahentami / pracownikami.
Podsumowując, działalność Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi jest wyodrębniona finansowo w ten sposób, że możliwe jest wyodrębnienie przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z tą działalnością. Wykorzystywany przez Spółkę system księgowy generuje raporty zawierające dane finansowe pozwalające przygotować odrębne raporty dla każdego z Pionów, określające ich jednostkowe pozycje finansowe. Spółka ma także możliwość sporządzenia odrębnych (dla każdego z Pionów i dla całej Spółki) rachunków zysków i strat, oraz sporządzenia odrębnego uproszczonego bilansu dla każdego Pionu. Ponadto, dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi prowadzony jest odrębny rachunek bankowy.
Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi - niezależne przedsiębiorstwo
Uwzględniając fakt wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego wraz ze wszystkimi tego faktycznymi konsekwencjami, Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi posiada odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. kompetencje ludzkie, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności. Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi jest zatem w takim stopniu zorganizowany i wyodrębniony, że wraz z wyodrębnieniem Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów do Nowej Spółki zostanie zachowana pełna ciągłość w zakresie działalności prowadzonej przez Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi. Oznacza to, iż po dokonaniu podziału przez wyodrębnienie, Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym
Obrotu Paliwami Alternatywnymi będzie prowadził w sposób płynny i samodzielny działalność w zakresie swoich kompetencji biznesowych w takim samym kształcie jak dotychczas.
Zatem po dokonaniu podziału przez wyodrębnienie w Spółce pozostaną składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie) oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności: organizacji i koordynacji procesów obrotu odpadami związanych z przekazaniem do odbiorców (m.in. producentów RDF) wyprodukowanej frakcji nadsitowej, będących produktem przetwarzania odpadów, oraz zarządzania majątkiem ruchomym.
Wnioskodawca zwraca uwagę, iż planowane działanie i reorganizacja stanowią dostosowanie działalności Spółki do ugruntowanej praktyki rynkowej, zgodnie z którą w ramach grup kapitałowych zajmujących się przetwarzaniem odpadów istnieją wyspecjalizowane podmioty odpowiedzialne za obrót odpadami oraz zarządzanie i dzierżawę majątku ruchomego w ramach grupy. Wnioskodawca zaznacza ponadto, że tworzenie bardziej rozbudowanych struktur i prowadzenie każdego z segmentów działalności biznesowej przez odrębne podmioty (spółki) w ramach jednej grupy kapitałowej jest charakterystyczne dla prowadzenia działalności w obszarze zagospodarowania odpadów.
W związku z powyżej zaprezentowanym opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza potwierdzić swoje stanowisko w zakresie traktowania podatkowego planowanej reorganizacji oraz uznania poszczególnych Pionów, tj. Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów oraz Pion Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz.U. 2022 poz. 2587 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) oraz art.2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity: Dz.U. 2023 poz. 1570 z późn. zm., dalej: „ustawa o VAT”), a także potwierdzić, czy w związku z przeprowadzeniem podziału przez wyodrębnienie w rozumieniu przepisów ustawy o CIT nie dojdzie do powstania przychodu po stronie wspólników Spółki, będącej spółką dzieloną.
Jak wskazano na wstępie, pytanie to jest związane z planowaną transakcją podziału Spółki przez wyodrębnienie oraz przeniesieniem działalności realizowanej obecnie przez Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów do Nowej Spółki w celu dywersyfikacji ryzyk związanych z gospodarowaniem odpadami, konsolidacją funkcji, wprowadzeniem spójnych standardów oraz zwiększeniem efektywności zarządzania procesem obrotu odpadami oraz wybranym majątkiem ruchomym, co może przełożyć się na synergie w Grupie (...). Wnioskodawca podkreśla przy tym, że reorganizacja nie służy zatem unikaniu lub uchylaniu się od opodatkowania. Kwestia ta jest bezsporna i Spółka nie wnosi o jej potwierdzenie.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy przenoszony na skutek podziału przez wyodrębnienie majątek, tworzący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie stanowił transakcję przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o VAT i w konsekwencji - zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT - transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT (brak podatku należnego po stronie Spółki)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Stanowisko w zakresie pytania 1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że majątek przenoszony, tworzący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie stanowił transakcję przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa na gruncie przepisów ustawy o VAT i w konsekwencji zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1
Mając na uwadze kwestię określenia sposobu opodatkowania opisywanej reorganizacji na gruncie ustawy o VAT, w pierwszej kolejności należy określić status Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów w kontekście możliwości uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa na moment podziału przez wyodrębnienie (dalej: „ZCP”).
Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, ZCP jest to: „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Na gruncie powyższego przepisu oraz w oparciu o doktrynę prawa podatkowego i dotychczasową praktykę organów podatkowych, przesłankami uznania danego zespołu składników majątkowych za ZCP jest, aby:
- istniał zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie i składniki te były przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
- zespół tych składników był wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie;
- zespół tych składników był wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie;
- zespół tych składników mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, będący zespołem składników majątkowych wyodrębnionych funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo w ramach Spółki, stanowić będzie ZCP w rozumieniu ustawy o VAT. Świadczą o tym następujące przesłanki.
1) Wyodrębnienie funkcjonalne
W zakresie wyodrębnienia funkcjonalnego, dla uznania danego zespołu składników za ZCP, składniki te muszą pozostawać między sobą we wzajemnych interakcjach w taki sposób, że należy je traktować, jako zorganizowany, autonomiczny zespół składników powiązanych funkcjonalnie, nie zaś zespół przypadkowych elementów, których jedyną cechą jest własność jednego podmiotu.
Powyższe podejście znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydawanych w indywidualnych sprawach podatników.
Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2022.2.SR) wskazał, że wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.
Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.”
Podobne stanowisko zostało wyrażone również, m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r. (sygn. 0114- KDIP1-1.4012.463.2022.1.AWY) oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-2.4012.30.2020.2.MN).
W ocenie Wnioskodawcy, pomiędzy składnikami majątkowymi, które zostały wyodrębnione do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów istnieje wyraźny związek funkcjonalny. Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów operuje w ramach specjalnie wyodrębnionej struktury organizacyjnej Spółki oraz w oparciu o przydzielone wyłącznie do niej składniki materialne i niematerialne. Składnikami tymi są w szczególności nieruchomości, środki trwałe (takie jak np. maszyny czy urządzenia wykorzystywane w działalności), wartości niematerialne oraz dedykowani pracownicy. Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, zespoły składników majątkowych składające się na Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów nie stanowią zbiorów przypadkowych elementów, lecz są zespołami składników, powiązanych ze sobą w sposób funkcjonalny i celowy. Składniki te są wyodrębnione w ramach Spółki jako odrębny Pion i tworzą jedną funkcjonalną całość. Zespół składników składających się na Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie służył dalszemu prowadzeniu działalności gospodarczej w zakresie przetwarzania i zagospodarowania odpadów.
Nowa Spółka, do której Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostanie przeniesiony, będzie w sposób płynny kontynuować prowadzenie dotychczasowej działalności Pionu. Po dokonaniu podziału przez wyodrębnienie, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie tworzył odrębną jednostkę, która będzie służyła do prowadzenia działalności w takim samym kształcie, jak jego wcześniejsza działalność w ramach Spółki. W ocenie Wnioskodawcy, powyższe okoliczności wyraźnie wskazują na wyodrębnienie funkcjonalne Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów w ramach Spółki.
2) Wyodrębnienie organizacyjne
Odnośnie do wyodrębnienia organizacyjnego wskazać należy, że przepisy nie określają wprost, co należy rozumieć przez takie wyodrębnienie. Jednakże zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, o wyodrębnieniu organizacyjnym ZCP ze struktur przedsiębiorstwa powinny świadczyć odpowiednie zapisy statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze. Dodatkowo, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. (tak np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2022 r., sygn. 0111- KDIB3-3.4012.430.2022.2.WR oraz z dnia 17 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.42.2022.3.MAZ oraz z dnia 8 listopada 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-3.4012.630.2021.2.JJ). Z drugiej strony, nie mniej istotna jest również konieczność istnienia faktycznego wyodrębnienia organizacyjnego. Tym samym, wyodrębniana w ramach podziału jednostka powinna zostać wyodrębniona również pod kątem faktycznego funkcjonowania w danym podmiocie.
Mając na uwadze powyższe kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, w ocenie Spółki, w przypadku zespołów składników majątkowych przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów oraz sposobu jej wyodrębnienia można mówić o tzw. wyodrębnieniu organizacyjnym. W szczególności należy zwrócić uwagę na fakt formalnego wyodrębnienia Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, które zostało zatwierdzone na podstawie stosownej Uchwały Zarządu Spółki. Struktura organizacyjna przedsiębiorstwa Spółki, uwzględniająca Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jako wyodrębnioną, zorganizowaną część, znajduje również potwierdzenie w schemacie i Regulaminie Organizacyjnym Spółki.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostały przydzielone niezbędne dla prowadzonej działalności składniki majątkowe, w odniesieniu do których ma możliwość samodzielnego zarządzania. Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, wyodrębnienie organizacyjne realizowane jest także na innych płaszczyznach takich jak identyfikacja w wewnątrz organizacji (alokowanie pracowników), jak i na zewnątrz (stopki korespondencyjne, informacje na stronie internetowej wraz ze wskazaniem podziału zadań pomiędzy Pionami).
W świetle przedstawionej powyżej argumentacji opartej na opisie zdarzenia przyszłego, zdaniem Spółki, zespół składników majątkowych stanowiących Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jest wyodrębniony organizacyjnie w ramach Spółki. Tym samym, w ocenie Spółki, składniki majątkowe przypisane do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów spełniają kryterium wyodrębnienia organizacyjnego, niezbędne dla istnienia ZCP.
Wyodrębnienie finansowe
Zdaniem Spółki, zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jest wyodrębniony na gruncie finansowym. W doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.430.2022.2.WR stwierdził, że, wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.’’, podobnie również m.in. w interpretacji indywidulanej z dnia 24 maja 2022 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.138.2022.2.AS oraz z dnia 2 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN. Organy podatkowe podkreślają zatem, że przesłanka wyodrębnienia finansowego jest spełniona, jeśli spółka prowadzi ewidencję zdarzeń gospodarczych w taki sposób, iż możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. W szczególności wyodrębnienie finansowe może polegać na prowadzeniu oddzielnego konta, na którym grupowane są koszty związane z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Na podstawie prowadzonej w Spółce ewidencji księgowej, istnieje możliwość wygenerowania odrębnych bilansów i rachunków zysków i strat obu Pionów, a także przygotowanie odrębnych budżetów, analiz zyskowności i efektywności działalności, planów finansowych. Istnieje zatem możliwość wyodrębnienia danych finansowych dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów celem określenia jego pozycji finansowej.
Finansową odrębność Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów potwierdza również fakt, że posiada on odrębne należności, tj. w szczególności należności handlowe, a także zobowiązania - w tym z tytułu wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów. Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów został przypisany odrębny rachunek bankowy, z którego i na który realizowane będą płatności z kontrahentami czy pracownikami.
W konsekwencji powyższych uwag, w ocenie Wnioskodawcy, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów spełnia niezbędne dla istnienia ZCP kryterium wyodrębnienia finansowego.
Niezależna jednostka biznesowa
Zdaniem Spółki zespół składników majątkowych stanowiących Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, które może samodzielnie realizować zadania gospodarcze. Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego funkcjonowania części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jej od reszty przedsiębiorstwa. Takie kryterium znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.88.2022.4.MAZ oraz z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.840.2021.4.K0M, a także z dnia 2 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN.
Jak wskazano powyżej, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych służący do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. działalności w zakresie przetwarzania i zagospodarowania odpadów. Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowi zatem wyodrębnioną część Spółki, która będzie niezależnie realizować swoje funkcje. Dowodem tego jest fakt, iż po dokonanym podziale przez wyodrębnienie, Nowa Spółka w pełni przejmie funkcje Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów i ze swojego poziomu niezależnie będzie realizować jej działalność. Powyżej wskazane argumenty świadczą, iż Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego i jednocześnie będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny.
5) Podsumowanie
Zdaniem Spółki zespół składników majątkowych stanowiących Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada zdolność do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, które może samodzielnie realizować zadania gospodarcze. Jako kryterium zdolności do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo w praktyce wskazuje się możliwość samodzielnego funkcjonowania części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jej od reszty przedsiębiorstwa. Takie kryterium znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z dnia 23 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.88.2022.4.MAZ oraz z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0114- KDIP1-1.4012.840.2021.4.K0M, a także z dnia 2 sierpnia 2019 r., sygn. 0111- KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN.
Jak wskazano powyżej, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowi funkcjonalnie, organizacyjnie i finansowo wyodrębniony zespół składników majątkowych służący do prowadzenia określonej działalności gospodarczej, tj. działalności w zakresie odbioru, przetwarzania i zagospodarowania odpadów. Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowi zatem wyodrębnioną część Spółki, która będzie niezależnie realizować swoje funkcje. Dowodem tego jest fakt, iż po dokonanym podziale przez wyodrębnienie, Nowa Spółka w pełni przejmie funkcje Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów i ze swojego poziomu niezależnie będzie realizować jej działalność. Powyżej wskazane argumenty świadczą, iż Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów spełnia wszystkie przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego i jednocześnie będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą w sposób niezależny.
Nie ma przy tym znaczenia, że w związku z przeprowadzonym podziałem Wnioskodawcy przez wyodrębnienie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów do Nowej Spółki, Piony Wsparcia pełniące funkcje pomocnicze pozostaną w Spółce. Są to bowiem piony, których działalność ma charakter jedynie wspierający i nie ma bezpośredniego związku z główną działalnością Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, którą jest odbiór, przetwarzanie i zagospodarowanie odpadów. W konsekwencji, korzystanie z usług tzw. back office, świadczonych przez podmiot zewnętrzny, w tym przypadku - przez Piony Wsparcia Spółki, nie pozbawia prawa do kwalifikacji Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów jako ZCP. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji podatkowych np. interpretacji indywidualnej z dnia 8 września 2022 r., sygn. 0111- KDIB1-1.4010.387.2022.1.AND, a także z dnia 12 kwietnia 2019 r., sygn. 0111- KDIB1-3.4010.41.2019.2.BM
5) Podsumowanie
Podsumowując, mając na uwadze powyżej zaprezentowaną argumentację można powiedzieć, że na dzień podziału przez wyodrębnienie dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów:
(i) będzie istniał odrębny zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) powiązanych funkcjonalnie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (wyodrębnienie funkcjonalne),
(ii) zespół tych składników będzie wyodrębniony organizacyjnie w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki (wyodrębnienie organizacyjne),
(iii) zespół tych składników będzie wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki (wyodrębnienie finansowe),
(iv) zespół tych składników będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Zatem zdaniem Wnioskodawcy majątek przenoszony, tworzący Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, będzie stanowił transakcję przeniesienia ZCP na gruncie przepisów ustawy o VAT i w konsekwencji, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, transakcja ta nie będzie podlegała opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Jednocześnie przepis art. 6 ustawy o VAT wskazuje na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ustawodawca w ww. przepisie nie zdefiniował, co należy rozumieć pod pojęciem „transakcji zbycia”. Uwzględniając zakres przedmiotowy ustawy, „transakcję zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu). Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie umowy sprzedaży lub aportu.
Zagadnienie podziału spółek jest uregulowane w tytule IV dziale II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18), zwanej dalej k.s.h.
W myśl art. 529 § 1 k.s.h.:
Podział może być dokonany:
1) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały albo akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie);
2) przez zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez zawiązanie nowych spółek);
3) przez przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących i nowo zawiązanych, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki);
4) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących, nowo zawiązanych lub spółki dzielonej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez wydzielenie);
5) przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę albo spółki za udziały lub akcje spółki albo spółek przejmujących lub nowo zawiązanych, które obejmuje spółka dzielona (podział przez wyodrębnienie).
Zgodnie z art. 529 § 2 k.s.h.:
Do podziału przez wydzielenie oraz podziału przez wyodrębnienie stosuje się przepisy o podziale spółek dotyczące odpowiednio spółki przejmującej lub spółki nowo zawiązanej. W przypadku podziału przez wyodrębnienie nie stosuje się przepisów art. 534 § 1 pkt 2, 3-5 i 8, art. 536 § 1, art. 537, art. 538 i art. 541 § 5.
Jest to jedyny podział, który nie skutkuje rozwiązaniem spółki dzielonej (art. 530 § 1 i § 2 Kodeksu spółek handlowych).
Zgodnie z art. 531 § 1 k.s.h.:
Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem wstępują z dniem podziału albo z dniem wydzielenia albo z dniem wyodrębnienia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału.
W odróżnieniu od zwykłego wniesienia aportu w przypadku podziału przez wyodrębnienie dochodzi do transferu w drodze sukcesji uniwersalnej, co stanowi istotne uproszczenie w stosunku do zwykłego wniesienia aportu.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy zbywany majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania). Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Elementami zespołu składników materialnych i niematerialnych, stanowiącymi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, powinny być w szczególności aktywa trwałe, obrotowe, a także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza.
Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa. Samo nazwanie jednostki wewnętrznej określonym mianem nie zapewnia wyodrębnienia organizacyjnego, jeżeli nie podąża za tym autonomia decyzyjna, wyposażenie majątkowe i zarządzanie zespołem pracowniczym. Ważne jest przypisanie jednostce uprawnień skutkujących samodzielnym prowadzeniem działalności „widocznym z zewnątrz”. Oznacza to, że wyodrębnienie musi wynikać z określonych decyzji statutowych (zarządczych itp.), które formalnie nadają jednostce wewnętrznej uprawnienia uzasadniające jej wydzielenie organizacyjne.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tę ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 i 552 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061).
Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:
1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
4) zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy, uwzględnić należy następujące okoliczności:
- zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
- faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Wskazanej oceny należy dokonać na moment przeprowadzenia transakcji. Tym samym, w przypadku, gdy konieczne dla kontynuowania działalności gospodarczej jest angażowanie przez nabywcę innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowanie dodatkowych działań, brak jest możliwości stwierdzenia, że w danym przypadku zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo lub zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia z zakresu opodatkowania zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z 27 listopada 2003 r. sprawa C-497/01, Zita Modes Sarl, TSUE stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego.
Natomiast w wyroku C-444/10 z 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy. W tym zakresie Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Trybunał rozpatrujący sprawę uznał, że przekazanie przedsiębiorstwa lub jego samodzielnej części w rozumieniu wspólnotowych regulacji VAT wymaga, by całość przekazanych składników pozwalała na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej. Kwestię, czy całość ta musi obejmować określone dobra, zarówno ruchome, jak i nieruchome, należy rozpatrywać z punktu widzenia charakteru prowadzonej działalności gospodarczej.
Zatem o tym, czy nastąpiło zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jedynym udziałowcem w Państwa Spółce jest (...) spółka akcyjna (dalej: „(...)”). (...) realizuje kontrakty obejmujące m.in. usługi w zakresie gospodarki odpadami, utrzymanie techniczne budynków oraz obiektów przemysłowych, modernizację infrastruktury oraz bieżące utrzymanie dróg krajowych i autostrad oraz dróg wewnętrznych. (...) jest bezpośrednio lub pośrednio wspólnikiem kilkunastu spółek kapitałowych, z których kilka prowadzi działalność operacyjną głównie w zakresie gospodarowania odpadami, w tym odbioru i przetwarzania odpadów („Grupa kapitałowa (...)”, „Grupa (...)”).
Państwa Spółka zajmuje się zarządzaniem oraz eksploatacją instalacji do mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów oraz dwóch składowisk odpadów w (...) w (...). Państwa działalność sprowadza się generalnie do przetwarzania odpadów (w tym zagospodarowywania ich na składowiskach) oraz obrotu odpadami.
W celu dywersyfikacji ryzyk związanych z prowadzeniem przez Państwa Spółkę oraz Grupę kapitałową (...), działalności w sektorze regulowanym, a także w związku z chęcią ustanowienia w spółkach z grupy (...) spójnych standardów i zasad dla prowadzenia działalności w obszarze pozyskiwania, przetwarzania, składowania i odbioru odpadów oraz zarządzania majątkiem ruchomym i obrotem szeroko pojętymi paliwami alternatywnymi, planowany jest podział przez wyodrębnienie Spółki.
Wskutek podziału dojdzie do formalnego rozdzielenia działalności związanej z pozyskiwaniem, przetwarzaniem, w tym składowaniem odpadów oraz zarządzaniem majątkiem ruchomym i obrotem frakcją nadsitową i przeniesienia jednej części do powołanej spółki (…) sp. z o.o. (dalej: „Nowa Spółka”).
Po podziale, Nowa Spółka zacznie prowadzić działalność w zakresie pozyskiwania, przetwarzania (w tym składowania) odpadów, zaś Państwo będą kontynuowali działalność z obszaru obrotu frakcją nadsitową (pre-RDF) oraz zarządzania majątkiem ruchomym. Będą Państwo jedynym udziałowcem Nowej Spółce.
W Spółce doszło do formalnego wyodrębnienia obu powyższych działalności, tzn. wyodrębnienia działalności związanej z: pozyskiwaniem, przetwarzaniem i składowaniem odpadów, które to działania są prowadzone w ramach realizacji kontraktów zawartych przez Spółkę z klientami (dalej: „Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów”).
Funkcjonowanie oddzielnych Pionów w ramach Państwa Spółki zostało formalnie usankcjonowane Uchwałą Zarządu. Struktura organizacyjna wraz z odrębnym dla każdego Pionu kierownictwem, odrębnymi, funkcjonującymi w ramach danego Pionu działami i zakresem kompetencji znajduje potwierdzenie w Regulaminie Organizacyjnym Spółki.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostały przypisane składniki związane z realizacją działalności Spółki w zakresie pozyskiwania, przetwarzania, w tym składowania odpadów komunalnych i innych, stanowiące o jej zdolności do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych i wyodrębnieniu, tj. m.in.:
- nieruchomości wraz z drogami wewnętrznymi oraz przyłączami m.in.:
- grunty i prawo wieczystego użytkowania gruntu znajdującego się w (...),
- zbiorniki na odcieki,
- hala sortowni oraz hala przyjęcia odpadów,
- place magazynowe wraz z zasobniami do czasowego magazynowania odpadów,
- magazyn na odpady niebezpieczne,
- reaktory biologiczne,
- składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne oraz składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest, o place manewrowe;
- środki trwałe w postaci m.in.:
- linii technologicznej do mechanicznego przetwarzania odpadów,
- maszyn i urządzeń wykorzystywanych do bieżącej działalności, np. sprężarki tłokowe, waga samochodowa, separatory substancji ropopochodnych, motopompa, owijarka do bel, myjki wysokociśnieniowe, o komputerów;
- wartości niematerialne i prawne, w postaci np. programów komputerowych, w tym programu obsługującego wagę przemysłową;
- prawa i obowiązki wynikające z umów z kontrahentami przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, o innych umów związanych z funkcjonowaniem Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, np. umowy serwisowe linii technologicznej , usługi telekomunikacyjne, ochrona;
- pozwolenia, certyfikaty, decyzje administracyjne związane z działalnością Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów (np. pozwolenia zintegrowane);
- rachunek bankowy odrębny od rachunku bankowego dedykowanego dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi wraz ze zgromadzonymi na nim środkami pieniężnymi.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów przypisane zostały dodatkowo:
- zobowiązania pracownicze związane z pracownikami alokowanymi do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, oraz
- zobowiązania i należności wynikające z zawartych umów w związku z prowadzeniem działalności pozyskiwania i przetwarzania i składowania odpadów.
Odrębne funkcjonowanie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów ma swoje realne odzwierciedlenie w m.in.:
- istnieniu odrębnego przedmiotu działalności - w zakresie przetwórstwa odpadów;
- istnieniu wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- co do zasady braku występowania wspólnych kontraktów, które obejmowałyby swoim zakresem więcej niż jeden Pion;
- istnieniu osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów obejmuje zespół liczący na dzień złożenia wniosku ponad 30 pracowników.
Wyodrębnienie finansowe Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów może być definiowane poprzez:
- odrębny budżet przygotowany dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów,
- generowanie (w ramach systemu SAP/Insite) odrębnych analiz zyskowności i efektywności działalności Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów,
- możliwość przygotowania odrębnego rachunku zysków i strat dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów.
W Spółce generalnie księgowania odbywają się z zastosowaniem tzw. MPKów (Miejsc Powstawania Kosztów) oraz CZ (centrów zysku), a zatem są przypisywane / księgowane w podziale na MPK/CZ w ewidencji księgowej kosztów oraz przychodów poszczególnym Pionom. Możliwym jest także sporządzenie odrębnych rachunków zysków i strat (RZiS) dla każdego z Pionów.
W Pionie Przetwarzania i Realizacji Kontraktów funkcjonuje odrębny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z listą składników oraz ich wartościami początkowymi, amortyzacją oraz bieżącą wartością netto).
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów przypisane zostały również należności i zobowiązania, tj. w szczególności należności handlowe, a także zobowiązania wynikające np. z zawartych umów handlowych czy wynagrodzeń należnych pracownikom alokowanym do tego Pionu. Wyodrębnione należności i zobowiązania można przyporządkować finansowo do wyodrębnionego w ramach Pionu majątku.
Do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów został przypisany również rachunek bankowy odrębny od rachunku bankowego dedykowanego dla Pionu Zarządzania Majątkiem Ruchomym i Obrotu Paliwami Alternatywnymi, z którego i na który realizowane są płatności z kontrahentami / pracownikami.
Uwzględniając fakt wyodrębnienia funkcjonalnego, organizacyjnego i finansowego wraz ze wszystkimi tego faktycznymi konsekwencjami, Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie gospodarowania odpadami, w tym ich przetwarzania.
Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów zostanie wyodrębniony do Nowej Spółki posiadając składniki majątku, zasoby (w tym zasoby ludzkie) oraz kompetencje pozwalające na kontynuowanie działalności prowadzonej dotychczas w Spółce w ramach tego Pionu bez istotnej zmiany substancji biznesowej.
W przedmiotowej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wyodrębnienie do Nowej Spółki Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa i tym samym będzie podlegać wyłączeniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u Państwa zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po podziale przez wydzielenie powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nową spółkę w oparciu o przejęte składniki.
Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że zespół składników majątkowych i niemajątkowych w postaci Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Jak wynika z wniosku, w Państwa spółce doszło do formalnego wyodrębnienia Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów i został on wydzielony organizacyjnie w prowadzonej przez Państwa działalności. Jak bowiem Państwo wskazali, funkcjonowanie oddzielnych Pionów w ramach Państwa Spółki zostało formalnie usankcjonowane Uchwałą Zarządu i znajduje potwierdzenie w Regulaminie Organizacyjnym Spółki.
Należy również uznać, że spełniony jest warunek formalnego wyodrębnienia. Jak wynika z opisu sprawy, odrębne funkcjonowanie Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów ma swoje realne odzwierciedlenie o czym świadczy :
- istnienie odrębnego przedmiotu działalności - w zakresie przetwórstwa odpadów;
- istnienie wyszczególnionych klientów i kontrahentów, przypisanych stricte do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- co do zasady brak występowania wspólnych kontraktów, które obejmowałyby swoim zakresem więcej niż jeden Pion;
- istnienie osobnych zobowiązań i należności pracowniczych przypisanych do Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów;
- możliwości samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów w oparciu o składniki majątkowe oraz kompetencje niezbędne do jej prowadzenia (m.in. umowy, pracownicy i składniki materialne), które zostały odpowiednio do niego zaalokowane
- zespół liczący 30 pracowników na dzień złożenia wniosku.
Zostaną spełnione przesłanki wyodrębnienia finansowego dla Pionu Przetwarzania i Realizacji kontraktów, wskazali Państwo, że możliwe jest wyodrębnienie w systemie SAP/Insite przychodów, kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z tą działalnością. Wykorzystywany przez Spółkę system księgowy generuje raporty zawierające dane finansowe pozwalające przygotować odrębne raporty dla każdego z Pionów, określające ich jednostkowe pozycje finansowe. Spółka ma także możliwość sporządzenia odrębnych (dla każdego z Pionów i dla całej Spółki) rachunków zysków i strat, oraz sporządzenia odrębnego uproszczonego bilansu dla każdego Pionu. Ponadto, dla Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów prowadzony jest odrębny rachunek bankowy.
Wskazali Państwo również, że Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów posiada odpowiednie zasoby i kompetencje (tj. pracowników, składniki materialne i niematerialne) niezbędne do samodzielnego prowadzenia działalności w zakresie gospodarowania odpadami, w tym ich przetwarzania.
Podsumowując, analiza przedstawionych we wniosku okoliczności planowanego zdarzenia przyszłego dokonana w kontekście przywołanych wyżej regulacji prawnych oraz wyroków TSUE powadzi do wniosku, że zostaną spełnione wskazane powyżej przesłanki do uznania wyodrębnionej części Państwa Spółki – Pionu Przetwarzania i Realizacji Kontraktów – za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. Opisany we wniosku zespół składników majątkowych składających się na Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów, stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.
W konsekwencji uznania ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych składających się na Pion Przetwarzania i Realizacji Kontraktów za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowane wyodrębnienie ww. Pionu do Nowej Spółki, która będzie kontynuowała dotychczasową działalność realizowaną z wykorzystywaniem tego zespołu składników, będzie – zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób prawnych została/zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA) :
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres : Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP : /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right