Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 lipca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.296.2024.2.ANK

Możliwość zwolnienia z opodatkowania organizacji OPP w sytuacji różnych form lokowania środków pieniężnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 maja 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

1.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

2.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

3.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji i bonów, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1e pkt 1 Ustawy o CIT?

4.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

5.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 4, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

6.Czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodu Wnioskodawcy powierzonego do zarządzania przez usługodawcę?

7.Czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (…) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, w wyniku których Wnioskodawca uzyska jakikolwiek dochód, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku usług świadczonych przez usługodawcę?

8.Czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

9.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 8, czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 lipca 2024 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X („Wnioskodawca”) jest organizacją pozarządową z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, posiadającą status organizacji pożytku publicznego („OPP”). Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”).

Wnioskodawca jest wpisany do rejestru stowarzyszeń Krajowego Rejestru Sądowego (dalej: „KRS”). Wnioskodawca działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261 z późn. zm.; dalej: „Prawo o stowarzyszeniach”).

Zgodnie ze statutem Wnioskodawcy (dalej: „Statut”), Wnioskodawca jest nienastawioną na zysk organizacją pozarządową, realizującą zadania sfery pożytku publicznego i wolontariatu, w szczególności związane z (…) ratowaniem życia i łagodzeniem cierpienia poprzez opiekę zdrowotną, pomoc humanitarną i rozwojową oraz edukację.

Wnioskodawca działa w sferze zadań publicznych w zakresie (…) ratownictwa i ochrony ludności, pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą oraz ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu każdorazowo obowiązujących przepisów prawa.

Wnioskodawca działa również w zakresie:

1)pomocy (…) ;

2)pomocy (…) ;

3)edukacji (…);

4)wspierania (…);

5)prowadzenia (…) ;

6)promocji (…) ;

7)wspierania (…) ;

8)oraz pozostałych zadań pożytku publicznego zawartych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie w obowiązującym brzmieniu.

Wnioskodawca prowadzi swą działalność samodzielnie, w tym poprzez wydzielone jednostki organizacyjne lub wspólnie z innymi podmiotami, w kraju i za granicą.

Wnioskodawca realizuje swoje cele między innymi przez:

1)…. – 12) ….

Majątek Wnioskodawcy mogą tworzyć ruchomości będące własnością Wnioskodawcy, środki pieniężne, papiery wartościowe oraz udziały w spółkach.

Zgodnie ze Statutem majątek Wnioskodawcy powstaje z następujących źródeł: (…)

Dochody z działalności gospodarczej służą wyłącznie realizacji zadań należących do sfery zadań publicznych oraz celów statutowych Wnioskodawcy.

Prowadząc działalność statutową, Wnioskodawca otrzymuje środki pieniężne pochodzące z darowizn od osób fizycznych, instytucji publicznych oraz podmiotów gospodarczych, a także w formie przekazania 1,5% podatku dochodowego przez podatników PIT oraz w ramach zbiórek publicznych.

Wnioskodawca planuje w przyszłości zabezpieczyć środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych.

Zabezpieczenie środków pieniężnych nie będzie stanowiło działalności Wnioskodawcy, będzie to działanie mające jedynie na celu zapobiegnięciu utraty wartości tych środków ze względu na inflację.

Wnioskodawca planuje zabezpieczać środki pieniężne tylko w przypadkach, gdy zapisy konkretnych umów zawartych z darczyńcami nie będą się temu sprzeciwiać. W tym zakresie Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, że w przypadku, gdy w danej umowie z darczyńcą są zawarte ograniczenia, co do przeznaczenia otrzymanych środków ich naruszenie rodzi odpowiedzialność kontraktową po stronie Wnioskodawcy i konsekwentnie w takim przypadku Wnioskodawca nie zamierza lokować otrzymanych środków finansowych na lokatach, czy w innych formach pozwalających na ich zabezpieczenie.

Dla potrzeb przedstawienia opisu zdarzenia przyszłego Wnioskodawca wskazuje, że zamierza zabezpieczyć środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych poprzez:

-lokowanie środków pieniężnych na terminowych oprocentowanych lokatach bankowych;

-dokonywanie transakcji (kupna/sprzedaży) na rynku wtórnym rządowych bonów skarbowych;

-dokonywanie transakcji (kupna/sprzedaży) na rynku pierwotnym i wtórnym na obligacjach skarbowych;

-dokonywanie transakcji (kupna/sprzedaży) na rynku pierwotnym i wtórnym na obligacjach komunalnych;

-dokonywanie transakcji (kupna/sprzedaży) na rynku pierwotnym i wtórnym na obligacjach korporacyjnych.

W zakresie, w jakim opisane powyżej formy lokowania środków pieniężnych nie są uwzględnione w Statucie Wnioskodawcy, Wnioskodawca odpowiednio zmodyfikuje Statut tak, aby wskazać je jako dopuszczalne źródła majątku Wnioskodawcy.

Z uwagi na skalę działalności statutowej, Wnioskodawca rozważa również zawarcie umowy z profesjonalnym podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...). Na podstawie umowy podmiot ten byłby zobowiązany do zarządzania powierzonymi mu środkami i lokowanie ich w uzgodnione z Wnioskodawcą kategorie produktów finansowych.

Wszelkie dochody uzyskany w ramach wskazanych form lokowania otrzymywanych środków Wnioskodawca będzie przeznaczać na cele statutowe.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie lokowania środków w produkty inwestycyjne.

Celem zabezpieczenia otrzymywanych środków, Wnioskodawca nie będzie również lokował ich w akcje czy instrumenty finansowe wysokiego ryzyka takie jak opcje, kontrakty terminowe etc.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:

a.W związku z zawarciem umowy (...) środki będą lokowane wyłącznie w papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.) i to wyłącznie te o ograniczonym poziomie ryzyka z uwagi na dążenie Wnioskodawcy do zapobieżenia utracie wartości przez zgromadzone środki pieniężne. W związku z zawarciem umowy ..., Wnioskodawca nie planuje lokowania środków w jakiekolwiek inne aktywa.

b.Nabycie aktywów odbędzie się w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

c.Usługa ... będzie odbywała się w ramach zarządzania portfelem na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 681 ze zm.).

d.Nabyte w ramach umowy ... papiery wartościowe lub instrumenty finansowe zostaną zdeponowane na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

e.W związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, Wnioskodawca ma na myśli następujące dochody:

i.Dochody odsetkowe z tytułu nabytych obligacji Skarbu Państwa;

ii.Dochody odsetkowe z tytułu nabytych bonów skarbowych;

iii.Dochody odsetkowe z tytułu nabytych obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego;

iv.Dochody odsetkowe z tytułu nabytych obligacji korporacyjnych;

v.Dochody uzyskane z tytułu sprzedaży papierów wartościowych;

vi.Dochody z tytułu sprzedaży tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania.

Z uwagi na spekulacyjny charakter pozostałych instrumentów finansowych, a także duże ryzyko związane z inwestowaniem w nie, Wnioskodawca nie bierze pod uwagę nabywania niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych (poza tytułami uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania). Celem lokowania środków w papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe jest bowiem uchronienie środków przed utratą ich wartości, a nie uzyskanie wysokiej stopy zwrotów i prowadzenie działalności gospodarczej w tym zakresie.

Pytania

1.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

2.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

3.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji i bonów, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1e pkt 1 Ustawy o CIT?

4.Czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

5.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 4, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

6.Czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodu Wnioskodawcy powierzonego do zarządzania przez usługodawcę?

7.Czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, w wyniku których Wnioskodawca uzyska jakikolwiek dochód, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku usług świadczonych przez usługodawcę?

8.Czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT?

9.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 8, czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego:

1.Zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

2.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

3.Zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji i bonów, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1e pkt 1 Ustawy o CIT.

4.Zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

5.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 4, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

6.Zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodu Wnioskodawcy powierzonego do zarządzania przez usługodawcę.

7.Zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy, w wyniku których Wnioskodawca uzyska jakikolwiek dochód, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku usług świadczonych przez usługodawcę.

8.Dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

9.W przypadku udzielenia negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 8, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY:

UWAGI OGÓLNE

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.), dalej: „Ustawa o CIT”, wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1b Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT chodzi o cel statutowy określony w akcie prawnym regulującym zasady jego powstawania, organizacji i funkcjonowania, a nie każdy cel zawarty w statucie danego podmiotu.

Dodatkowo, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Przywołane powyżej przepisy nie mają zastosowania do kategorii podatników wymienionych w art. 17 ust. 1c Ustawy o CIT (np. przedsiębiorstw państwowych, spółdzielni, spółek itp.). Wyliczenie to nie wskazuje stowarzyszeń działających na podstawie ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.

Stosownie do art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

-wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

-papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

-jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych.

Wyraźnego podkreślenia wymaga, że uwzględnienie w Ustawie o CIT przepisu art. 17 ust. 1e (…).

W myśl art. 17 ust. 1f Ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

AD. PKT 1 - 2

Zdaniem Wnioskodawcy, mimo, że lokowanie dochodów Wnioskodawcy jako stowarzyszenia legitymującego się statusem organizacji pożytku publicznego na oprocentowanych lokatach terminowych nie zostało wprost wymienione w art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT, to w przypadku powstania dochodu nie powinno ono skutkować utratą zwolnienia z podatku dochodowego, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy (alternatywnie art. 17 ust. 1 pkt 6c) zarówno w zakresie ulokowanego na oprocentowanej lokacie dochodu, jak i dochodu uzyskanego na skutek otrzymania odsetek.

Przechowywanie jest wyłącznie formą gromadzenia środków pieniężnych, do którego Wnioskodawca (…) zobowiązany jest z jednej strony postanowieniami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, zaś z drugiej zasadami współżycia społecznego wymagającymi od wszystkich organizacji pożytku publicznego przejrzystego dysponowania środkami pieniężnymi, którymi władają dla realizacji celów publicznie (społecznie lub gospodarczo) użytecznych, a także rozsądnego nimi gospodarowania oraz właściwego ich zabezpieczania i kontrolowania. Realizację tych postulatów niewątpliwie gwarantuje przechowywanie środków pieniężnych w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do czasu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe.

Zdaniem Wnioskodawcy przepis ustanawiający zwolnienie należy interpretować szeroko i obejmować jego dyspozycją różnego rodzaju wydatki, przy uwzględnieniu, iż muszą one być w ostatecznym rozrachunku ukierunkowane na osiągnięcie celów, o których mowa w ust. 1 pkt 4 wskazanego artykułu. Dlatego też dopuszczalny jest dowolny sposób wydatkowania przychodów, przy uwzględnieniu wskazanej wyżej dyrektywy ustawodawcy. W szczególności dopuszczalne jest wydatkowanie przychodów na środki służące akumulacji kapitału i jego pomnożenia, w celu późniejszego wykorzystania na cele związane z np. działalnością dobroczynną. W związku z tym dopuszcza się skorzystanie ze wskazanego zwolnienia w przypadku umieszczenia środków na lokacie lub zainwestowaniu ich poprzez nabycie papierów wartościowych (wyrok SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01, Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2; uchwała 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01, OSNP 2002, nr 12, poz. 280).

Powyższe potwierdza m.in. interpretacja podatkowa z dnia 15 stycznia 2014 r. wydana przez Izbę Skarbową w Łodzi, IPTPB3/423-414/13-3/GG przechowywanie wolnych środków pieniężnych na rachunkach w bankach i spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, zarówno na rachunkach rozliczeniowych, jak i w formie lokat terminowych, nie powoduje utraty zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż nie stanowi lokowania dochodu, o jakim mowa w art. 17 ust. 1e tej ustawy, ani jego wydatkowania w rozumieniu art. 17 ust. 1a pkt 2.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w wyroku WSA w Krakowie z 29 maja 2007 r., I SA/Kr 1022/05: Przy indywidualnym określeniu zwolnionych przez ustawodawcę od podatku dochodów należy uwzględnić również doprecyzowujący go art. 17 ust. 1b) przewidujący, że zwolnienie będzie mieć miejsce w przypadku jeżeli dochód jest wydatkowany na cele wskazane w ust. 1 pkt 4, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów. Ustawodawca zawierając określone zapisy we wskazanych normach nie doprecyzował je w sposób absolutny, co jest zrozumiałe, biorąc pod uwagę, iż jego wolą w tym zakresie było ukształtowanie zwolnienia o charakterze celowościowym, związanym z wydatkami przeznaczonymi na określony cel. O takiej intencji przyświecającej ustawodawcy świadczy zwrot dotyczący przeznaczania dochodu na cele zawarte w ust. 1 pkt 4 artykułu, w tym także nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów. Tak określona dyspozycja normy prawnej wyraźnie wskazuje, iż wyliczenie sposobów wydatkowania dochodów w niej zawartych, stanowi katalog egzemplifikacyjny a nie enumeratywny (tak wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r., FSK 207/04, ONSAiWSA 2005, nr 5, poz. 101).

Z powyższych względów przepis ustanawiający zwolnienie należy interpretować szeroko i obejmować jego dyspozycją różnego rodzaju wydatki, przy uwzględnieniu, iż muszą one być w ostatecznym rozrachunku ukierunkowane na osiągnięcie celów o których mowa w ust. 1 pkt 4 wskazanego artykułu. Dlatego też dopuszczalny jest dowolny sposób wydatkowania przychodów, przy uwzględnieniu wskazanej wyżej dyrektywy ustawodawcy. W szczególności dopuszczalne jest wydatkowanie przychodów na środki służące akumulacji kapitału i jego pomnożenia, w celu późniejszego wykorzystania na cele związane z np. działalnością dobroczynną. W związku z tym dopuszcza się skorzystanie ze wskazanego zwolnienia w przypadku umieszczenia środków na lokacie lub zainwestowaniu ich poprzez nabycie papierów wartościowych (tak wyrok SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01, Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2; uchwała 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01, OSNP 2002, nr 12, poz. 280).

Zgodnie z Wyrokiem NSA z 1 marca 2022 r., II FSK 1461/21 nie można utożsamiać pojęć „cel statutowy” ze „sposobami realizacji tego celu” (por. A. Łukiańczuk, Dochody organizacji społecznych, politycznych i zawodowych realizujących cele statutowe - wybrane zagadnienia podatkowe, publ. BISP 2008, nr 7-8, s 19-20; wyrok NSA z dnia 18 sierpnia 2004 r., sygn. akt FSK 207/04, publ. ONSAiWSA 2005, Nr 5, poz. 101; wyrok NSA z dnia 12 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1781/07 publ. CBOSA; wyrok NSA z dnia 3 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1728/07 publ. CBOSA; wyrok WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3452/06 publ. CBOSA.; wyrok NSA z dnia 7 kwietnia 2005 r., sygn. akt FSK 1639/04 publ. CBOSA).

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Zaś w przypadku niezaakceptowania przez organ powyższego stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

AD. PKT 3

Zdaniem Wnioskodawcy planowane działania polegające na dokonywaniu transakcji nabycia i sprzedaży obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, spełniają przesłanki warunkujące zwolnienie tych dochodów z podatku dochodowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT.

Należy zauważyć, że w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT ustawodawca wyraźnie określił sytuacje, w których lokowanie kapitału/dochodów, o których mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT nie będzie skutkowało utratą zwolnienia.

Odnosząc powyższe wyjaśnienia do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że inwestowanie posiadanych przez Wnioskodawcę środków pieniężnych, pochodzących z prowadzonej działalności, w nabycie lub sprzedaż na rynku wtórnym bonów skarbowych, jak również obligacji skarbowych będzie objęte dyspozycją art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT.

Mając na uwadze m.in. przytoczone wyżej wyrok SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01, Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2; jak i uchwałę 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01, OSNP 2002, nr 12, poz. 280 wskazujące, że przepis ustanawiający zwolnienie należy interpretować szeroko i obejmować jego dyspozycją różnego rodzaju wydatki, przy uwzględnieniu, iż muszą one być w ostatecznym rozrachunku ukierunkowane na osiągnięcie celów o których mowa w ust. 1 pkt 4 wskazanego artykułu. Dlatego też dopuszczalny jest dowolny sposób wydatkowania przychodów, przy uwzględnieniu wskazanej wyżej dyrektywy ustawodawcy. W szczególności dopuszczalne jest wydatkowanie przychodów na środki służące akumulacji kapitału i jego pomnożenia, w celu późniejszego wykorzystania na cele związane z np. działalnością dobroczynną. W związku z tym dopuszcza się skorzystanie ze wskazanego zwolnienia w przypadku umieszczenia środków na lokacie lub zainwestowaniu ich poprzez nabycie papierów wartościowych, a także fakt, że dokonywanie transakcji (kupna/sprzedaży) obligacji komunalnych na rynku pierwotnym i wtórnym nie będzie stanowiło działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a wszelkie uzyskane z tego tytułu środki będą przeznaczane na cele statutowe Wnioskodawcy.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochód Wnioskodawcy ulokowany, jak i uzyskany wskutek transakcji (kupna/sprzedaży) dokonywanych przez Wnioskodawcę obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego (tzw. komunalnych), korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 pkt 1 ust. 4 Ustawy o CIT w zw. z art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT.

AD PKT 4 – 5 (stanowisko ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Wnioskodawca uważa, że dochód uzyskany z dokonywania transakcji (kupna/sprzedaży) na rynku pierwotnym i wtórnym na obligacjach korporacyjnych będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 (alternatywnie art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT). Jednocześnie, taka forma ulokowania środków, nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do stosowania zwolnienia w zakresie środków ulokowanych w ten sposób.

Wnioskodawca pragnie zwrócić uwagę na stanowisko przedstawione w przytoczonych już wcześniej - wyroku SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01, Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2; jak również uchwale 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01, OSNP 2002, nr 12, poz. 280, w których wskazano, że: Z powyższych względów przepis ustanawiający zwolnienie należy interpretować szeroko i obejmować jego dyspozycją różnego rodzaju wydatki, przy uwzględnieniu, iż muszą one być w ostatecznym rozrachunku ukierunkowane na osiągnięcie celów o których mowa w ust. 1 pkt 4 wskazanego artykułu. Dlatego też dopuszczalny jest dowolny sposób wydatkowania przychodów, przy uwzględnieniu wskazanej wyżej dyrektywy ustawodawcy. W szczególności dopuszczalne jest wydatkowanie przychodów na środki służące akumulacji kapitału i jego pomnożenia, w celu późniejszego wykorzystania na cele związane z np. działalnością dobroczynną. W związku z tym dopuszcza się skorzystanie ze wskazanego zwolnienia w przypadku umieszczenia środków na lokacie lub zainwestowaniu ich poprzez nabycie papierów wartościowych.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy ze zwolnienia z CIT będą korzystały nie tylko dochody ulokowane w obligacje korporacyjne w celu zabezpieczenie środków przed inflacją, ale także pożytki pozyskane przez Wnioskodawcę z nabytych obligacji.

Z perspektywy przytoczonego zwolnienia wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, a także art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT zarówno pierwotny dochód, jak i uzyskane pożytki zostaną przeznaczone na działalność statutową lub cele statutowe Wnioskodawcy.

Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Zaś w przypadku niezaakceptowania przez organ powyższego stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

AD. PKT 6 - 7

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca rozważa również zawarcie umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi podmiotowi typu ....

Usługa ... polega na zarządzaniu aktywami klienta zgodnie z jego indywidualnym profilem. Usługa ta obejmuje profesjonalne lokowanie środków przez zespół ekspertów, na podstawie udzielonego przez klienta pełnomocnictwa zgodnie z wybraną strategią inwestycyjną uwzględniającą preferencje, cele inwestycyjne, skłonność do ryzyka, oczekiwaną stopę zwrotu w wybranym terminie, w postaci strategii indywidualnych lub modelowych. Strategie indywidualne obejmują przygotowanie zarządzanie zgodnie z indywidualnym profilem i oczekiwaniami klienta w zakresie klas aktywów, alokacji, opłat. Szczegółowe warunki usługi zostaną określone w umowie o zarządzanie środkami pieniężnymi pomiędzy Wnioskodawcą a firmą ....

Zdaniem Wnioskodawcy, lokowanie dochodów Wnioskodawcy przy wsparciu podmiotu z branży ... nie skutkuje zmianą podatkowego traktowania dochodu ulokowanego, jak i uzyskanego na skutek ulokowania w produkty finansowe wymienione w pyt 1-3 Wniosku.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że usługi ... (zarządzania aktywami) dokonywane przez profesjonalny podmiot nie powodują same w sobie zmiany zasad podatkowego traktowania. Lokowanie dochodu/dokonywanie transakcji przez firmę ... jest bowiem jedynie czynnością techniczną, dokonywaną w dalszym ciągu na rzecz Wnioskodawcy. Zarówno ulokowane, jak i osiągnięte w związku z tym dochody podlegają tym samym zasadom jak gdyby były lokowane bezpośrednio przez Wnioskodawcę.

Korzystanie z profesjonalnego podmiotu odpowiedzialnego za zarządzanie środkami nie powinno zostać uznane za prowadzenie działalności gospodarczej, a stanowi jedynie wyraz należytej staranności Wnioskodawcy, który dokonując ulokowania środków w produkty finansowe dąży do odnalezienia balansu pomiędzy uzyskaną stopą zabezpieczenia, jak i zapewnionym bezpieczeństwem dla powierzonych środków.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy:

a)nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodu Wnioskodawcy powierzonego do zarządzania przez usługodawcę; oraz

b)nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku usług świadczonych przez usługodawcę.

AD. PKT 8 - 9

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód przeznaczony przez Wnioskodawcę na wynagrodzenie podmiotu typu ... w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z firmą typu ... może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 pkt 1 ust. 4 Ustawy o CIT (alternatywnie art. 17 pkt 1 ust. 6c Ustawy o CIT).

Raz jeszcze, Wnioskodawca formułując swoje stanowisko odniesie się do przytoczonych dwukrotnie orzeczeń tj. wyroku SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01, Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2; jak również uchwale 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01, OSNP 2002, nr 12, poz. 280, w których wskazano, że Z powyższych względów przepis ustanawiający zwolnienie należy interpretować szeroko i obejmować jego dyspozycją różnego rodzaju wydatki, przy uwzględnieniu, iż muszą one być w ostatecznym rozrachunku ukierunkowane na osiągnięcie celów o których mowa w ust. 1 pkt 4 wskazanego artykułu. Dlatego też dopuszczalny jest dowolny sposób wydatkowania przychodów, przy uwzględnieniu wskazanej wyżej dyrektywy ustawodawcy. W szczególności dopuszczalne jest wydatkowanie przychodów na środki służące akumulacji kapitału i jego pomnożenia, w celu późniejszego wykorzystania na cele związane z np. działalnością dobroczynną. W związku z tym dopuszcza się skorzystanie ze wskazanego zwolnienia w przypadku umieszczenia środków na lokacie lub zainwestowaniu ich poprzez nabycie papierów wartościowych.

Biorcą pod uwagę, że podstawowym celem zawarcia umowy z podmiotem typu ... byłoby zabezpieczenie środków przed utratą wartości, tak aby w jak największym i jak najlepszym stopniu Wnioskodawca mógł realizować swoje cele statutowe, jak i prowadzić działalność statutową, zasadne wydaje się że zapłata wynagrodzenia tego rodzaju podmiotowi nie powinna prowadzić do utraty prawa do któregokolwiek ze zwolnień czy to przewidzianego w art. 17 pkt 1 ust. 4 Ustawy o CIT czy art. 17 pkt 1 ust. 6c Ustawy o CIT).

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Zaś w przypadku niezaakceptowania przez organ powyższego stanowiska, zdaniem Wnioskodawcy, dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Ustawa o CIT określa dwa warunki, których spełnienie jest konieczne dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by uzyskany dochód został wydatkowany na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W myśl art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienia te nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinno charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował, bowiem poza przeznaczeniem dochodu na cele wymienione w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, istotne znaczenie ma również faktyczne wydatkowanie tego dochodu na preferowane przez ustawodawcę cele.

Podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w analizowanych przepisach, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Ponadto, w art. 17 ust. 1e ustawy CIT, ustawodawca określił katalog tzw. „pośredniego” wydatkowania dochodu na cele uprawniające do skorzystania ze zwolnienia, który obejmuje jedynie lokowanie dochodu, poprzez nabycie spełniające określone warunki. Ten pośredni sposób został ograniczony do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3. Jednocześnie podkreślić należy, że zbiór rodzajów lokowania środków pieniężnych, uprawniających podatnika do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 ustawy jest zbiorem zamkniętym, co prowadzi do wniosku, że inne sposoby lokowania wspomnianych dochodów nie korzystają z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:

1)wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;

2)papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;

3)jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.

W myśl art. 17 ust. 1f ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1e, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w ust. 1.

Przepis art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnienie stosuje się w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie m.in. obligacji Skarbu Państwa czy JST.

Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego lokowanie oznacza „umieszczać, rozmieszczać, sadowić, lokować pieniądze, kapitały, zabezpieczać pieniądze, kapitały, wpłacając je do banku na poczet lub wkładać je w jakiś interes, żeby osiągnąć zysk lub uniknąć straty”.

Lokowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT to zabezpieczanie pieniędzy przez umieszczenie ich w ściśle określone instrumenty, o których mowa w ww. przepisie. Zainwestowanie posiadanych w środków w inny sposób niż wskazany w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT nie będzie uprawniał do zastosowania zwolnień przedmiotowych.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę na cel jaki przyświecał ustawodawcy wprowadzając do porządku prawnego art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającą ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Druk 568):

Równocześnie proponuje się uregulowanie kwestii aktywnego lokowania przez organizacje o charakterze non-profit wolnych okresowo środków w papiery wartościowe. Mając na uwadze źródła pochodzenia środków, którymi dysponują tego rodzaju organizacje, w szczególności związane z ofiarnością osób fizycznych i osób prawnych oraz zwolnienia podatkowe, a także szczytne cele na jakie środki te zostały przeznaczone, szczególnie zasadnym jest ograniczenie ryzyka ich inwestowania w papiery wartościowe. Proponuje się zatem wprowadzić możliwość nabywania - bez utraty prawa do ulgi w podatku dochodowym - wyłącznie obligacji i bonów skarbowych wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.

Wskazać należy, iż z przepisów art. 17 (w szczególności z art. 17 ust. 1a pkt 2) ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia podatkowego z rzeczywistym i bezpośrednim wydatkowaniem dochodu na cele statutowe. Pośrednie etapy alokacji dochodu poza wskazanymi w art. 17 ust. 1e, choćby były obliczone na zwiększenie dochodu i jego przeznaczenie w przyszłości na cele statutowe, nie są objęte przedmiotowym zwolnieniem od podatku dochodowego, przewidzianym w art. 17 ustawy o CIT.

Ad 1

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane na oprocentowanej lokacie bankowej, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę wskutek takiego lokowania środków pieniężnych, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT.

Lokata bankowa stanowi rodzaj depozytu pieniężnego ulokowanego w banku. Cechami charakterystycznymi lokaty są z góry wiadomy okres przechowywania pieniędzy (okres lokaty) oraz znane oprocentowanie początkowe lokaty. Z definicji lokata terminowa polega na zdeponowaniu w banku określonej sumy pieniędzy na z góry określony czas; wypłata odsetek następuje zazwyczaj w dniu zapadalności lokaty; w trakcie jej trwania nie można dokonywać wpłat ani wypłat. Natomiast depozyt bankowy – kwota pieniędzy lub innych wartości powierzona na przechowanie bankowi.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl) „ulokować” oznacza: „umieszczać pieniądze, kosztowności w banku na procent; umieszczać kapitał w czymś dającym zysk”, „umieścić kapitał w bezpiecznej inwestycji”, „wpłacić pieniądze do banku lub zainwestować je w coś”.

Fundacja zabezpieczając środki pieniężne na lokacie bankowej, nie dokonuje ich wydatkowania, jest to natomiast forma przetrzymywania tych środków do momentu ich faktycznego wydatkowania na cele statutowe. Założenie lokaty bankowej nie jest też żadną formą inwestowania, bowiem ma na celu jedynie przechowanie posiadanych pieniędzy, a bank z tego tytułu wypłaca wynagrodzenie w postaci odsetek. Powszechnie przyjmuje się, że założenie lokaty jest formą oszczędzania, czy też przechowywania posiadanych środków pieniężnych, a nie jest inwestowaniem.

Zatem założenie lokaty bankowej nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, bowiem ma na celu jedynie przechowanie posiadanych pieniędzy.

Odnosząc powyższe do analizowanej sytuacji stwierdzić należy, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te działają zgodnie z wymogami określonym w ustawie OPPiW oraz przeznaczają te dochody na działalność statutową - działalność społecznie użyteczną, w sferze zadań publicznych określonych w ustawie OPPiW - z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też np. z odsetek uzyskanych ze środków przechowywanych na rachunku bankowym lub na lokatach terminowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Jak Państwo wskazali Wskazane przez Państwo, zgodnie ze statutem Wnioskodawca jest nienastawioną na zysk organizacją pozarządową, realizującą zadania sfery pożytku publicznego i wolontariatu zgodnie z ustawą OPPiW.

Zatem, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę – Stowarzyszenie posiadające status organizacji pożytku publicznego – z tytułu dochodów od środków ulokowanych na oprocentowanej lokacie bankowej, przeznaczony i wydatkowany na działalność statutową (społecznie użyteczną, w sferze zadań publicznych określonych w ustawie OPPiW) będzie wolny od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Ad 2

Odnosząc się natomiast do pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 zauważyć należy, że pytanie to miało charakter warunkowy i uzależnione było od uznania za nieprawidłowe Państwa stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku 1.  W związku z uznaniem Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za prawidłowe odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezzasadna.

Ad 3

Przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 3 jest ustalenie, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji i bonów, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1e pkt 1 Ustawy o CIT.

Literalna treść przepisu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że zwolnienie stosuje się w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie obligacji Skarbu Państwa, bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego.

Zatem lokowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT to zabezpieczanie pieniędzy przez nabycie wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.

W konsekwencji nabycie powyższych instrumentów finansowych jest zgodne z treścią przepisu art. 17 ust. 1e pkt 1 ustawy o CIT i nie wpływa negatywnie na możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

W odniesieniu natomiast do dochodów uzyskanych przez Państwa z takich obligacji i bonów, wskazać należy, że dochody takie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c lub pkt 4 ustawy o CIT. Jak już wyjaśniono dla celów zastosowania zwolnienia nieistotne jest źródła dochodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ustawa o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c lub pkt 4 ustawy o CIT, zatem gdy dochody z obligacji i bonów zostaną wydatkowane zgodnie z ww. przepisami to dochody te będą zwolnione z opodatkowania.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Ad 4 i 5

Pytanie nr 4 i 5 dotyczą ustalenia, czy zarówno dochody Wnioskodawcy ulokowane w nabycie obligacji korporacyjnych na rynku pierwotnym i wtórnym, jak i dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z takich obligacji, korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c lub art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Katalog wymieniony w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT jest katalogiem zamkniętym i jasno wskazuje na instrumenty finansowe, w których lokowanie środków pieniężnych jest dopuszczalne przez ustawodawcę. Wśród wymienionych tam instrumentów finansowych nie ma obligacji korporacyjnych, zatem zainwestowanie dochodu, który ma być przeznaczony na działalność statutową (niezależnie od tego czy w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6 czy też pkt 4 ustawy o CIT) w obligacje korporacyjne nie jest dopuszczalną formą lokowania środków pieniężnych przed podmioty korzystające z tych zwolnień.

Jednocześnie nie można podzielić Państwa poglądu, że inwestowanie w obligacje korporacyjne nie jest ostatecznym wydatkowaniem środków i tylko formą ulokowania posiadanych środków pieniężnych.

Przyjmując taki sposób wykładni zbędnym byłaby treść przepisu art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, bowiem każde działanie nakierowane na zwiększenie posiadanych środków byłoby dopuszczalne i pozostawało bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania.

Zauważyć także należy, że powoływany przez Państwa wyrok SN z dnia 4 czerwca 2002 r., III RN 127/01 (Monitor Podatkowy 2002, nr 7, s. 2) oraz uchwała 7 sędziów SN z dnia 13 marca 2002 r., III ZP 21/01 (OSNP 2002, nr 12, poz. 280) dotyczą stanu prawnego sprzed wprowadzenia do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1e ustawy o CIT. Zatem konkluzje tam zawarte nie są już aktualne z uwagi na zmianę stanu prawnego i uregulowanie wprost tej kwestii poprzez wprowadzenie do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ww. przepisu.

Jak wynika z powołanego powyżej uzasadnienia ustawy wprowadzającej art. 17 ust. 1e ustawy o CIT, zamiarem ustawodawcy było uregulowanie kwestii aktywnego lokowania przez organizacje o charakterze non-profit wolnych okresowo środków w papiery wartościowe, a jego celem było ograniczenie ryzyka ich inwestowania w papiery wartościowe. Inwestowanie w obligacje korporacyjne obarczone jest wyższym ryzkiem niż zakup obligacji Skarbu Państwa czy też jednostek samorządu terytorialnego i ustawodawca nie zdecydował się, aby dopuścić taką formę inwestowania jako właściwą dla podmiotów, których celem jest działalność statutowa.

Zatem ulokowanie dochodu w nabycie obligacji korporacyjnych nie będzie podlegało zwolnieniu z art. 17 ust. 1 pkt 6c ani też art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i tym samym środki tak wydatkowane (zainwestowane) będą podlegały opodatkowaniu.

Z kolei zgodzić się należy z Państwem, że dochody uzyskane z obligacji korporacyjnych mogą korzystać ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c albo art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Dla zastosowania tych zwolnień nie jest istotne źródło z którego osiągnięto dochód, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, a faktyczne ich przeznaczenie na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 6c lub 4 ustawy o CIT. Zatem, gdy dochody pochodzące z obligacji korporacyjnych zostaną odpowiednio wydatkowane będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania.  

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie zwolnienia z opodatkowania:

- środków wydatkowanych na zakup obligacji korporacyjnych - jest nieprawidłowe,

- dochodów uzyskanych z obligacji korporacyjnych - jest prawidłowe.

Ad 6 i 7

Przedmiotem wątpliwości w zakresie pytania nr 6 i nr 7 jest ustalenie czy zawarcie przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi z podmiotem świadczącym usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) i korzystanie ze świadczonych przez ten podmiot usług zarządzania środkami pieniężnymi Wnioskodawcy:

- nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodu Wnioskodawcy powierzonego do zarządzania przez usługodawcę;

- w wyniku których Wnioskodawca uzyska jakikolwiek dochód, nie spowoduje utraty przez Wnioskodawcę prawa do korzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT ani do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT, w zakresie dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę w wyniku usług świadczonych przez usługodawcę.

Zauważyć należy, że systematyka art. 17 ust. 1b i art. 17 ust. 1e ustawy o CIT wskazuje, że ustawodawca, dopuszczając w art. 17 ust. 1b ustawy także pośredni sposób wydatkowania dochodu na cel społecznie użyteczny z zachowaniem prawa do zwolnienia podatkowego, w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT ten pośredni sposób ograniczył do przypadków enumeratywnie wyliczonych w pkt 1-3.

W art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT, wskazano na nabycie papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 722 ze zm.):

Zarządzanie portfelem, w którego skład wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych, polega na podejmowaniu i realizacji decyzji inwestycyjnych na rachunek klienta, w ramach pozostawionych przez klienta do dyspozycji zarządzającego środków pieniężnych lub instrumentów finansowych.

W myśl art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1034):

Za zezwoleniem Komisji towarzystwo może rozszerzyć przedmiot działalności o:

1) zarządzanie portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;

2) doradztwo inwestycyjne, pod warunkiem że towarzystwo jednocześnie wystąpiło o zezwolenie na prowadzenie działalności, o której mowa w pkt 1, lub prowadzi taką działalność.

Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku:

- W związku z zawarciem umowy ... środki będą lokowane wyłącznie w papiery wartościowe lub niebędące papierami wartościowymi instrumenty finansowe, których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. (…) Wnioskodawca nie planuje lokowania środków w jakiekolwiek inne aktywa;

- Nabycie aktywów odbędzie się w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi;

- Usługa ... będzie odbywała się w ramach zarządzania portfelem na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi;

- Nabyte w ramach umowy ... papiery wartościowe lub instrumenty finansowe zostaną zdeponowane na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach umowy ... są spełnione wszystkie przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT, zatem powyższy sposób ulokowania dochodów przeznaczonych na cele statutowe w ramach zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c lub 4 ustawy o CIT nie pozbawi Państwa zwolnienia z opodatkowania w zakresie dochodu Wnioskodawcy przeznaczonego do zarządzania przez usługodawcę.

Również dochody, które Wnioskodawca uzyska w wyniku zawarcia umowy ... będą mogły podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c lub 4 ustawy o CIT, pod warunkiem, że zostaną one ostatecznie wydatkowane zgodnie z dyspozycją ww. przepisów, tj. na odpowiednie cele statutowe Wnioskodawcy. Jak już wskazywano, w przypadku zwolnień z podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c lub 4 ustawy o CIT, nie ma znaczenia źródło uzyskanych dochodów (z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1a ustawy o CIT), a ich przeznaczenie i wydatkowanie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 6c lub 4 ustawy o CIT. Ulokowanie dochodów zgodnie z dyspozycją art. 17 ust. 1e pkt 2 ustawy o CIT (w niniejszej sprawie w związku z zawarciem umowy ...) nie wpływa negatywnie na możliwość skorzystania z omawianych zwolnień.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 i 7 jest prawidłowe.

Ad. 8 i 9

Przedmiotem Państwa zainteresowania w zakresie pytania nr 8 i nr 9 jest ustalenie czy dochód Wnioskodawcy przeznaczony na zapłatę wynagrodzenia podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c Ustawy o CIT lub w art. w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.

Zgonie z omówionymi powyżej zasadami dochód Stowarzyszenia aby mógł podlegać zwolnieniu w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 lub pkt 6c ustawy o CIT:

- musi zostać przeznaczony i wydatkowany na działalność statutową z wyłączeniem działalności gospodarczej;

- może zostać lokowany poprzez określone w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT „nabycie”.

Zapłata wynagrodzenia dla podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy nie spełnia żadnej z powyższych zasad.

Wydatkowany dochód na zapłatę wynagrodzenia dla podmiotu zajmującego się na zlecenie Wnioskodawcy profesjonalnym inwestowaniem nie może zostać uznane za wydatkowany na cele statutowe, czy to z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub pkt 6c ustawy o CIT. Zawarcie takiej umowy nie pozostaje w jakimkolwiek związku z działalnością statutową, a okoliczność, że ewentualne dochody uzyskane w wyniku zawarcia takiej umowy zostaną wydatkowane na działalność statutową nie zmienia powyższej kwalifikacji. Zawarcie umowy o zakresie zarządzania aktywami (...) nie służy działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 lub pkt 6c ustawy o CIT, ani też nie jest dopuszczalnym w ramach art. 17 ust. 1b ustawy o CIT „pośrednim” wydatkowaniem dochodu na cele statutowe, ani ulokowaniem dochodów na nabycie instrumentów wymienionych w art. 17 ust. 1e ustawy o CIT.

Zatem dochód wydatkowany na zapłatę wynagrodzenia dla podmiotu świadczącego usługi w zakresie zarządzania aktywami (...) w związku z zawarciem przez Wnioskodawcę umowy o profesjonalne zarządzanie środkami pieniężnymi Wnioskodawcy nie będzie zatem korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 6c oraz pkt 4 Ustawy o CIT.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 8 i 9 jest nieprawidłowe.

Ponadto zaznaczyć należy, że przedmiotem interpretacji, stosownie do zadanego przez Państwa pytania nie było rozstrzygnięcie, czy wszystkie z Państwa celów statutowych mieszczą się w zakresie dyspozycji przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 czy pkt 6c ustawy o CIT, zatem nie dokonano oceny w tym zakresie, ponieważ przedstawiony opis sprawy na to nie pozwalał, a ponadto nie sformułowali Państwo stanowiska w tym zakresie, do którego Organ mógłby się odnieść.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnej wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00