Jakie są skutki podatkowe otrzymania dofinansowania z programu Aktywny Maluch dla placówki opieki nad dziećmi
PROBLEM
Klient założył żłobek 1 kwietnia 2024 r., otrzymał dofinansowanie z programu Aktywy Maluch na utworzenie 16 miejsc dla dzieci.(kwota 199 000 zł - remont, wyposażenie itp.). Ponadto Klub Dziecięcy jest beneficjentem rządowego programu Aktywny Maluch. Z tego tytułu każdej rodzinie uczęszczającej do placówki przysługuje dofinansowanie w wysokości 837 zł/miesięcznie. Placówka także korzysta, a w zasadzie jej rodzice z dofinansowania "babciowego" w kwocie 1363 zł, łączna kwota za pobyt dziecka wynosi 2200 zł, z czego 837 zł pokrywa program Aktywny Maluch z funduszu FERS, a 1363 zł pokrywa dofinansowanie ZUS. Placówka przyjęła dzieci z września 2024 r. 1. Co będzie tu przychodem dla placówki? 2. W jakim momencie powstaje przychód w i jakiej kwocie - pierwsze wpływy z ZUS w kwocie 1363 zł pojawiły się dopiero w listopadzie 2024 r.? 3. Czy koszty jakie zostały zakwalifikowane do rozliczenia dofinansowania w kwocie 199 000 zł są też kosztami podatkowymi? 4. Czy w tej sytuacji samo dofinansowanie w ramach programu Aktywny Maluch 2022-2029 na tworzenie miejsc opieki, współfinansowane z Europejskich Funduszy Społecznych Plus w ramach III Priorytetu FERS 2021-2027, osi Priorytetowej Opieka nad dziećmi i równowaga między życiem prywatnym a zawodowym, będzie przychodem?
RADA
Rada w treści odpowiedzi.
UZASADNIENIE
Program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 "Aktywny Maluch 2022-2029” to program realizowany na podstawie ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Jego celem jest dofinansowanie do utworzenia nowych miejsc opieki w placówce do lat 3 oraz dofinansowania ich funkcjonowania dla jednostek samorządu terytorialnego oraz podmiotów niepublicznych.
Program skierowany jest do gmin, powiatów i samorządów województwa oraz pozostałych podmiotów, które mogą tworzyć instytucje opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
Zgodnie z art. 62 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3:
Minister właściwy do spraw rodziny może opracowywać resortowe oraz rządowe programy rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz finansowo wspiera te programy. Opracowanie i realizacja programów odbywa się we współpracy z wojewodą.
1a. Programy, o których mowa w ust. 1, mogą być dofinansowane z:
1) dotacji budżetu państwa;
2) środków Funduszu Pracy;
3) środków europejskich, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, wraz ze współfinansowaniem krajowym z budżetu państwa, o którym mowa w art. 2 pkt 37 ustawy z 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027;
4) środków na finansowanie planu rozwojowego, o których mowa w art. 141n ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Na podstawie zacytowanego przepisu nie można z całą pewnością stwierdzić z jakich środków jest finansowana dotacja, którą otrzymał Państwa klient. Należałoby to ustalić aby móc określić skutki podatkowe otrzymania dotacji. Przyjmując założenie, że jest to program „finansowany w budżetu państwa lub budżetu jst”, to dotacje w ten sposób finansowane, na podstawie przepisów PIT i CIT mogą być zwolnione z PIT/CIT albo też opodatkowane, jeżeli podatnik podejmie taką decyzję. Wybór należy do podatnika. Z pytania nie wynika, czy Państwa klient jest podatnikiem PIT, czy CIT dlatego dalsza część odpowiedzi odnosi się do obu grup podatników.
Zakładając, że otrzymana dotacja nie wchodzi w zakres żadnego ze zwolnień podatkowych określonych w przepisach PIT/CIT, otrzymana dotacja powinna być uznana za przychód podatkowy, a koszty z niej pokryte mogą być rozliczane w kosztach podatkowych - na zasadach ogólnych.
W ocenie autora najbezpieczniejszym podatkowo rozwiązaniem jest przyjęcie, iż wszystkie przychody otrzymane przez placówkę są jej przychodem, a wydatki z nich finansowane - kosztem podatkowym. Aby uzyskać potwierdzenie prawidłowości takiego postępowania warto wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
PIT
Przepisy PIT pozwalają na zaliczenie do przychodów lub rezygnację ze zwolnienia od podatku dotacji bądź innych dofinansowań.
Wynika to z:
1) art. 14 ust. 9 ustawy o PIT - zgodnie z którym podatnik może zaliczyć do przychodów z działalności gospodarczej:
o dotacje, subwencje, dopłaty, inne nieodpłatne świadczenia lub o kwoty otrzymane od agencji wykonawczych;
2) art. 21 ust. 42a ustawy o PIT - zgodnie z którym podatnik może nie stosować zwolnienia dla dotacji z budżetu państwa i budżetów jst, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129.
Konsekwencją rozliczenia ww. dofinansowania po stronie przychodów jest brak konieczności wyłączania z kosztów uzyskania przychodów - w pierwszym przypadku - odpisów amortyzacyjnych od pokrytej nimi części wartości początkowej składników majątku trwałego, a w drugim także bezpośrednio sfinansowanych z tych środków innych wydatków (podatnik nie stosuje art. 23 ust. 1 pkt 45 i 56 ustawy o PIT).
Warunkiem formalnym takiego sposobu rozliczenia ww. dofinansowania jest to, by podatnik - do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym je otrzymał (określonego w art. 45 ust. 1 ustawy o PIT, czyli do 30 kwietnia następnego roku podatkowego) -złożył właściwemu naczelnikowi US sporządzone na piśmie oświadczenie odpowiednio o:
• zaliczeniu dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji wykonawczych do przychodów, bądź
• rezygnacji ze stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o PIT, w odniesieniu do dotacji, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymanych z budżetu państwa lub budżetów jst.
CIT
Na podstawie przepisów CIT zwolnione z podatku są m.in.:
• dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (z wyjątkiem dotacji z budżetu państwa otrzymanej na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych w ramach Specjalnego Przedakcesyjnego Programu na Rzecz Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich, SAPARD), otrzymane na pokrycie kosztów lub jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wnip, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 17 ust. 1 pkt 21),
• dotacje otrzymane z budżetu państwa lub z budżetu jst, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47),
• kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 48).
Jednocześnie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów - na mocy art. 16 ust. 1:
- pkt 48 ustawy o CIT - odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz WNIP, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na ich nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (m.in. sfinansowanych z dotacji, subwencji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21),
- pkt 58 ustawy o CIT - wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji i kwot wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 47 i 48.
Na mocy art. 17 ust. 1g ustawy o CIT podatnik może nie stosować wymienionych zwolnień, jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym otrzymał dofinansowanie (określonego w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT), złoży właściwemu naczelnikowi US sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji z ich stosowania w odniesieniu do wskazanych w tym oświadczeniu dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń bądź kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych.
Wówczas wydatki i koszty, w tym odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej środków trwałych i wnip, sfinansowane z dochodów (przychodów), których dotyczy to oświadczenie stanowią koszty uzyskania przychodów (podatnik nie stosuje art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 ustawy o CIT).
art. 16 ust. 1 pkt 48, pkt 58, art. 17 ust. 1g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.),
art. 14 ust. 9, art. 21 ust. 1 pkt 129, ust. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.).
Ewa Sławińska
prawnik, redaktor naczelna "MONITORA księgowego"