Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 maja 2024 r., sygn. II SA/Kr 505/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Sebastian Pietrzyk Sędzia WSA Jacek Bursa (spr.) ASR WSA Anna Kopeć po rozpoznaniu w dniu 28 maja 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M. spółka z o.o. z siedzibą w B. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 18 stycznia 2024 roku, znak: SKO.OŚ/4170/177/2023 w przedmiocie negatywnego zaopiniowania wniosku o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie organu I instancji; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie na rzecz M. spółki z o.o. z siedzibą w B. kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 15 marca 2023 r., znak: [...] Wójt Gminy Z. zaopiniował negatywnie wniosek z dnia 21 listopada 2022 r. złożony przez M. Sp. z o.o. z siedzibą w B. o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów przy ul. [...] w B. na działce nr [...]. Postanowienie zostało wydane po ponownym rozpatrzeniu sprawy na skutek postanowienia Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 20 lutego 2023 r., sygn. akt [...], uchylającego poprzednie postanowienie organu I instancji i przekazującego sprawę do ponownego rozpatrzenia.

W uzasadnieniu postanowienia z dnia 15 marca 2023 r. organ I instancji wskazał, że dokonał analizy ww. zamierzenia pod kątem oceny zgodności z przepisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że planowana działalność jest sprzeczna z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego sołectw B., B., U. i Z. w Gminie Z. - w części obejmującej tereny od południowej krawędzi drogi powiatowej nr [...] K w kierunku północnym (uchwała Nr [...] Rady Gminy Z. z dnia 13 lipca 2018 r. ze zm.). Podniesiono, że nieruchomość, na której jest i ma być prowadzona w oparciu o zmienione zezwolenie działalność polegająca na zbieraniu odpadów, położona jest w terenach zabudowy mieszkaniowo-usługowej oznaczonych na rysunku planu symbolem [...]. Wyjaśniono, że zgodnie z § 32 ust. 3 pkt 3 ww. planu miejscowego, który reguluje sposoby zagospodarowania i warunki zabudowy terenów [...], dozwolony zakres usług w terenach [...] obejmuje usługi niesprzeczne z przeznaczeniem terenu pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i stanowiące działalność nieuciążliwą, a w szczególności usługi z zakresu: handlu detalicznego, gastronomii, administracji niepublicznej, edukacji, turystyki, obsługi bankowej i usług finansowych, usług prawnych, projektowych, ochrony zdrowia i opiekuńczych, usług publicznych, biur i lokali biurowych oraz usług rzemieślniczych, a w terenie [...] dodatkowo usługi z zakresu hotelarstwa, z wyłączeniem usług mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, określonych w przepisach odrębnych. Zdaniem organu I instancji zbieranie odpadów jest w istocie rzeczy sprzeczne z przeznaczeniem terenu pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną i stanowi działalność uciążliwą w rozumieniu potocznym. Ponadto zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 83 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, punkty do zbierania, w tym przeładunku odpadów wymagających uzyskania zezwolenia na zbieranie odpadów, zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Zgodnie zaś z § 32 ust. 3 pkt 3 ww. planu miejscowego realizacja tego rodzaju działalności usługowej jest wyłączona m.in. w terenach oznaczonych symbolem [...]. W uzasadnieniu postanowienia organ I instancji zwrócił również uwagę na okoliczność, że wniosek o zmianę zezwolenia na zbieranie odpadów procedowany jest obecnie przez Marszałka Województwa w związku z planowanym znaczącym zwiększeniem ilości odpadów przewidzianych do magazynowania na przedmiotowym obszarze w okresie roku (zgodnie z wnioskiem Strony maksymalna łączna masa wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowanych w ciągu roku wynosić ma 12 926 Mg).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00