Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 24 października 2023 r., sygn. III OSK 5601/21

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca Sędzia NSA Tamara Dziełakowska (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Teresa Zyglewska Sędzia del. WSA Hanna Knysiak-Sudyka po rozpoznaniu w dniu 24 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 20 maja 2021 r., sygn. akt II SA/Go 384/21 w sprawie ze skargi M.Ś. na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gorzowie Wielkopolskim z dnia 12 lutego 2021 r., nr K.F-1241.17.2021.MW w przedmiocie odmowy wypłaty wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 28 listopada 2018 r. M.Ś. wystąpił do Komendanta Powiatowego Policji w S. o wypłacenie wyrównania ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy w związku ze zwolnieniem ze służby w Policji z uwzględnieniem należnych odsetek. W uzasadnieniu wyjaśnił, że odchodząc ze służby 31 maja 2004 r. wypłacono mu ekwiwalent za niewykorzystany urlop wypoczynkowy i dodatkowy na podstawie art. 115a ustawy o Policji. Przepis ten został uznany za niekonstytucyjny wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 30 października 2018 r. sygn. akt K 7/15 (Dz. U. z 2018 r., poz. 2102) w zakresie, w jakim ustalał wysokość ekwiwalentu pieniężnego za 1 dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego w wymiarze 1/30 części miesięcznego uposażenia. W związku z powyższym, zdaniem wnioskodawcy, wysokość wypłaconego mu świadczenia powinna zostać ponownie ustalona i wyrównana.

Decyzją z 21 grudnia 2020 r. Komendant Powiatowy Policji w S. na podstawie art. 104 § 1, art. 107 § 1 i 3 K.p.a. w zw. z art. 9 ust. 1 ustawy z 14 sierpnia 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach dotyczących wsparcia służb mundurowych nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, o zmianie ustawy o Służbie Więziennej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r., poz. 1610), określanej dalej również jako "ustawa nowelizująca", odmówił wyrównania ekwiwalentu oraz odsetek ustawowych. W uzasadnieniu wyjaśnił, że na mocy orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego w sprawie o sygn. akt K 7/15 orzeczono częściową niekonstytucyjność art. 115a ustawy o Policji w zakresie wskazanego przez ustawodawcę przelicznika ekwiwalentu z 1 dzień niewykorzystanego urlopu (1/30). W ustawie nowelizującej ustawodawca zmienił treść w/w przepisu ustawy o Policji w ten sposób, że przyjęto, iż ekwiwalent pieniężny za jeden dzień niewykorzystanego urlopu wypoczynkowego lub dodatkowego ustala się w wysokości 1/21 części miesięcznego uposażenia zasadniczego wraz z dodatkami o charakterze stałym należnego policjantowi na ostatnio zajmowanym stanowisku służbowym. W art. 9 ust. 1 ustawy nowelizującej wskazano jednak, że art. 115a ustawy o Policji w nowym brzmieniu stosuje się jedynie do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem 6 listopada 2018 r. oraz do spraw dotyczących wypłaty ekwiwalentów policjantom zwolnionym ze służby po dniu 6 listopada 2018 r. Wobec tego, że wnioskodawca został zwolniony przed tą datą (31 maja 2004 r.), to ekwiwalent wypłacony przy odejściu ze służby nie mógł podlegać ponownemu ustaleniu i wyrównaniu. W kwestii odsetek stwierdzono, że bezzasadność żądania głównego pociąga za sobą bezzasadność odsetek od tego świadczenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00